Ga naar inhoud

Mercedes-AMG E43


3000

Aanbevolen berichten

  • 10 maanden later...

Gisteren deze zeer uitvoerig kunnen rijden. Zéér sublieme wagen. Ik was echt wel overtuigd.

Het is vanaf minuut 1 duidelijk dat dit geen "echte" AMG is. Hier geen spierballengerol van bij het starten van de motor. Neen eerder een Q-car pur sang. Heerlijk ingetogen grommetje, en verder van de rest de luxe, zoals je van een E mag verwachten.

Ik vind het interieur van de nieuwe E echt zovele stappen vooruit tegenover de vorige versie. Ze hebben eindelijk een eigen richting, imago gevonden, want vroeger had ik de indruk dat Mercedes percies wat zoekende was. Prachtige materialen, leuke sfeer aan boord, gewoon een leuke plek om lange tijd in door te brengen. 

Alleen vond ik als IT'er het niet direct hoe ik mijn telefoon moest koppelen. Die Command zever blijf ik eerlijk gezegd ergerlijk vinden als je IDrive/MMI gewend bent. Als je bijvoorbeeld muziek bent aan het afspelen, kun je dus niet binnen hetzelfde submenu de speakers aanpassen. Ook gebeurde het dat ik mijn liedje verzet had, via dat hinderlijk touch gedoe, terwijl ik door een menu aan het bladeren was. En die automaat die per se naast de stuurkolom moet staan, daar begrijp ik ook nog het fijne niet van.
Neen, op dat vlak valt er wel nog wat te leren van de concurrentie. Al bij al vond ik het al goed dat ik geen Garmin navi gevonden had :lol:

What about the AMG factor? Het wordt gemarketeerd als een "sub AMG", genre //S van Audi, en dat is het ook. De E43 bleek gewoon een zeer snelle, erg grippende wagen, met een sportief subtiel kantje. Vooral de mate waarin hij de executive car met het snellere werk combineert is echt knap. Het wordt nooit een echte 63 AMG (zoals de S en C die ik als een reed). Die zijn percies gemaakt met als prioriteit je zoveel mogelijk AMG fun verschaffen en de rest komt later wel. Hier is het omgekeerd.
Ik was geschrokken van hoe agiel zo een E43 amg was, tegenover wat ik gewend ben in die klasse. Je kunt dat ding echt wel gooien in een zekere mate, en die 4 matic sleurt er hem wel uit. Je kunt percies echt blijven stampen, zonder dat het ooit gevaarlijk wordt. Het rafinnement gaat echter nooit verloren, hoewel ik de ophanging wel kantje boordje vond voor een snelwegcruiser, die hij in eerste instantie moet zijn. Het geheel deed me ferm Audi aan: een steriele grondraket.


Wat me wel soms tegenstak, was het feit dat er percies een soort van computer je wat zit te helpen om je wat AMG te voelen. Ttz: je voelt dat er duidelijk een aantal fases ingeprogrammeerd zijn als alle elektronica aanligt: bvb: rijden aan 30 km/u volgas met een bepaalde stuurhoek en hij breekt subtiel uit. Doe je echter hetzelfde in een veel grotere stuurhoek dan wilt de E43 niet mee :) En dan  die 3 plofjes die er telkens uitkomen bij het terugschakelen ... Telkenmale: 3 plofjes. Ah well, de average chauffeur gaat er wel pakken fun aan beleven, en het nooit als onveilig aanvoelen.

Ah well, al bij al een zeer geslaagde wagen. Ik ben zeer benieuwd wat dit in een C klasse zou doen, want daar zou ik wel nog eens een zwak voor kunnen krijgen :) De E vond ik net iesje te matuur en steriel.

 

  • Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze E ook gereden, en hiermee vergeleken is mijn C veel sportiever, met veel meer drama, en sowieso veel lichter. Qua rijplezier ben ik alleszins verliefd op mijn C450, waardoor ik zo'n zwaardere en sterielere E43 niet echt kon smaken. De enige reden waarom ik de E43 heb gereden, is omdat ik de betere afwerkingskwalitiet van het interieur mis, want wat dat betreft staat de E toch wel een klasse hoger. Je hebt gelijk dat de ophanging van de E43 eigenlijk net wat te stug is voor zo'n kilometervreter, en net door deze harde ophanging hoorde ik ook gerammel in dit interieur over slechte wegen. 

Alleszins, +100k euro voor zo'n E43 is voor mij van het goede teveel door z'n net te weinig talenten, en te weinig AMG.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2/19/2017 om 22:47 zei BMWMB:

Ik heb deze E ook gereden, en hiermee vergeleken is mijn C veel sportiever, met veel meer drama, en sowieso veel lichter. Qua rijplezier ben ik alleszins verliefd op mijn C450, waardoor ik zo'n zwaardere en sterielere E43 niet echt kon smaken. De enige reden waarom ik de E43 heb gereden, is omdat ik de betere afwerkingskwalitiet van het interieur mis, want wat dat betreft staat de E toch wel een klasse hoger. Je hebt gelijk dat de ophanging van de E43 eigenlijk net wat te stug is voor zo'n kilometervreter, en net door deze harde ophanging hoorde ik ook gerammel in dit interieur over slechte wegen. 

Alleszins, +100k euro voor zo'n E43 is voor mij van het goede teveel door z'n net te weinig talenten, en te weinig AMG.

Erger jij je komende van een bmw niet mateloos aan dat comand systeem?

ik, als it'er, heb verdorie 2 minuten moeten zoeken hoe ik mijn gsm kon koppelen. En dat is niet de eerste keer dat ik ermee sukkel. Tijdens het rijden met een amg gt ontdekte ik ook menus via mijn stuur waar ik met de hoofdcontroller nog niet geraakt was. 

Echt wat brol! Dan is MMI, idrive en zelfs dat systeem van Renault vele malen intuitiever.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het een zeer goed systeem. Ok, het is even wennen als je BMW gewoon bent, maar het is niet slechter. Het enige dat ik mis is de rtti, want nu weet je gewoon minder goed las er problemen zijn op je route.

Als je comand slecht vind, rijdt dan maar eens met zo'n Range Sport zoals ij hebben. Dat systeem is pas echt om te janken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dierbare autoliefhebber van het jaar '00,

De airco met twee wielkes was de goedkope manuele versie voor paupers.

De airco met het ene wieltje was de automatische airco. Die is in Europa uiterst zeldzaam en was een stuk duurder dan de gewone.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

geachte op ons neerziende persoon

 

is de uiterst zeldzame automatische airco dan ook zone afhankelijk (l-r) waar ik op doelde? zoja hoe regel je dan deze temperaturen.

 

bedankt bij voorbaat

vriendelijke groeten

 

want je kan weer met iemand zijn kloten spelen, door de vraag te ontwijken natuurlijk en gewoon over iets anders te beginnen.

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minutes ago, Framfy said:

 

En ook dual zone

Mennekes, (beetje uw autocultuur bijwerken)

In de jaren '70 en '80 stond de automatische airco van Mercedes (W126, W201, W124,...) steeds in voor het klimaat in de hele wagen. Een dual zone of 4 zone werd pas geintroduceerd voor het eerst op de W140.

De automatiche airco werkte wel al als een moderne klimaatregeling die automatisch de luchtverdeling etc aanpastte. 
De manuele airco was gelijkaardig met de gewone verwarming die wel reeds als mogelijkheid hd de lucht in de wagen te koelen. 

Als ik me niet vergis was de prijs van de manuele destijds een 113000,-BEF. De automatische was iets van een 136xxx,- BEF. Voor meer details moet den @C_X

Voor meer details moet den @C_X hier es zijne neus binnensteken. Die kan een thesis schrijven hierover. :D

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom heeft de W124 die ik poste dan een dual zone, als je schrijft dat ze pas later gemonteerd werden?

en de uwe heeft dus geen dual zone, zoals ik al schreef.

 

 

*buiging*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je spreekt over wagens van de jaren 70 en 80. Even electronisch verschillende ventilatoren etc aansturen om verschillende zones ver verschillend luchtdebiet etc te voorzien, bestond nog niet. 

Wat jij "dual zone" noemt was gewoon een verwarming die ge op twee verschillende temperaturen kon laten blazen (met een limiet van 8C verschil als ik me goed herinner). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minutes ago, tuscani said:

en heeft die van u dat, of niet.

 

ik kan ook doordrammen zoals jij hoor. :D

 

:lol: Ge moet es een brilleke kopen en dat allemaal herlezen ;)

De mijne heeft de automatische airco van die tijd. Niet de manuele.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, tuscani said:

blablabla manueel blabla automatisch,.....

dual zone.....neen leid ik daaruit af

 

 

Kon je niet krijgen ;)

Ik zie ook de noodzaak niet in. Ding werkt zalig. Altijd juiste temperatuur. 

Daarbij, de chauffage is zoals de andere knoppen in den auto. Vrouwen en passagiers moeten daar met hun fikken afblijven.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid