Ga naar inhoud

Porsche lovers

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
13 hours ago, Alexx said:

Beide flippers inhouden als je in P staat.

David heeft flippers noch P-stand. ;)

Geplaatst:
7 uren geleden, Phil zei:

David heeft flippers noch P-stand. ;)

Just! :D

Geplaatst: (aangepast)

Daarom wil ik wel met een 911 rijden. Zal een oudere moeten zijn. En genoeg rijtijd. De bochtentechniek uitgelegd

aangepast door Le Capri Mauve
Geplaatst:
1 uur terug, CHARLE5 zei:
De bochtentechniek toegepast ?

Dat is spektakel, da's iets anders :)  Dient niet om iets van op te steken

Geplaatst:
33 minuten geleden, Maxime S zei:

Dakar versie? 

?

Turbo S Exclusive Series

Geplaatst:

Is't trouwens waar dat lift off overstuur fel verminderd is met de 993 met de introductie van nieuwe ophanging achteraan met multilink? Maw diegenen die nen 993 willen omdat dat de laatste echte is zijn dus wel mis eh.

En waarom heb ik ineens het gevoel dat ik uiteindelijk ga uitkomen met 'de laatste echte' ergens in de 70er jaren?

Geplaatst:

Los van de ophanging ... "de laatste echte 911" slaat doorgaans op de eigenschap 'luchtkoeling'. En daar is de 993 de laatste.

Over de introductie van de multi-link aan een subframe, lees je inderdaad veelvuldig dat dat de auto van een moeilijke auto een meer gebruiksvriendelijke auto opleverde met minder uitgesproken (potentieel gevaarlijke) eigenschappen. Of dat echt klopt, durf ik niet te zeggen. Iemand zoals @Mich zal daar ongetwijfeld een zinvolle uitleg aan kunnen geven.

Geplaatst:

Ondertussen iets gevonden in Google books. Die multilink zou de naam LSA (Leightweight-Stable-Agile) gekregen hebben en zou afgeleid zijn van een ander multilink 'Weissach'  die Porsche voor het eerst (op straat)in de 928 gebruikte. De stabiliteit zou van toe-in(toespoor) bij bochten komen. Tot 2 graden toe in.

Geplaatst:

Dynamisch toespoor, dan? Of vast/contnu?

Geplaatst:

dynamisch. Voordien was er achteraan uitspoor in bochten. Het zou mij niet verbazen als het een algemeen kenmerk is bij multilink dat ze toespoor geven in bochten. De mijne is ook opvallend stabiel bij remmen in bochten. Een beetje te.

Geplaatst:

Klinkt logisch, allemaal (voor zover ik er verstand van heb). Benieuwd om Mich z'n ideeën te lezen over dat onderwerp.

Geplaatst:

@Simoni beschrijft zijn ervaring met een pre 993 op Ecuyers hier in de Ecuyers thread.

Geplaatst:

Guys...voor zover ik er iets van weet:

De 964 was de eerste 911 met McPhersons he maar dat weten we allemaal. Maar de achterophanging vd 964 gaf al extra toespoor bij inveren en laterale last (bocht). Enfin, ik dacht dat toch want dat zit zo in m'n geheugen. Dus op dat gebied is de 993 niet beter.

Wat de 993 volgens mij danwel had tov de 964 was dat de ophanging ten allen tijde zijn toespoor behield, onafhankelijk van inveren/last.

Waarin ligt dan het voordeel vd 993? Wel, die zou stabieler zijn bij lift-off en minder de welgekende lift-off oversteer veroorzaken. Ik verduidelijk: je gaat met je 964 de bocht in, het buitenwiel veert in en krijgt extra toe-in. Perfect. Maar bij lift-off gaat je kont terug omhoog, wiel veert wat uit en gaat naar "minder" toe-in.

Enfin, allemaal theorie want in praktijk?? Kameraad van me heeft al rondgestaan op openbare weg met zijn 993S en RS. Weet ook dat een goed afgregelde 993 ophanging een must is en lang niet elke 993 rijdt zo rond. 

• Vind ik leuk 3
Geplaatst:

schijnt een pest te zijn op de 993: afstelling die om de zoveel maanden opnieuw gedaan moet worden

zo in FLAT6 eens een resumé gezien van de facturen van een Turbo, 'uitlijning' stond er jaarlijks bij op een kar die niet teveel km's deed

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Aha, da's duidelijk. Ik vind dat heel properkes de puntjes op de i gezet, tx.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Thanks @Mich !!

Toch een vraagje, wel:

2 uren geleden, Mich zei:

De 964 was de eerste 911 met McPhersons he maar dat weten we allemaal.

Welja, euh, "van buiten" ikke toch niet hoor. :D  :oops: 

Maar wat ik vragen wou: multilink en mcpherson is toch niet hetzelfde?

De 964 heeft mcpherson vooraan (zo lees ik) maar achteraan gewone (vooraan scharnierende) A-draagarmen, klopt dat niet?
De 993 heeft achteraan, als duidelijke innovatie t.o.v. de 964 (zo lees ik toch) de aluminium multilink-ophanging aan een subframe.

Geplaatst:

964 achteraan

964-rear.jpg

993 achteraan

993-rear-suspension-services-diagram.jpg

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

964: McPherson vooraan en achteraan.

Maar wat ik wilde zeggen is dat het de eerste 911 is met volledig nieuw ophanging. Tevoren waren het torsiestaven

Nog een opmerking: de 993 rijdt “beter” dan de 964. Logisch, sterker nog het is te hopen. Het is de modernere wagen ook. Wordt vaak verkeerdelijk toegeschreven aan die multilink achteras. Dat is dus regelrechte BS. Bij gewoon gebruik is het verschil nauwelijks voelbaar. De 993 is wat zwaarder dan de 964, heeft ook een ietsbetere gewichtsverdeling. Logidch dus dat die een comfortabelere indruk geeft.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid