Ga naar inhoud

Koenigsegg Regera


Monterey Jack

Aanbevolen berichten

De nieuwe 'megacar' van Koenigsegg laat zich vandaag in Genève aan de buitenwereld zien: de Regera!
 

De benaming 'megacar' mag terecht genoemd worden. Koenigsegg gaf de One:1 eerder die titel, maar met een totaal vermogen van 1500 pk is de Regera de overtreffende trap. De Zweden volgen met hun nieuwste model het voorbeeld van de McLaren P1, Ferrari LaFerrari en Porsche918. De Regera is namelijk ook voorzien van een hybride aandrijflijn, maar wel een die afwijkt van de andere drie. 

 

De Regera is voorzien van een dubbelgeblazen 5,0-liter V8 en drie elektromotoren. Het gecombineerd vermogen komt daarmee uit op 1500 pk en een duizelingwekkende 2000 Nm. Volgens Koenigsegg sprint de auto binnen twintig seconden naar - hou je vast - 400 km/h en ligt de topsnelheid nog hoger. De accu heeft een capaciteit van 9,27 kWh, genoeg om de samen 670 pk sterke elektromotoren van stroom te voorzien. Tijdens het remmen wordt maximaal 150 kW aan energie teruggewonnen. De Regera kan 50 km volledig elektrisch afleggen.

 

Het zijn indrukwekkende cijfers, maar wat de aandrijflijn zo bijzonder maakt is de Koenigsegg Direct Drive transmissie. Dat houdt in dat-ie geen conventionele versnellingsbak heeft, maar een hydraulische koppeling tussen de motor en aandrijving op de achterwielen. Bij lage snelheden rijdt de Regera volledig elektrisch, maar boven de 50 km/h nemen de motor- en wielsnelheid proportioneel toe. Dat betekent dat de toerenbegrenzer op 8250 toeren gelijkstaat aan een topsnelheid van 400 km/h. 

 

Koenigsegg noemt het ontbreken van versnellingen een kwestie van wennen. Volgens de Zweden scheelt het weglaten van een versnellingsbak het nodige gewicht en gaat er tot wel 50 procent minder energie verloren. Er worden slechts 80 Regera's geproduceerd. Een prijskaartje is nog niet bekend, maar die zal niet misselijk zijn.

 

Bron: http://www.autoweek.nl/nieuws/32060/koenigsegg-regera-is-los

 

m4pyycjb5rru_600.jpg
uskyv4cbnnhe_600.jpg
9ntyhlpb8bs4_600.jpg
oi8y5e0bn5zu.jpg
 
ozpycjubld6f.jpg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich een goed idee die aandrijving, lijkt mij. Enkel verlies je volgens mij wel de sensatie van de motor bij normaal gebruik. Tenzij je een landingsbaan hebt ga je dat ding namelijk zelden boven 3k toeren krijgen en tenzij op nardo ga je hem ook nooit tot hoog in de toeren kunnen laten doortrekken.

 

Ik denk dat ik een agera rs zou verkiezen.

 

Ik vraag mij ook af hoe lang die batterijen gaan meegaan en of de motor ze kan herladen. Anders zit ja na een tijdje rijden dus met een auto met een verbrandingsmotor met 1 versnelling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

FYI : Dat grote gat in het midden dat op een uitlaat lijkt, is in feite een koelingsgat waar lucht door geblazen wordt.

De uitlaten van de verbarndingsmotor zijn die dunne verticale "rechthoekjes" links en rechts ervan.

Koenigsegg-Regera-2141.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ingenieur: fantastisch

Als petrolhead: kun je je daar nog mee amuseren op straat? Ik zie me daar geen Ardennenrit mee doen :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is ook niet bedoeld om je op jouw manier te amuseren. 

Zie het wat als een tegenhanger van de Veyron, eveneens een technologisch huzarenstukje.

Comfortabel cruisen met een overdaad aan Pk's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook de indruk dat heel dat ding gemaakt is om zo snel mogelijk nr 400 te gaan, of het nog wat leuk is voor de rest is bijzaak.

Toch vrij beperkt voor een auto van die prijs, denk dat ik liever een 360 modena zou hebben dan dit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

 

Het mechanisme voor die achterspoiler is wel zeer interessant, compleet anders dan wat er op de markt is. Ale, alles is compleet anders natuurlijk :D

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Ze hebben er een soort van CVT van gemaakt om toch de motor in toeren te laten stijgen precies.

 

Leuk gimmick maar je verliest er wel een pak vermogen mee lijkt me. Zou ik wat meer willen over lezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk gimmick maar je verliest er wel een pak vermogen mee lijkt me.

 

Ik denk van niet. Als je ziet welke konijnen ze daar al uit hun hoge hoed hebben getoverd zullen ze dat ook wel opgelost hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een CVT is in theorie de perfecte versnellingsbak, denk ik. In de praktijk is dat vooral luidruchtig als je wil doorrijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zwarte achterkant heeft iets van de Alfa Romeo TZ3 , aantrekkelijk op dezelfde manier, maar omdat het een ander type auto is valt het niet meteen op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik word er niet warm van, 'k vind die auto algemeen gezien een eerder trieste, down, ongelukkige uitstraling hebben (alles hangt zo af). Eigenlijk nog nooit echt fan geweest van 't uitzicht van en/of de stilistische oplossingen aan de producten uit de koningskippenren.

 

En inderdaad: dat is toch geen CVT, maar gewoon een rechtstreekse koppeling van krukas aan aandrijfas, met daartussen een soort van elastische koppeling die met een impuls van de paddles aan 't stuur een beetje druk lost en zo gecontroleerd gaat slippen en het gevoel geeft dat je terugschakelt. Benieuwd naar hoe dat klinkt on track b.v. en hoe de perspiloten dat reviewen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En inderdaad: dat is toch geen CVT, maar gewoon een rechtstreekse koppeling van krukas aan aandrijfas, met daartussen een soort van elastische koppeling die met een impuls van de paddles aan 't stuur een beetje druk lost en zo gecontroleerd gaat slippen en het gevoel geeft dat je terugschakelt. Benieuwd naar hoe dat klinkt on track b.v. en hoe de perspiloten dat reviewen.

Tiens, wat zou dat geven als ge een vermogen van 500 kookplaten naar een slippende koppeling stuurt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk van niet. Als je ziet welke konijnen ze daar al uit hun hoge hoed hebben getoverd zullen ze dat ook wel opgelost hebben.

 

Enig idee waar we daar meer info over kunnen vinden? Gewoon googelen levert mij niet al te veel op zo opt eerste zicht.

Op de site van Koenigsegg heeft de werknemer die dat filmpje gemaakt heeft ook een post gemaakt en daar zegt hij dit erover:

 

"For those who still think they might need a little old school gearchange feeling, we’ve also built in an electronic clutch feature that simulates the feeling of a kickdown gear change. You can see it in action in the video, below."

 

Christian Von Koenigsegg zelf zegr in het filmpje "it's a clutch-opening, rev-uppening function to get higher rpm by slipping the clutch. This hydraulic coupling we have, we can open it up"

 

Ik denk dus dat je

- verliezen hebt door het laten doorslippen van uw hydraulische koppeling

- meer vermogen naar uw koppeling stuurt door het hogere toerental

 

Dus mogeijks komt dat idd niet slecht uit qua vermogen dat uiteindlijk naar de wielen wordt gestuurd.

 

Een CVT is in theorie de perfecte versnellingsbak, denk ik. In de praktijk is dat vooral luidruchtig als je wil doorrijden.

 

Verbruikt ook vrij veel als je wat wil doorrijden.

 

Het concept van deze auto is toch dat hij geen versnellingsbak heeft?

 

Ja correct, maar ze hebben nu dus een gimmick gemaakt waardoor ze koppeling laten slippen.

 

Ik word er niet warm van, 'k vind die auto algemeen gezien een eerder trieste, down, ongelukkige uitstraling hebben (alles hangt zo af). Eigenlijk nog nooit echt fan geweest van 't uitzicht van en/of de stilistische oplossingen aan de producten uit de koningskippenren.

 

En inderdaad: dat is toch geen CVT, maar gewoon een rechtstreekse koppeling van krukas aan aandrijfas, met daartussen een soort van elastische koppeling die met een impuls van de paddles aan 't stuur een beetje druk lost en zo gecontroleerd gaat slippen en het gevoel geeft dat je terugschakelt. Benieuwd naar hoe dat klinkt on track b.v. en hoe de perspiloten dat reviewen.

 

Het is idd geen CVT, daar heb je gelijk in, dat werkt anders. Maar daar heb je ook het feit dat je toerental enorm kan laten stijgen aan dezelfde snelheid.

 

Dus ik denk dat ze hier een hydraulic coupling gebruiken. Bij 30 km/h wordt de koppeling ingeschakeld, en kan ze ook direct gesloten worden gezien de snelheid van de wielen op dat moment gelijk is aan de idle speed van de motor (1000 rpm) Om te vergelijken met onderstaand filmpje is de linkerventilator de uitgaande as van de motor en de rechterventilator gaat naar de wielen. De koppeling wordt 'gelockt' en dus wordt motor ook mechanisch verbonden met de achterwielen, als het ware worden beide ventilatoren aan elkaar 'geplakt'. Wanneer hij aan dat hendeltje trekt gaat de koppeling open, en gaat de linkerpropeller plots veel sneller draaien (toerental motor wordt hoger) waardoor je dus door de werking van de hydraulische koppeling ook nog steeds een hoop kracht doorstuurt naar de wielen maar de motor dus niet meer mechanisch verbonden is maar zijn kracht overbrengt via de vloeistofkoppeling.

 

Denk ik hé, met wat te redeneren en te luisteren naar wat Von Koenigsegg zelf zegt, ik kan mis zijn ook natuurlijk :)

 

 

Tiens, wat zou dat geven als ge een vermogen van 500 kookplaten naar een slippende koppeling stuurt :)

 

Voor een hydraulische koppeling zal dat wel meevallen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mjah, als je afstand kan doen van het feit dat je schakelmomenten wil en de daarbij horende toerentalwisselingen, dan rijd je vanaf 30 toch gewoon gekoppeld, met lineair aan je snelheid gekoppeld toerental? No problem, en geen verliezen. En krachtgebrek onderin vangen de elektromotoren op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid