Ga naar inhoud

Eerste auto voor broer


kwiekie

Aanbevolen berichten

Mijn broer (23 jaar) gaat op zoek naar z'n eerste auto.

Budget is +- 12.000

De eisen zijn:

- cruise control en automatische airco

- liefst 5 deuren (hatchback), al zou ik als jongegast nog eerder voor een coupé gaan

- laag verbruik (doet 45 km enkel naar z'n werk), dus ik denk best een recente diesel

- +- 110 pk, 6 versnellingen

- ietwat sportief onderstel

- leuk interieur/exterieur maar da's persoonlijk natuurlijk

- max. 4/5 jaar oud en max. +- 120.000 km

- manueel of een goede automaat à la DSG.

Ik vind 2ehands.be vreselijk om een auto op te zoeken. Is autoscout nog steeds de beste site of zijn er nog andere?

Als jullie nog aan modellen of andere invalshoeken denken, shoot!

Uitgesloten:

- Giulietta, 

Mijn ideeën zijn momenteel onderstaande:

- een Peugeot 308 van de laatste generatie, maar blijkt nog nipt buiten budget te liggen. Heeft hij al mee gereden en is hij fan van, zowel qua interieur als qua wegligging, zou iets boven budget willen gaan hiervoor.

http://nl.ww3.autoscout24.be/classified/293180534?asrc=pl|as Wel in Marche-en-Famenne

- een Ford Focus, blijkt in alle reviews toch een leuk onderstel te hebben. Maar dat interieur :(

http://nl.ww3.autoscout24.be/classified/286745998?asrc=st|as

http://nl.ww3.autoscout24.be/classified/293571910?asrc=st|as

- een Seat Leon

http://nl.ww3.autoscout24.be/classified/287114514?asrc=st|as

- een Volvo V40. Heb ik zelf al mee gereden, is comfy maar gaat toch stevig een bocht om.

http://nl.ww3.autoscout24.be/classified/283060397?asrc=st|as Deze lijkt me wel top qua waar voor je geld, met sportzetels :)

- een Mazda 3

 http://nl.ww3.autoscout24.be/classified/290730996?asrc=st|as

- een VW Golf? Een Golf 7 kan je moeilijk vinden voor zijn budget met een deftig aantal kilometer.

- VW Scirocco? Geen gevonden met deze eisen

- Kia Cee'd. Hoe rijdt dat? Saai interieur ook.

http://nl.ww3.autoscout24.be/classified/288576310?asrc=st|as

- Subaru Impreza met de boxerdiesel, niet direct gevonden met deze eisen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

8 minutes ago, Martini Racing said:

BMW 1 coupe kan hij misschien vinden voor dat geld, of een 3 in Duitsland?

 

6 minutes ago, dragonfly said:

116d en hij zal nog geld over houden

Zal hem dit eens voorstellen maar BMW zegt hem niet zoveel. 

http://nl.ww3.autoscout24.be/classified/293153270?asrc=st|as

Iemand die kan inschatten of zo'n 116d leuker rijdt dan een Volvo V40 D2? Qua onderhoudsprijzen is dat vergelijkbaar waarschijnlijk?

 

Voor mezelf zou ik richting een 118D of 120D coupé zijn gegaan denk ik maar dan heb je wel direct een wagen van 7/8 jaar oud... http://nl.ww3.autoscout24.be/classified/292261536?asrc=st|as

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een euro 4 diesel zoals uit die advertentie zou ik wel mijden ivm toekomstige emissiezones e.d.

 

(Is Volvo niet duurder in onderhoud dan BMW?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een BMW 1 rijdt 'volwassener' dan een V40. Vooral op de snelweg voelt die stabieler en groter aan.
Zelf heb ik lang met een e87 gereden, heb ook een lange periode met een nieuwe 114d gereden als vervangwagen, en recent met een week met een v40 D2 op baan geweest

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minutes ago, ex-Mooseman said:

Een BMW 1 rijdt 'volwassener' dan een V40. Vooral op de snelweg voelt die stabieler en groter aan.
Zelf heb ik lang met een e87 gereden, heb ook een lange periode met een nieuwe 114d gereden als vervangwagen, en recent met een week met een v40 D2 op baan geweest

Nog volwassener? Dan heb ik goed gekozen. V40 met sportophanging plakt in elk geval serieus aan de baan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een golf 7 zal moeilijk zijn voor dat budget, maar een golf 6 bluemtion is zeker het overwegen waard. Wij hebben 1tje, voldoet exact aan je eisen (behalve 5 ipv 6 versnellingen).

Ik zou een golf 6 1.6tdi bluemotion zoeken in highline versie met weinig km's en dan even bij een chiptuner passeren, dan heb je echt wel auto waarmee je zo'n beetje alles kan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 hours ago, dragonfly said:

118d van 4-5j heb je in duitsland makkelijk voor dat budget hoor. 120d wordt te duur

118d is misschien wel al overkill qua verzekering maar ik kan me wel inbeelden dat een 118d al een pak leuker rijdt dan een 116d. Hoeveel extra moet je rekenen tegen dat je rond bent met alle papierwerk van een kar in Duitsland?

9 hours ago, ex-Mooseman said:

Een BMW 1 rijdt 'volwassener' dan een V40. Vooral op de snelweg voelt die stabieler en groter aan.
Zelf heb ik lang met een e87 gereden, heb ook een lange periode met een nieuwe 114d gereden als vervangwagen, en recent met een week met een v40 D2 op baan geweest

Misschien moet hij inderdaad eens testrijden met een BMW 1.

8 hours ago, CharlesV said:

Makkelijk: 2 MX-5's NA. Eentje voor dagelijks en eentje voor track.

:lolz:

48 minutes ago, Ice_Ken said:

Een golf 7 zal moeilijk zijn voor dat budget, maar een golf 6 bluemtion is zeker het overwegen waard. Wij hebben 1tje, voldoet exact aan je eisen (behalve 5 ipv 6 versnellingen).

Ik zou een golf 6 1.6tdi bluemotion zoeken in highline versie met weinig km's en dan even bij een chiptuner passeren, dan heb je echt wel auto waarmee je zo'n beetje alles kan doen.

Hij doet elke dag een kleine 80 km autostrade, dan zal een 6e versnelling toch wel voordelig zijn qua verbruik zeker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de keuze 116d <-> 118d zou ik me niet blind staren.

Een degelijk uitgerust 116d zal echt niet zoveel slechter rijden dan een 118d.

Enkel wat kleinere remschijven en een lichtere koppeling, meen ik ooit geweten te hebben?

aangepast door bt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minutes ago, bt. said:

Op de keuze 116d <-> 118d zou ik me niet blind staren.

Een degelijk uitgerust 116d zal echt niet zoveel slechter rijden dan een 118d.

Enkel wat kleinere remschijven en een lichtere koppeling, meen ik ooit geweten te hebben?

Ja en een verschil van 30 pk en toch een pak koppel ook? Is dat niet het grote verschil, samen met de gretigheid van de motor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei kwiekie:

118d is misschien wel al overkill qua verzekering maar ik kan me wel inbeelden dat een 118d al een pak leuker rijdt dan een 116d. Hoeveel extra moet je rekenen tegen dat je rond bent met alle papierwerk van een kar in Duitsland?

Misschien moet hij inderdaad eens testrijden met een BMW 1.

Hij doet elke dag een kleine 80 km autostrade, dan zal een 6e versnelling toch wel voordelig zijn qua verbruik zeker?

Rijdt idd zeer goed en stabiel, iets wat ik vroeger ook niet geloofde. Twee weken met een Opel Corsa gereden na m'n ongeval en dat is pas een gevaar op de baan.

Papierwerk is niets hé maar je moet er wat tijd insteken of iemand zoeken die hem gaat halen voor je.

Siebert zit wekelijks in Duitsland dus je mag hem altijd eens opbellen met m'n groeten. Is uit je buurt :) 

http://www.autoverfaillie.be/

12 minuten geleden zei kwiekie:

Ja en een verschil van 30 pk en toch een pak koppel ook? Is dat niet het grote verschil, samen met de gretigheid van de motor?

118d vond ik al te traag voor de snelweg dus kan me voorstellen dat een 116d helemaal een ramp is maar ik ben uiteraard al wat meer gewoon...

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minutes ago, dragonfly said:

Rijdt idd zeer goed en stabiel, iets wat ik vroeger ook niet geloofde. Twee weken met een Opel Corsa gereden na m'n ongeval en dat is pas een gevaar op de baan.

Papierwerk is niets hé maar je moet er wat tijd insteken of iemand zoeken die hem gaat halen voor je.

Siebert zit wekelijks in Duitsland dus je mag hem altijd eens opbellen met m'n groeten. Is uit je buurt :) 

http://www.autoverfaillie.be/

118d vond ik al te traag voor de snelweg dus kan me voorstellen dat een 116d helemaal een ramp is maar ik ben uiteraard al wat meer gewoon...

Hij zal eens contact opnemen met de 2ehands afdeling van Jonckheere in Roeselare voor een testrit te regelen want z'n nieuwsgierigheid is precies wel geprikkeld.

Hij is gewoon van met een Renault Scénic met 110 pk te rijden dus een 1 reeks met 115 pk zal vergelijkbaar zijn veronderstel ik qua acceleratie. 

2 minutes ago, PJH said:

120d

 

/thread

Ja is nice maar ik zou eens moeten opzoeken wat het verschil is qua rijtaks, inschrijving, verzekering en onderhoud met een 116d bv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf aan mijn 2e 116eD bezig, vorige was een pre Fl van 2012, nu eentje van 2 maand oud. Ook al een paar uur met een 118D en 120D gereden. Persoonlijk vind ik een 118D een goed compromis, genoeg om vlot te gaan. Een 120D is natuurlijk nog een stapje verder en leuker om te rijden, maar om dagelijks in de file te gaan staan volstaat een 18D zeker voor mij. Persoonlijk vind ik zelfs de 16D wel oké, versnellen vraagt af en toe eens wat schakelwerk, maar dan gaat dat toch mee met het verkeer. Op mijn dagelijkse trajecten ben ik toch sneller dan 90% van het verkeer, ga je naar een 18D zal dat 95% worden en bij een 20D 99% ofzo. Dus komende van een Scénic en als hij niet zo bezig is met auto's, dan zal die 116 ook meer dan voldoen.

Mooi uitgeruste 16D is dus wel oké, persoonlijk wel last van de zware koppeling. Als je natuurlijk kan kiezen tussen een 16 en 18D met alle opties die je wenst en het prijsverschil is beperkt dan ga je natuurlijk voor de 18 :D

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden zei kwiekie:

Ja is nice maar ik zou eens moeten opzoeken wat het verschil is qua rijtaks, inschrijving, verzekering en onderhoud met een 116d bv.

120d:

De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt: 436,25 EUR
 De VB (Verkeersbelasting) bedraagt: 458,66 EUR

 

116d:

 De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt: 412,92 EUR
 De VB (Verkeersbelasting) bedraagt: 447,48 EUR

 

Verzekering zal meer zijn, onderhoud quasi hetzelfde maar wel sterker afhankelijk van rijstijl (als je altijd maximaal gaat accelereren met een 120d gaan je banden sneller aan vervanging toe zijn). Verbruik is bijna hetzelfde gezien het dezelfde motor is. Verzekering zal wel wat schelen afhankelijk van de verzekeraar.

Grootste factor zal aankoopprijs zijn.

Ik zou alvast geen 116d meer willen, maar mijn prioriteiten zijn niet zoals de meeste bestuurders natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk bepaalt het type persoon alles. Is het een doorsnee mens met veel file, dan is een 116dA een perfecte auto. Is het iemand die met rijden bezig is, dan wil die een 120d manueel.

Conclusie: testritten regelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minutes ago, Monterey Jack said:

Zelf aan mijn 2e 116eD bezig, vorige was een pre Fl van 2012, nu eentje van 2 maand oud. Ook al een paar uur met een 118D en 120D gereden. Persoonlijk vind ik een 118D een goed compromis, genoeg om vlot te gaan. Een 120D is natuurlijk nog een stapje verder en leuker om te rijden, maar om dagelijks in de file te gaan staan volstaat een 18D zeker voor mij. Persoonlijk vind ik zelfs de 16D wel oké, versnellen vraagt af en toe eens wat schakelwerk, maar dan gaat dat toch mee met het verkeer. Op mijn dagelijkse trajecten ben ik toch sneller dan 90% van het verkeer, ga je naar een 18D zal dat 95% worden en bij een 20D 99% ofzo. Dus komende van een Scénic en als hij niet zo bezig is met auto's, dan zal die 116 ook meer dan voldoen.

Mooi uitgeruste 16D is dus wel oké, persoonlijk wel last van de zware koppeling. Als je natuurlijk kan kiezen tussen een 16 en 18D met alle opties die je wenst en het prijsverschil is beperkt dan ga je natuurlijk voor de 18 :D

Merci voor de uitleg. Kan je ook vergelijken qua rijgedrag/comfort met andere middenklassers?

Ik denk dat een 118d echt een mooie stap vooruit zou zijn maar kan moeilijk inschatten wat dat geeft qua normale onderhoudskosten in vergelijking met een Peugeot 308 bv. 

Veel zal al afhangen of er 16 inch of 18 inch onder ligt bv., maar een standaard jaarlijks onderhoud heb je wel voor €200 bij Peugeot denk ik, bij een BMW 1 ook? 

Weet @RRD wat een onderhoud gemiddeld kost voor een 116 of 118d?

10 minutes ago, PJH said:

Eigenlijk bepaalt het type persoon alles. Is het een doorsnee mens met veel file, dan is een 116dA een perfecte auto. Is het iemand die met rijden bezig is, dan wil die een 120d manueel.

Conclusie: testritten regelen.

Hij heeft wel interesse in auto's en vond een ritje met de Mercedes A 180 CDI die ik even had bv. wel de max. Hij vindt een leuk rijgedrag wel belangrijk maar het aantal pk's dat hij wil kan hij moeilijk inschatten omdat hij volgens mij nog nooit met meer dan 110 pk gereden heeft :) Ook comfort en een aangenaam interieur is belangrijk.

Hij leest het hier ook wel allemaal eens door en inderdaad, en testrit moet uitsluitsel brengen. Indien hij overtuigd is van een BMW is het dan de keuzen tussen een wat oudere of minder uitgerust 118/120 of een recentere 116 waarschijnlijk.

Volgens mij zal het tussen Peugeot 308, Volvo V40 en BMW 1 gaan. Ofwel moest een testrit met een Ford Focus of een Mazda 3 hem overtuigen, kan toch een pak goedkoper dan die eerste 3 als je ongeveer dezelfde leeftijd en kmstand in gedachten neemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minutes ago, PJH said:

Eigenlijk bepaalt het type persoon alles. Is het een doorsnee mens met veel file, dan is een 116dA een perfecte auto. Is het iemand die met rijden bezig is, dan wil die een 120d manueel.

Conclusie: testritten regelen.

Dit is het inderdaad, ik begrijp in uw geval de keuze voor de 120d manueel helemaal. Voor mezelf zou ik een 118d of 120d automaat nemen, afhankelijk van het budget. Maar bij ons is het sowieso 116ed :noparty:Ben al in het voordeel omdat ik een automaat krijg normaal binnenkort, want dat vraagt speciale toestemmingen en een deftige reden :lolz:

18 minutes ago, kwiekie said:

Merci voor de uitleg. Kan je ook vergelijken qua rijgedrag/comfort met andere middenklassers?

Ik denk dat een 118d echt een mooie stap vooruit zou zijn maar kan moeilijk inschatten wat dat geeft qua normale onderhoudskosten in vergelijking met een Peugeot 308 bv. 

Veel zal al afhangen of er 16 inch of 18 inch onder ligt bv., maar een standaard jaarlijks onderhoud heb je wel voor €200 bij Peugeot denk ik, bij een BMW 1 ook? 

Weet @RRD wat een onderhoud gemiddeld kost voor een 116 of 118d?

Hij heeft wel interesse in auto's en vond een ritje met de Mercedes A 180 CDI die ik even had bv. wel de max. Hij vindt een leuk rijgedrag wel belangrijk maar het aantal pk's dat hij wil kan hij moeilijk inschatten omdat hij volgens mij nog nooit met meer dan 110 pk gereden heeft :) Ook comfort en een aangenaam interieur is belangrijk.

Hij leest het hier ook wel allemaal eens door en inderdaad, en testrit moet uitsluitsel brengen. Indien hij overtuigd is van een BMW is het dan de keuzen tussen een wat oudere of minder uitgerust 118/120 of een recentere 116 waarschijnlijk.

Volgens mij zal het tussen Peugeot 308, Volvo V40 en BMW 1 gaan. Ofwel moest een testrit met een Ford Focus of een Mazda 3 hem overtuigen, kan toch een pak goedkoper dan die eerste 3 als je ongeveer dezelfde leeftijd en kmstand in gedachten neemt.

Middenklassers, hiervoor reed ik met een Focus break 1.0 ecoboost, 125pk. Qua rijden vind ik ze aan elkaar gewaagd, het is anders maar ze sturen beiden wel fijn. Grote verschil vind ik dat de Focus veel lichter te sturen valt, ook de pedalen zijn heel wat zachter. Geen sponsen, want ook nog met gevoel, maar de BMW is merkelijk zwaarder. Te zwaar om file te rijden als kniepatiënt (daarom komt er normaal ook een automaat). Comfort is iets persoonlijk, als ik de 1 FL vergelijk met de vorige 1 is deze merkelijk stiller. Motor is ook totaal anders qua karakter (3 vs 4 cilinder). Focus vond ik in het begin iets comfortabeler, had natuurlijk ook meer opties. Maar dat went wel. Motorisch was de Focus leuker, maar dat valt natuurlijk niet te vergelijken, benzine tov diesel.

Wat ik dus eigenlijk wil zeggen is: ook comfort is iets persoonlijk. Iedereen jankt over de standaard zetels in een 1 reeks, ik vind ze best oké, komende van een Scenic zal dat dan ook goed meevallen, zeker met de juiste opties. Testritten maken blijft hoe dan ook de boodschap, liefst dan ook eentje van een uurtje of 2, dan kan je al een relatief goed beeld vormen over hoe iets rijdt en of het comfortabel is.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

120d is niet mogelijk binnen dat budget. Gewoon onderhoud voor de 118d was 275euro bij BMW.

Vorige had de M-vering, nu heb ik de standaard vering. Verschil is goed merkbaar dus alles heeft voor- en nadelen. Nu moet ik minder vertragen voor verkeersdrempels :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n Mercedes C zoals @Frekkel in de aanbieding had is misschien ook ideaal? Heel comfortabele auto (weinig windruis, zacht) om mee te rijden en toch nog goed afgesteld om hard mee te rijden. Manuele bak van de pfl is wel een minpunt kwa gevoel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rij nu 11 dagen (en 1500 km) met een Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI met een automaat.
Niet slecht. Zeker niet.
Positief:
Best wel stil en comfortabel
Deze is heel compleet uitgerust
(Zot van die LED-koplampen)
Ruim.
Ziet er niet slecht uit

Negatief:
Dribbelt over de oneffenheden
Gevoelloos stuur (maar wel lekker klein en dik)
Stoelen zit te kort en te laag voor mijn postuur
GPS heeft een eigen gedacht, en dat is niet altijd het juiste
stereo klinkt niet goed
Automaat aarzelt bij het vertrek en tussen drie en vier.
Sportstand zorgt alleen voor meer lawaai en te bruuske overgangen
Hernemingen zijn nog trager dan mijn v60 D2.
Alle functies verlopen via het touchscreen (airco, muziek, telefoon, navigatie, en nog wat apps). Niet altijd even intuïtief en handig.
Airco is niet opgewassen tegen de +30 graden hier. Duurt vrij lang tegen dat er koude lucht geblazen wordt.

Eerste dagen waren de indrukken zo goed dat zowel ik als mijn vrouw eraan dachten dat de grotere 508 wel een opvolger van de Volvo kon zijn. Maar de kuren van de gps, de airco en de zetels hebben deze keuze geschrapt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid