Ga naar inhoud

Porsche lovers

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Praktijkvoorbeeld:

GT3-R, als ik me niet vergis 40 draaiuren en dan revisie.

Audi R8 GT3, 200 draaiuren voor een revisie. Ik heb weet van teams die 2 seizoenen endurance racen (inclusief 24h races) zonder een sleutel op dat blok te moeten zetten.

Heeft dat niet meer te maken met het het hoger specifiek vermogen vs. die R8? Meer stress...

Geplaatst:

jouw traktor heeft eigenlijk meer pedigree, met dat blok hebben ze le mans gewonnen

allee, 2 van die blokken :D

Is een V6 nu he.

Geplaatst:

Dus een nieuwe GT3 die intensief het circuit op zal gaan en met kwibussen achter het stuur die semi's gaan steken e.d. gaan nog serieuze factuurtjes tegenkomen in de toekomst?

Ik had het over slicks. En de gemiddelde race-auto ziet wel meer af dan de gemiddelde GT3 waar maximum 2 uur mee getrackt wordt op een trackday. Je kan dat niet vergelijken. En bovendien had ik het over een GT3-R (om te kunnen vergelijken met Audi bv), en niet over een GT3 Cup. Een Cup motor kan meer draaiuren aan dan die van een R of een RSR bv.

Geplaatst:

Heeft dat niet meer te maken met het het hoger specifiek vermogen vs. die R8? Meer stress...

Is hetzelfde verhaal bij quasi alle fabrikanten. Ferrari 458 blok gaat ook veel langer mee. Natuurlijk speelt dat ook een rol, hoe meer pk's uit minder cc's, hoe zwaarder dat de boel afziet. Maar het feit blijft dat ze met "bespoke" onderdelen werken voor hun race-motoren, en dat maakt het duur. Als je bij een revisie bij wijze van spreken een zuiger moet vervangen door een exemplaar dat dagelijks geproduceerd wordt voor je straatauto's kost het een pak minder dan wanneer je dat stuk enkel laat maken in beperkte oplage voor de racerij.

Ze zitten met hun huidig concept een beetje "vast" denk ik. Alle concurrenten hebben veel dikkere motoren (en dus meer marge, want er rijdt daar niemand op full power denk ik. De straat McLaren heeft bv meer pk's dan de raceversie), ook in de straatauto's, en tenzij ze een serieuze ommezwaai maken (naar 8 cilinders overschakelen ofzo), wat marketingtechnisch geen lachertje zal zijn, is het idd zoeken naar elke pk om mee te kunnen, en betrouwbaar te blijven gedurende een ganse 24h race.

Geplaatst:

Waarom koop je dan een cup om trackdays mee te doen, fuel? Kan me toch voorstellen dat die blokken niet zoveel extra draaiuren aan kunnen? :)

Er is een heel groot verschil tussen een Cup en een R. Cup blokken lopen vlotjes over de 100 draaiuren als je ze wat soigneert.

Geplaatst:

Je vergeet wel dat het metzger blok gemaakt is om eindeloos te kunnen reviseren.  Uit elkaar, cilinders kunnen individueel vervangen worden.  Doe dat alle 40 uren, en dat ding kan bijna eeuwig mee.

Neem die r8 blok na 200 uren, en er is een reele kans dat je het moet weggooien.

Geplaatst:

Je vergeet wel dat het metzger blok gemaakt is om eindeloos te kunnen reviseren.  Uit elkaar, cilinders kunnen individueel vervangen worden.  Doe dat alle 40 uren, en dat ding kan bijna eeuwig mee.

Neem die r8 blok na 200 uren, en er is een reele kans dat je het moet weggooien.

Mezger (zonder t).

Dat klopt, je kan de cilinder sleeves vervangen, dat kan bij andere motoren niet.

Langs de andere kant moet je er wel bij zeggen dat zo een revisie meer kost dan een nieuw blok bij de concurrentie. Reken minstens 30K euro voor een full rebuild, Om dan te vergelijken: cijfers die ik onlangs gehoord heb voor een 458: voor 33K steek je een gloednieuwe motor.

Tja :)

Blijft dus veel duurder. Elke 40 uren een revisie, of (zoals bij Ferrari), elke 100 uren een nieuwe motor. Tel uit het verschil.

Geplaatst:

En het is maar wat je noemt "eeuwig mee". Na een paar revisies heb je zowat het ganse blok vervangen he. In hoeverre je dan nog van "meegaan" kan spreken?

Geplaatst:

Er zijn genoeg delen die helemaal nooit vervangen moeten worden.  Bijkomend gaat in een motor die regelmatig opgefrist wordt alles langer mee.  Een krukas die elke 40 uren nieuwe lagers krijgt bijvoorbeeld, gaat veel langer binnen spec blijven dan eentje die pas om de 200 uren nieuwe krijgt. Tandwielen die regelmatig een nieuwe ketting krijgen, zuigers die regelmatig nieuwe zuigerveren krijgen, ...

Bijkomend gaan de prestaties over de hele levensduur van de motor op hetzelfde niveau blijven. 

Nu, als die prijzen die jij hier geeft enigsinds kloppen, dan is het voordeel inderdaad voor het grootste deel weg natuurlijk. Maar zo'n 40u revisie gaat imo helemaal geen 30k kosten aan een team die zelf de revisies in-house doet.  En 33k voor een ferrari blok vind ik dan weer aan de lage kant. Een gewone customer audi r8 motor kost al 40k + btw, laat staan als het van de motorsport divisie moet komen.

Dat ze de nieuwe GT3 motor nu baseren op de consumer blok is maar logisch. De winst die ze daarmee doen tijdens de productie is gigantisch.  Het zou me niet verwonderen moest de productie van de 991 GT3 motor de helft kosten dan wat de 997 GT3 motor kostte.  Maar om de racedingen hier nu ook op te baseren is denk ik een stap te ver. Het kan waarschijnlijk wel, maar het wordt dan echt een wegwerp-item. Voor grote teams zal het niet uitmaken, maar kleinere teams die langer doen met hun gerief zou het toch pijn doen.

Geplaatst:

Nu, als die prijzen die jij hier geeft enigsinds kloppen, dan is het voordeel inderdaad voor het grootste deel weg natuurlijk. Maar zo'n 40u revisie gaat imo helemaal geen 30k kosten aan een team die zelf de revisies in-house doet.

Ik weet dat Prospeed de R en RSR blokken in elk geval niet in-house doen, maar naar Porsche motorsport stuurt.

Trouwens, als je deelneemt aan bv de Duitse Carrera Cup of de Supercup ben je verplicht de blok-revisies te laten doen door Porsche Motorsport, want die blokken worden verzegeld.

En 33k voor een ferrari blok vind ik dan weer aan de lage kant. Een gewone customer audi r8 motor kost al 40k + btw, laat staan als het van de motorsport divisie moet komen.

Dat zijn prijzen die van een eigenaar komen. En als er iets is wat ik ondertussen al geleerd heb is dat je geen lijn kunt trekken in prijzen van onderdelen. Er zijn stukken die op een Porsche Cup auto goedkoper zijn dan het equivalent stuk op de straatauto bv.

Dat ze de nieuwe GT3 motor nu baseren op de consumer blok is maar logisch. De winst die ze daarmee doen tijdens de productie is gigantisch.  Het zou me niet verwonderen moest de productie van de 991 GT3 motor de helft kosten dan wat de 997 GT3 motor kostte.

Dat zal wel het geval zijn. Ik geloof dat die nieuwe DFI blokken ook gewoon X aantal onderdelen minder hebben (ik vermoed dat die cilinders niet gesleeved zijn bv).

Maar om de racedingen hier nu ook op te baseren is denk ik een stap te ver. Het kan waarschijnlijk wel, maar het wordt dan echt een wegwerp-item. Voor grote teams zal het niet uitmaken, maar kleinere teams die langer doen met hun gerief zou het toch pijn doen.

Waarom is dat een stap te ver? Alle andere fabrikanten doen het nochtans, en met succes. En denk jij dat Porsche wakker ligt van de kostprijs voor kleine teams? Eerlijk gezegd als je je nu kan permitteren van met een R of een RSR te racen zal het echt niet op 20K steken.

Geplaatst:

klinkt heerlijk voor een turbo

Fak me !!! Zie dat gaan op het rechte stuk boven de 200 ! volgens mij nog steeds de snelste Wagen voor op de openbare weg A -> B . Insane !

Geplaatst:

Fak me !!! Zie dat gaan op het rechte stuk boven de 200 ! volgens mij nog steeds de snelste Wagen voor op de openbare weg A -> B . Insane !

als A -> B kleiner dan 250km is wel ja :D

Geplaatst:

klinkt heerlijk voor een turbo

Wat een heerlijke auto, zeker in 't zilver :inlove: Klinkt verdomd lekker, ja. En wat een impressionant spel moet dat niet zijn, miljaar... :inlove:

Super circuit ook, met al die hoogteverschillen, pifpafs, blinde apexen e.d. Waar is dat?

Geplaatst:

bilsterberg

ik vind het geluid minder, klinkt als een carrera, niet als een turbo, een tik synthetisch ook

Geplaatst:

Da's foeilelijk. Ok, het design van de velgen vind ik ook knap, en perfect passend bij de Panamera, maar...

De velgen zijn een maat te groot, maar vooral ook te breed. Kijk eens bij de achterste velg die uit de kas steekt. Ook zijn de velgen te breed voor de banden die erop liggen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid