Ga naar inhoud

Jaguar XF


BMWMB

Aanbevolen berichten

Dit is de nieuwe Jaguar XF. Met deze tweede generatie wil het Engelse merk opnieuw de aanval openen op auto's als de BMW 5-serie en Audi A6.

 

 

 

 

 

 

Ontwerper Ian Callum heeft overduidelijk gekeken naar het design van de XE. De lichtunits van de XF vertonen overeenkomsten met die van z'n kleine broer en ook het silhouet doet sterk aan dat van de XE denken.

De tweede generatie XF is 4.954 mm lang en de wielbasis is 2.960 mm. Ondanks dat de auto iets korter en lager is dan z'n voorganger, zorgt de langere wielbasis (+ 51 mm, 125 mm meer dan de XE) voor meer interieurruimte. Dat betekent achterin 15 mm meer beenruimte en 27 mm meer hoofdruimte dan voorheen.

Onderhuids maakt de XF een flinke stap. De tweede generatie krijgt namelijk een basis van aluminium. Dat resulteert in een tot 190 kg lager gewicht, en volgens Jaguar is de XF hiermee 90 kg lichter dan de concurrentie.

Het lagere gewicht zorgt voor betere rijeigenschappen en ook een lager verbruik. De zuinigste versie heeft de beschikking over de nieuwe 2,0-liter Ingenium-turbodiesel met 163 pk/380 Nm en een handbak. De CO2-uitstoot is 104 g/km, de laagste waarde voor een niet-hybride in dit segment.

Daarboven bestaat het dieselgamma uit een 2,0-liter Ingenium-turbodiesel met 180 pk en 430 Nm en een 3,0-liter V6-turbodiesel met 300 pk en 700 Nm. Alle motoren zijn te combineren met een achttrapsautomaat van ZF, een handgeschakelde zesbak is op sommige versies verkrijgbaar.

De basisbenzinemotor is een 2,0-liter turbomotor met 240 pk en 340 Nm. Daarboven vinden we 3,0-liter V6- en met supercharger. De eerste heeft een vermogen van 340 pk, de topversie heeft 380 pk en gaat door het leven als V6 S. Die heeft een sportiever karakter dan de andere versies. In een later stadium volgen ongetwijfeld ook weer diverse R-versies met 5,0-liter V8 Supercharged.

Net als de XE krijgt de XF de beschikking over het InControl Touch-infotainmentsysteem, in dit geval met een 10,2-inch touchscreen met Dual View. Een digitaal Meridian-audiosysteem van 825 Watt met zeventien speakers is een optie.

Het showdebuut van de XF vindt op 1 april plaats op de NYIAS in New York. In het najaar verwachten we de auto bij de dealers.

 

 

 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Sieht gut aus!

 

Geen verrassing, eerder een verfijning en verderzetting. Ik vind dat Jaguar dat kan.

 

Jammer wel dat ze opnieuw het dashboard van zo'n brede strook ultra-cheap ogend/aanvoelend fake alu voorzien. Da's om te huilen...

 

Hopelijk maken ze komaf met de touchscreen monitor, want dat is naar veiligheid, trefzekere bediening en gebruiksgemak een PAK minder goed dan bedieningsconcepten zoals b.v. de drie grote Duitsers aanbieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een grotere XE, dat hebben ze ervan gemaakt qua looks imo. Wat niet wil zeggen dat het geen knappe kist is.

Dat fenomeen zien we bij meer merken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sieht gut aus!

 

Geen verrassing, eerder een verfijning en verderzetting. Ik vind dat Jaguar dat kan.

 

Jammer wel dat ze opnieuw het dashboard van zo'n brede strook ultra-cheap ogend/aanvoelend fake alu voorzien. Da's om te huilen...

 

Hopelijk maken ze komaf met de touchscreen monitor, want dat is naar veiligheid, trefzekere bediening en gebruiksgemak een PAK minder goed dan bedieningsconcepten zoals b.v. de drie grote Duitsers aanbieden.

Sieht gut aus... da's wel een Britse kar hé. Looks very nice!  :P

 

Ik vind het spijtig dat enkel de bovenzijde van het dashboard in leder is ,en niet het onderdeel. Zelfs het onderdeel van het bovendeel is kunststof.  :angry:

 

De Range heeft ook een touchscreen, en ik kan het enkel maar beamen dat er geen beter systeem is dan de iDrive van BMW.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer wel dat ze opnieuw het dashboard van zo'n brede strook ultra-cheap ogend/aanvoelend fake alu voorzien. Da's om te huilen...

 

Ik wou net zeggen dat het verschil met de Duitsers zelfs op foto frappant is.

Het ziet er een pak koeler uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's nu ook zo (dashboard). De plastics in Jaguars zijn absoluut niet denderend. Als je 'n F-type kiest zonder full leder b.v. val je achterover van hoe cheap dat interieur er uit ziet en aanvoelt (dat het gewone leder even "kwalitatief" aanvoelt als het "Dakotakarton"-leder van BMW helpt ook niet). Da's wat mij betreft het grootste nadeel van de (huidige) XF: kwalitatief minderwaardig interieur (absoluut niet in lijn met het imago en de prijs van de auto). Dat hatelijke touchscreen is a close second, wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er goed uit, zeer imposant front ook. Achterkant kon wel iets beter vind ik.

 

Het interieur oogt zeer modern, maar mist wat gezelligheid voor mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een XF is dan ook minder duur dan een vergelijkbare BMW 5.

Zeker van? Ik vergeleek niet back to back, maar dat zou me eerlijk gezegd wel sterk verwonderen...

(En we hebben 't niet over een paar tientallen euro, maar over significante verschillen.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een XF is dan ook minder duur dan een vergelijkbare BMW 5.

 

 

Zeker van? Ik vergeleek niet back to back, maar dat zou me eerlijk gezegd wel sterk verwonderen...

(En we hebben 't niet over een paar tientallen euro, maar over significante verschillen.)

 

Even de proef op de som genomen (Duitse officiële prijzen). Onbevooroordeel de twee duo's zo goed mogelijk op elkaar afgestemd qua uitrusting (standaard/optioneel); dingen die de ene niet kan hebben worden dan ook op de andere niet gekozen.

 

1. viercilinder diesels in typische leasing-uitvoering: BMW 520d automaat vs. Jaguar XF 2.2D (waarbij de Jaguar qua prestaties eigenlijk tussen de 518d en de 520d in valt)

  • beide met metaalkleur, de goedkoopste 18", lederen zetels, standaardzetels, grote navi, telefoon, voice command, glazen schuifdak, xenon, alarm, goedkoopste optioneel soundsysteem, spiegelpack, zetelverwarming vooraan, parkeersysteem v+a, ...
  • BMW = 55.750 EUR
  • Jaguar = 56.600 EUR

2. krachtige zescilinder diesels in break en als "sport-uitvoering" en dik in de opties: BMW 530d touring vs. Jaguar XF 3.0D S Estate (waarbij de BMW opnieuw de snellere van de twee is)

  • beide met optisch sport pack, sportpack interieur, de beste zetels, zetelverluchting, het betere HiFi-systeem dan in voorgaande config, het betere leder (SoftGrain & nappa), de grootste verkrijgbare velgen, trekhaak, instelbare demping, glazen dak, adaptieve snelheidsregeling, keyless go, DAB, achteruitrijcamera, adaptieve bochtverlichting, dodehoekwaarschuwing, top navi, telefoon, voice command, enz. ... met dien verstande dat ik ze probeer zo gelijk mogelijk te krijgen qua uitrusting, dus de BMW is geen "full option" (want daar kan je heel wat dingen krijgen die je op de Jaguar niet kan hebben, ik denk aan de Adaptive Drive, LED-licht, HUD, soft close, ... en (vooral) een hele rits personaliseringsmogelijkheden en elektronica-gimmicks)
  • BMW = 83.780 EUR
  • Jaguar = 86.950 EUR

 

OK, je kan elke BMW duurder krijgen dan z'n meest logische concurrent (qua motorisatie) bij Jaguar, maar dat is dan omdat je bij BMW veel verder kan gaan inzake personalisatie en opties. Dat maakt het verschil.

 

M.i. kan je dus niet stellen dat de vergelijkbare BMW duurder is, integendeel. Mogelijks krijg je meer korting op een XF, ja. Maar als we 't dan weer over leasing hebben, zal de mindere restwaarde van een XF m.i. zo hard doorwegen dat een XF altijd de duurdere van de twee zal zijn (meteen ook de reden waarom je ze zo weinig ziet, denk ik).

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Knappe kar, maar om eerlijk te zijn zou ik op de baan het verschil niet zien tussen oude en nieuwe XF volgens mij.

 

Maar dat hoort zo bij Jaguar :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begin die eenheidsworst beu te geraken. Dit is nu een heel nieuw model maar het doet mij niks omdat je het eigenlijk al gezien hebt: is gewoon een mix van de oude xf en de xe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid