Greg 2.980 Geplaatst: 13 mei 2012 Delen Geplaatst: 13 mei 2012 Damn, das bijna een verdubbeling van vermogen Is dat nog met dezelfde turbo enzo ? Motorisch zo goed als hetzelfde als een 120d.. Er zijn nog wel verschillen, anders zou die easy boven de 200pk moeten geraken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
glennvc 132 Geplaatst: 18 mei 2012 Delen Geplaatst: 18 mei 2012 Motorisch zo goed als hetzelfde als een 120d.. Er zijn nog wel verschillen, anders zou die easy boven de 200pk moeten geraken. Maar de remmen, versnellingsbak en koppeling zijn daar toch helemaal niet op voorzien, op zo'n vermogensprong? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Greg 2.980 Geplaatst: 18 mei 2012 Delen Geplaatst: 18 mei 2012 Maar de remmen, versnellingsbak en koppeling zijn daar toch helemaal niet op voorzien, op zo'n vermogensprong? Een heel andere versnellingsbak en koppeling steken omdat het "maar" een 116d is? Dat zou toch kostelijk worden? Ofwel hebben ze die nog liggen van een ander model. Remmen kan dan weer wel, maar toch.. Geen BMW-mechaniekers hier? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bouncing Bullet 2.883 Geplaatst: 18 mei 2012 Delen Geplaatst: 18 mei 2012 Aandrijflijn is grotendeels het zelfde wsl, misschien dat de diff verhoudingen verschillend zijn. De injectoren zullen wel verschillen, daar besparen ze graag op. Maar dat maakt geen problemen qua tuning in mijn ogen. Mijn grootste vragen zou ik hebben bij de koeling en de smering. De remmen zullen ook wel verschillen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
glennvc 132 Geplaatst: 18 mei 2012 Delen Geplaatst: 18 mei 2012 Ik heb een maat van mij die ir. voertuigkunde studeert aan de KUL. Die komt toch regelmatig af met weetjes dat er echt wel veel zaken worden aangepast in auto's die op het eerste zicht erg gelijk lijken. Op zich zou het gewoon stom zijn om alle 2 liters dezelfde bak te geven. Dat is ook onnodig duur. 'K heb eens rap wat rond gekeken op onderdelennummers. De E87 116d en 118d hebben dezelfde koppeling en versnellingsbak. De 120d heeft zowel een andere koppeling als andere versnellingsbak. Om een idee te geven: de bak van een 118d weegt 34 kg, de bak van een 120d weegt 43 kg. Dat is voor eenzelfde aantal verhoudingen 26 procent meer gewicht/materiaal. Dat resulteert in meer stevigheid, daar is geen weg naast. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bouncing Bullet 2.883 Geplaatst: 18 mei 2012 Delen Geplaatst: 18 mei 2012 ik doe hetzelfde als uwe maat, wsl is dat de jerre waarover ge spreekt? anywayz, ik doe mijn thesis bij een autobedrijf en ge zou achterover vallen van de simpliciteit die ze soms toepassen. Besides, alles is kost in autowereld en een toeleverancier 3 verschillende bakken laten leveren voor een beperkte vermogenspreiding brengt van tien-negen meer miserie en kost met zich mee. Hoe complexer de mechaniek hoe minder varianten ze willen. Het gewichtsverschil tussen de 120d en de 118d is serieus dus daar valt dus allicht wel voordeel uit te halen. Kan je eens vragen of de bak van de 120d ook gebruikt wordt in de 130i of 123d? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Greg 2.980 Geplaatst: 18 mei 2012 Delen Geplaatst: 18 mei 2012 ik doe hetzelfde als uwe maat, wsl is dat de jerre waarover ge spreekt? anywayz, ik doe mijn thesis bij een autobedrijf en ge zou achterover vallen van de simpliciteit die ze soms toepassen. Besides, alles is kost in autowereld en een toeleverancier 3 verschillende bakken laten leveren voor een beperkte vermogenspreiding brengt van tien-negen meer miserie en kost met zich mee. Hoe complexer de mechaniek hoe minder varianten ze willen. Het gewichtsverschil tussen de 120d en de 118d is serieus dus daar valt dus allicht wel voordeel uit te halen. Kan je eens vragen of de bak van de 120d ook gebruikt wordt in de 130i of 123d? 130i en 120d denk ik zelfde bak en koppeling. 123d zal nog wel wat zwaarder zijn. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
glennvc 132 Geplaatst: 19 mei 2012 Delen Geplaatst: 19 mei 2012 130i en 120d denk ik zelfde bak en koppeling. 123d zal nog wel wat zwaarder zijn. Dat lijkt te kloppen ja. De 120d heeft de GS6-37DZ steken, de 123d heeft de GS6-53DZ steken. Volgens de website van ZF, de fabrikant van die twee bakken is de ene berekend op 370 Nm en de andere op 600 Nm. http://www.zf.com/corporate/de/products/product_range/cars/cars_manual_6_speed_transmission.shtml Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
glennvc 132 Geplaatst: 19 mei 2012 Delen Geplaatst: 19 mei 2012 Ander weetje, de nieuwe F20 116d en 118d hebben kennelijk dezelfde bak als hun oudere broer. De 120d heeft een upgrade gekregen naar de GS6-45DZ die 470Nm zou moeten kunnen slikken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
glennvc 132 Geplaatst: 19 mei 2012 Delen Geplaatst: 19 mei 2012 ik doe hetzelfde als uwe maat, wsl is dat de jerre waarover ge spreekt? Ik heb het over een zekere Kurt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Greg 2.980 Geplaatst: 19 mei 2012 Delen Geplaatst: 19 mei 2012 Dat lijkt te kloppen ja. De 120d heeft de GS6-37DZ steken, de 123d heeft de GS6-53DZ steken. Volgens de website van ZF, de fabrikant van die twee bakken is de ene berekend op 370 Nm en de andere op 600 Nm.http://www.zf.com/corporate/de/products/product_range/cars/cars_manual_6_speed_transmission.shtml Ik had 420Nm in mijn 120d met chip:oops: De 123d heeft wel een sterk berekende koppeling. 600Nm is al serieus de moeite! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
glennvc 132 Geplaatst: 19 mei 2012 Delen Geplaatst: 19 mei 2012 Ik had 420Nm in mijn 120d met chip:oops:De 123d heeft wel een sterk berekende koppeling. 600Nm is al serieus de moeite! Het gaat hier over het koppel waarop de versnellingsbak berekend is! Het koppel waarop de koppeling berekend is kan anders zijn. Natuurlijk gaat dat logischerwijs vrij dicht bij mekaar liggen. Al lijkt het me logisch dat men de koppeling iets zwakker dimensioneert zodanig dat deze het eerst begeeft. Op die manier zou de versnellingsbak gespaard moeten blijven. De 123d had als ik mij niet vergis gewoon de bak steken van de 330d (préfacelift of niet weet ik niet uit het hoofd, mss zijn die gelijk, mss ook niet, geen zin om te zoeken nu). Die zijn max koppel zat op minimum 520Nm indien préfacelift. Dan is een dimensionering op 600Nm geen overbodige luxe natuurlijk. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Martini Racing 2.542 Geplaatst: 10 november 2012 Delen Geplaatst: 10 november 2012 Naar aanleiding van de zoektocht naar kleine auto voor mijn moeder vandaag met een 116ed gereden. Was zowel positief verrast als teleurgesteld. The good: *Afwerking tov de vorige 1-series en ergonomie in de cockpit. *Ik kan het stuur ver genoeg naar achteren zetten, zodanig ver dat het niet eens op het max staat. *Rijhoogte en vering laten toe vlot over drempels te gaan *zuinigheid *Pk's, ga ze zoeken en ge zult ze niet vinden, maar het weinige vermogen is wel direct aanwezig en valt ook niet weg, dat maakt het wel een erg rijdbare auto in dagelijks verkeer. *Schakelt een tikkeltje strakker dan de mijne *Deftige koffer (belangrijk voor de hond) The bad: *Prijzen, 28K (zonder korting) *De stuurinrichting (electrische servo en misschien in combo met de ecobanden), feedback, wat is dat? *Geluid; het is een kleine diesel, nuff said. *De vering is niet zo goed in het wegfilteren van kleine oneffenheden. *Dat het geen high-end model is, zie je nog steeds binnenin. Je koopt geen mini 5 of 3. Conclusie: Een korte testrit zegt niet alles, maar voor zover is het een aangename auto om mee te rijden, alhoewel het voor m'n moeder is, zie ik mezelf er ook wel wat kilometers opzetten. Ik had wel beter verwacht van de ophanging voor het wegfilteren van kleine oneffenheden en dat de feedback slecht ging zijn, wist ik ergens wel van tevoren, maar het is voor mij wel een domper. Ik denk dat de 1 wel een grote kans maakt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BWS 2.858 Geplaatst: 11 november 2012 Delen Geplaatst: 11 november 2012 Heb je hem in sport gezet ipv eco pro? Dat heeft een mooi effect op t stuur ... Hoe zit dat eigenlijk met het "standaard"-stuur, hebben die modi daar ook effect op? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jenkins 1.993 Geplaatst: 11 november 2012 Delen Geplaatst: 11 november 2012 Performance: Vorige Performance velgen voor de '1 vond ik véél knapper. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Carlito 5.715 Geplaatst: 11 november 2012 Delen Geplaatst: 11 november 2012 Hoe zit dat eigenlijk met het "standaard"-stuur, hebben die modi daar ook effect op? Jazeker. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Carlito 5.715 Geplaatst: 11 november 2012 Delen Geplaatst: 11 november 2012 Een heel andere versnellingsbak en koppeling steken omdat het "maar" een 116d is? Dat zou toch kostelijk worden? Ofwel hebben ze die nog liggen van een ander model. Remmen kan dan weer wel, maar toch.. Geen BMW-mechaniekers hier? Alles is anders. 116d + chip naar +/- 200pk = krukas die in 2 stukken breekt Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Phil 11.572 Geplaatst: 12 november 2012 Delen Geplaatst: 12 november 2012 Alles is anders. 116d + chip naar +/- 200pk = krukas die in 2 stukken breekt De 2 liter of de 1.6? Ik vermoed beide. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lotuzzz 15.226 Geplaatst: 12 november 2012 Delen Geplaatst: 12 november 2012 *Pk's, ga ze zoeken en ge zult ze niet vinden, maar het weinige vermogen is wel direct aanwezig en valt ook niet weg, dat maakt het wel een erg rijdbare auto in dagelijks verkeer. *De vering is niet zo goed in het wegfilteren van kleine oneffenheden. Hij is echt 'langzaam' op een super aangename manier inderdaad, heel lineair! Kon ik wel appreciëren. Ik vond dat grote oneffenheden ook niet super verteerd werden, veel koetsbeweging ook bij richtingsveranderingen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Thebiemerke 4.967 Geplaatst: 6 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 6 december 2012 Vroege facelift? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Speedhunter 4.231 Geplaatst: 6 december 2012 Delen Geplaatst: 6 december 2012 Zou er wel over zijn moest hij nu al een facelift krijgen. Het zal wss wel gaan om minieme aanpassingen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Phil 11.572 Geplaatst: 6 december 2012 Delen Geplaatst: 6 december 2012 Gewoon noselift. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
brjefs 14.458 Geplaatst: 6 december 2012 Delen Geplaatst: 6 december 2012 Ligt de F20 zo slecht in de markt dan? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
CMon 503 Geplaatst: 6 december 2012 Delen Geplaatst: 6 december 2012 De voorkant heeft wat meer scherpte nodig vind ik als er geen M-pack opzit. Zou geen slechte zet zijn als ze hem nu al lichtjes aanpassen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tomski 5.334 Geplaatst: 7 december 2012 Delen Geplaatst: 7 december 2012 ze kunnen misschien zoals bij de A3 hem 6 keer faceliften tijdens z'n complete carrière? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.