Avantus 7.097 Geplaatst: 22 juni 2015 Delen Geplaatst: 22 juni 2015 ‘De ultieme hot hatch’, zo omschrijft Peugeot alvast zelf zijn 308 GTi. Eigenlijk zouden we Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport moeten schrijven, zo heeft de constructeur zijn bolide toch zelf gedoopt. Maar dat gaan we natuurlijk niet doen, het drieletterwoord achter het cijfer vinden we al krachtig genoeg. En we geloven Peugeot heel graag als het vertelt dat de ontwikkeling van de auto toevertrouwd werd aan de ingenieurs van de race-afdeling van het merk. Vandaar die By Peugeot Sport, natuurlijk. Met 1,6 liter Genoeg marketing, tijd voor de feiten. Anders dan gelijkaardig gerief met 2 liters bij de concurrentie (Renault, Seat, Volkswagen…), komt de 308 GTi met ‘slechts’ een 1,6 liter-motor. Drukgevoed natuurlijk, en met keuze uit twee vermogens: 250 en 270 pk. Juist ja, het betreft hier de knappe motor die ook al de RCZ aandrijft. De 308 spurt er in 6,0 seconden met naar 100 km/u, voor de versie met 250 paarden lukt dat in 6,2 seconden. Vermogen (en topprestaties) zijn één ding, efficiëntie natuurlijk nog een ander. De 308 GTi heeft een Torsen-sperdifferentieel (alleen op de 270-versie), krachtigere remmen en natuurlijk ook een aangepast onderstel. Ook efficiënt, zij het dan op een ander ‘terrein’: het normverbruik bedraagt slechts 6,0 liter per 100 kilometer, de CO2-uitstoot 139 gram per kilometer. Aangepaste ophanging De ophanging is met 11 millimeter verlaagd en natuurlijk grondig herbekeken, ook de antirolstang en de wielvlucht vooraan ondergingen de nodige wijzigingen. Zelfs de software van de elektronische rijhulpsystemen ‘delen’ het sportieve karakter van de auto. De werking van de elektrische stuurbekrachtiging werd aan die van het Torsen-differentieel (met nieuwe tractiecontrole) aangepast, de stabiliteitscontrole kan worden uitgeschakeld. Sportief interieur Uiterlijk onderscheidt de GTi zich met een sportiever uitgevoerde voor- en achterpartij (led-koplampen, zwart radiatorrooster, deflectoren, diffuser, twee uitlaatpijpen…), er is ook een Coupe Franche-versie met een koetswerk in twee kleuren: Ultimate-rood voor- en Perla Nera-zwart achteraan. De 270 komt met 19-duimsvelgen en Michelin Super Sport-banden, er schuilen vooraan schijfremmen van 380 mm achter. In het interieur zorgen kuipzetels met alcantara en leder (GTi 270) , een kleiner stuurwiel, rode stiknaden en deurdrempels, pedalen en een versnellingspookknop in aluminium voor een sportief sfeertje. Met een Driver Sport Pack krijgt de bestuurder de mogelijkheid de kleur van het instrumentenbord te veranderen, extra informatie (vermogen, koppel, turbodruk, G-krachten…) op de middenconsole te laten weergeven, de afstelling van het gaspedaal te veranderen en de motorklank te versterken. De 308 GTi by Peugeot Sport wordt eind juni een eerste keer aan het publiek getoond op het Goodwood Festival of Speed, prijzen zijn nog niet bekend. En uiteraard optioneel ook weer te krijgen in Bicolor: Benieuwd hoe dat zal rijden! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Fons De Turbospons 1.153 Geplaatst: 22 juni 2015 Delen Geplaatst: 22 juni 2015 Looks zijn nogal tuning imho. Rijden zal ie we redelijk doen vermoed ik. De gewone rijdt immers ook niet onaangenaam. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Timo 15.246 Geplaatst: 22 juni 2015 Delen Geplaatst: 22 juni 2015 Wat kost dit, 20-30k? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
TomT 2.050 Geplaatst: 22 juni 2015 Delen Geplaatst: 22 juni 2015 Ik gok 28-30k basisprijs. Ook benieuwd naar hoe dit rijdt, ik vrees alleen een beetje voor het vermogen en FWD. De eerste tests zullen het uitwijzen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Avantus 7.097 Geplaatst: 23 juni 2015 Auteur Delen Geplaatst: 23 juni 2015 28-30?? Eerder 35-40 denk ik Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Fons De Turbospons 1.153 Geplaatst: 23 juni 2015 Delen Geplaatst: 23 juni 2015 28-30?? Eerder 35-40 denk ik Indien zo, dan veel liever een Golf GTI. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
TomT 2.050 Geplaatst: 23 juni 2015 Delen Geplaatst: 23 juni 2015 Een Golf GTI zit op basisprijs van 33k, een Golf R op 38-39k. Als zo'n Peugeot GTI 35-40k zou kosten dan is mijn keuze toch rap gemaakt. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Fons De Turbospons 1.153 Geplaatst: 23 juni 2015 Delen Geplaatst: 23 juni 2015 Een Golf GTI zit op basisprijs van 33k, een Golf R op 38-39k. Als zo'n Peugeot GTI 35-40k zou kosten dan is mijn keuze toch rap gemaakt. Een Golf mag ik toch veronderstellen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Fons De Turbospons 1.153 Geplaatst: 23 juni 2015 Delen Geplaatst: 23 juni 2015 Afwerking alleen al Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
TomT 2.050 Geplaatst: 23 juni 2015 Delen Geplaatst: 23 juni 2015 Een Golf mag ik toch veronderstellen? Logisch ja Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Fons De Turbospons 1.153 Geplaatst: 23 juni 2015 Delen Geplaatst: 23 juni 2015 Logisch ja Oké, nu kan ik gerust m'n dag verder zetten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Avantus 7.097 Geplaatst: 23 juni 2015 Auteur Delen Geplaatst: 23 juni 2015 Een Golf GTI zit op basisprijs van 33k, een Golf R op 38-39k. Als zo'n Peugeot GTI 35-40k zou kosten dan is mijn keuze toch rap gemaakt. Ik spreek over de GTI by peugeot sport, en de standaarduitrusting ligt toch pakje hoger. 40k is mss wat veel maar een 34-35 zie ik hem wel kosten. 270pk tov 230 voor een gti pp, een echt torsensper, 380mm remmen, etc... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Stancke 4.021 Geplaatst: 23 juni 2015 Delen Geplaatst: 23 juni 2015 Toch 1 van de knapste ontwerpen van Peugeot, in de laatste 10 jaar.Ik ben fan Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Avantus 7.097 Geplaatst: 11 juli 2015 Auteur Delen Geplaatst: 11 juli 2015 37200 euro basisprijs... nuja basis, alles zit er zowat op buiten a-rij camera, pano dak, en Denon soundsystem. Frankrijk krijgt enkel de 270k, hopelijk belgië idem. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
SB-01 2.985 Geplaatst: 11 juli 2015 Delen Geplaatst: 11 juli 2015 Dan zou ik voor de nieuwe Focus RS gaan. Zal ook zoiets kosten denk ik en dan zit je met die 4x4 toch beter vermoed ik. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.164 Geplaatst: 11 juli 2015 Delen Geplaatst: 11 juli 2015 Gezien op Goodwood. WTF met die tweekleurige versies?!? They must've been smoking bad pot at Puu-zjow that day. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.142 Geplaatst: 11 juli 2015 Delen Geplaatst: 11 juli 2015 De 270 komt met 19-duimsvelgen en Michelin Super Sport-banden, er schuilen vooraan schijfremmen van 380 mm achter. Wat is in godsnaam het nut van 380mm schijven op zo een auto? Weegt hij 2 ton misschien? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.142 Geplaatst: 11 juli 2015 Delen Geplaatst: 11 juli 2015 Ik spreek over de GTI by peugeot sport, en de standaarduitrusting ligt toch pakje hoger. 40k is mss wat veel maar een 34-35 zie ik hem wel kosten. 270pk tov 230 voor een gti pp, een echt torsensper, 380mm remmen, etc... Op een Golf GTI kan je toch ook een echt sper krijgen? Vraag is eerder hoe dat rijdt. Ik heb destijds ook voor de Megane gekozen ipv voor de voor de hand liggende Golf GTI omdat die Megane veel bruter/compromislozer is qua concept. De GTI is veel meer allemansvriend. Vraag me af of je deze Peugeot naast een Megane RS kan/mag zetten qua vergelijking. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
utah 552 Geplaatst: 12 juli 2015 Delen Geplaatst: 12 juli 2015 270 pk persen uit een 1600? Benieuwd hoe lang het zal duren eer we de eerste mankementen zullen krijgen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Avantus 7.097 Geplaatst: 12 juli 2015 Auteur Delen Geplaatst: 12 juli 2015 Op een Golf GTI kan je toch ook een echt sper krijgen? Vraag is eerder hoe dat rijdt. Ik heb destijds ook voor de Megane gekozen ipv voor de voor de hand liggende Golf GTI omdat die Megane veel bruter/compromislozer is qua concept. De GTI is veel meer allemansvriend. Vraag me af of je deze Peugeot naast een Megane RS kan/mag zetten qua vergelijking. Gti is geen echt platen of torsensper voor zover ik weet, maar elektronisch. En hoe dat rijdt? Als er Peugeot Sport opstaat wss goed, wetende dat de RCZ-R serieus geloofd werd, de 208 gti by peugeot sport alle tests zowat wint en even snel gemeten is als een megane RS op circuit. Veel kans dus dat Peugeot Sport hier ook niet in mislukt is En 270pk blok lag ook al in de RCZ-R he, en daar is nog geen miserie van gekend. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.142 Geplaatst: 12 juli 2015 Delen Geplaatst: 12 juli 2015 Gti is geen echt platen of torsensper voor zover ik weet, maar elektronisch. Als je een Golf VII GTI neemt met het performance pack heb je een mechanisch sper. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.142 Geplaatst: 12 juli 2015 Delen Geplaatst: 12 juli 2015 270 pk persen uit een 1600? Benieuwd hoe lang het zal duren eer we de eerste mankementen zullen krijgen. Bij Mercedes persen ze 360pk uit een 2000cc blok. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tato 1.586 Geplaatst: 12 juli 2015 Delen Geplaatst: 12 juli 2015 Correctie 381pk ondertussen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jochen 5.173 Geplaatst: 12 juli 2015 Delen Geplaatst: 12 juli 2015 Vroeger zeiden ze dat ook van de 1.9TDI [emoji38] "90pk uit een 1.9!!!" Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
8000 22 Geplaatst: 13 juli 2015 Delen Geplaatst: 13 juli 2015 Ik heb hier zo een beetje de indruk dat hier op Autominded de Franse auto's wat aanzien worden als minderwaardig. Als 't geen Duitser is, is 't blijkbaar niet goed genoeg voor sommigen. Versta dat niet echt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.