Ga naar inhoud

Gemiddelde cilinderinhoud in Europa tussen 1990 en 2013


BWS

Aanbevolen berichten

Klopt. M'n vader z'n 2800 zescilinder had er 82. M'n 2.4 zescilinder had er ook rond de 85. Maar die reden wel gelijk een kamion: altijd kracht. Geen power, maar kracht :D

Nu halen ze uit de helft minstens dubbel zo veel.

 

En m'n bompa, een ouwe rot in 't vak van de garagisten, zei in de jaren '80: beter een grote met weinig pk dan een kleine met veel pk. Hij moest eens weten wat ze na zijn dood nog met succes uitgevonden hebben :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het ook niet zo dat er nu uit veel kleinere cilinderinhoud veel meer peekaas worden gehaald?

Heb ooit nog met een Fock Sierra gereden met 2.3 dieselmotor met de volle 80 pk. Tegenwoordig halen ze al 75pk uit een Polo 1.2 Tdi.

 

downsizing is het woord ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik wel frappant vind, landen met een 1300 als gemiddelde ... daar moeten toch wel heel wat kleine motortjes rondrijden.

Al ooit in Nederland rondgereden? :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik wel frappant vind, landen met een 1300 als gemiddelde ... daar moeten toch wel heel wat kleine motortjes rondrijden.

In Italië was ooit alles boven de 2 liter absurd duur. Vandaar dat de Italiaanse toppers geblazen 2-liters waren, vaak. Denk aan de 2-liter V6 turbo bij Alfa, de 2.0T bij Lancia. En vaak ook speciale versie, waarvan de gekendste de "baby-M3" (E30) 320is is, en mogelijks nog meer gekend was Mercedes die specifiek voor Italië heel lang de 200 Kompressor motor maakte (ipv 230). En wat je zeker ook zal kennen: al die specifieke 2-liter versies van Volvo turbo's.

Als je dus geen 1 op 1.000 auto's hebt met meer dan 2 liter cilinderinhoud, en daarnaast nog duizenden en duizenden 1-literkes (Panda) en 1,2-literkes (zo goed als al de rest van de moteurkes in kleine Fiats), dan strand je op zo'n laag gemiddelde.

 

Sowieso wel frappant, yep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al ooit in Nederland rondgereden? :D

 

God ja. Nu je 't zegt :lol:

 

Ik heb 7liter staan. :inlove:

 

Slechts 5, verdeeld over 10 cil.

edit: foutje - 4,5 - tot vorig jaar 5.

 

In Italië was ooit alles boven de 2 liter absurd duur. Vandaar dat de Italiaanse toppers geblazen 2-liters waren, vaak. Denk aan de 2-liter V6 turbo bij Alfa, de 2.0T bij Lancia. En vaak ook speciale versie, waarvan de gekendste de "baby-M3" (E30) 320is is, en mogelijks nog meer gekend was Mercedes die specifiek voor Italië heel lang de 200 Kompressor motor maakte (ipv 230). En wat je zeker ook zal kennen: al die specifieke 2-liter versies van Volvo turbo's.

Als je dus geen 1 op 1.000 auto's hebt met meer dan 2 liter cilinderinhoud, en daarnaast nog duizenden en duizenden 1-literkes (Panda) en 1,2-literkes (zo goed als al de rest van de moteurkes in kleine Fiats), dan strand je op zo'n laag gemiddelde.

 

Sowieso wel frappant, yep.

 

Idd, vandaar die 2l in de 850! Wist ik niet, wist wel dat een 2.0 T5 bestond in Italie (ipv de 2.3) maar wist niet exact de reden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, bij m'n dealer stonden er recent 3 of 4 XC60's op een rij. Occasies, net 4j oud (de eerste beginnen vrij te komen), alle 4 2.4D. Slechts enkelingen willen dat.

Ze zijn allemaal de tijd van de accijnscompenserende belasting vergeten....

Het is dan ook een goeie moment om 2.4 te gaan shoppen tweedehands :-)

2.4 geartronic na 1.6 dsg7 is een leuke ervaring

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het ook niet zo dat er nu uit veel kleinere cilinderinhoud veel meer peekaas worden gehaald?

Heb ooit nog met een Fock Sierra gereden met 2.3 dieselmotor met de volle 80 pk. Tegenwoordig halen ze al 75pk uit een Polo 1.2 Tdi.

Dat speelt zeker mee. Ik begrijp dan ook volledig dat iemand die zijn wagen puur bekijkt als een vervoersmiddel genoegen neemt met een 1600cc dieselmotor. Tegenwoordig zit je met vermogens van 115pk-130pk in die klasse. Als je dat kiest in een wagen zoals een Focus, Megane, ... dan heb je een vlotte zuinige wagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat speelt zeker mee. Ik begrijp dan ook volledig dat iemand die zijn wagen puur bekijkt als een vervoersmiddel genoegen neemt met een 1600cc dieselmotor. Tegenwoordig zit je met vermogens van 115pk-130pk in die klasse. Als je dat kiest in een wagen zoals een Focus, Megane, ... dan heb je een vlotte zuinige wagen.

Mijn touran woog 1800 kilo en eigenlijk nooit vermogen tekort gekomen met 1.6 met 105 pk. Zelfs niet in de Alpen met dakkoffer erop. Op zich is dat technisch allemaal heel knap en van dat aspect kon ik wel genieten.

Nu met meer inhoud en een cilinder meer is het genieten op een andere manier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn touran woog 1800 kilo en eigenlijk nooit vermogen tekort gekomen met 1.6 met 105 pk. Zelfs niet in de Alpen met dakkoffer erop.

Jij niet nee.

De mensen achter je daarentegen!!!

:D

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij niet nee.

De mensen achter je daarentegen!!!

:D

Ik rijd trager nu met meer vermogen. Het mooie is dat ik met mijn 2.4 nu ook gemiddeld 6.3 liter diesel nodig heb, net zoveel als met de 1.6 :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom ben je dan voor een 2.4 gegaan als je toch "niks te kort kwam"?

Omdat het kon :)

Verschil tussen privé en bedrijfswagen vooral. Dan kan je andere keuzes maken en stel je andere prioriteiten.

En 'niks te kort' komen is niet gelijk aan 'ik zou niks meer willen' ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na de zuid europese (crisis) landen (griekenland: shit zeg!) is Zweden toch ook serieus achteruit gegaan. Zijn ze daar dan massaal afgestapt van Volvo's en Saab's? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na de zuid europese (crisis) landen (griekenland: shit zeg!) is Zweden toch ook serieus achteruit gegaan. Zijn ze daar dan massaal afgestapt van Volvo's en Saab's?

Volvo is ook aan het downsizen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar die komen ook van niet ver. Veel meer dan 2,5 liter hebben die niet gehad, de occasionele 3-liter V6 en zéér occasionele V8 daar gelaten (maar die zie je niet ginder, dat was voor de States).

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k Ging het juist zeggen: zijn Zweden ook niet zot van Amerikaanse bakken? Kan er mee te maken hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid