Ga naar inhoud

Wagen voor woon-werk verkeer


Kartfreak

Aanbevolen berichten

Zojuist zei Kartfreak:

Ik weet het, maar een 530d zit al meteen met een jaarlijkse verkeerbelasting van rond de €1000...

Ah ok, ik dacht dat je wellicht nog in de veronderstelling was dat een 525 ook beschikte over de 6 cilinder, zoals dat was tot 2011.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uur geleden zei Kartfreak:

Idd, E91, F11 F31 zijn te groot, dan gaat de Partner echt nog wel weinig buitenkomen.

F10 staat me het meest aan, liever geen 3-serie dus.

Dat zijn de interessante alternatieven waarnaar ik op zoek was, bedankt! De Volvo en de Lexus staan me het meest aan uit dit rijtje.

Dat is ook zo, maar dat wil niet zeggen dat ik een arm en een been wil betalen aan BIV/verkeersbelasting/verzekering.

Anderzijds: is dat een probleem? Mij lijkt het dat een E91 of F31 niet groter zijn dan de F10 waar je naar aan het kijken bent ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Partner blijft sowieso handiger dan welke auto ook voor de gezinsverplaatsing (schuifdeuren & koffergrootte). De kofferopening verschilt sterk tussen een sedan en break.

Ik ben vooral zelf niet echt fan van de 3-serie. Ik heb trouwens jaren geleden een E39 520iA gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden zei Kartfreak:

Ik weet het, maar een 530d zit al meteen met een jaarlijkse verkeerbelasting van rond de €1000...

Zeker? Ligt dat niet rond de 700euro?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Positieve van de zaak is wel dat een 2.2 en alles daarboven in verhouding duurder geworden zijn zodat een 3.0 makkelijker te verantwoorden valt :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-7-2016 om 22:13 zei Kartfreak:

Ik weet het, maar een 530d zit al meteen met een jaarlijkse verkeerbelasting van rond de €1000...

Onderhoudskosten van een recente 5-reeks al eens bekeken? 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei Tjeu:

Onderhoudskosten van een recente 5-reeks al eens bekeken? 

8 cent per kilometer over de afgelopen 85.000km (in anderhalf jaar)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden zei Tjeu:

Onderhoudskosten van een recente 5-reeks al eens bekeken? 

Ongetwijfeld hoger dan bij een nieuwe Talisman (straks testrit daarmee trouwens)...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens, voor dat budget heb je ook een C5 Tourer Full-option (180pk). Wel geen idee welke automaat daar ondertussen in zit en het is uiteraard ook een minder moderne wagen. Maar toch blijft ie iets hebben, zeker in full-option uitvoering. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei msxx:

8 cent per kilometer over de afgelopen 85.000km (in anderhalf jaar)

Voor de volledigheid, dat is dus exclusief:

- Banden
- Verzekering/Taks
- Afschrijving
- Brandstof

:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden zei Tjeu:

Trouwens, voor dat budget heb je ook een C5 Tourer Full-option (180pk). Wel geen idee welke automaat daar ondertussen in zit en het is uiteraard ook een minder moderne wagen. Maar toch blijft ie iets hebben, zeker in full-option uitvoering. 

Zeker, maar dat zegt me toch een pak minder dan de Talisman. Een 508 is ook een optie, maar ik vind het model wat oud plus die laatste FL heeft 'm geen goed gedaan.

6 minuten geleden zei msxx:

Voor de volledigheid, dat is dus exclusief:

- Banden
- Verzekering/Taks
- Afschrijving
- Brandstof

:)

Puur onderhoudskosten dus. Heb je geen goed bijgehouden spritmonitor van jouw 530? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei msxx:

Voor de volledigheid, dat is dus exclusief:

- Banden
- Verzekering/Taks
- Afschrijving
- Brandstof

:)

Dus das 6.800 euro aan puur onderhoud/garage kosten? 

Niet bepaald iets wat ik iemand aan zou raden waarin de openingspost gevraagd wordt naar een wagen met lage runningcost...

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Kartfreak:

Puur onderhoudskosten dus. Heb je geen goed bijgehouden spritmonitor van jouw 530? :)

Audi A5 3.0tdi - 77.138km
Totaalkost: €0,21/km
Enkel banden en onderhoud: €0,05/km

 

Valt dus goed mee. Wel voor 10.315 EURO diesel getankt, eigenlijk zot als je dat bedrag ziet :o 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei dragonfly:

Audi A5 3.0tdi - 77.138km
Totaalkost: €0,21/km
Enkel banden en onderhoud: €0,05/km

 

Valt dus goed mee. Wel voor 10.315 EURO diesel getankt, eigenlijk zot als je dat bedrag ziet :o 

Zit daar verzekering en tax in? 

Enig idee van het waardeverlies over die km stand? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Tjeu:

Zit daar verzekering en tax in? 

Enig idee van het waardeverlies over die km stand? 

 

Die was niet compleet, eens opnieuw uitgerekend en kom dan aan 0,30 EURO/km

Als je dat nieuw koopt meer als de helft maar was ook bijna FULL ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden zei Kartfreak:

Puur onderhoudskosten dus. Heb je geen goed bijgehouden spritmonitor van jouw 530? :)

Sinds eind januari dit jaar wel: https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/740836.html

20 minuten geleden zei Tjeu:

Dus das 6.800 euro aan puur onderhoud/garage kosten? 

Niet bepaald iets wat ik iemand aan zou raden waarin de openingspost gevraagd wordt naar een wagen met lage runningcost...

Er zit wat afronding naar boven in. Maar het is eerder duur te noemen.

Anderzijds, hij is perfect pro-actief onderhouden. Er zit bijvoorbeeld een dure spoelbeurt in van de automaat bij ZF (+700 euro), nieuwe voorste draagarmen wegens kleine speling (ong 800 euro). Overige kosten waren onvermijdelijk.

17 minuten geleden zei dragonfly:

Audi A5 3.0tdi - 77.138km
Totaalkost: €0,21/km
Enkel banden en onderhoud: €0,05/km

 

Valt dus goed mee. Wel voor 10.315 EURO diesel getankt, eigenlijk zot als je dat bedrag ziet :o 

Jouw kilometers waren van 0 - 77.138km, binnen garantie.

Mijn kilometers van 102.000km - 187.000km, zonder garantie.
Kapotte luchtbalg, airco-condensor, draagarmen, defect koplampmodule, flushbeurt ZF zouden allemaal niet aan de orde geweest zijn.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei msxx:

 

Er zit wat afronding naar boven in. Maar het is eerder duur te noemen.

Kan je daar eens een cijfer van je vorige wagens tegenover zetten? Ik zit nu ook met het systeem van km-vergoeding, waardoor prijs/km een heel belangrijke peiler is geworden, vandaar de grote interesse in de materie. 

De 0.34 euro/km die ik krijg leek me vroeger altijd 'dik betaald', maar als je maar een kleine 20.000km/jaar voor het werk af legt, dan is het erg moeilijk om je waardeverlies ook met die 0.34 te dekken. Zeker als je wilt dat ook verzekering en taxen mee betaald zijn... En eigenlijk wil ik ook dat mijn privé km's (+/-6.000km/jaar) ook gedekt worden door mijn kilometer vergoeding :D  Zoniet, dan zou een bedrijfswagen interessanter zijn (zoals de collega's hebben). Maar dan mag je natuurlijk zelf niet kiezen met wat je de baan op gaat en zou ik ook nooit meer met de motorfiets naar het werk kunnen rijden. En vooral dat laatste is voor mij de deal breaker. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei msxx:

 

Jouw kilometers waren van 0 - 77.138km, binnen garantie.

Mijn kilometers van 102.000km - 187.000km, zonder garantie.
Kapotte luchtbalg, airco-condensor, draagarmen, flushbeurt ZF zouden allemaal niet aan de orde geweest zijn.

Maar als je het waardeverlies in rekening brengt zou het voor jou toch opnieuw positief uit moeten draaien. Of is dat deze keer niet het geval? En op hoeveel km's gaan jouw wagens de deur uit? Is dat steeds van 100.000 tot 200.000km dat ze bij jou zijn? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden zei Tjeu:

Kan je daar eens een cijfer van je vorige wagens tegenover zetten? Ik zit nu ook met het systeem van km-vergoeding, waardoor prijs/km een heel belangrijke peiler is geworden, vandaar de grote interesse in de materie. 

De 0.34 euro/km die ik krijg leek me vroeger altijd 'dik betaald', maar als je maar een kleine 20.000km/jaar voor het werk af legt, dan is het erg moeilijk om je waardeverlies ook met die 0.34 te dekken. Zeker als je wilt dat ook verzekering en taxen mee betaald zijn... En eigenlijk wil ik ook dat mijn privé km's (+/-6.000km/jaar) ook gedekt worden door mijn kilometer vergoeding :D  Zoniet, dan zou een bedrijfswagen interessanter zijn (zoals de collega's hebben). Maar dan mag je natuurlijk zelf niet kiezen met wat je de baan op gaat en zou ik ook nooit meer met de motorfiets naar het werk kunnen rijden. En vooral dat laatste is voor mij de deal breaker. 

Cijfers van vorige auto's ken ik uit mijn hoofd, helaas heb ik het excelsjabloon welke ik gebruik gewoon voorzien van nieuwe waardes en ben ik niet met een kopie gestart :)
Spritmonitor had ik destijds niet.

De S80 was duurder als het om brandstof gaat, goedkoper in taks maar vooral veel goedkoper in onderhoud. Daar had ik genoeg aan 4 cent per kilometer. Voor het onderhoud bij de dealer (excl banden dus). Maar goed... daar hoefde ik de remschijven pas te vervangen bij 240.000km, bij de BMW was dat al bij 120.000km en bij BMW waren ze nog duurder ook.

Voor de rest hanteer ik dezelfde filosofie als jij. Maar er komt nog een item bij en dat is het uitsparen van de VAA. Dus zelfs als je iets negatief uitkomt t.o.v. de genoemde 34 cent dan kan het nog rendabel zijn.
 

23 minuten geleden zei Tjeu:

Maar als je het waardeverlies in rekening brengt zou het voor jou toch opnieuw positief uit moeten draaien. Of is dat deze keer niet het geval? En op hoeveel km's gaan jouw wagens de deur uit? Is dat steeds van 100.000 tot 200.000km dat ze bij jou zijn? 

Voor de afschrijving houd ik een bovengrens aan van 10 cent per kilometer. In functie daarvan schaf ik mijn auto's aan. Dit is relatief laag omdat ik lang met mijn wagens doe. In principe gaan ze de deur uit rond 300.000km.
In de praktijk koop ik wagens tussen de 20.000 en 30.000 euro. Afhankelijk van nieuw/tweedehands, etc.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden zei msxx:

Cijfers van vorige auto's ken ik uit mijn hoofd, helaas heb ik het excelsjabloon welke ik gebruik gewoon voorzien van nieuwe waardes en ben ik niet met een kopie gestart :)
Spritmonitor had ik destijds niet.

De S80 was duurder als het om brandstof gaat, goedkoper in taks maar vooral veel goedkoper in onderhoud. Daar had ik genoeg aan 4 cent per kilometer. Voor het onderhoud bij de dealer (excl banden dus). Maar goed... daar hoefde ik de remschijven pas te vervangen bij 240.000km, bij de BMW was dat al bij 120.000km en bij BMW waren ze nog duurder ook.

Voor de rest hanteer ik dezelfde filosofie als jij. Maar er komt nog een item bij en dat is het uitsparen van de VAA. Dus zelfs als je iets negatief uitkomt t.o.v. de genoemde 34 cent dan kan het nog rendabel zijn.
 

Voor de afschrijving houd ik een bovengrens aan van 10 cent per kilometer. In functie daarvan schaf ik mijn auto's aan. Dit is relatief laag omdat ik lang met mijn wagens doe. In principe gaan ze de deur uit rond 300.000km.
In de praktijk koop ik wagens tussen de 20.000 en 30.000 euro. Afhankelijk van nieuw/tweedehands, etc.

 

Wij hebben (voor veel redenen) de Avalanche weggedaan voor een 2012 sjezie Berlingo. 

10.000 euro gekost met 109.000km op de klok. (lijkt veel centen, maar is bij dealer gekocht en is een héél goed uitgerust exemplaar met automaat)

ik reken op 2.000 euro onderhoudskosten over de komende 100.000km, incl banden, remmen, gans de reutemeteut. Das 0.02 euro/km. 

Daarbij komt dan nog het waardeverlies van 7000 euro over dezelfde 100.000km, of 0.07 euro/km. 

Dan hebben we nog 1000 euro per jaar aan verzekering (450), BIV (420) en taks (320), dus een 3000 euro over de 100.000km, of 0.03 euro

En tot slot nog de brandstof aan 7liter/100km gerekend, komen we daar uit op 7000l*1.2euro/l = 8.400 of 0.084 euro/km (in praktijk verbruik ik iets minder)

Alles samen kom ik zo aan 0.21 euro/km, alles inbegrepen. Ofte 21.000 euro over 100.000km... Daarvan heb ik (30.000km aan 0.34 euro/km) + (30.000km aan 0.28euro/km) = 10.200euro + 8.400euro = 18.600 euro. Ik moet dus zelf nog 2.400 euro opleggen. 

Doe ik er nog eens 100.000 extra (tot 310.000km), 

Dan zou ik voorzien :

Onderhoud 0.025euro/km

Waardeverlies 8500 euro/200.000km = 0.045 euro/km

Taksen en verzekering 0.032euro/km (BIV valt wel weg, maar met CO2 taks wordt dieselen altijd maar duurder)

Brandstof 0.09 euro/km

Of in totaal : 0.195 euro/km

Dan zou ik persoonlijk maar 1.200 euro moeten opleggen en er dubbel zolang mee gereden hebben... Hmmm... 

 

Boeiende materie. @Kartfreak excuus voor het kapen van uw topic! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogal optimistisch onderhoudsbudget :) 
Citroën is niet echt duur, maar ook niet superduurzaam. (Airco, remmen, hebben we ook met onze C4)

Interessant wel dat we hetzelfde verbruik hebben voor een Berlingo automaat vergeleken met een 530d automaat :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei msxx:

Nogal optimistisch onderhoudsbudget :) 
Citroën is niet echt duur, maar ook niet superduurzaam. (Airco, remmen, hebben we ook met onze C4)

Interessant wel dat we hetzelfde verbruik hebben voor een Berlingo automaat vergeleken met een 530d automaat :D

Klein onderhoud is nog geen 150 euro voor een Berlingo :D 

Op 140.000km staat mij een set schijven en blokken te wachten (300euro). Banden zitten er nu net nieuwtjes op en kosten ook geen hol. Pak nog 300 euro voor 4 banden. 

Ophanging trekt het normaal tot na de 200.000km op dit model. Tenzij mss eens een rubbertje hier of daar of een stelstang. Maar al die dingen kosten ook echt niets. Distributie is pas op 240.000km. Indien ie op 200.000km buiten zou gaan, dan zou ik die niet doen. Als ie blijft wel (700euro incl waterpomp, spanrollen, alternatorriem en werk)

Het enige wat nog mis kan gaan is een ster in de ruit of dat de koppeling het begeeft (is zo een half automaat, reken op 1.100euro voor koppeling met de actuator bij).

Verbruik is in de praktijk 6liter. Ding weegt dan ook +1.600kilo en is net geen 2m hoog (= reusachtig frontaal opp).

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei msxx:

Jouw kilometers waren van 0 - 77.138km, binnen garantie.

Mijn kilometers van 102.000km - 187.000km, zonder garantie.
Kapotte luchtbalg, airco-condensor, draagarmen, defect koplampmodule, flushbeurt ZF zouden allemaal niet aan de orde geweest zijn.

Je bedoelt dat je een auto gekocht hebt waar je op voorhand al van wist dat je deze kosten ging hebben ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid