Ga naar inhoud

welke wagen ter vervanging van bedrijfswagen


Stijn Seijnhaeve

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Wegens veranderen van werk zal ik niet langer over een bedrijfswagen beschikken. Om door het bos de bomen te kunnen blijven zien graag jullie advies & aanbevelingen. 

 

Achtergrond: de wagen zal minimaal een 4 jaar gebruikt worden waarbij er dagelijks een redelijke afstand gereden wordt (autostrade + verbindingswegen). Doorheen de komende jaren zal hij daarnaast gebruikt worden als tweede gezinswagen (er zijn vandaag nog geen kinderen), eventueel ook als verhuiswagen voor de bouw van ons huis.

 

Afstand per jaar: 40.000km professioneel, 20.000km prive  => ~60.000km/jaar

Vereisten: Aanvaardbaar comfort & veiligheid, betrouwbaar en vrij lage running costs, beschikbaarheid onderdelen (eventueel zelf onderhoudsbeurten uitvoeren). En last but not least; restwaarde.

 

Prive heb ik altijd een vw golf gereden (mk3 gti, mk4 gti, mk4 150pk diesel, mk5 tdi). Professioneel is het de laatste jaren wat minder geworden (Astra gtc tdi 150pk, v50 d2 full option, golf 6 BMT, golf 7 tdi dsg, audi a1 DSG). 

 

Ik denk zelf in de richting van de wat grotere wagens (type sedan / station) maar een hatchbak kan eigenlijk ook perfect. 

Enkele voorbeelden van mijn zoektocht so far:





- audi a4


 

Daarnaast hebben we 3 maand geleden een nieuwe wagen moeten kopen wegens accident met onze 2de wagen. Hier hebben we een ford focus clipper 1.6 tdi gekocht ter vervanging van een opel corsa. Die wagen is eigenlijk al voorzien op kinderen / de toekomst. Ik denk echter om deze niet te gebruiken daar het een nieuwe auto is met 5 jaar garantie (tem 100k). Als ik hem niet gebruik zouden we er als het ware perfect 10 jaar mee kunnen doen (vriendin doet 20k / j), als ik hem wel gebruik lijkt het mij nogal een stevig afschrijving? De lening daarop loopt nog 4.5j dus dan heeft hij pakweg (260-280k gelopen). 

 

Graag jullie meningen en advies

 

Bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Restwaarde is belangrijk, schrijft de TS.  In dat geval zou ik naar één of andere variant van de Golf gaan zoeken, jonge tweedehands.

 

Maar langs de andere kant: als hij zinnens is er 4 jaar lang, elk jaar 60.000 km mee te rijden, dan is de km-stand op het moment van de verkoop al een stuk boven de 200.000 km.  En volgens Belgische normen is een auto dan quasi waardeloos, zelfs een Golf.

 

BMW 1-reeks (en in mindere mate de 3-reeks- + 60' km per jaar: ocharme, je rug (sportstoelen zouden beter zijn), 1-reeks is ook klein om als werfwagen te gebruiken (been there)

Audi A4: quid budget ? Jonge occasies worden duur verkocht, nieuwprijs is ook niet mis

Volvo V40 : prima stoelen, maar ga je deze als verhuiswagen gebruiken ?

 

Als je imago even aan de kant schuift, is een Octavia break geen optie ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat werfwagen gedoe is toch snel opgelost. Een trekhaak onder de Focus en een tweedehands aanhangwagen.

Geen gedoe met je wagen vanbinnen af te breken en stukken handiger voor om het even wat. 

En aangezien de Focus reeds een gezinswagen is, hoeft dat ook niet meer door te wegen bij de keuze naar een wagen.

Ik zou dan ook zoeken naar een 120d of een Golf 2.0TDi met max. 100K op de teller. En dan maar hopen dat je geen al te grote kosten hebt voor er 300K op de teller staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je 60.000km per jaar doet en plant om er 4jr mee te doen dan is restwaarde een non-issue. Je eindigt immers rond de 300.000km (je kocht immers al tweedehands) Als je een wagen koopt van 20.000 euro dan mag je rekenen met een afschrijving van 80%. Alles wat je meer uitgeeft dan 20K ben je ook kwijt  :P   (ik spreek uit ervaring)

 

Dan wordt het een kwestie van budget... met die kilometers moet je niet kleiner gaan dan een Golf (wielbasis, kwaliteit vering/demping). 

 

Verder zou ik de BMW's uit jouw lijstje schrappen en de rest zeker overwegen. Denk ook eens aan een Mazda 6

 

Alternatief is in jouw geval om de Focus over te nemen van je vrouw en voor haar een wat kleinere wagen te kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of je koopt een nieuwe Hyundai i30 met de nodige opties. Duurder dan een tweedehands Golf, maar je bent wel zeker dat je gedurende die 4 jaar geen kosten gaat tegenkomen dankzij de 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking. Dat kan je lang niet zeggen van een tweedehandswagen die je gaat rijden tussen 100.000km en 300.000km.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom moet die minimum vier jaar blijven?

Ik ben voor een oudere wagen gegaan toen ik mijn bedrijfswagen heb achtergelaten. Er steekt geen kapitaal in en ik bekijk dat gewoon jaar per jaar.

Met 60 000 km per jaar moet je op tijd verkopen ofwel blijven rijden tot hij op is ofwel laag inkopen in mijn ogen.

En enkel bij dat laatste ben je zeker dat je weinig afschrijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je 60.000km per jaar doet en plant om er 4jr mee te doen dan is restwaarde een non-issue. Je eindigt immers rond de 300.000km (je kocht immers al tweedehands) Als je een wagen koopt van 20.000 euro dan mag je rekenen met een afschrijving van 80%. Alles wat je meer uitgeeft dan 20K ben je ook kwijt  :P   (ik spreek uit ervaring)

 

Ik spreek ondertussen ook uit ervaring.

En deel deze mening.

 

Of je koopt een nieuwe Hyundai i30 met de nodige opties. Duurder dan een tweedehands Golf, maar je bent wel zeker dat je gedurende die 4 jaar geen kosten gaat tegenkomen dankzij de 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking. Dat kan je lang niet zeggen van een tweedehandswagen die je gaat rijden tussen 100.000km en 300.000km.

 

We spreken over 60 000 km per jaar. Dan zit je al heel wat in je auto, en mag je een minimum aan comfort hebben, en dat is in de eerste plaats een goede zetel en goede vering. Als je zo veel km doet, is slijtage minder een issue want veelal hoofdzakelijk autosnelweg en weinig slijt.

Ik spreek opnieuw uit ervaring (ook 60k per jaar).

 

Waarom moet die minimum vier jaar blijven?

Ik ben voor een oudere wagen gegaan toen ik mijn bedrijfswagen heb achtergelaten. Er steekt geen kapitaal in en ik bekijk dat gewoon jaar per jaar.

Met 60 000 km per jaar moet je op tijd verkopen ofwel blijven rijden tot hij op is ofwel laag inkopen in mijn ogen.

En enkel bij dat laatste ben je zeker dat je weinig afschrijft.

 

en ook dat klopt helemaal

 

Ik heb nu een nieuwe gekocht, ik verkoop hem na iets meer dan een jaar en 75 000 km (tegen dan). Het is dat of ermee blijven rijden. Of doorschuiven naar de vrouw. Iets tussenin is niet zo gunstig.

Ik zeg het nogmaals: je doet met 60 000 km per jaar te veel km om een nieuwe te kopen, hoe vreemd dat ook klinkt.

 

M'n V70 had een nieuwwaarde door z'n motor en uitrusting van een goede 50 000 eur. Ik kocht die na 5j met 90 000 km (voor mij is dat anderhalf jaar rijden dus anderhalf jaar oud ipv 5j) voor 22 000 eur met dealergarantie. Na 4j zelf ermee te rijden had ik 300 000 km en liet hem over bij de dealer voor ong 6 000 eur.

Ik heb nu een XC60 R-design aut D3 nieuw gekocht (je kan de prijs vinden, wel wat korting af doen), en als ik hem nu verkoop mag ik maar rond de 28 000 eur vragen.

Never again.

Verkoop ik hem volgend (ruim 120 000 km) jaar is het nog erger. Binnen twee jaar helemaal een ramp. (180 000 km)

Vergeet niet dat tegenwoordig km's zwaarder doorwegen dan ouderdom op een occasie (in de prijs bedoel ik).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met 60k per jaar doe je ook veel snelweg. Die 60k zijn dus relatief lichte km's geweest voor je auto terwijl een koper er daarom nog niet meer voor geeft. Je zou dus kunnen zeggen dat je auto meer waard is dan je ervoor gaat krijgen.

 

In dat opzicht is het misschien beter om iets te kopen met wat km's, om die dan volledig op te rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met 60k per jaar doe je ook veel snelweg. Die 60k zijn dus relatief lichte km's geweest voor je auto terwijl een koper er daarom nog niet meer voor geeft. Je zou dus kunnen zeggen dat je auto meer waard is dan je ervoor gaat krijgen.

 

In dat opzicht is het misschien beter om iets te kopen met wat km's, om die dan volledig op te rijden.

 

Klopt. De mijne is inmiddels waardeloos geworden (<1/3e van wat ik ervoor betaald heb) maar als ik hem wil vervangen door iets soortgelijks moet ik enorm bijleggen en heb ik niets gewonnen aan comfort. Zolang hij betrouwbaar blijkt/blijft rijd ik ermee door :)

 

Eigenlijk is mijn kar de ideale opvolger voor topicstarter :D

 

Sowieso een ideale kar. Alleen is 28K nog wat teveel. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid