Ga naar inhoud

Automatisch rijdende auto's, de toekomst...


Gast wooter

Aanbevolen berichten

Gast wooter

Ik botste in een artikel over Uber op een interessant essai over de nabije toekomst (+50 jaar) van de autoindustrie.

 

http://sustainablemobility.ei.columbia.edu/files/2012/12/Transforming-Personal-Mobility-Jan-27-20132.pdf

 

 

You can get a glimpse of his vision in a fascinating paper from Columbia University, which did several case studies on what a future with driverless cars would look like — apparently, like Uber crossed with Minority Report. And this could be coming as soon as 2020, according to both Tesla and Google, both of which are also heavily invested in the race to be a player in this huge future market.

In this world, the paper projects, fewer and fewer people own private cars, because it doesn’t make financial sense. Cars run on electricty, and most are much smaller, designed to carry only one or two people. The auto industry experiences a temporary boom, but then demand drops off a cliff. By around 2040, driverless cars are a majority on American roads. The number of cars drops by more than 90%, as do fuel consumption and emissions. Car accidents and traffic are nearly nonexistent.

Several hundred thousand Americans who have jobs involving driving, selling or manufacturing vehicles no longer have those jobs — including all Uber drivers.

 

Ik denk dat als automatisch rijdende auto's er komen - en zover ik kan zien gaat dat tegen 2020 zeker waarheid zijn - dat vele gewone mensen voor zo een oplossing gaan kiezen, en je na het quasi verdwijnen van verkeersongevallen met zelf rijdende auto's de discussie gaat krijgen of niet-automatisch rijdende auto's wel nog acceptabel gaan zijn op de wegen... Idem met motorfietsen overigens...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dat niet erg vinden, ben fan van nieuwe technologieën, het bied ook voordelen: je hoeft geen zak meer te doen tijdens het rijden en je kan je tijd aan andere dingen besteden in de wagen zoals lezen, werken, studeren, eten, forummen.

Wat ik wel zou willen zien is dat er nog plaatsen en of wegen zouden zijn waar je nog met oudere 'normale' wagens mag rijden, oldtimers enzovoort. Niet tussen de zelfrijdende auto's want dan wordt dat een soepje met kans op ongevallen enzo. Zo zijn de liefhebbers als ik ook nog tevreden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze er nog niet in slagen om een wagen laten te stoppen op tijd ( zie Volvo die op een vrachtwagen crasht) hoe gaan ze dan maken dat wagens automatisch rijden?

Trouwens... Er rijden nu al heel wat automaten rond. Bij de ene noemt dat Multitronic, bij de andere dan weer Geartronic...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Als ze er nog niet in slagen om een wagen laten te stoppen op tijd ( zie Volvo die op een vrachtwagen crasht) hoe gaan ze dan maken dat wagens automatisch rijden?

In technologie-termen was dat in de prehistorie...

 

Delphi en Google hebben net wat cijfers medegedeeld over het aantal crashes met hun vloot van testwagens:

 

http://www.usatoday.com/story/money/cars/2015/05/11/self-driving-cars-california-crashes/27125655/

 

Valt heel goed mee, en er is niet verduidelijkt wie er op het moment van het ongeval aan het rijden was.

 

Volgens Google waren al hun crashes toen de bestuurder de controle over het stuur had, niet de auto:

 

http://www.latimes.com/business/la-fi-self-driving-accidents-20150512-story.html#page=1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerlijk? Zou jij willen rijden in zo iets? Welke fun is er dan nog aan autorijden?

Ik ben zelfs allergisch voor openbaar vervoer om die reden. Heb helemaal geen controle over dat ding. Zelfde met vliegtuigen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Welke fun is er aan autorijden om 8u30 op de E40? Voor zo een automatische ritten zou ik mijn motorfiets wel durven laten staan, zeker als door het automatisch rijden de files kunnen beperkt worden. En als individu in je eigen auto zitten is nog altijd iets anders dan naar het perron hollen om je overvolle trein te halen waar plebs met kaartjes 2de klasse in 1ste klasse gaan zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke fun is er aan autorijden om 8u30 op de E40? Voor zo een automatische ritten zou ik mijn motorfiets wel durven laten staan, zeker als door het automatisch rijden de files kunnen beperkt worden. En als individu in je eigen auto zitten is nog altijd iets anders dan naar het perron hollen om je overvolle trein te halen waar plebs met kaartjes 2de klasse in 1ste klasse gaan zitten.

 

Koop een S-klasse, die volgt nu de files al.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

BMW heeft ook al stauassistent in heel wat van hun auto's. Tesla zegt dat iedereen die een Model S sinds oktober heeft, wacht op een software update om automatisch te rijden op de snelweg.

 

Het is er dus bijna wel. En ik kan begrijpen dat dat niet een klassieke vorm van rijplezier is, maar de E40 afrijden is ook geen rijplezier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wooter, gaat over de controle geven aan iemand anders, zelfs al is dat een computer. Om de file te vermijden bestaat openbaar vervoer.

Trouwens , je staat toch niet constant in de file?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze auto's automatisch gaan laten rijden, wordt het ook tijd om hét punt aan te pakken waarop dé grootste efficiëntie- en capaciteitswinst te halen valt: bezettingsgraad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de autosnelweg automatisch tegen 200km/u, i Robot stijl. Vanaf dat je de autosnelweg verlaat, terug manueel. Zoiets zie ik nog wel zitten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mits een beetje "out of the box" denken, kun je talrijke interessante toepassingen van automatisch rijden bedenken.

Neem nu de Tesla met zijn AutoPilot hardware en zijn touchscreen. Het lijkt me daarin perfect denkbaar dat, van zodra je in de browser op dat scherm een zone aanraakt waar een e-mail, forumbericht of chatboodschap kan ingetikt worden, de auto onmiddellijk de controle overneemt, want er is een "aandacht verstrooiende" handeling van de chauffeur vastgesteld.

Of je zou manueel (via een knop op het stuur, bijvoorbeeld) kunnen schakelen tussen automatische en niet-automatische rijmodus. Ik zie mij best naar eerstgenoemde overschakelen in de file, want - geef toe - veel rijplezier heb je daar niet aan, hee. Je kunt dan evengoed de krant of een boek beginnen lezen achter het stuur. En van zodra het opnieuw begint te vlotten, neem je de controle weer over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dat je redenering is, waarom nog manueel rijden tot je dat scherm aanraakt? Laat dat ding permanent automatisch rijden, dan kan je constant selfies posten op Instagram.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dat je redenering is, waarom nog manueel rijden tot je dat scherm aanraakt? Laat dat ding permanent automatisch rijden, dan kan je constant selfies posten op Instagram.

 

Ja, maar er zijn er hier die het gevoel van zelf autorijden niet willen missen.

Wel, je kunt volgens mij perfect hun voorkeur combineren met enkele veiligheidskunstjes van zo'n AutoPilot.

The best of both worlds, als het ware.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of je zou manueel (via een knop op het stuur, bijvoorbeeld) kunnen schakelen tussen automatische en niet-automatische rijmodus. Ik zie mij best naar eerstgenoemde overschakelen in de file, want - geef toe - veel rijplezier heb je daar niet aan, hee. Je kunt dan evengoed de krant of een boek beginnen lezen achter het stuur. En van zodra het opnieuw begint te vlotten, neem je de controle weer over.

 

Jij hebt de verkeerde wagen gekocht.

S-klasse doet dat al lang, die van u is verouderd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij hebt de verkeerde wagen gekocht.

S-klasse doet dat al lang, die van u is verouderd

Rijdt die nu al volautomatisch? Waarom nooit iets van gehoord of gelezen in de media?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet het niet hebben. Ik moet al niks weten van "lane departure warning" en al die zever.

Het wordt volgens mij heel lastig om gewone auto's te verbieden, aangezien niet iedereen nieuwe technologie kan betalen. En wat dan bijvoorbeeld met fietsen? Die gaan toch ook niet automatisch beginnen rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rijdt die nu al volautomatisch? Waarom nooit iets van gehoord of gelezen in de media?

In de file wel.

Omdat jij oogkleppen hebt rond je Tesla. En Mercedes er niet mee te koop loopt

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de file wel.

Omdat jij oogkleppen hebt rond je Tesla. En Mercedes er niet mee te koop loopt

Wanneer komt die in full elektrische versie op de markt? Dan ben ik zeker geïnteresseerd. En ook niet met Tesla getrouwd, zunne, wees gerust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al een volautomatisch rijdende wagen. Zeker als ik gedronken heb. Dan neemt madam het voertuig over. Maar zelfs dan ben ik nog niet op mijn gemak.

Na dat stemmetje in de GPS nog ééntje dat mij commandeert wat ik moet doen? Neen, dankjewel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer komt die in full elektrische versie op de markt? Dan ben ik zeker geïnteresseerd. En ook niet met Tesla getrouwd, zunne, wees gerust.

Niet. Is te beperkend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid