Ga naar inhoud

Nieuwe bedrijfswagen - "Middenklasse SUV"


Cyrano.ak

Aanbevolen berichten

Ik zou binnenkort een nieuwe bedrijfswagen kunnen bestellen en ben er nog niet volledig uit. Ik wil graag in de kleine SUV-reeksen iets nemen. Mijn shortlist is/was:

  • Volvo XC60 > Verouderd. Nieuw model in 2017?
  • Mercedes GLC
  • BMW X3 > Verouderd. Nieuw model in 2017?
  • Audi Q5 > Verouderd. Voorstelling nieuwe Q5 in oktober in Parijs?
  • VW Tiguan
  • Land Rover Discovery Sport > Mogen geen Land Rover bestellen, valt dus af.
  • Jaguar F-Pace > Mogen ook geen Jaguar bestellen.

Zoals je ziet, blijven er imho nog maar 2 echt over. De GLC en de Tiguan. Een wereld van een paar duizend euro verschil. -_- Welke andere modellen ben ik vergeten en vallen ook in deze categorie?

Wat betreft de GLC en de Tiguan:

Mercedes "GLC": 220d - 163PK/400nM / Automaat 9TRONIC-PLUS / 4Matic

  •  Professional Pack: Elektrische koffer, GPS (Garmin), metaalkleur, parkeersensoren voor/achter met park-assistant
  •  17" velgen
  •  Artico leder
  •  Zetelverwarming vooraan

Pluspunten: Motor! (ik kom van een VW Passat Variant met 105PK...) Comfort, uitstraling. Ik heb er het voorbije weekend mee rondgereden en dat was echt leuk.

Minpunten: Prijs (zit boven budget en moet bij bestelling 2k bijleggen), weinig opties (ik mis trekhaak, chroom, verduisterde ruiten, velgen..), de Garmin GPS (wat een gedrocht)

 

2016-08-23_1735.png

 

VW "New Tiguan": 2.0 TDI - 150PK/340nM / Automaat DSG / FWD

  • Highline-uitvoering: LED lichten V/A, verduisterde ruiten, chroom, ACC, 3-zone airco, Active info display (scherm ipv. tellers), Lane assist
  • Pack Premium: panoramisch open dak, camera voor/achter/zijkant (Area View), park-assist, Vienna leder
  • Geheugen bestuurderszetel
  • Zetelverwarming vooraan
  • Pack Travel: GPS, elektrische koffer, "bleutooth"
  • Wegklapbare trekhaak
  • Laadvloer met deelfunctie
  • 18" velgen

 

2016-08-23_1735_001.png

 

Pluspunten: Prijs. Deze past al heel wat beter in budget. Veel opties. Bijna alles eigenlijk.

Minpunten: VW, minder "uitstraling" ondanks volledig nieuw model.

 

De keuze tussen deze 2 is enerzijds simpel. 2000 euro bijleggen op een bedrijfswagen, dat doe ik niet. De opties die ik heb op de GLC, zijn must-haves dus daar kan ik niet snoeien. Dan blijft enkel de Tiguan over. Die is uiteraard wel rijkelijk uitgerust.

 

Jullie meningen/opmerkingen/suggesties?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Check! Knappe wagen die Edge...

Of een BMW X1, moet wel mogelijk zijn met redelijk wat opties?

Anders zonder twijfel de Tiguan... Zit ook lange levertijd op die GLC dacht ik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 hours ago, Dimitri said:

Nieuwe Renault Koleos geen optie?

 

Nee, geen fan van Renault.

 

13 hours ago, JanC said:

Waarom wil je graag een kleine SUV?
Qua ruimte ga je er duidelijk op achteruit, het ziet er alleen wat 'stoerder' uit en je zit wat hoger...


I know, maar zoals je zegt: de stoerdere look. En het gemak van hoger te zitten. Ben ondertussen al de 30 gepasseerd en mijn rug laat niet zoveel meer toe ;)

 

6 hours ago, ST TDCi said:

Nieuwe Ford Edge (180pk diesel)?

Te duur. Start vanaf 40k.

1 hour ago, Stancke said:

Check! Knappe wagen die Edge...

Of een BMW X1, moet wel mogelijk zijn met redelijk wat opties?

Anders zonder twijfel de Tiguan... Zit ook lange levertijd op die GLC dacht ik?

 

X1 > Kan inderdaad ook mooi uitgerust worden, maar lijkt me dan weer heel wat kleiner te zijn dan de Tiguan bvb.

 

De GLC is idd +10 maanden wachten. De "snelste" garage die ik heb gehoord, is "nu bestellen, april geleverd". (maar dat was in het begin van de maand nog)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, normaal wel. In december 2016. Eigenlijk is die motorisatie bevestigd voor de GLC Coupé, nog niet voor de GLC. Maar die zal er ook wel bijhoren. 

Maar die zou ik liever niet willen. Graag +150PK. (ik ben mijn 105PK in de Passat meer dan grondig beu en wil nu iets dat toch wat vlotter vertrekt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerlijk... de nieuwe tractorlijnen van VW zijn echt bedroevend wat styling betreft. Zowel Tiguan als zijn grotere broer zijn net blokkendozen. Zelfs Volvo styled zijn tractoren beter. Voorheen waren ze best mooi (voor SUV te zijn), het exemplaar van @Niko80 zijn vrouw bijvoorbeeld is best te pruimen.

Als je zo weinig keuze hebt en je enkel daardoor bij een Tiguan uitkomt dan zou ik er nog eens goed over denken en kiezen voor een ander type wagen.

De GLC valt op dat vlak nog erg mee, maar die valt budgettair kennelijk af. Zonde.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minutes ago, Cyrano.ak said:

Ja, normaal wel. In december 2016. Eigenlijk is die motorisatie bevestigd voor de GLC Coupé, nog niet voor de GLC. Maar die zal er ook wel bijhoren. 

Maar die zou ik liever niet willen. Graag +150PK. (ik ben mijn 105PK in de Passat meer dan grondig beu en wil nu iets dat toch wat vlotter vertrekt)

Het zou er vermoedelijk wel voor zorgen dat je die 2k niet hoeft te betalen en nog wat andere prullaria kan aanvinken.

De 200d van MB zal veel aangenamer rijden dan de 1.6TDI van VAG en niet alleen door de stijging in vermogen en koppel. Akkoord een GLC220d is 300kg zwaarder dan een Passat 1.6TDI, maar vergeet niet dat die eerste standaard 4MATIC heeft en de 200d wellicht met RWD zal komen, het zal dus minstens even vlot gaan.

 

Als het over een firmasleur gaat lever ik liever wat in op vermogen om te winnen op alledaags comfort en ruimte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

X1 > Kan inderdaad ook mooi uitgerust worden, maar lijkt me dan weer heel wat kleiner te zijn dan de Tiguan bvb.


X1: 505l/1550l
Tiguan: 615l/1655/

Toch kleiner van kofferinhoud en dat is al betrekkelijk groot op een X1...

Verschil in afmetingen zijn te verwaarlozen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden zei vince522:

Als het over een firmasleur gaat lever ik liever wat in op vermogen om te winnen op alledaags comfort en ruimte.

Gelukkig is dat enkel jij :D

Bon, 125d!

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden zei vince522:

 

De 200d van MB zal veel aangenamer rijden dan de 1.6TDI van VAG

Daar zou ik nog niet zeker van zijn. Is 1.6 tegen 1.6

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei msxx:

Eerlijk... de nieuwe tractorlijnen van VW zijn echt bedroevend wat styling betreft. Zowel Tiguan als zijn grotere broer zijn net blokkendozen. Zelfs Volvo styled zijn tractoren beter. Voorheen waren ze best mooi (voor SUV te zijn), het exemplaar van @Niko80 zijn vrouw bijvoorbeeld is best te pruimen.

Als je zo weinig keuze hebt en je enkel daardoor bij een Tiguan uitkomt dan zou ik er nog eens goed over denken en kiezen voor een ander type wagen.

De GLC valt op dat vlak nog erg mee, maar die valt budgettair kennelijk af. Zonde.

Jouw mening verschilt duidelijk met die van de meeste Tiguan-klanten. :D De meesten vinden de styling veel knapper dan de vorige.

 

De nieuwe Tiguan is een dijk van een wagen binnen zijn segment. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minutes ago, PJH said:

Gelukkig is dat enkel jij :D

Bon, 125d!

Dat is niet representatief voor de TS, maar als ik vrije keuze had van motor en model (puur op budget dus) zou ik ook wel voor iets anders gaan dan de gemiddelde lease A4 of 3-reeks :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minutes ago, Carlito said:

Daar zou ik nog niet zeker van zijn. Is 1.6 tegen 1.6

Oei :noparty:

Dus pas vanaf de E-klasse is de 200d een 2.0, lekker consistent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, msxx said:

Eerlijk... de nieuwe tractorlijnen van VW zijn echt bedroevend wat styling betreft. Zowel Tiguan als zijn grotere broer zijn net blokkendozen. Zelfs Volvo styled zijn tractoren beter. Voorheen waren ze best mooi (voor SUV te zijn), het exemplaar van @Niko80 zijn vrouw bijvoorbeeld is best te pruimen.

Als je zo weinig keuze hebt en je enkel daardoor bij een Tiguan uitkomt dan zou ik er nog eens goed over denken en kiezen voor een ander type wagen.

De GLC valt op dat vlak nog erg mee, maar die valt budgettair kennelijk af. Zonde.

Dat is natuurlijk smaak. De vorige reeks vind ik persoonlijk echt foeilelijk. Qua looks vind ik de GLC wel knapper, maar alles wat in rekening genomen qua uitrusting en prijs...

2 hours ago, vince522 said:

Het zou er vermoedelijk wel voor zorgen dat je die 2k niet hoeft te betalen en nog wat andere prullaria kan aanvinken.

De 200d van MB zal veel aangenamer rijden dan de 1.6TDI van VAG en niet alleen door de stijging in vermogen en koppel. Akkoord een GLC220d is 300kg zwaarder dan een Passat 1.6TDI, maar vergeet niet dat die eerste standaard 4MATIC heeft en de 200d wellicht met RWD zal komen, het zal dus minstens even vlot gaan.

 

Als het over een firmasleur gaat lever ik liever wat in op vermogen om te winnen op alledaags comfort en ruimte.

In de Tiguan ligt een 2.0.

En in de 200d ligt dat toch ook. Het is toch in de 180d dat er een 1.6 ligt?

Edit: blijkbaar ligt er in de GLC Coupé 200d effectief een 1600.

https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM_622/OM_626

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minutes ago, Cyrano.ak said:

Dat is natuurlijk smaak. De vorige reeks vind ik persoonlijk echt foeilelijk. Qua looks vind ik de GLC wel knapper, maar alles wat in rekening genomen qua uitrusting en prijs...

In de Tiguan ligt een 2.0.

En in de 200d ligt dat toch ook. Het is toch in de 180d dat er een 1.6 ligt?

Net even MB site gecheckt en daar staat dat A160d en A180d beide de 1.5 (PSA?) hebben, de A200d en A220d hebben een 2.1 motor.

 

 

Edit: De C 180d en 200d hebben een 1.6, dus zal ook zo zijn voor GLC.

@Carlito heeft gelijk.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid