Ga naar inhoud

Welke rijderswagen?


Bouncing Bullet

  

24 leden hebben gestemd

  1. 1. Van welke wagen verwacht jij de meest levendige en scherpe rijervaring?

    • Caterham R400
      9
    • Exige V6s
      15


Aanbevolen berichten

Euh????  Leg dat eens uit aub. 

 

De S3 Lotus is anders, zwaarder, maar blijft een zeer pure wagen vind ik en al zeker in zijn "prestatie" klasse. Zeg me eens 5 gesloten wagens onder de 100.000 euro, zelfs 150.000 euro (dus met een vast dak) die zoveel puurder zijn. 

 

Een paar dikke remmen, een manuele bak met kabels, geen servo, wel abs en dat is het. Voor de rest hetzelfde chassis als de S2, zelfde cockpit, en een pak meer koppel. Veel race wagens zijn niet eens zo puur als deze wagen, dat kan ik je absoluut verzekeren. 

 

Waarbij ik niet betwist dat de Caterham "puurder is" en een kart nog "puurder".

ik betwist niet dat hij nog steeds "puur" is, maar voor mij past hij veel minder in de filosofie van weleer. Lichte motor, licht chassis, veel

Ik heb zelf nog met geen s3 gereden. Maar journalisten hekelden het minder directe stuurgevoel van de s3, het "overgewicht" (een 1.8sc legt ver 200 kg meer in de schaal dan een s1)(en waarom bieden ze in godsnaam airco aan in een pure rijderskar?) en de toyota motor heeft gewoon veel minder emotie. Hij is volwassener en rationeler geworden. Dat kun je natuurlijk ook zeggen van de caterhams die doorheen de jaren geëvolueerd zijn van versies met de dion achterassen tot de scr's met onafhankelijke ophanging, maar de focus is volgens mij meer op rijden blijven liggen.

Nu, ik ben niet representatief voor wat anderen willen. Waar iedereen een natte broek krijgt van de clio III rs blijf ik zweren bij de sensaties van mijn clio II. +200 kg lichter, hydraulische stuurbekrachtiging, geen esp, geen onderstuurcontrole,... gewoon ik en de auto. (Ik vind het enkel jammer dat er geen zuivere ragnotti's meer te vinden zijn, die hadden geen airco, geen elektrische ramen,...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die airco staat af on track maar is zalig voor daily use.... Vandaar. Ik snap wat je wil zeggen. Minder direct stuurgevoel is pertinent onwaar, is zelfs identiek. Het gewicht achteraan is zeker juist en dat een lichtere wagen nog leuker stuurt is ook helemaal waar. Ik snap perfect het plezier van een lichte wagen. Maar ..... Al wat jij puur noemt heeft geen dak boven het hoofd (behalve de S2) en voor mij is dat qua praktisch gebruik net een brug te ver.

Ik wil echt graag eens deftig met een caterham of consoorten rijden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewicht hang ook af van het formaat, de helft meer cilinders en een compressor brengt nu eenmaal gewicht mee.

Een carrera gt weegt ook 1400 kg, en dat kan je toch bezwaarlijk geen rijderswagen noemen. Klein en licht rijdt idd anders dan zwaardere auto's, maar daarom is het qua concept niet persé puurder dan grotere auto's gemaakt met dezelfde filosofie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, maar het is ook zo dat een lichtere wagen, naar mijn gevoel, een speciale beleving is, die dikwijls leuker is dan een zwaardere "pure" wagen.

Soit de keuze is sowieso beperkt in dit segment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik zou - denk ik - voor de Lotus gaan.

 

Waarom denk je dat @Lotuzzz zo'n Lotus-fan is? Da's de enige auto die met hem ernaast en erin qua proporties normaal lijkt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die airco staat af on track maar is zalig voor daily use.... Vandaar. Ik snap wat je wil zeggen. Minder direct stuurgevoel is pertinent onwaar, is zelfs identiek. Het gewicht achteraan is zeker juist en dat een lichtere wagen nog leuker stuurt is ook helemaal waar. Ik snap perfect het plezier van een lichte wagen. Maar ..... Al wat jij puur noemt heeft geen dak boven het hoofd (behalve de S2) en voor mij is dat qua praktisch gebruik net een brug te ver.

Ik wil echt graag eens deftig met een caterham of consoorten rijden

Jij vindt airco zalig, bij mij staat dat zeer zelden op. Als ik warm heb draai ik wel een raampje open.

je kan op je s1 ook een hardtop leggen (ik weet het, extra kilo's, maar dat maakt het voor sommigen iets aangenamer in dagelijks gebruik.)

Er bestaat ook puur met een dakje hoor ;)

L-Lotus-Exige-S1-3.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een daily die op circuit GT3 tijden klokt :) kwestie van jet perspectief weer te geven. Maar ik geef je wel gelijk en gebruik hem ook als perfecte daily (morgen voor het werk naar CH door de Vogezen en Jura)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant dat een Lotus Exige V6 niet meer puur is.

Is een Porsche 996 GT3 Cup eigenlijk puur?

Weegt ook bijna 1200kg, zit een zware motor in (Mezger weegt wel wat), en heeft zelfs een servostuur en abs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant dat een Lotus Exige V6 niet meer puur is.

lees jij weer wat je wil lezen?

 

En met rijd je eigenlijk?

clio 2 ph1 rs.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

de caterham, met mijlen voorsprong wegens de enige pure van de twee. De lotus is al lang niet meer wat hij geweest is. Jammer.

Last van amnesie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Last van amnesie?

ik betwist niet dat hij nog steeds "puur" is, maar voor mij past hij veel minder in de filosofie van weleer.

Blijkbaar, maar ik ben niet alleen ^_^

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

De Caterham spreekt mij meer aan omdat ik ooit als tiener af en toe kon mee rijden met eentje.

Zou graag eens met beide rijden. Ik voel de nood om mijn horizonten te verruimen ☺.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijkbaar, maar ik ben niet alleen ^_^

Ik zou bijna zeggen neem het stuur eens. Het is niet omdat er een V6 in ligt dat hij niet puur zou zijn. Het zwaardere gewicht is zo goed als alleen de motor. Je bent niet alleen maar kan je wat vergelijken of ga je af op theorie ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij de Lotus, omdat ik op de openbare weg echt niet op m'n gemak zit in zo'n sigaartje. Voor on track: ja. Op lege wegen: ook. Maar ik zou met zo'n ding graag veel willen rijden, en dan heb ik toch liever een béétje stevigheid om me heen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

tiens dan moeten we dringend donuts beginnen opsturen naar R als je wat stevigheid om je heen wilt.

 

 

 

ikzelf kies voor de caterham, ben al van kindsaf stekezot van dat model. en looks doen toch ook veel voor zo'n zondagsspeeltje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid