Ga naar inhoud

Porsche lovers

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoezo, pleegt kannibalisme? Dat valt toch super mee? Ik wou net schrijven dat de Macan eigenlijk geen grote impact heeft gehad op de verkoop van de Cayenne, die ten andere in z'n laatste volledige kalenderjaar van productie (= 2016) nog altijd supersterk blijft scoren. Straf...

Panamera verkoopt wel een pak minder dan ik had ingeschat.

Geplaatst:
On 3/19/2017 at 9:53 PM, Pieter said:

17359016_10211212649225373_2013780307757

Van wat hangt de positionering van de achterste remklauw af? En wat is het gevolg als men daar iets aan veranderd? Is zoiets merkbaar bij het remmen?

Geplaatst:
8 minuten geleden zei gTa:

Hoezo, pleegt kannibalisme? Dat valt toch super mee? Ik wou net schrijven dat de Macan eigenlijk geen grote impact heeft gehad op de verkoop van de Cayenne, die ten andere in z'n laatste volledige kalenderjaar van productie (= 2016) nog altijd supersterk blijft scoren. Straf...

Panamera verkoopt wel een pak minder dan ik had ingeschat.

Met de komst van de Macan is de verkoop toch 20% gedropt. Het klopt wel dat de Cayenne daarna terug wat gewonnen heeft, maar dat is imo eerder te wijten aan de (nog steeds) groeiende SUV/crossover markt.

Geplaatst:
14 minuten geleden zei STA911:

Van wat hangt de positionering van de achterste remklauw af? En wat is het gevolg als m'n daar iets aan veranderd? Is zoiets merkbaar bij het remmen?

Koeling, heb anders geen idee.

Geplaatst:

GT3 Rs heeft meesturende wielen achteraan, remklauw van de GT4 zit te hoog om dat systeem te hebben.

Maar geen idee of dat de hoofdreden is. :)

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
33 minuten geleden zei STA911:

Van wat hangt de positionering van de achterste remklauw af? En wat is het gevolg als m'n daar iets aan veranderd? Is zoiets merkbaar bij het remmen?

Hängt hoofdzakelijk van de geometrie van de ophanging af. Kost en packaging. Principieel wil je ze zo centraal en zo laag mogelijk in de wagen, om massapunt zo lag mogelijk te houden en yaw inertia te reduceren. Verder is luchttoevoer een punt, maar dat is eerder voor vooraan. Brake Squat is minder belangrijk, aangezien je dat ook weer met de geometrie van de ophanging definieert. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
4 uur geleden zei tato:

Met de komst van de Macan is de verkoop toch 20% gedropt. Het klopt wel dat de Cayenne daarna terug wat gewonnen heeft, maar dat is imo eerder te wijten aan de (nog steeds) groeiende SUV/crossover markt.

Maar 20% ja, en daarna bleef 'ie sterk. "Kannibalisme" no way. Mocht de Cayenne de helft of minder hebben verkocht, dan wel. Met dié cijfers? Nope. De interne concurrentie lijkt me zelfs, gezien het niche-merk toch wel én het prijskaartje van de beide auto's, eerder klein.

Geplaatst:
12 hours ago, Bouncing Bullet said:

Hängt hoofdzakelijk van de geometrie van de ophanging af. Kost en packaging. Principieel wil je ze zo centraal en zo laag mogelijk in de wagen, om massapunt zo lag mogelijk te houden en yaw inertia te reduceren. Verder is luchttoevoer een punt, maar dat is eerder voor vooraan. Brake Squat is minder belangrijk, aangezien je dat ook weer met de geometrie van de ophanging definieert. 

Wat is brake squat?

Geplaatst:
2 minutes ago, STA911 said:

Wat is brake squat?

Duiken van de auto onder remmen.

Geplaatst:
23 minutes ago, ir_fuel said:

Duiken van de auto onder remmen.

Is dat niet eerder brake dive?

Brake squat zie ik meer als het zetten/kantelen van de hub door het remmen. Die zorgt er dan voor dat de geometrie gaat veranderen (en dat heeft dan natuurlijk ook weer invloed op de rollcenters en daardoor op hoeveel de auto gaat duiken).

(dit kan natuurlijk ook een onnodige discussie over terminologie worden)

Geplaatst:
Just now, Soundstorm said:

Is dat niet eerder brake dive?

Brake squat zie ik meer als het zetten/kantelen van de hub door het remmen. Die zorgt er dan voor dat de geometrie gaat veranderen (en dat heeft dan natuurlijk ook weer invloed op de rollcenters en daardoor op hoeveel de auto gaat duiken).

Ik heb me misschien fout uitgedrukt. Het gaat idd niet over de neus die naar beneden gaat en de achterkant die licht wordt, maar het duiken van de ophanging door het aangrijpen van de rem.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Dan lijkt het mij beter als ze zo ver mogelijk naar achter staan.

Geplaatst:
22 minuten geleden zei Krikkie:

Bij een gewone kar is dat zo, bij een sportkar minder, want je wil de schijven kunnen koelen en zoals eerder geschreven ook gewicht zoveel mogelijk centraal steken. 

Geplaatst:
1 hour ago, Krikkie said:

Je ziet vanalles.

Porsche

2014-porsche-911-gt3-brakes.jpg

Nissan

15gtr-nismo-26-wheel-m.jpg

Geplaatst:

Zelf binnen Porsche zie je verschillen, bij de Panamera en Cayenne zijn de kalibers gemonteerd zoals de Nissan hierboven.

Geplaatst:

Dan neem ik een patent op 2 kleine(re) langs beide kanten van de schijf of boven en beneden twee :P

Geplaatst:
4 uur geleden zei ir_fuel:

Je ziet vanalles.

Porsche

Nissan

Heeft porsche in zijn voorbumper een koelluchtkanaal naar de schijf? Dat wil je op de schijf zetten en niet op de caliper. 

3 uur geleden zei Krikkie:

Dan neem ik een patent op 2 kleine(re) langs beide kanten van de schijf of boven en beneden twee :P

Boven en onder ga je nooit plek hebben. 

Geplaatst:
4 uur geleden zei ir_fuel:

Je ziet vanalles.

Porsche

Nissan

Vooraan ligt het er ook aan hoe de stuurinrichting is opgebouwd.

Geplaatst:
7 hours ago, Krikkie said:

Je bent niet de eerste met dat idee ;)

volvo-s60r-s60-r-evolve-017.jpg

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
4 hours ago, Bouncing Bullet said:

Heeft porsche in zijn voorbumper een koelluchtkanaal naar de schijf? Dat wil je op de schijf zetten en niet op de caliper. 

Sort of. In sommige modellen (GT3) wordt een deel van de luchtstroom die door de zijradiatoren gaat ook naar de schijven geleid. Er zitten ook brake ducts onder de auto die van daar lucht scheppen en naar de schijf voeren.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
36 minuten geleden zei Soundstorm:

Je bent niet de eerste met dat idee ;)

volvo-s60r-s60-r-evolve-017.jpg

Serieuze pannenkoeken :o

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid