Ga naar inhoud

Ervaring sperdifferentieel- Quaife of OS Giken


Alexx

Aanbevolen berichten

Hoi!

Ik ben van plan om 1 vd dagen een sperdifferentieel te kopen voor mijn M135i.

Ik lees heel veel positiefs over Quaife. Maar andere mensen, waaronder Frits denkt dat Os Giken beter bij me zou passen. Iemand die ervaring heeft met beide merken? Os Giken is toch een dikke 1000€ duurder.

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat weet ik, beide hebben pro en contra's veronderstel ik? Vandaar dat ik hoop wat meer te weten te komen via leden die hier misschien wat ervaring mee hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een sper met tandwielen spert niet als de grip op een van de wielen nul is (bv als je met 1 wiel in de lucht hangt, kan al eens gebeuren op circuit :) ).

Een platensper kan je beter afstellen in functie van wat je wilt (sperwerking onder acceleratie en vertraging), een sper met tandwielen doet gewoon zijn ding zoals het gebouwd is.

Ivm die platen: meer platen wil trouwens niet noodzakelijk zeggen dat het een beter sper is dan eentje met minder, dus staar je daar niet blind op.

Als budget het probleem niet is, ga dan altijd voor het platensper. Een sper met tandwielen heeft als enige voordeel dat het langer zou moeten meegaan, voor de rest is een platensper op alle vlakken superieur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig, ik dacht eerst van wel, maar nu blijkt dat ik via via toch aan een heel mooie prijs kan geraken, wat het prijsverschil heel miniem maakt. Dan ga ik voor het Os Giken sper denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die platen zijn koppelingen, dus na nen tijd worden de oppervlakken waar grip op komt meer en meer afgesleten, met der tijd gaat dat dus minderen maar ik zou daar geen aantal km's op durven plakken, een sper dat in z'n leven nie moeten werken heeft zal na 150K nog prima z'n werk doen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die platen zijn koppelingen, dus na nen tijd worden de oppervlakken waar grip op komt meer en meer afgesleten, met der tijd gaat dat dus minderen maar ik zou daar geen aantal km's op durven plakken, een sper dat in z'n leven nie moeten werken heeft zal na 150K nog prima z'n werk doen.

Dan zit ik safe :) heb t sper eens getest op een doodlopende 10 meter brede straat en hij werkt nog perfect, ik had ergens gelezen dat die 'op' zijn na 100.000km

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer je de keuze hebt gemaakt voor een platensper kan je vervolgens ook nog de keuze maken of je ook sperwerking wenst tijdens de-acceleratie.  Zo'n sper heet in de volksmond dan een 1.5 of 2 way sper, waarvan de 2 way tijdens de-acceleratie het hardst gaat sperren.  Deze is voornamelijk bedoeld voor drifters.  Aan de hand van het aantal plaatjes en diens plaatsing kan je vervolgens je sper gaan afstellen hoe agressief je die wilt.

Hangt allemaal af van je gebruik natuurlijk.

 

Deze week ga ik nog langs om mijn OS Giken wat harder te laten sperren.  Ondertussen ook even de diff olie aflaten en nieuwe opzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die platen zijn koppelingen, dus na nen tijd worden de oppervlakken waar grip op komt meer en meer afgesleten, met der tijd gaat dat dus minderen maar ik zou daar geen aantal km's op durven plakken, een sper dat in z'n leven nie moeten werken heeft zal na 150K nog prima z'n werk doen.

 

Levensduur hangt geheel af van wat je ermee doet én hoe regelmatig je de diff olie gaat vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijkbaar is de OS GIKEN onderhoudsvrij, buiten wat olie verversen.

Wat reviews van mensen die een OS GIKEN hebben. Eigenaar van BHT:

Ik had schrik dat m'n kar meer ging ondersturen met een sper. Maar door de 1,5-weg heb je tijdens remmen & insturen maar half zoveel sperwerking als tijdens de acceleratie, waardoor het 'push'-effect dat je met een 2-weg hebt veel minder wordt.

In de realiteit vertaalt de montage van de OS-Giken zich in:

- VEEL meer grip bij uit accelereren, vooral bij een nat wegdek is het verschil enorm.

- Qua onderstuur merk ik geen verschil tov het open diff

- Controleerbaarheid op en over de limiet is dag en nacht verschil, waardoor de wagen veel meer vertrouwen geeft

- Drifts beter controleerbaar (duuh)

Vroeger reed ik bijna altijd met DTC op stand 1 op binnenwegen, gwn omdat tijdens het overschrijden van de limiet de wagen niet altijd op dezelfde manier reageerde door het open diff.

Met de OS-Giken is het een volledig andere wagen geworden, zelfs als het zeiknat ligt kan je keihard knallen met alle electronische hulpmiddelen uit, de feedback is zoveel beter. :bow:

Chris van Woensel, rallyrijder, had eerst Drexler en nadien OSG en is daar meer dan tevreden van!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hardeman Motorsport

Beste Alex,

Bedankt voor je bericht. Ik snap al de positieve verhalen over de quaife wel, want elk sper is een upgrade over het open diff. Maar als je dan toch een sper installeert, waarom niet gelijk de beste methode gebruiken. BMW installeert niet voor niks alleen platen sper differentielen in de M modellen en de race auto's. De OS Giken is zo'n platen sper, alleen dan wel nog door ontwikkeld. Daardoor is de OS Giken stil, maar ook direct in activatie en levert tot 100% sper. Dynamisch is het OS Giken sper de best op de markt op dit moment. Dit sper heeft ook geen revisie nodig, alleen een olie wissel van tijd tot tijd. Voordelen over de Quaife:

- sneller (daardoor betere feedback/controleerbaar)

- sper op deceleratie voor meer drift controle en hogere stabiliteit

- meer grip (ook sper als 1 van de wielen op ijs of nat gras staat)

Prijs OS Giken Superlock //

Ombouw vastgelast kroonwiel //-

Revisie met sterkere lagers in combinatie met bovenstaande (aanbevolen ivm extra belasting door sperklok) //,-.

In combinatie met revisie kunnen we een ruildifferentieel gebruiken/aanbieden. Daarbij zullen we gelijk ook een tapgat voor de olie aanbrengen zodat deze makkelijker te verversen is.

Prijzen zijn incl btw.

Mvg,

Jurrian

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou ik ook niet doen, 60%  sper zal wel voldoende zijn, u kar gaat wel serieus goed rijden (wil ik nog wel eens achter rijden :D )  en raar dat ze t er niet origineel op gezet hebben :) .

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou steeds voor een lamellensper kiezen op een achtertrekker, als is het maar voor de verschillende sperwerking tussen acceleratie en deceleratie, bovendien zijn ze ook lichter dan de versies met wormwielen a la Torsen of Quaife. De wormwielkoppelingen doen mij ook steeds aan tussendiffs denken voor AWD voertuigen, en ni als puur sperdiff.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou je niet beter upgraden naar een M2?

Ben gaan horen voor een offerte, maar toch jammer dat deze geen m4 motor heeft. Heeft dezelfde motor als mij, stoelen, geen m spiegels, motorkap, niet gelimiteerd..

Vind het de meerprijs niet waard. Dan hou ik liever deze bij en gooi ik er een sper onder. Heb nu ook een Bilstein B16, m4 draagarmen, wat camber, doet enorm veel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 zwarte strepen ipv 1

:D

Buiten het feit dat ik hoop op meer driftmogelijkheden, ben ik ook zeer benieuwd naar de grip en het uitaccelereren uit bochten. :D

Heb alvast een slecht setje achterbanden gekocht om te oefenen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid