Ga naar inhoud

2015 Peugeot 308 GTi


Avantus

Aanbevolen berichten

‘De ultieme hot hatch’, zo omschrijft Peugeot alvast zelf zijn 308 GTi.

 

Eigenlijk zouden we Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport moeten schrijven, zo heeft de constructeur zijn bolide toch zelf gedoopt. Maar dat gaan we natuurlijk niet doen, het drieletterwoord achter het cijfer vinden we al krachtig genoeg. En we geloven Peugeot heel graag als het vertelt dat de ontwikkeling van de auto toevertrouwd werd aan de ingenieurs van de race-afdeling van het merk. Vandaar die By Peugeot Sport, natuurlijk.

 

Met 1,6 liter

Genoeg marketing, tijd voor de feiten. Anders dan gelijkaardig gerief met 2 liters bij de concurrentie (Renault, Seat, Volkswagen…), komt de 308 GTi met ‘slechts’ een 1,6 liter-motor. Drukgevoed natuurlijk, en met keuze uit twee vermogens: 250 en 270 pk. Juist ja, het betreft hier de knappe motor die ook al de RCZ aandrijft. De 308 spurt er in 6,0 seconden met naar 100 km/u, voor de versie met 250 paarden lukt dat in 6,2 seconden. Vermogen (en topprestaties) zijn één ding, efficiëntie natuurlijk nog een ander. De 308 GTi heeft een Torsen-sperdifferentieel (alleen op de 270-versie), krachtigere remmen en natuurlijk ook een aangepast onderstel. Ook efficiënt, zij het dan op een ander ‘terrein’: het normverbruik bedraagt slechts 6,0 liter per 100 kilometer, de CO2-uitstoot 139 gram per kilometer.

 

Aangepaste ophanging

De ophanging is met 11 millimeter verlaagd en natuurlijk grondig herbekeken, ook de antirolstang en de wielvlucht vooraan ondergingen de nodige wijzigingen. Zelfs de software van de elektronische rijhulpsystemen ‘delen’ het sportieve karakter van de auto. De werking van de elektrische stuurbekrachtiging werd aan die van het Torsen-differentieel (met nieuwe tractiecontrole) aangepast, de stabiliteitscontrole kan worden uitgeschakeld.

 

Sportief interieur

Uiterlijk onderscheidt de GTi  zich met een sportiever uitgevoerde voor- en achterpartij (led-koplampen, zwart radiatorrooster, deflectoren, diffuser, twee uitlaatpijpen…), er is ook een Coupe Franche-versie met een koetswerk in twee kleuren: Ultimate-rood voor- en Perla Nera-zwart achteraan. De 270 komt met 19-duimsvelgen en Michelin Super Sport-banden, er schuilen vooraan schijfremmen van 380 mm achter. In het interieur zorgen kuipzetels met alcantara en leder (GTi 270) , een kleiner stuurwiel, rode stiknaden en deurdrempels, pedalen en een versnellingspookknop in aluminium voor een sportief sfeertje.  Met een Driver Sport Pack krijgt de bestuurder de mogelijkheid de kleur van het instrumentenbord te veranderen, extra informatie (vermogen, koppel, turbodruk, G-krachten…) op de middenconsole te laten weergeven, de afstelling van het gaspedaal te veranderen en de motorklank te versterken. De 308 GTi by Peugeot Sport wordt eind juni een eerste keer aan het publiek getoond op het Goodwood Festival of Speed, prijzen zijn nog niet bekend.

 

static_308_gti_006.jpg?itok=KVkYLmUA

 

Peugeot-308-GTi-alloy-wheel-750x500.jpg

 

static_308_gti_002_0.jpg

 

2015-peugeot-308-gti_100515243_l.jpg

 

2016_peugeot_308_gti_spied_undisguised_0

 

208_gti_interior.jpg

 

photo-peugeot-308-2-1-gti-1-085_960.jpg

 

En uiteraard optioneel ook weer te krijgen in Bicolor:

 

2015-peugeot-308-gti_100515240_l.jpg

 

 

Benieuwd hoe dat zal rijden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Looks zijn nogal tuning imho. Rijden zal ie we redelijk doen vermoed ik. De gewone rijdt immers ook niet onaangenaam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gok 28-30k basisprijs. Ook benieuwd naar hoe dit rijdt, ik vrees alleen een beetje voor het vermogen en FWD. De eerste tests zullen het uitwijzen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Golf GTI zit op basisprijs van 33k, een Golf R op 38-39k.

 

Als zo'n Peugeot GTI 35-40k zou kosten dan is mijn keuze toch rap gemaakt.:)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Golf GTI zit op basisprijs van 33k, een Golf R op 38-39k.

 

Als zo'n Peugeot GTI 35-40k zou kosten dan is mijn keuze toch rap gemaakt. :)

Een Golf mag ik toch veronderstellen? :mellow:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Golf GTI zit op basisprijs van 33k, een Golf R op 38-39k.

Als zo'n Peugeot GTI 35-40k zou kosten dan is mijn keuze toch rap gemaakt.:)

Ik spreek over de GTI by peugeot sport, en de standaarduitrusting ligt toch pakje hoger. 40k is mss wat veel maar een 34-35 zie ik hem wel kosten. 270pk tov 230 voor een gti pp, een echt torsensper, 380mm remmen, etc...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

37200 euro basisprijs... nuja basis, alles zit er zowat op buiten a-rij camera, pano dak, en Denon soundsystem.

Frankrijk krijgt enkel de 270k, hopelijk belgië idem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien op Goodwood.

 

WTF met die tweekleurige versies?!? They must've been smoking bad pot at Puu-zjow that day. :silly:

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 270 komt met 19-duimsvelgen en Michelin Super Sport-banden, er schuilen vooraan schijfremmen van 380 mm achter. 

 

 

Wat is in godsnaam het nut van 380mm schijven op zo een auto? Weegt hij 2 ton misschien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik spreek over de GTI by peugeot sport, en de standaarduitrusting ligt toch pakje hoger. 40k is mss wat veel maar een 34-35 zie ik hem wel kosten. 270pk tov 230 voor een gti pp, een echt torsensper, 380mm remmen, etc...

 

Op een Golf GTI kan je toch ook een echt sper krijgen?

 

Vraag is eerder hoe dat rijdt. Ik heb destijds ook voor de Megane gekozen ipv voor de voor de hand liggende Golf GTI omdat die Megane veel bruter/compromislozer is qua concept. De GTI is veel meer allemansvriend. Vraag me af of je deze Peugeot naast een Megane RS kan/mag zetten qua vergelijking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

270 pk persen uit een 1600? Benieuwd hoe lang het zal duren eer we de eerste mankementen zullen krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op een Golf GTI kan je toch ook een echt sper krijgen?

Vraag is eerder hoe dat rijdt. Ik heb destijds ook voor de Megane gekozen ipv voor de voor de hand liggende Golf GTI omdat die Megane veel bruter/compromislozer is qua concept. De GTI is veel meer allemansvriend. Vraag me af of je deze Peugeot naast een Megane RS kan/mag zetten qua vergelijking.

Gti is geen echt platen of torsensper voor zover ik weet, maar elektronisch.

En hoe dat rijdt? Als er Peugeot Sport opstaat wss goed, wetende dat de RCZ-R serieus geloofd werd, de 208 gti by peugeot sport alle tests zowat wint en even snel gemeten is als een megane RS op circuit. Veel kans dus dat Peugeot Sport hier ook niet in mislukt is :D

En 270pk blok lag ook al in de RCZ-R he, en daar is nog geen miserie van gekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gti is geen echt platen of torsensper voor zover ik weet, maar elektronisch.

 

Als je een Golf VII GTI neemt met het performance pack heb je een mechanisch sper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

270 pk persen uit een 1600? Benieuwd hoe lang het zal duren eer we de eerste mankementen zullen krijgen.

 

Bij Mercedes persen ze 360pk uit een 2000cc blok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier zo een beetje de indruk dat hier op Autominded de Franse auto's wat aanzien worden als minderwaardig. Als 't geen Duitser is, is 't blijkbaar niet goed genoeg voor sommigen. Versta dat niet echt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid