Ga naar inhoud

Porsche lovers

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Thanks [mention=432]Mich[/mention] !!
Toch een vraagje, wel:
Welja, euh, "van buiten" ikke toch niet hoor. [emoji3]  :oops: 
Maar wat ik vragen wou: multilink en mcpherson is toch niet hetzelfde?
De 964 heeft mcpherson vooraan (zo lees ik) maar achteraan gewone (vooraan scharnierende) A-draagarmen, klopt dat niet?
De 993 heeft achteraan, als duidelijke innovatie t.o.v. de 964 (zo lees ik toch) de aluminium multilink-ophanging aan een subframe.

Volgens mij: mcpherson gaat om de veer/demper eenheid: betekent demper met daarrond spiraalveer als 1 geheel

Multilink/trailing arms/... heeft te maken met wielgeleiding en geometrie vd ophanging
  • Vind ik leuk 2
Geplaatst:
5 minuten geleden, Mich zei:

Volgens mij: mcpherson gaat om de veer/demper eenheid: betekent demper met daarrond spiraalveer als 1 geheel

Multilink/trailing arms/... heeft te maken met wielgeleiding en geometrie vd ophanging

Ik dacht (maar kan me vergissen) dat McPherson slaat op het feit dat de (inderdaa) demper/veer-unit onderaan solide vast zit in de wielnaaf en bovenaan in de veerkoepel (licht) pivoteert om zo dus een element is van het (eerder "simpel" gedesigned) wielgeleidingssysteem. :oops:  Dacht dat men, als men zegt dat een auto McPherson-ophanging heeft, dat eigenlijk slaat op 't feit dat het een eenvoudige(r), goedkopere oplossing betreft dan een multilink of double-A e.d.

Niettemin: verschil 964 en 993 achteraan is dus inderdaad (zeer) groot, zijnde overstap van simpele single pivot draagarm naar een (ingewikkelde) multilink-op-subframe oplossing? Klopt dat? Zo ja: lijkt me toch significant verschil te zijn. Zal dan wel de verklaring zijn voor de verbeterde rij-eigenschappen maar ook voor de PITA inzake (repetitieve) afstelling.

Geplaatst:

Ik ziu het moeten opzoeken mcpherson

De multilink achteraan was idd een ferme stunt op de 993. Volgens mij iets té ver ermee gegaan dan nodig. Het is een verbetering maar er is meer blabla van gemaakt dan dat het het waard was. Misschien heeft de marketing hier ook zijn zegje gehad. De 911 was verouderd en stond bekend om zijn moeilijke wegligging.
Intussen weten we: beter een eenvoudige 964 ophanging dan een slecht zfgestelde multilink vd 993.

Waarom vind ik het een stap te ver die multilink? Wel de 993 (ook in smalle kas) heeft een vrij brede kont. De achterkant moest verbreed worden om multilink geometrie te doen kloppen. De 964 is in se een zeer smal karretje he. Als je daar met 2 inzit lijkt het alsof je op mekaars’ schoot zit.

Geplaatst:

Geen probleem met brede konten, alhier. :oops:  :D  (Disclaimer: we hebben 't over Porsches 911! De mode van de bubble butts zoals die nu door Instagram waait, die moetekni. :D )

Kan me inbeelden dat een overengineered oplossing in het begin (zeker als de marketingbobo's iets te zeggen hebben en als alle eigenaren nog in garantieperiode hun kar proper kunnen laten zetten) als ultramega-OK is gehyped, maar nadien de nuchtere realiteit boven komt drijven.

Smalle karretjes :inlove:  Ik zat zéér graag "op jouw schoot" in de blauwe op Folembray. Is nog altijd één van de meest indrukwekkende co-ritjes die ik ooit meegemaakt heb (sowieso absolute top als het aan komt op "proeven van fijne mechaniek die wordt geleid door een fijne hand"). Phoe zeg :inlove: 

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
54 minuten geleden, Mich zei:

964: McPherson vooraan en achteraan.

Maar wat ik wilde zeggen is dat het de eerste 911 is met volledig nieuw ophanging. Tevoren waren het torsiestaven

Nog een opmerking: de 993 rijdt “beter” dan de 964. Logisch, sterker nog het is te hopen. Het is de modernere wagen ook. Wordt vaak verkeerdelijk toegeschreven aan die multilink achteras. Dat is dus regelrechte BS. Bij gewoon gebruik is het verschil nauwelijks voelbaar. De 993 is wat zwaarder dan de 964, heeft ook een ietsbetere gewichtsverdeling. Logidch dus dat die een comfortabelere indruk geeft.

Had deze post gemist. Dit is nuttige info. Thx!

Wat je leest vs hoe het is ... toch nog verschillekes. :D 

Niettemin: voor mij blijft een 993 zo ongelofelijk lekker. Er zit nét voldoende oldschool in, en toch ook een moderne toets. Is echt een auto van "kantelend op de wisseling van oud naar nieuw", zo heb ik het gevoel. En ze zijn ook zo extreem zuiver van lijn (behalve dat lelijke 3e achterlicht bij de targa).

Heb er helaas nooit zelf mee gereden.

Geplaatst:

Whut, had al foto’s zien voorbijkomen maar dacht dat één of ander concept/heritage ding was. Blijkt da ze da echt gaan verkopen, hoe vet [emoji7]

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Geplaatst:

Straks de EM pot winnen en ze dan naast elkaar in de garage zetten ?

6D5CE4B4-D85E-4C0B-9525-FF0D56B5A0AC.jpeg

Geplaatst:
Had deze post gemist. Dit is nuttige info. Thx!
Wat je leest vs hoe het is ... toch nog verschillekes. [emoji3] 
Niettemin: voor mij blijft een 993 zo ongelofelijk lekker. Er zit nét voldoende oldschool in, en toch ook een moderne toets. Is echt een auto van "kantelend op de wisseling van oud naar nieuw", zo heb ik het gevoel. En ze zijn ook zo extreem zuiver van lijn (behalve dat lelijke 3e achterlicht bij de targa).
Heb er helaas nooit zelf mee gereden.

Idem hier. De 993 heeft esthetisch iets meer dan de 964. [emoji106]
Geplaatst:

Idem hier. De 993 heeft esthetisch iets meer dan de 964. [emoji106]

+1

Hoe zit dat wanneer gaan we historics racen?
Geplaatst:
5 minutes ago, Jokke_vlo said:

+1

Als ge wilt klagen over BoP moet ge daar zijn ja. :lol: 

Geplaatst:

+1

2019 opbouw
2020 racen [emoji106]
  • Vind ik leuk 9
Geplaatst:

Ik heb nog met geen enkele Porsche gereden. Ik weet wel nog goed dat ik het platleggen van de koplampen een enorme teleurstelling vond, en de 964 vind ik nog altijd wat te lomp in vgl met de generatie ervoor.

Als ik met ene zou rijden trekken de oudere mij meest aan,  vooral door het specifieke karakter van het rijgedrag dan door de competentie. Tegelijk naarmate ik zelf beter ga rijden denk ik dat ik het modernere werk ook wel zou kunnen apprecieren.

Geplaatst:

kijk eens naar een 996GT3, als die terug zakken lijkt me dat een echte 'rijderskar' waar je gerust km kan op zetten

(en de laatste met de hand gebouwde)

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
58 minuten geleden, ir_fuel zei:

Als ge wilt klagen over BoP moet ge daar zijn ja. :lol: 

Historics rijd je toch echt voor het plezier en je ontziet je wagen een beetje. Enfin zo zie ik dat ....... 

Die mannen die dat echt doen om te winnen steken daar dan trouwen pro piloten in heb ik al gezien. 

Geplaatst:

lotje voor vanavond gekocht, dus morgen weten we het ;)

Geplaatst:

1 uur geleden, Le Capri Mauve zei:

Ik heb nog met geen enkele Porsche gereden. Ik weet wel nog goed dat ik het platleggen van de koplampen een enorme teleurstelling vond, en de 964 vind ik nog altijd wat te lomp in vgl met de generatie ervoor.

Als ik met ene zou rijden trekken de oudere mij meest aan,  vooral door het specifieke karakter van het rijgedrag dan door de competentie. Tegelijk naarmate ik zelf beter ga rijden denk ik dat ik het modernere werk ook wel zou kunnen apprecieren.

1 uur geleden, flupke73 zei:

kijk eens naar een 996GT3, als die terug zakken lijkt me dat een echte 'rijderskar' waar je gerust km kan op zetten

Ik was altijd fan van de 959 en was dus als jonge snaak echt gevallen voor de looks van de 993. intussen ben ik eigenaar van een 993 carrera (2) manueel.

Ik reed nog niet met een 964 maar wel met de 911 g50 van mijn broer. Zonder racepiloot te zijn kan ik stellen dat het rijgedrag van beide auto's weinig vergelijkbaar is. De 993 is krachtiger en snediger, de 911 voelt veel ouder aan.

ik reed ook al met een 996 gt3 mk1en dat is dan ook weer in niets vergelijkbaar met een 993. Das volgens mij een race machine pur sang en niet dagelijks inzetbaar. Als ik mij niet vergis zat er op deze wel een hardere ophanging....

Voor mij is de 993 niet alleen qua looks, maar ook qua rijgedrag de ideale middenweg. En het is uiteraard de laatste luchtgekoelde, gedeeltelijk met de handgebouwde etc..  ..maar dat betekent voor mij weinig

Geplaatst:

Mk1 handbuild.... en het is de CS die je moet hebben.
Maar idd, voor die prijs vind je ni veel beter. En de sound vd 996 is zo rauw en metaalachtig [emoji8]
Geplaatst:

Hoe goed dat ook rijdt (ik lees dat al 15 jaar en betwist dat op geen enkele manier) ... ik zou 't altijd erg lastig hebben met z'n looks. :oops:  Iedere keer weer als ik m'n garage in zou stappen, zou ik "I love you, but..." moeten zeggen, terwijl ge van zo'n spel gewoon "I love you" wil zeggen zonder meer. :oops:  Call me nuts.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Eerlijk antwoord. Heel eerlijk.
Hangt af wat je doel ermee is.

Maar qua rijsensatie komt er nauwelijks wat in de buurt. Vooral on track

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:

Doel van een GT3 CS? Alleszins niet om mee achter pistolets te rijden op zondagmorgen, dat doe ik op loopschoenen of met de vélo. :D  

Zou voor mij zuiver voor #dedication-roadtrips zijn, voor dagritten inter pares, en voor trackdays. Ik denk zelfs niet dat ik dat zou uithalen om mee naar LM24 te of Goodwood te rijden :oops:  
Ik ben zo ne zotte peet die, mocht ik er ene nieuw halen, zou uitreken of de voorgenomen koudstart wel rendeert, kendet? :D 

En toch: alle (al mijn) boxjes moeten een tick hebben. En in de looks department, zo'n 996, oeioei. :oops: 

Geplaatst:

996 MKI is misschien niet de mooiste, maar ziet er wel heerlijk racy uit.

De MKII vind ik persoonlijk oprecht knap, liefst een gele.

En die sound :inlove:

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

996 MKII vind ik echt zeer knap. Klopt gewoon.

66d022832f70b1be88faccc929757b86.jpg

c82bbeb3cf93c899fe0d9a3b161bf424.jpg

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Liever MKI... MKII vind ik ni mooi. Belachelijk vleugeltje achteraan

En...de MKI heeft singlemass vliegwiel in CS uitvoering. MKII niet.

• Vind ik leuk 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid