Germinal 464 Geplaatst: 25 oktober 2017 Geplaatst: 25 oktober 2017 Dit omschrijft perfect waarom dat ook voor mij de ideale daily zou zijn (gezinswagen, voor 't werk heb ik geen auto nodig). Hier in de geburen (3/4e van onze verplaatsingen (en pakt een kleine helft van onze km) zijn lokale korte ritjes) full electro en de keren dat het kan of als ge er goesting in hebt met lekkere sound brullend onderweg. En geen limiet in autonomie of plicht om reisgedrag aan te passen omdat ge niet full-electro zijt: tankske vullen en weer onderweg.Jup.. alleen is de elektrische autonomie is te weinig om ideaal te zijn.. 80-100 km lijkt mij echt perfect.. nu is het na 35km wel gedaanIk zie het nog wel gebeuren dat ze binnen paar jaar een 3 cilinder gaan gebruiken en dan de batterij verdubbelen.. volgens mij komt dit qua gewicht en vermogen op hetzelfde neer.. én dan is het plots ook geen fake hybrid meer [emoji106] Quote
gTa 28.029 Geplaatst: 25 oktober 2017 Geplaatst: 25 oktober 2017 Zal waarschijnlijk de evolutie zijn, yep. Klinkt zeer plausibel. Eigenlijk is een elektrische autonomie van zelfs maar 35km voor ons voldoende om 90% van de "dagelijkse korte ritten" volledig elektrisch te kunnen doen. Elliott z'n crèche is minder dan een km ver. Zijn school zal op geen 500m afstand zijn (en plannen we met de fiets te doen, tenzij bij occasioneel bezoek van orkaan Sylvia in 2031). Naar de Colruyt of Delhaize is geen 3 km enkele rit. Meer occasionele inkopen e.a. (sport, vrije tijd, baby/kinderkledij, doe-het-zelf, enz.) zijn ook allemaal geen 10 km enkele rit. En van al die ritten doen we er niet vaak meer dan 2 of 3 per dag, meestal maar ééntje per dag (of minder). Iedere keer consequent aan de priez hangen moet dat trekken, lijkt me. Helaas, de aankoopprijs van 75% van de forumdrempel (de zgn. "smijt er ne keer 200k tegen") is lichtelijk boven budget. 1 Quote
Gast wooter Geplaatst: 25 oktober 2017 Geplaatst: 25 oktober 2017 Ik vraag me af waarom je dan een 120d cabrio hebt gehad? Een fout. Quote
Gast wooter Geplaatst: 25 oktober 2017 Geplaatst: 25 oktober 2017 7 hours ago, Germinal said: Ik zie het nog wel gebeuren dat ze binnen paar jaar een 3 cilinder gaan gebruiken en dan de batterij verdubbelen.. volgens mij komt dit qua gewicht en vermogen op hetzelfde neer.. én dan is het plots ook geen fake hybrid meer Ik zie dat niet gebeuren, want hoever ben je dan nog van de goedkopere oplossing om gewoon een degelijke accu aan te bieden en de moeilijkheid van een verbrandingsmotor die de normen nog haalt en performant genoeg is achterwege te laten door er gewoon een full electric van te maken? Want geef toe, waar de meesten over vallen is dat je bij een goeie EV moet bijladen na 300km of meer, afhankelijk van model. Hoeveel keer per dag moet je meer dan 300 km rijden, in een situatie waar je bv 700km moet doen en dus niet kan toekomen met een kwartiertje bijladen. Toegegeven: dat scenario gaat momenteel enkel op voor Tesla's. Elke andere EV lijdt aan een onvoldoende range en onvoldoende mogelijkheden om vlot en snel te laden. Quote
gTa 28.029 Geplaatst: 25 oktober 2017 Geplaatst: 25 oktober 2017 Ik volg dat wel. De benodigde ruimte voor een thermische motor, ook al is het een 3-cilinder, met al z'n aggregaten ... daar kan je al een pak batterijen voor in de plaats steken. Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 25 oktober 2017 Geplaatst: 25 oktober 2017 1 uur geleden zei gTa: Zal waarschijnlijk de evolutie zijn, yep. Klinkt zeer plausibel. Eigenlijk is een elektrische autonomie van zelfs maar 35km voor ons voldoende om 90% van de "dagelijkse korte ritten" volledig elektrisch te kunnen doen. Elliott z'n crèche is minder dan een km ver. Zijn school zal op geen 500m afstand zijn (en plannen we met de fiets te doen, tenzij bij occasioneel bezoek van orkaan Sylvia in 2031). Naar de Colruyt of Delhaize is geen 3 km enkele rit. Meer occasionele inkopen e.a. (sport, vrije tijd, baby/kinderkledij, doe-het-zelf, enz.) zijn ook allemaal geen 10 km enkele rit. En van al die ritten doen we er niet vaak meer dan 2 of 3 per dag, meestal maar ééntje per dag (of minder). Iedere keer consequent aan de priez hangen moet dat trekken, lijkt me. Helaas, de aankoopprijs van 75% van de forumdrempel (de zgn. "smijt er ne keer 200k tegen") is lichtelijk boven budget. Perfecte omschrijving waarom ik een hybride zou kopen. Al geef ik toe nu eerst de kat uit de boom te kijken. Want wil volgend jaar niet met een onverkoopbare wagen zitten, of opeens een taksverhoging te krijgen. Zou het ergens wel spijtig vinden, want anders komt er weer een stinkende vervuilende luidruchtige diesel in de plaats. Quote
gTa 28.029 Geplaatst: 25 oktober 2017 Geplaatst: 25 oktober 2017 26 minuten geleden zei tuscani: Perfecte omschrijving waarom ik een hybride zou kopen. Al geef ik toe nu eerst de kat uit de boom te kijken. Want wil volgend jaar niet met een onverkoopbare wagen zitten, of opeens een taksverhoging te krijgen. Zou het ergens wel spijtig vinden, want anders komt er weer een stinkende vervuilende luidruchtige diesel in de plaats. Ik herinner me nog je twijfel, met name door de onzekerheid op fiscaal vlak. We zeiden bijna allemaal "maaar, daar gebeurt niks mee, komt wel goed" en kijk... Nu wel geen idee of je privé koopt of op de zaak? Als 't een 3-liter V6 (b.v. GLE 500e of Panamera 4 e-hybrid) of zelfs een 2-liter R4 betreft (T8, 40e, 30e, Benz 300e) ... daar zou de nieuwe regeling qua tax evolueren naar taxatie op basis van de benzinemotor (of verdrievoudiging van co²-uitstoot), dus dan nog altijd best betaalbaar. (Maar nu is 't gratis-en-verniet.) 't Is vooral de aftrekbaarheid die een ferme knauw zal krijgen en de VAA die fel omhoog gaat, dus pas relevant als je 'm op de zaak zet. Ik lees dat de Vlaamse regering "pas" in 2020 opnieuw de verkeersbelasting gaat bekijken. Veel kans dat er dan opnieuw een dikke schelle bijkomt voor auto's met hoge(re) co²-uitstoot, lijkt me. Mijn huidige ketel met om en bij de 200 gram ... dat gaat moeilijker en moeilijker worden vrees ik. (Maar tegen dan zou hij wel al weg moeten zijn, maar ik lijk het ook uit te stellen tot ik weet waar ik aan toe ben op taxvlak). Quote
William Blake 2.844 Geplaatst: 25 oktober 2017 Geplaatst: 25 oktober 2017 Ik zie de dieselverkoop ook weer stijgen eigenlijk... Quote
Gast wooter Geplaatst: 25 oktober 2017 Geplaatst: 25 oktober 2017 Diesel was voor de wijzigingen het next best thing, dus doe je er je voordeel mee door nu voor een diesel te kiezen. Maar weet dan ook dat je op geleende tijd zit te kopen... Eens dat de dieselverkopen terug genoeg aanzwengelen zullen ze de fiscale regels daarop ook wel aanpassen. Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 26 oktober 2017 Geplaatst: 26 oktober 2017 9 uur geleden zei William Blake: Ik zie de dieselverkoop ook weer stijgen eigenlijk... Logisch ook in mijn ogen. Een motor met ietwat vermogen en betaalbaar is nog steeds een diesel. Als je in benzine gaat shoppen heb je ofwel een prutsmotor ofwel zit je in de veel hogere regionen, en betaal je je weer blauw aan vaa. Daarvoor is de dieselvariant nog steeds goed. Dus idd allen weer aan de diesel tot grote spijt van het milieu. Quote
Soundstorm 2.639 Geplaatst: 26 oktober 2017 Geplaatst: 26 oktober 2017 11 hours ago, gTa said: Ik volg dat wel. De benodigde ruimte voor een thermische motor, ook al is het een 3-cilinder, met al z'n aggregaten ... daar kan je al een pak batterijen voor in de plaats steken. Als ze er in slagen om een turbine generator te maken die voldoende energie uit de warmtecapaciteit van de uitlaatgassen kan halen (en dus niet meer zorgt voor smeltende kunststof in en rond het voertuig), dan is dat in principe wel een zeer kleine unit. Op zich is het systeem zoals in een i3 nog zo slecht niet om mensen over de streep te trekken. Je rijdt puur elektrisch, geen last van range anxiety want je kan met benzine je batterij opladen (benzine is er overal in tegenstelling tot snelle laadpunten). Terwijl iedereen met zo'n systeem rijdt, kan je de infrastructuur van laadpunten uitbreiden (want daar gaat uiteindelijk wel vraag naar zijn). En op een bepaald moment komt er een evenwicht tussen aantal laadpunten, de beschikbaarheid er van en de range die een batterij kan geven. Vanaf dan kan je dus puur elektrisch rijden. Je sleurt natuurlijk wel continu een generator mee. Maar op zich is dat iets dat niet groot/zwaar hoeft te zijn, met 100-125 liter en <80kg kom je toe voor een turbine+generator+brandstof+controller die continu 40kW kan leveren (daarmee dek je het verbruik én kan je de batterij ondertussen ook bijladen). Quote
Gast wooter Geplaatst: 26 oktober 2017 Geplaatst: 26 oktober 2017 Ook daar weer... loont het nog om de nodige R&D te doen als men verwacht dat het kantelpunt in het voordeel van EV's binnen 4-5 jaar gebeurt? Je wil niet in 2019 met een auto uitkomen die in 2020 al verouderd is. Vergeet ook niet dat zo een turbine generator ook een uitstoot heeft die binnen normen moet vallen. En kan je daar vrolijk diesel mee tanken? Quote
Soundstorm 2.639 Geplaatst: 26 oktober 2017 Geplaatst: 26 oktober 2017 De kans is zelfs groter dat je een turbine kan maken waar het minder bij uitmaakt welke brandstof je tankt. Uitstootnormen zie ik ook geen probleem mee, nu zijn die ook specifiek voor elk type motor opgesteld, dus dan is het kwestie van er nóg een norm bij te maken. Zo'n soort systeem zou trouwens zeer efficient zijn naar verbruik en uitstoot toe, aangezien je continu werkt op 1 vast regime. Heel het systeem is rond 1 toerental en 1 vermogensafgifte geoptimaliseerd. Het is pas als je moet rekening houden met een brede range, dat je een compromis moet maken. Als je alleen maar kijkt naar return in de automobielwereld, dan is het de R&D inderdaad waarschijnlijk niet waard (al zal dat kantelpunt wel wat verder in de toekomst liggen ). Je kan zo'n unit echter wel in veel meer sectoren gebruiken. (Nood)generatoren voor huizen/gebouwen, power units voor off-grid toepassingen, oneindig veel militaire toepassingen, kleine vliegtuigen,... De R&D zou dus zeker wel lonen. Quote
Gast wooter Geplaatst: 26 oktober 2017 Geplaatst: 26 oktober 2017 Maar die turbines bestaan nu al... Je kan ze zelfs surplus kopen in de VS van het leger. Grote probleem is de geluidsoverlast. En alle voorbeelden die je geeft kunnen vervangen worden door een installatie van Tesla of anderen: zonnepanelen en windgeneratoren, gekoppeld aan een battery pack. Quote
Gast wooter Geplaatst: 26 oktober 2017 Geplaatst: 26 oktober 2017 Of de 100Mw installatie in aanbouw in Australië: Quote
Soundstorm 2.639 Geplaatst: 26 oktober 2017 Geplaatst: 26 oktober 2017 Dat zien er inderdaad zeer mobiele oplossingen uit! Je moet niet zo focussen op 1 technologie, uiteindelijk blijf je dan toch staan Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 26 oktober 2017 Geplaatst: 26 oktober 2017 Gaat dat hier over de Panamera of klopt de titel niet? 2 1 Quote
Gast wooter Geplaatst: 26 oktober 2017 Geplaatst: 26 oktober 2017 5 hours ago, Soundstorm said: . (Nood)generatoren voor huizen/gebouwen, power units voor off-grid toepassingen Oh Ik reageerde hier op. Nu, gas turbines zijn al lang beschikbaar voor die dingen, maar niet zo voordelig als wat ik aanhaalde, inclusief de mobiele toepassingen. Quote
dragonfly 14.974 Geplaatst: 26 oktober 2017 Geplaatst: 26 oktober 2017 8 uur geleden zei Jokke_vlo: Gaat dat hier over de Panamera of klopt de titel niet? Quote
thor 217 Geplaatst: 10 november 2017 Geplaatst: 10 november 2017 Dat vind ik toch maar een mottig kleur hoor. 1 Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 10 november 2017 Geplaatst: 10 november 2017 Dat is gigantisch mottig irl Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.