Ga naar inhoud

Tweede wagen benzine met wat kracht gezocht


kiki

Aanbevolen berichten

:fp:

Wat is er Zweed, kan je er weer niet tegen dat we lovend zijn over een BMW? Heb je al eens zelf met zoiets gereden?

Tis ondertussen inderdaad al rap 6-7k voor een goeie, maar ze zijn wel waardevast en stijgen nog.

Dat je iets even leuk vindt voor een mindere prijs, dat kan best. Maar dat doet niets af aan de ervaring van e30 rijden.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is er Zweed, kan je er weer niet tegen dat we lovend zijn over een BMW? Heb je al eens zelf met zoiets gereden?

Tis ondertussen inderdaad al rap 6-7k voor een goeie, maar ze zijn wel waardevast en stijgen nog.

Dat je iets even leuk vindt voor een mindere prijs, dat kan best. Maar dat doet niets af aan de ervaring van e30 rijden.

 

Ik heb daar niks op tegen. Het is gewoon dat die TO hier kwam om alternatieven te krijgen en nadat hij "BMW E30" vernoemt, komt men daar steevast op terug.

 

Ik spreek niet over de rijervaring, wel over het totaal gebrek aan enige kennis over autos en een totaal gebrek aan openheid om ook maar een gesprek over andere autos te hebben. Full stop. Zoals ik gisteren aan tuscani zei, ze moeten dat hier niet autominded maar bmwminded noemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb daar niks op tegen. Het is gewoon dat die TO hier kwam om alternatieven te krijgen en nadat hij "BMW E30" vernoemt, komt men daar steevast op terug.

 

Ik spreek niet over de rijervaring, wel over het totaal gebrek aan enige kennis over autos en een totaal gebrek aan openheid om ook maar een gesprek over andere autos te hebben. Full stop. Zoals ik gisteren aan tuscani zei, ze moeten dat hier niet autominded maar bmwminded noemen.

 

TO kwam niet enkel om alternatieven voorgeschoteld te krijgen. Hij gaf aan dat hij al een boontje had voor e30 en e36, dus ik ging daar gewoon op in.

 

Je hebt daar inderdaad een heel mooi lijstje van snelle classics gepost en ik geef toe dat ik er zelf enkele niet van herken, laat staan met mee gereden heb. Ik ben 22 en heb de jaren '80 dus (jammer genoeg) nooit gekend, dus is het ook logisch dat jij al die wagens veel beter kent.

 

TO gaf aan dat hij de 0-100 tijd van de 318is opgezocht had en omdat ik daar nu WEL al eens mee gereden heb, wou ik gewoon bevestigen dat dat echt een snelle auto is, met een ( naar mijn ervaring ) strakke wegligging.

 

Dat je daarom met een facepalm antwoordt, begrijp ik niet.  ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alletwee bedankt voor de hulp, heren. Ik ben echt een leek op vlak van auto's dus bijleren is altijd tof.

 

Die Renault R 21 2.0i turbo is ook wel prachtig.

 

En goddamn, die volvo wil ik zelfs als dagelijkse voiture...

Renault R 21 2.0i turbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

De vraag is ook wat je stelt als vermogenslimiet en andere criteria. Binnen de wagens die als "classic" kunnen worden beschouwd, zijn er nogal wat meer initiatieven dan een BMW (I know, it's shocking).

 

Neem nog maar de ganse lijst "sportieve berlines" en GTi's die er waren eind de jaren 80 (ik kijk naar wat je voor die prijs zou kunnen krijgen in redelijke staat, dus M5, M3 190E 2.3-16 etc niet meegenomen). Er bestaat een lange lijst van wagen die er goed uit de voeten kwamen, allemaal met een eigen karakter.

 

Om er een paar te noemen:

- Opel Omega 3000

- Opel Vectra 2000

- Opel Kadett GSI

- VW Golf GTi (16V)

- Passat 1.8-16V

- VW Corrado

- Audi 90 / coupé 2.3E (20V)

- Audi 200 Turbo

- Mercedes 190E 2.3 of 2.6

- BMW 318is, 320i, 325i, 530i, 535i

- Citroën BX GTi-16V (160pk voor 900kg :D)

- Citroën AX Sport / GTi

- Peugeot 205 GTi 1.9

- Peugeot 309 GTi(-16)

- Peugeot 405 MI16 (en T16)

- Renault 21 Turbo

- Renault 25 V6 Turbo

- Rover 827i Vitesse

- Honda Civic 1.6-16v

- Toyota Carina E GTi (ook 180pk)

- Volvo 740 Turbo Intercooler 

- Saab 9000 Turbo

- ...

 

Keus te over.

 

Wil je ook in de jaren 90 rondkijken, dan kunnen de wagens wel niet meer als "classic", maar je hebt wel nog steeds veel kandidaten. Doorgaans werden de wagens hierboven wel wat burgerlijker.

Waar staat de 850 in het rijtje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De R21 turbo was destijds ongemeen snel. Zelfs de 190E 2.3-16 had daar last mee.

Hij wordt nu wel al knap duur.

Zelf vind ik de R25 V6 Turbo nog machtiger. Destijds verguisd wegen 'motor die de vooras er vanonder sleurde'. Maar ik vind dat nu net leuk! Hooligan! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.kapaza.be/nl/toyota/mooie-yaris-t-sport-1-5-81485403.htm

weet niet hoeveel pk's die bmw's hebben. maar zo'n yaris sport is ook leuk om mee te rijden.

 

Kan inderdaad een leuk bakje zijn!

Volvo T5 lijkt me wel leuk. Al die snelle fransozen die Zweed postte zijn leuk om naar te kijken maar ik twijfel sterk aan de betrouwbaarheid van die ketels, zeker als er een turbo op steekt. Ik ben een grote fan van de Xantia, mijn vader had er destijds eentje (break versie). Mijn vroegere buur reed met de sedan rond, supercomfy wagens die ongelooflijk goed baan hielden. Hij heeft hem weg gedaan omdat er een 'ghost in the machine' zat. Motor viel te pas en te onpas uit zonder waarschuwing en was onstartbaar voor ergens tussen 5 minuten en 24u. Bij de garage nooit gevonden wat het was..

Link naar reactie
Delen op andere sites

alfa 75 twin spark:

http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=243623609&asrc=st|sr

Dat rijdt echt echt leuk, wordt heel veel mee gekoerst en de mechaniek is echt betrouwbaar, onderdelen zijn goedkoop, RWD, sper, vrij licht, alle echt een leuke wagen. Alleen oppassen voor de roestduivel!!

 

terug een 75 maar nu een 3.0 v6 america:

 

http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=243965873&asrc=st|sr

 

Mooie Alfa  :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan inderdaad een leuk bakje zijn!

Volvo T5 lijkt me wel leuk. Al die snelle fransozen die Zweed postte zijn leuk om naar te kijken maar ik twijfel sterk aan de betrouwbaarheid van die ketels, zeker als er een turbo op steekt. Ik ben een grote fan van de Xantia, mijn vader had er destijds eentje (break versie). Mijn vroegere buur reed met de sedan rond, supercomfy wagens die ongelooflijk goed baan hielden. Hij heeft hem weg gedaan omdat er een 'ghost in the machine' zat. Motor viel te pas en te onpas uit zonder waarschuwing en was onstartbaar voor ergens tussen 5 minuten en 24u. Bij de garage nooit gevonden wat het was..

 

Dat gebrek aan betrouwbaarheid is echt wel een mythe in stand gehouden door bepaalde fans van bepaalde Duitse merken. Die proberen ons hier zelfs wijs te maken dat een Duitser zelfs betrouwbaarder is dan een Jap.

 

Mechanisch gezien waren de Franse motoren, alzeker de XU reeks van PSA, een stuk betrouwbaarder en robuuster dan de BMW motoren, alzeker de motoren van die tijd. 

Als de Fransen problemen hadden, was het voornamelijk electrische rommel (van electronica kon je toen nog niet spreken) en afwerkingsdetails (bvb bekleding die verouderde of stuk ging). Die laatste repareren is echter een stuk goedkoper en simpeler dan een nieuw blok vinden voor een 320i ...

 

De Renaults zijn trouwens de enige met turbo. En ook die blokken waren stevig. Wat er al eens kan kapot gaan, is een koppakking. Maar voor enkele 100-en euros is dat vervangen en als je er als een volwassene mee rijdt, dan gaat die jaren mee.

 

Zowieso, als je een "sportieveling", dan gaat alles afhangen van hoe hij behandeld is geweest en hoe goed onderhouden. Gezien de leeftijd op alle wagens gaat doorwegen, ga je evenveel kans hebben een slechte Duitser als een slechte Fransman of Brit te vinden, spijtig genoeg. 

Je koopt hier geen Mercedes 300D W124, een wagen die nooit werd gekocht om sportief mee te rijden en die destijds gebouwd was voor lange levensduur; niet voor prestaties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deftige kuisbeurt, die tweede (aftermarket) spoiler eraf, en je hebt een beauty. Met geen electronisch component te bekenen. Enkel 160 niet geciviliseerde pk's en 900kg :D

 

http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=242975279&asrc=st|sr

 

Of deze. Zelf ééntje gehad tot pa en ma vonden dat dat niet wijs was... :(  Redelijke motor, stuk zwaarder dan de BX, maar een wegligging die echt ongelofelijk was. Een echt scheermes.

 

http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=217439579&asrc=st|sr 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knap was die nooit echt. Maar verdekke dat reed lollig. De voortrein was supersnedig, de motor hing perfect aan het gas (een onbekend concept tegenwoordig, zelfs bij de benzinewagens) en de achtertrein was meesturend en je voelde echt hoe die meehielp bij bochtenwerk.

 

Plus, 155pk voor 1200kg, meer dan genoeg :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat een Duitser niet per se feilloos is en eindeloos meegaat zonder kosten weet ik maar al te best, en uit eerste hand. Veel komt neer op tijdig onderhoud en hoe een wagen behandeld is geweest. Toch zou ik voor zo'n oude Fransoos mijn hand niet door het vuur willen steken. Sommige nieuwe ook niet..

 

Pas op, ik vind dat vaak wijze karren ze, maar om zelf zo'n oud krel te kopen? Ik zou doodsangsten uitstaan dat er binnen de kortste keren vanalles aan zou haperen.

 

Een Renault Safrane V6 vind ik anders ook wel dik!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat een Duitser niet per se feilloos is en eindeloos meegaat zonder kosten weet ik maar al te best, en uit eerste hand. Veel komt neer op tijdig onderhoud en hoe een wagen behandeld is geweest. Toch zou ik voor zo'n oude Fransoos mijn hand niet door het vuur willen steken. Sommige nieuwe ook niet..

 

 

Ik zou voor een ouwe BMW of andere prestatierijke mof mijn hand ook niet in het vuur willen steken. (voor sommige nieuwe trouwens ook niet...)

 

Zoals je zegt, onderhoud is belangrijk, maar de kosten die aan een wagen komen die duur was in het begin, zijn doorgaans ook hoog. 

 

De kerel die C_X zijn 300SE kocht, had een Safrane V6 destijds. Reeds echt goed, maar wat ik nog steeds HET beest vind, is de Safrane Biturbo :inlove:

 

dscf0010.jpg

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal relatief inderdaad. Ik ben niet veel kracht gewoon in een auto. En die dieselstoof waar ik nu mee rij is voor 90% van de gevallen meer dan genoeg om mee te kunnen in het verkeer. Maar als ik wat binnendoor rij en ik wil een tragere voorganger overgaan moet ik echt al een lang stuk afwachten, gewoon omdat de dieselstoof niets van pit heeft. Om het kort samen te vatten (en omdat ik het gewoon niet goed kan verwoorden :P): ik zou graag hebben dat de tweede auto vooruit gaat als ik het gaspedaal induw. Hij moet dus niets kunnen trekken maar wel sportief rijden. En ik besef dat sportief rijden ook weer relatief is... 

 

Ik dacht dat een 318is met 136 (ofzo) pk wel sportief ging zijn. Als ik bvb de 0-100 cijfers opzoek, is dat voor mijn huidige wagen 14/15 seconden. Ik dacht dat een 'is net onder de 10 seconden zat? Zoiets zal voor mij al vlot genoeg aanvoelen. 

 

Ik had opgezocht om de huidige wagen te laten chiptunen maar ben daar toch niet echt een fan van.

 

Edit: bedankt voor de lijst, ik bekijk ze vanavond eens! Bij Ethias zit de limiet voor classic car op 15 jaar dacht ik. Dus ongeacht het vermogen kost de verzekering €100 plus wat rechtsbijstand. Ik denk dat als ik onder de 2 liter motorinhoud blijf, de taksen ook wel redelijk blijven, niet? 

Verzekering aan +/- 100 euro bij Ethias is voor oldtimers + 25 jaar.  Jaarlijkse taks voor een oldtimer is forfaitair iets rond de 37 euro en BIV forfaitair ook iets van die grootte. Met een oldtimerverzekering zijn er meestal ook beperkingen vanwege de verzekering qua gebruik. Neem je een verzekering als daily, betaal je de tarieven volgens het vermogen van de auto.

 

+ 15 jaar kan bij Ethias als 'classic' verzekerd worden, maar toen ik eens prijs vroeg, werkten ze met één of andere lijst met voertuigen die zij als classic aanzien. Niet alle auto's van +15 jaar worden dus zonder meer aanvaard om als 'classic' verzekerd te worden. Een 15 jaar oude E36 coupé bijvoorbeeld werd niet als classic aanzien, een E36 cabriolet wel....

Bovendien leggen ze voor die classicverzekering ook gebruiksbeperkingen op, zoals geen woon-werkverkeer en nog wat beperkingen.

 

Opgelet ook als je een niet 25 jarige auto in Vlaanderen wil inschrijven, waarvan de CO2 uitstoot niet gekend is. Dan wordt namelijk fictief de euronorm/uitstoot als volgt bepaald:

 

Als je met een oude auto rijdt die nog geen 25 jaar oud is, dan wordt de BIV-berekening toch gemaakt, ook al ontbreekt de informatie over de Euronorm en de CO2-uitstoot. Hoe verloopt de berekening dan?

  • De euronorm is onbekend: De berekening maakt dan gebruik van een theoretische euronorm op basis van de leeftijd van je wagen. Zoek in onderstaand lijstje de datum van de eerste inschrijving van je wagen en ontdek de euronorm.
  • Voor 1994: Euro 0
  • 1994 t.e.m. 1996: Euro 1
  • 1997 t.e.m. 2000: Euro 2
  • 2001 t.e.m. 2005: Euro 3
  • 2006 t.e.m. 2010: Euro 4
  • 2011 t.e.m. 2014: Euro 5
  • Vanaf 2015: Euro 6
  • De CO2-uitstoot is onbekend: Zoek de waarden dan op in onderstaande tabel op basis van de Euronorm en de cilinderinhoud.
    Euronorm     6 5 4 3 2 1 0     CO2-emissies uitgedrukt in g/km Benzine/ LPG < 1400 cc 117 125 140 150 164 173 175    1400 – 2000 cc 150 159 172 185 200 211 213   > 2000 cc 228 238 247 259 279 295 297 Diesel < 1400 cc 98 103 120 116 125 132 133    1400 – 2000 cc 117 125 144 151 163 173 174   > 2000 cc 159 169 201 199 214 226 228 Aardgas < 1400 cc 94 100 112 120 131 139 140   1400 – 2000 cc 120 127 138 148 160 169 171   > 2000 cc 182 190 198 207 223 236 238

Bron: http://www.bivberekenen.com/10-veelgestelde-vragen-over-de-biv/

 

 

Een + 2 liter van 1993 bijvoorbeeld, benzine, krijgt een CO2 uitstoot van 297 toegekend en dan krijg je een BIV van 1.601,35 euro als onaangename verrassing bovenop de aankoopprijs!

 

Nice:

http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=245418276&asrc=st (is al oldie, dus forfaitair belast).

 

Met een budget van 4.000 euro voor een 'sportieve' oldie of classic zou ik persoonlijk wel heel voorzichtig zijn. Ik vrees dat er voor dat geld heel wat auto's zijn die al één en ander hebben meegemaakt en waar enig of veel achterstallig onderhoud voor kostelijke verrassingen kan zorgen. Ik vrees dat je daar vaak eenzelfde bedrag aan kosten mag rekenen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid