Ga naar inhoud

2017 Suzuki Swift


Gast

Aanbevolen berichten

  • 3 maanden later...

Een onder de radar heet hatchbackje is in het nieuw gestoken.

 

Je denkt er niet altijd meteen aan, maar Suzuki heeft al jarenlang een prettige B-segmenter in het gamma. Vroeger was de Swift een gezapig stadswagentje voor bejaarden, temeer daar er ook nog de identieke Subaru Justy was met -jawel- vierwielaandrijving. Dat was dan wel weer geinig in zo’n klein karretje.

Eind 2004 gooide Suzuki het echter over een andere boeg met de Swift. De auto werd een stuk volswassener én sportiever. Menigeen gnuifde dat de Swift een ripoff van de MINI was, vooral de Swift in Sport-trim met zijn sportieve aspiraties. Daar kunnen we ons wel iets bij voorstellen, maar beter goed gejat dan slecht verzonnen?

 

Eerder dit jaar kwam er een nieuwe Swift uit, die qua looks nog steeds voortborduurt op de weg die ingeslagen is in 2004. En een nieuwe Swift betekent uiteraard dat er ook weer een nieuwe Swift Sport komt.

Het moment is nu aangebroken dat die auto officieel is. Onder de kap maakt de atmosferische 1.6 van het vorige model plaats voor een 1.4 turbmotor met 140 pk en 230 Nm. Niet direct enorm indrukwekkende cijfers, maar de Swift heeft nog een aas in de mouw. De auto is namelijk 80 kilo lichter geworden ten opzichte van zijn voorganger en weegt nu nog maar 970 kilo. Dat zijn bijna Alfa-Romeo 4C cijfers.

Officiële prestatiecijfers zijn nog niet vrijgegeven maar volgens techneut en ontwikkelaar Masao Kobori is de nieuwe Swift Sport lichter, scherper en sneller dan zijn voorganger. De Swift Sport staat op 17″ velgen met 195/45 banden. De verwachting is dat de hete hatchback begin volgend jaar naar Nederland komt.

Suzuki-Swift-Sport-2018-01.jpg

Suzuki-Swift-Sport-2018-05.jpg

Suzuki-Swift-Sport-2018-07.jpg

Suzuki-Swift-Sport-2018-08.jpg

Suzuki-Swift-Sport-2018-02.jpg

Suzuki-Swift-Sport-2018-10.jpg

Suzuki-Swift-Sport-2018-04.jpg

Suzuki-Swift-Sport-2018-03.jpg

https://www.autoblog.nl/nieuws/zeewier-dit-is-de-beresterke-suzuki-swift-sport-102167

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Heb dit weekend met de nieuwe Swift Sport een testrit gedaan. Mijn vriendin heeft de vorige Swift Sport, dus we zijn wel ideaal geplaatst voor een vergelijkende test 😁

Het interieur is er een stuk op vooruit gegaan, de positieve punten van de vorige (zitruimte, ...) zijn gebleven en het dashboard is een hele stap voorwaarts. Mooie klokkenwinkel voor u, het multimediasysteem ziet er mooi uit en doet snel zijn werk. Natuurlijk is er nog veel goedkoop plastiek in het interieur, zoals bij quasi elke auto in dit segment, maar het ziet er allemaal wel robuust en degelijk uit. Het interieur van bijvoorbeeld de nieuwe Fiesta is wat vrolijker, maar het interieur van de Swift voelt een heel pak robuuster aan. Ook de zetels van de Sport vind ik beter dan de ST.

Dan over naar het rijden, het eerste wat me opviel was het stuurgevoel. Dat is een PAK minder scherp dan zijn voorganger, die echt wel een messcherp stuurgevoel had. Het stuurgevoel van de nieuwe is echter nog steeds goed te noemen, maar het kan simpelweg niet tippen aan zijn voorganger. Algemeen comfort is wel naar omhoog gegaan, er komen minder geluiden door en hij is ook zachter geveerd dan de vorige Sport. Het belangrijkste verschil met de vorige is natuurlijk de motor, de nieuwe generatie heeft een gloednieuwe turbomotor terwijl de voorganger nog een atmosferische motor had.

Om meteen met de deur in huis te vallen: de motor is een stuk minder plezant dan de vorige. Het is een goede motor, daar niet van, maar de vorige klonk beter, hing beter aan het gas en klom gretiger in de toeren. De huidige is een typische turbomotor: eerst het turbogat, dan voel je de turbo inkomen om dan aan de bovenste toeren terug wat stil te vallen. De motor klinkt best goed, en voor een turbomotor klimt die echt wel goed in zijn toeren, maar het is toch allemaal wat minder plezant dan de vorige. Wat dan wel weer aangenamer is aan zo'n turbomotor is de koppel die je hebt, en minder geluid op de snelweg.

Conclusie: het is een volwassener auto geworden dan zijn voorganger, er valt dagelijks beter mee te leven. Maar daarvoor is er wel wat sportiviteit gesneuveld. Persoonlijk vond ik de vorige veel leuker, terwijl madam eerder de nieuwe Swift Sport zou verkiezen. Zo zie je maar, smaken en kleuren.... 😀 Maar voor mij zal het dus niet de opvolger van de Accord worden.

Mijn complimenten wel voor de garage, Mullens in Halen. Testritje doen met de wagen? Geen probleem, je krijgt meteen de sleutel mee en je mag er alleen mee op pad gaan voor een deftige rit, zoals het zou moeten....Ford kan er nog wat van leren!

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit weekend ook met één gaan knallen. Geezer zou trots op me zijn!

IMG_9448.thumb.JPG.5f00bf952646eb26de429349703fb37c.JPG

 

IMG_9636.thumb.JPG.14dd3f56c8bf773a9c84d1693986e77e.JPG

Tot mijn verbazing AWD en hybride. Testverbruik over een 1000km was 5,2l. Redelijk stil binnenin, best nog leuk autotje, mist vermogen onderin, maar dat is mogelijks wel bij al die kleinere motoren. 

IMG_9432.thumb.JPG.50aa9ed164c79629d5c65d1c1cb245d7.JPG

Buiten slapen bij -22°C merk je trouwens niks van. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, Luv4DLM said:

Daar steekt een AWD systeem in? Netjes.

inderdaad kan je in AWD krijgen. Net ook voor aan het kijken geweest.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Luv4DLM zei:

Daar steekt een AWD systeem in? Netjes.

Idd. Blijkbaar enkel met de 1.2 te verkrijgen. Ga er mij wel eens in moeten verdiepen. Voelde vrij neutraal aan, maar toen ik hem iets te hard in een bocht wou smijten merkte ik de achterkant bij geven. Om dan tot mijn verbazing een differentieel en wat steek assen te zien zitten toen ik er mij onder legde. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Paar maanden terug ook een Swift Sport getest voor enkele dagen. Voor mij meer een 'baby' hot hatch, staat wel vrij veilig afgesteld en je moet al echt de boel forceren om de speelsheid van een Fiesta ST / Clio RS te benaderen. En daar gaat dit soort auto's imo toch om.

Wel heel compleet qua uitrusting en imo wel geslaagd qua looks!

Suzuki-Swift-Sport-2018-Hot-Hatch-1.jpg

Suzuki-Swift-Sport-2018-Hot-Hatch-4.jpg

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

De Swift Katana is heftiger, maar niet dankzij een sterkere motor. Die levert ook in de Katana 140 pk. Wel is de Katana voorzien van lichtgewicht velgen, plakkerige banden en een straffer onderstel. Ook het uiterlijk werd aangepakt. Maar er is goed nieuws, bij het Japanse hoofdkantoor vond Suzuki de Swift Sport Katana een goed idee, want voor de Tokyo Auto Salon begin volgend jaar neemt Suzuki mee: een Swift Sport Katana!

suzuki-swift-sport-katana-2020-750.jpg

Details zijn nog niet bekend en er werd slechts één afbeelding vrijgegeven. De Japanse Swift Sport Katana weer nog een stapje bruter dan de Nederlandse. Suzuki blijft trouw aan de kleurstelling: grijs met zwarte en rode accenten. Verder monteren de Japanners een enorme voorbumpers, sideskirts, dikkere achterbumper en gave lichtmetalen velgen. Meer informatie zal binnenkort volgen.

https://www.autoblog.nl/nieuws/suzuki-lanceert-nog-dikkere-swift-sport-134418

aangepast door fuxhound
Link naar reactie
Delen op andere sites

Van atmo en hydraulische servo naar turbo en elektrische. Tja, da's altijd verloren [emoji20]

Had de vorige (gewone) Swift niet reeds elektrische servo? Die van m'n ouders (2006) wel. Ik vind dat vervelend, is alsof je constant moet bijsturen en tegenwerken bij rechtdoor rijden (autostrade bvb) terwijl hydraulisch precies wat 'soepeler' aanvoelt en zichzelf wat corrigeert.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Op 31/12/2019 om 13:47, Ian zei:


Had de vorige (gewone) Swift niet reeds elektrische servo? Die van m'n ouders (2006) wel. Ik vind dat vervelend, is alsof je constant moet bijsturen en tegenwerken bij rechtdoor rijden (autostrade bvb) terwijl hydraulisch precies wat 'soepeler' aanvoelt en zichzelf wat corrigeert.

De gewone elektrisch inderdaad, die heb ik ooit ook nog getest. De Sport ook en was hydraulisch. Veel verschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid