Ga naar inhoud

Automatisch rijdende auto's, de toekomst...


Gast wooter

Aanbevolen berichten

Zelf ben ik er eigenlijk niet voor te vinden. Op de lange termijn gaat dat volgens mij gaan naar het niet meer nodig hebben van een buschauffeur, een taxi, tram of trein bestuurder en de vrachtwagenchauffeur gaat er wss ook niet meer moeten zijn. Dan nog eens het magazijn automatiseren (dit bestaat trouwens al) en er is geen heftruckbestuurder nodig ook.

Het kan dan allemaal efficienter zijn, maar dan ga je toch een hele hoop werklozen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog eentje voor CAS:

http://www.huffingtonpost.com/scott-santens/self-driving-trucks-are-going-to-hit-us_b_7308874.html

Ik zie dat de komende 20 tot 50 jaar echt een probleem worden. Ons huidig economisch systeem van "loon voor werken" gaat er op een gegeven moment aan onderdoor gaan omdat er gewoon niet genoeg jobs meer gaan zijn om iedereen aan het werk te zetten, gekoppeld aan een paar grote "centrales" die alle inkomsten naar zich toe zien gaan (pakweg een Uber voor transport, een Amazon voor retail etc. etc.). Op een gegeven moment zit je met een hele economie opgebouwd rond consumeren, maar zonder consumenten wegens geen werk meer en dus geen inkomen om te consumeren. De lat van wat men kan automatiseren wordt gewoon elke dag een stuk omhoog geschoven, en iedereen die onder die lat zit kan zich gaan herscholen, als dat nog mogelijk is.

Hoe lang nog eer je bv alles in de bouw door robotten kan laten doen? De muren van mijn kot zijn al in een fabriek ineen gestoken (en dat gaat over beton en bakstenen).

Geen idee hoe dat allemaal gaat uitdraaien. Een systeem waarbij elk bedrijf 95% van zijn personeel dumpt, alles automatiseert en de winst daardoor in zijn eigen zakken draait heeft ook maar succes zolang er klanten blijven. Op wereldschaal gaat dat nooit werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Zelf ben ik er eigenlijk niet voor te vinden. Op de lange termijn gaat dat volgens mij gaan naar het niet meer nodig hebben van een buschauffeur, een taxi, tram of trein bestuurder en de vrachtwagenchauffeur gaat er wss ook niet meer moeten zijn. Dan nog eens het magazijn automatiseren (dit bestaat trouwens al) en er is geen heftruckbestuurder nodig ook.

Het kan dan allemaal efficienter zijn, maar dan ga je toch een hele hoop werklozen hebben.

Je hebt volgens mij niet te kiezen... Dat zal zo evolueren dat je idd geen vrachtwagenchauffeurs, buschauffeurs en taxichauffeurs meer nodig hebt, en het concept van het bezitten van een auto ook achterhaald wordt want je kan een zelf rijdende on call oproepen.

Wat ga jij dan doen? Met wat geluk ben je al op pensioen, maar indien niet dan ga je inderdaad ander werk moeten vinden. Is dat onoverkomelijk? Ik denk het niet, zolang je beseft en accepteert dat je niet een carrière van 30 jaar in een camion gaat hebben.

Die werklozen, dat wordt ook overschat. Iedereen die vroeger in een videotheek werkte is nu ook niet werkloos, en pakweg Fuel zijn job bestond 10 jaar geleden nog niet, net zoals jouw job 150 jaar geleden ook niet bestond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het er in een ander topic al over, maar ik denk wel dat het op termijn problemen gaat geven omdat switchen van jobs veel moeilijker gaat worden. Alle jobs die je gemakkelijk of mits een korte omscholing kan doen gaan er gewoon uit op de lange termijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid