Ga naar inhoud

Brommer voor 16 jarige: HELP !

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Altegader, efkes raad nodig.

We willen voor de kleine een brommerke kopen om naar de voetbaltraining etc te rijden. 

Wat zijn tegenwoordig de regels qua rijbewijs, etc? Vroeger moest ge geen rijbewijs hebben voor eentje dat maar 25km/u ging, wel voor eentje dat 40km/u ging. 

Hoe zit dat nu? En hoe complex is de affaire om een rijbewijs te halen?

Geplaatst:

Als ge iets van 25km/u koopt kunde hem beter ne koersfiets cadeau doen.

Gewoon brommerrijbewijs halen (theorie met een L en praktijk als je daar zin in hebt.)

Geplaatst:

Ik weet dat 25km/u ook niet bijster is. Maar er is altijd een rompslomp om rijbewijs te halen etc, vooral omdat wij administratief met een nogal complexe situatie zitten. 

Ik ben aan het proberen uitzoeken wat de voorwaarden zijn om een brommerrijbewijs te halen.

Hij ging eigenlijk met de fiets al naar de training, maar de ploeg waar hij speelde heeft dit jaar alleen nog U19 en dus kijken we om hem in een andere ploeg te laten spelen, die dan wel een stuk verder afgelegen is. En in de winter x keer per week een nest kms fietsen (terwijl hij al elke dag 2u voetbalt) is er een beke over. ('k Probeer hem MINDER te doen sporten ;) )

Geplaatst:
1 minuut geleden zei The Swede:

Ik weet dat 25km/u ook niet bijster is. Maar er is altijd een rompslomp om rijbewijs te halen etc, vooral omdat wij administratief met een nogal complexe situatie zitten. 

Ik ben aan het proberen uitzoeken wat de voorwaarden zijn om een brommerrijbewijs te halen.

Hij ging eigenlijk met de fiets al naar de training, maar de ploeg waar hij speelde heeft dit jaar alleen nog U19 en dus kijken we om hem in een andere ploeg te laten spelen, die dan wel een stuk verder afgelegen is. En in de winter x keer per week een nest kms fietsen (terwijl hij al elke dag 2u voetbalt) is er een beke over. ('k Probeer hem MINDER te doen sporten ;) )

Ge gaat hem toch echt niet aan 25kmh naar huis laten tuffen?

Geplaatst:

Nope. Zo een ding komt er niet in. Zijn ma wou hem al zo een kist kopen en heb mij daar met hand en tand tegen verzet. 

Ik laat mijne kleine niet in zo een koekendoos tussen de andere auto's en vrachtwagens rijden. Ge gaat er zelf geen zware accidenten mee doen, maar er rijden zoveel ezels rond, alzeker in camionetten en SUV's en als die er 1 keer een duw aan geven, zijt ge er geweest.

Brommer is ook niet zonder gevaar, maar die staat tenminste niet aan elke kruispunt of rood licht als "target" midden op de weg.

Geplaatst:
8 minutes ago, Polygoon said:

Ge gaat hem toch echt niet aan 25kmh naar huis laten tuffen?

Zou geen kwaad kunnen zijn levenritme een beke te doen vertragen. Zoals gezegd, ik (en de school) proberen hem wat minder te doen sporten. :roll:

Da manneke eet buskruit 's morgens, geloof ik.

Geplaatst:

Toen ik dat haalde was dat gewoon theorie gaan afleggen, vorlopig rijbewijs gaan halen en dan mocht je al een jaar rondbollen met een L.

Geen idee hoe dat tegenwoordig zit eigenlijk. Met de moto moet je tegenwoordig eerst manouvres doen voor je je voorlopig krijgt, misschien dat dat met de brommer zo ook al is. 

Geplaatst:

Ik zou dat niet doen. Verkeer van vandaag is daar te gevaarlijk voor.

Geplaatst:

Idem.
ik was blij dat de zoon zijn plannen voor een brommer opborg wegens te duur en gevaarlijk.
Geplaatst:
17 minuten geleden zei DDke:

Ergens kan ik je geen ongelijk geven. Begin dit jaar heb ik een B-klasse scooter gekocht. De bedoeling was dat mijn zus er nog even mee ging rijden en dat ik hem dan weer verkocht. De rit naar huis was amper een goeie 12km maar ik was blij dat ik thuis was... De verlichting van zo'n ding is gewoon bagger (was al bijna avond), als een vrachtwagen naast je door komt dan is dat ook geen aangenaam gevoel en de verkeersdrukte algemeen is uiteraard anders dan +15 jaar geleden. Maar wij bekijken dat nu ook anders, we zijn ouder. Toen ik 16 was vonden mijn ouders waarschijnlijk net hetzelfde van zo'n ding als ik nu. Toch ben ik blij dat ik een scootertje gehad heb, ik heb er heel wat plezier aan gehad.

Geplaatst:
32 minutes ago, ST TDCi said:

Ergens kan ik je geen ongelijk geven. Begin dit jaar heb ik een B-klasse scooter gekocht. De bedoeling was dat mijn zus er nog even mee ging rijden en dat ik hem dan weer verkocht. De rit naar huis was amper een goeie 12km maar ik was blij dat ik thuis was... De verlichting van zo'n ding is gewoon bagger (was al bijna avond), als een vrachtwagen naast je door komt dan is dat ook geen aangenaam gevoel en de verkeersdrukte algemeen is uiteraard anders dan +15 jaar geleden. Maar wij bekijken dat nu ook anders, we zijn ouder. Toen ik 16 was vonden mijn ouders waarschijnlijk net hetzelfde van zo'n ding als ik nu. Toch ben ik blij dat ik een scootertje gehad heb, ik heb er heel wat plezier aan gehad.

Klopt. Maar als je 's avonds met een fiets rijdt, ben je evenzeer aan de elementen en de vrachtwagens blootgesteld.

Efkes niet vergeten dat je met zo een 25km/u ding nog altijd op het fietspad moet. Het is geen koersfiets, he!

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Als je eentje koopt ga dan echt voor een 45km/u met rijbewijs. Dat is veiliger dan een 25km/u...
Je mag dan binnen de BBK gewoon op de weg rijden terwijl je met een 25km/ altijd het fietspad moet nemen.
Dat is net het gevaarlijkste tussen de fietsers en de hindernissen (staat fietspad, uitritten aan woningen, enz)

Geplaatst:
3 uur geleden zei The Swede:

In in de winter x keer per week een nest kms fietsen (terwijl hij al elke dag 2u voetbalt) 

Beetje fietsen als afwisseling! Anders zullen de knietjes snel kapot zijn.

Geplaatst:
1 uur geleden zei ST TDCi:

Als je eentje koopt ga dan echt voor een 45km/u met rijbewijs. Dat is veiliger dan een 25km/u...
Je mag dan binnen de BBK gewoon op de weg rijden terwijl je met een 25km/ altijd het fietspad moet nemen.
Dat is net het gevaarlijkste tussen de fietsers en de hindernissen (staat fietspad, uitritten aan woningen, enz)

Volledig mee eens, wat ik me wel afvraag: Blijft de brommer 45 kmu rijden of wordt t 70 kmu na een paar maand? De verleiding is groot :)  

Geplaatst:

ik heb 3 jaar gereden met een Aprilia RS50, een mooie brommer maar er viel niet mee te rijden in standaard trim, in Geraardsbergen liggen er veel 10% hellingen en ik geraakte daar dus niet naarboven.

Tot op een gegeven moment dan ben ik dat ding beginnen tunen voor dood en mijn brommer geen 45km/u meer deed maar 145km/u. En dan viel dat prima mee, ik reed constant op de gewone baan, nooit op een fietspad.

Zotte dingen mee uitgestoken, eigelijk niet aan te raden voor een 16 jarige, zeker omdat je al op 16 jaar en 9 maand mag leren met een auto rijden.

Uiteindelijk dat brommertje 9 jaar bijgehouden uit sentiment.

13559117_10210084864337897_7804755592136

Wat wel goed is: met zo'n schakelbrommer leer je wel de basics van het motorrijden.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Ja waarschijnlijk wel he...
Ik heb nog een Honda MBX gehad die ook 140 ging, broer is er mee gepakt en de rollen gingen maar tot 120. [emoji38]
Wel MBX definitief kwijt.[emoji20]

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
44 minuten geleden zei Ice_Ken:

ik heb 3 jaar gereden met een Aprilia RS50, een mooie brommer maar er viel niet mee te rijden in standaard trim, in Geraardsbergen liggen er veel 10% hellingen en ik geraakte daar dus niet naarboven.

Tot op een gegeven moment dan ben ik dat ding beginnen tunen voor dood en mijn brommer geen 45km/u meer deed maar 145km/u. En dan viel dat prima mee, ik reed constant op de gewone baan, nooit op een fietspad.

Zotte dingen mee uitgestoken, eigelijk niet aan te raden voor een 16 jarige, zeker omdat je al op 16 jaar en 9 maand mag leren met een auto rijden.

Uiteindelijk dat brommertje 9 jaar bijgehouden uit sentiment.

13559117_10210084864337897_7804755592136

Wat wel goed is: met zo'n schakelbrommer leer je wel de basics van het motorrijden.

Zo iets had ik ook in gedachten. Kennis van mij nog aan de kant zien gezet worden op de zijne, zijn ding reed ook zo iets. Politie lachte daar niet mee :P

Geplaatst:
7 minutes ago, Davy_ said:

Ja waarschijnlijk wel he...
Ik heb nog een Honda MBX gehad die ook 140 ging, broer is er mee gepakt en de rollen gingen maar tot 120. emoji38.png
Wel MBX definitief kwijt.emoji20.png

MBX :inlove:

Die blauw-witte!

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Mijne Wallaroo reed 120kmu (65cc kit, Giannelli uitlaat, 19mm carbu, langere eindoverbrenging,... )  ook gepakt door de zwaantjes,  rolletjes deden een klokje rond :) 60u werkstraf » shit opscheppen in t dierenasiel 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in