Ga naar inhoud

Autobranden ?


The Swede

Aanbevolen berichten

Bangelijk.

 

Dat gezegd zijnde, die Evo IX is ook wel één van die interessante gevallen. De turbo zit voor de motor. Dik gloeiend heet ding. En wat passeert ook voor de motor? Jawel, de brandstofleiding :mellow:

 

Op een dag hebben ze die van de mijne eruitgehaald en dat ding was al goed aan het kapotgaan (55.000km).

 

Uitleg: "Ja; dat is nogal een zwak punt. Die brandstofpomp moet veel druk leveren en die darm begeeft het na een tijd al eens. En dan is uw motor gemakkelijk kapot wegens geen "koelende brandstof" ...".

 

 

Ik vrees dat een beetje benzine dat daar zo begint rond te spuiten wel iets meer schade kan aanrichten dan een kapotte motor  :unsure:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Je moet nog altijd een vorm van ontsteking hebben...

 

Recent nog gepasseerd op de plaats van het ongeval... De wagen is uitgebrand net na een heuvel. Lijkt me dus redelijk dat de chauffeur niet aan het opletten was en aan hoge snelheid die heuveltop naderde en niet zag dat hij een vrachtwagen naderde. Als je dan zelf slechte dimlichten hebt + een vrachtwagen zonder opvallende striping en ook maar zwakke achterlichten + niet opletten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet nog altijd een vorm van ontsteking hebben...

 

Recent nog gepasseerd op de plaats van het ongeval... De wagen is uitgebrand net na een heuvel. Lijkt me dus redelijk dat de chauffeur niet aan het opletten was en aan hoge snelheid die heuveltop naderde en niet zag dat hij een vrachtwagen naderde. Als je dan zelf slechte dimlichten hebt + een vrachtwagen zonder opvallende striping en ook maar zwakke achterlichten + niet opletten...

 

Denk je dat benzine die rondgespoten wordt in een fijne straal op een metalen object van 700-800°C niet gaat ontvlammen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Verder is de vraag hoe vuurvast materialen van wagens zijn. In bussen etc moet er met vuurvertragend materiaal gewerkt worden.

Iemand ooit iets gelezen over of ervaring met testen over brandbestendigheid van wagens?

 

Binnen VAG bestaat er een Lastenheft TL1010. Daarin wordt aan leveranciers gespecifieerd aan welke vuurbestendigheid moet voldaan worden. Geld minstens voor alles dat in contact komt met Fahrgastraum. Leveranciers moeten bij productvrijgave en jaarlijks bewijzen (testen en documenteren) dat hun producten volstaan. 

Buiten Fahrgastraum zijn er per onderdeel nog specifieke vereisten aan leveranciers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op component niveau is dus tamelijk veel afgezekerd. Op (sub)systeem, interactie tussen bepaalde stukken, is de afzekering al iets moeilijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet nog altijd een vorm van ontsteking hebben...

 

Recent nog gepasseerd op de plaats van het ongeval... De wagen is uitgebrand net na een heuvel. Lijkt me dus redelijk dat de chauffeur niet aan het opletten was en aan hoge snelheid die heuveltop naderde en niet zag dat hij een vrachtwagen naderde. Als je dan zelf slechte dimlichten hebt + een vrachtwagen zonder opvallende striping en ook maar zwakke achterlichten + niet opletten...

 

turbo dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

turbo dus.

 

Ik weet niet. Een turbo is een heet object, geen vlam. Heb je een vlam nodig?

 

Ik lees (op het web) dat benzine bij ongeveer 250 à 280°C zelf ontbrandt. Dat is geen hoge temperatuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de impact na een aanrijding tegen een rijdende vrachtwagen ( die, veronderstel ik, ook nog aan 90 per uur reed) ziet, vraag ik me af tegen welke snelheid die kerel dan wel reed? Kan bijna niet anders dan een doodsmak geweest zijn. En ja, dan kan ik me voorstellen dat er niemand nog bij bewustzijn was, toen die brand uitbrak.

Het zal je kind maar wezen, die toevallig mee reed...

 

Al bij al is die kooi nog relatief intakt gebleven (enkel de A-stijl is lichtjes geplooid), ik vermoed dat de impact met een snelheid rond de 150km/h zal gebeurd zijn, misschien zelfs lager.  De vervorming van het dak is grotendeels te wijten aan de hitte van de brand en de koeling door het water/svm.  Ik vrees dat het niet zozeer een "doodssmak" zal geweest zijn, daarvoor is er imho te weinig schade door de crash zelf wetende dat dit een relatief modern voertuig was voorzien van kreukelzones en airbags.  Als ze hun gordels droegen is de kans zelfs groot dat men bij bewustzijn was na impact.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vuur is heet en doet pijn

 

Klopt, enkele jaren geleden ben ik quasi gelijktijdig met onze officier van wacht toegekomen op een dodelijk ongeval op het kruispunt van de A12 te Londerzeel, ettelijke minuten voor de pompwagen toekwam.  Een van de wagens stond in lichterlaaie ("gelukkig" waren ze inzittenden op slag dood door de klap en hebben ze de brand niet meer moeten meemaken), de officier en ik hebben dan maar "voor de show" (want er stonden daar ondertussen vele kijklustigen) enkele poederblussers leeggespoten maar door de hitte moesten we op ettelijke meters afstand blijven staan, het was gewoon niet te doen, zelfs onze officier geraakte met z'n uitrusting maar een metertje korter.

 

Als je bij een autobrand toekomt en de wagen staat reeds in lichterlaaie dan is er maar weinig wat je kan doen, zelfs als je echt wil kan je nog niets doen door de immense stralingshitte die een autobrand geeft.  Enkel bij een beginnende autobrand kan je een poging wagen maar zelfs dan moet je serieus opletten, een autobrand neemt zeer snel uitbreiding eens delen van het interieur vuur vatten.  Dus het is eerder van niet kunnen dan niet willen...

 

Jaren geleden (moet zo'n 25 jaar geleden zijn) hebben enkele brandweermannen hier op de A12 2 slachtoffers kunnen redden uit een autobrand, de mannen kwamen terug met hun ambulance van toen nog AZ Jette toen ze een ongeval zagen, als ik me nog goed herinner was er een voertuig op een boom gebotst en in brand gevlogen.  Ze hebben de slachtoffers uit de wagen gesleurd toen de wagen net begon te branden (dus "ruim" voor het een volledige autobrand was), zowel de slachtoffers als de brandweerlui hielden er serieuze brandwonden aan over...  En dan was het nog "maar" een beginnende autobrand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnen VAG bestaat er een Lastenheft TL1010. Daarin wordt aan leveranciers gespecifieerd aan welke vuurbestendigheid moet voldaan worden. Geld minstens voor alles dat in contact komt met Fahrgastraum. Leveranciers moeten bij productvrijgave en jaarlijks bewijzen (testen en documenteren) dat hun producten volstaan. 

Buiten Fahrgastraum zijn er per onderdeel nog specifieke vereisten aan leveranciers.

 

In theorie klopt dat allemaal en is quasi alles relatief brandvertragend...  En ja, wagens van nu zullen beter beschermd zijn dan voertuigen van pakweg 10 jaar of langer geleden maar uiteindelijk blijft het interieur van een voertuig ontvlambaar, zelfs licht ontvlambaar...

 

Ik zou zeggen, kom einde september eens naar onze opendeurdag en dan zullen we het eens demonstreren maar we mogen spijtig genoeg geen vuur meer maken in 't centrum en de kans dat onze burgemeester hiervan afwijkt lijkt me klein :(

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid