Ga naar inhoud

Autobranden ?


The Swede

Aanbevolen berichten

Het ongeluk van vorig weekend deed bij mij de vraag rijzen rond brand met wagens.

 

Enerzijds was er de uitleg in de krant die zei "de brandstoftank scheurde waardoor er benzine onder de wagen liep en die vatte vuur".

 

Komiek, ik dacht dat die tank achter de achterbank zat, dus hoe die scheurde, is mij een raadsel. Tenzij er al een zwakheid aan de tank was.

 

Ik kan me wel inbeelden dat een brandstofleiding scheurt en er daardoor brandstof op bvb de hete uitlaat of katalysator komt en vuur vat.

 

Maar hadden / hebben huidige wagens daartegen geen bescherming? BMW is één van de merken die nochtans erg op veiligheid werkt, dus is er geen brandstofonderbreking bij een schok?

 

Verder is de vraag hoe vuurvast materialen van wagens zijn. In bussen etc moet er met vuurvertragend materiaal gewerkt worden.

Iemand ooit iets gelezen over of ervaring met testen over brandbestendigheid van wagens?

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

een beetje moderne wagen heeft een botsknop die ingaat bij de minste klap (soms volstaat je motorkap te hard dichtgooien) waardoor de brandstofpomp wordt uitgeschakeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een beetje moderne wagen heeft een botsknop die ingaat bij de minste klap (soms volstaat je motorkap te hard dichtgooien) waardoor de brandstofpomp wordt uitgeschakeld.

 

Dat dacht ik ook en me dunkt stond dat ook al op een E46 BMW. :mellow:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enkele jaren geleden is er hier op de A12 een soortgelijk ongeval gebeurd met een BMW 5xx benzine (E39?), weliswaar een aanrijding langs achter, de wagen vloog onmiddelijk in brand waarbij de chauffeur en de passagier verkoolden.

 

Een auto met benzine blijft nu eenmaal gevoeliger aan brand dan een dieselstoof...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weeral een voordeel van diesel: dat brandt niet.

 

Correctie, diesel brand wel, het duurt alleen iets langer :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Ik moet die fotos nog eens terugvinden van een tankwagen met 28000l diesel in de fik :)

 

En autobranden kan ook voorkomen door een kortsluiting. Op een nieuwe wagen niet zo waarschijnlijk, maar op een oud krel met aftermarket boxen en subwoofer kan dat anders liggen... Een goeie dikke kabel van de positieve pool zonder dikke zekering, en dan in een ongeval een goed aardpunt tegenkomen = feest. De meeste van die branden beginnen vanbinnen ipv onder de motorkap...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

In casu:

 

Brand van binnen en begonnen vooraan.

 

auto.jpg?itok=i89OvG2K

 

Dus perfect mogelijk met wat druppende naft en een kortsluiting. Het dak staat ook krom dus de auto is diep in/onder de camion in geraakt, dus je kan met genoeg restbrandstof nog een vuurtje stoken dat dan ander spel in de hens zet.

 

Maar goed, een Jaguar F-type en een Porsche 991 GT3 schieten spontaan in de fik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wou het ook schrijven, eerst tegen een vrachtwagen en dan tegen de middenberm. Oorzaken genoeg om de tank te doen scheuren vermoed ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp wel niet goed waarom ze allemaal verbrand zijn. Ze waren toch niet allemaal buiten bewust zijn wanneer het begon te branden (gezien de kreten om hulp), waarom probeerde niemand van die 7 uit de wagen te vluchten? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

moet mogelijk kunnen zijn é. Als jij aan de deur zit die tegen de vangrail zit, ga je niet kunnen weglopen, tenzij via de andere deur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

moet mogelijk kunnen zijn é. Als jij aan de deur zit die tegen de vangrail zit, ga je niet kunnen weglopen, tenzij via de andere deur.

Dat moet echt verschrikkelijk zijn geweest :-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik wil er niet aan denken. Ik keek naar de foto die hierboven staat en ik heb me daarop gebaseerd. Als een rat in de val.

Link naar reactie
Delen op andere sites

plus als je met 5 achteraan zit, en er zitten er een paar gekneld (misschien dood of buiten bewustzijn) over u, geraak je er ook niet zo snel uit

Link naar reactie
Delen op andere sites

En je wil toch niet als enige overblijven en met een schuldgevoel zitten?

Levend verbranden > schuldgevoel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp wel niet goed waarom ze allemaal verbrand zijn. Ze waren toch niet allemaal buiten bewust zijn wanneer het begon te branden (gezien de kreten om hulp), waarom probeerde niemand van die 7 uit de wagen te vluchten?

Samen uit samen thuis
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp wel niet goed waarom ze allemaal verbrand zijn. Ze waren toch niet allemaal buiten bewust zijn wanneer het begon te branden (gezien de kreten om hulp), waarom probeerde niemand van die 7 uit de wagen te vluchten? 

 

Deuren waren wss op slot hé :(

En aan die auto te zien was het een ferme smak

Link naar reactie
Delen op andere sites

normaal is er een veiligheid dat uw sloten lossen als je een ongeval hebt. zodat de brandweer je ook kan ontzetten.

 

 

tenzij je in een lambo zit.

Zo hebben ze ook eens verkoolde lichamen gevonden in ééntje die op zijn dak lag, en ze duidelijk aan de lichamen zagen dat ze nog in leven waren toen de wagen aan het branden was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de impact na een aanrijding tegen een rijdende vrachtwagen ( die, veronderstel ik, ook nog aan 90 per uur reed) ziet, vraag ik me af tegen welke snelheid die kerel dan wel reed? Kan bijna niet anders dan een doodsmak geweest zijn. En ja, dan kan ik me voorstellen dat er niemand nog bij bewustzijn was, toen die brand uitbrak.

Het zal je kind maar wezen, die toevallig mee reed...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gelezen dat omstaanders de inzittenden nog zagen bewegen.

Weet niet of het een benzine of diesel was, maar als je onderaan tegen een trailer knalt, zoals op de foto te zien is scheurt je motorkap mooi open, onder je moterkap zit je inlaatcollector met injectoren en benzineleidingen. Als die mee kapot geduwd worden heb je een open benzineleiding waar sowieso nog restdruk op staat en dus een leuk fonteintje naft over de hele motor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid