Ga naar inhoud

Porsche 991-2 GT3

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Aero balance =\= downforce/stability

• Vind ik leuk 4
Geplaatst:
12 minuten geleden, William Blake zei:

Aero balance =\= downforce/stability

Uiteraard, maar in hoeverre gaat iemand die geen Walter Rohl of Jokke Vlo is dat verschil ooit voelen.

btw, mijn vergelijking is 997 vs 991.2. Verschil 997.1 vs 997.2 GT3 was al gigantisch, laat staan de leap die ze gemaakt hebben naar de 991

Geplaatst:

Jammer genoeg gaat AP niet volledig in detail, was ook voor Touring officieel was:

We didn't want to change the drag coefficient but gained more downforce. After the distraction of the R project, where we were concentrating on driving and fun - with the R we didn't look too much on the values you need for faster track driving but with this we came back to business. And we're really looking for efficiency on the track and gasoline consumption - it serves the same purpose that's cool - and this [the new aerodynamically shaped DRL] provokes the air to hug closer the front part. This [the area in front of the wheel] is a very crucial area on 911s for drag. On the gen one we had a lip, protruding further here to create downforce because you can make a lot of downforce here but you were creating drag. And we sought ways on the GT3 non-RS version to make it very efficient so to find downforce which doesn't harm the drag coefficient. And at the same time it also looks beautiful, which is quite a handful!"

So no flics?
"This is different from flics, this is first to calm out the airstream at the side of the car there is a little bit of higher and low pressure management here too so the design of that trim doesn't block air coming in here because there's a low pressure zone here. It gets sucked in here in so there is no penalty in making the surface where the air can entry in smaller, so that's not the case and it's a nice styling feature too and it does something too.

"So, styling wise bigger openings; what you can't see, the coolers behind here are bigger and more efficient than gen one so the car is good for race track use in very hot conditions. The people that booked their driving event, they want to drive and with the PDK, that is a component that adds to the heat of the car, it gets a little bit hot hotter than the manual and you need to get rid of the heat. So we have bigger radiators and new fans and that is for the front part.

"The body in white the width of the car didn't change, it's the same and if we are talking about the aerodynamics we can't go to the back yet because - again - more than meets the eye and underneath the car there are some spoilers on the underside that accelerate the airstream that comes from the front to the back."

Did you have those on the gen one?
"No, they haven't been there before. We didn't touch the underbody of the gen one compared with the Carrera but now we did. What we found out is that you can make a decent amount of downforce using the diffuser. But we added a diffuser-like element at the middle and in front of the rear wheels to accelerate the air towards the rear diffuser, and that brings aero efficiency. In a way you can improve the downforce without harming the drag coefficient at all, it keeps the clean look and the car has 20 per cent more downforce than the gen one for the same drag coefficient, which is impressive.

"But it doesn't stop with the front, the middle and the underbody of the car! At the back if you look at the spoiler!"

What speed to you calculate downforce at?
"Normally we compare at top speed and if you look at the top speed of the car, and the downforce at top speed, it's about 155kg. We are the same region now as we were with the 997 second generation RS and it's about 20 per cent more than a gen one GT3, so this is about the maths to it.

"If you look at the rear spoiler it is very similar to the gen one but it sits up 20mm higher and 10mm further back. The part in itself is the same although not the end plates - we just mounted it differently, at the different angle and the rear lid is different. Here it has to work well with the wing and the trailing edge does a lot, it works in cooperation with the wing and the ram air intakes here so all these measurements, including the diffuser, make quite a tremendous difference."

Is this the diffuser you developed for the R?
"Yes, it's a similar part and we are using it now. We had to use it on the R to get additional downforce because we didn't have the spoiler - we had the same body parts and we wanted the car to be as stable as possible without showing off the bodykit because it was the fun car, the driver's car. But on a GT car there has to be a spoiler but if you have a diffuser you can put it higher up and at a different angle. We don't have to put it so high into the wind so you won't harm the drag coefficient and you can take the downforce from underneath to keep the same balance."

Geplaatst:

Wat er ook van moge zijn, ik vind een Touring een heel pak knapper dan een gewone GT3, ik kan perfect begrijpen dat iemand dat kiest en de 'beperkingen' voor lief neemt.

• Vind ik leuk 4
  • Thanks Friendly 3
Geplaatst:
10 minuten geleden, flupke73 zei:

grootste beperking (op beide): BIV :sick:

Iemand dat zich een nieuwe gt3 kan kopen ligt daar niet wakker van.

Geplaatst:
19 minuten geleden, BWS zei:

"Normally we compare at top speed and if you look at the top speed of the car, and the downforce at top speed, it's about 155kg. We are the same region now as we were with the 997 second generation RS and it's about 20 per cent more than a gen one GT3, so this is about the maths to it.

Ferm. Bedoelen ze 991.1?

Geplaatst:

Een diffusor kan ook heel veel downforce creëren, absoluut juist!

Het verhaal over de diffusor kan je even goed over de spoiler maken. Nu als je hem zonder moet verkopen laat je dat stuk gewoon wegvallen :D

Geplaatst:
grootste beperking (op beide): BIV :sick:

Idd, de volle 10.8k euro. :-/
Geplaatst:

Dus als ik het goed begrijp is iedereen akkoord dat zo'n vaste vleugel op de openbare weg geen verschil maakt en je op track even veel plezier hebt in een Touring als in een gewone GT3, alleen misschien een klein beetje langzamer?

Veel bladzijden voor niets maw.

Allé, tot iemand zijn eer op het spel wou zetten natuurlijk...

Geplaatst:
11 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Een diffusor kan ook heel veel downforce creëren, absoluut juist!

Het verhaal over de diffusor kan je even goed over de spoiler maken. Nu als je hem zonder moet verkopen laat je dat stuk gewoon wegvallen :D

Geef toe dat uw uitspraak waarin je stelt dat de GT3 Touring gemaakt is voor iemand die 0 km on-track doet lichtjes overdreven is.

Zonder afbreuk te doen aan uw ervaring mbt afstellen van vleugels om meer downforce te genereren. 

Geplaatst:
3 minuten geleden, Tom Bentley zei:

Dus als ik het goed begrijp is iedereen akkoord dat zo'n vaste vleugel op de openbare weg geen verschil maakt en je op track even veel plezier hebt in een Touring als in een gewone GT3, alleen misschien een klein beetje langzamer?

Veel bladzijden voor niets maw.

Allé, tot iemand zijn eer op het spel wou zetten natuurlijk...

Awel... ik dacht dat het stof gaan liggen was maar het was hier de laatste 1,5 pagina weer duchtig richting extremen aan 't evolueren, zie ik. :D 

Kunnen we nu idd éindelijk besluiten dat beide (met en zonder spoiler) een perfecte of quasi-perfecte balans hebben v/a en dat dus géén van beiden aan het zwabberen gaat aan 230? (Als een 911R al zo goed was, en de 991.2 GT3 touring is nog verbeterd... terwijl zelfs een bone stock 991 Carrera niet aan het zwabberen gaat aan 300, waarom zou een touring dat dan wel doen?
Dat de ketel mét tankplank meer neerwaartse druk (of minder opwaartse) genereert en dus per definitie toelaat om bochten aan een iets hogere snelheid te nemen, is evident. Stellen dat die zonder vleugel plots enkel maar voor de looks bestaat en eigenlijk niet beter is dan een Lippenslaan-911-targa-met-PSE (of iets in die aard) doet die kar veel te veel oneer aan; it's just dead wrong. On track gaat de betere piloot met een touring sowieso (beduidend) sneller zijn dan een gemiddelde piloot met een clubsport (als je naar de rondentijden van de 991.1 GT3 vs 911R kijkt) en als ze zo dicht tegen elkaar liggen dan kan je niet van "the real thing vs. the incompetent fashion derivative" spreken.

Nog maar eens: ze hebben beiden dik hun bestaanrecht en zo'n touring is alles wat een GT3 is, inclusief de fabelachtige motor, de absurd competente wegligging, de top-balans, enzovoort. Daar waren we heel wat pagina's geleden eigenlijk al, idd. Blijft over: waar ga je 'm voor gebruiken en/of wat vind je mooier. Al de rest is juste 't zelfste, vinnekik :oops: 

• Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 2
Geplaatst:
2 hours ago, Glenn-N said:

Iemand heeft zijn lightsaber verloren. 

porsche-991-gt3-mkii-c790113122017192015

Kijk hoe dik dit ook is, als je snel kijkt dan denk je dat dit een gewone 991 (GTS) is.

Gewone een dikke plank pakken en klaar is kees. 

• Vind ik leuk 3
Geplaatst:

Trouwens, om nog maar eens tegen een heilig huisje te stampen: je las (bij de introductie van de 991.1 GT3) vaak dat die eigenlijk bijna té efficiënt is om nog echt uitdagende fun op de openbare weg te hebben (rijtechnisch, dan ... dat 'ie altijd uitdagend genoeg is in termen van het kunnen behouden van je rijbewijs, ça va sans dire). Een next level of fun is die als je richting grens gaat (misschien niet zozeer van jezelf maar richting gripgrens). Dan stijgt de nodige maitrise du volant zienderogen en dan wordt het pas écht uitdagend en geeft 't voldoening. De GT3 zou (zo schreef men, ik heb geen ervaring om het te bevestigen) zo verdomde hard aan de baan plakken dat je op de openbare weg eigenlijk altijd mijlenver van zijn limiet blijft, tenzij bij zeer zwaar bruskeren. 

Dan zou het zelfs denkbaar kunnen zijn dat een modelletje GT3 met net wat minder kleefkracht net léuker wordt voor iedereen die er vooral op de openbare weg mee rijdt? Wat denkt de goegemeente hiervan? :D  Klinklare nonsens?

Mutatis mutandis gold hetzelfde voor de 3.8 in de GT4 en de Spyder: er zijn er best wel wat die de Spyder de leukere van de twee vinden, omdat de GT4 met z'n hypercompetent chassis (te?) lang stoïcijns perfect blijft rijden, daar waar de Spyder al bij net iets minder onkatholieke rijstijl al wat uitdaagt. Misschien kan onze infrarodebrandstofpeet hier zijn licht over laten schijnen.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
6 minuten geleden, Timo zei:

Kijk hoe dik dit ook is, als je snel kijkt dan denk je dat dit een gewone 991 (GTS) is.

Gewone een dikke plank pakken en klaar is kees. 

Als je 't zo zegt: I must agree. 

Geplaatst:
17 minutes ago, gTa said:

Awel... ik dacht dat het stof gaan liggen was maar het was hier de laatste 1,5 pagina weer duchtig richting extremen aan 't evolueren, zie ik. :D 

Kunnen we nu idd éindelijk besluiten dat beide (met en zonder spoiler) een perfecte of quasi-perfecte balans hebben v/a en dat dus géén van beiden aan het zwabberen gaat aan 230? (Als een 911R al zo goed was, en de 991.2 GT3 touring is nog verbeterd... terwijl zelfs een bone stock 991 Carrera niet aan het zwabberen gaat aan 300, waarom zou een touring dat dan wel doen?
Dat de ketel mét tankplank meer neerwaartse druk (of minder opwaartse) genereert en dus per definitie toelaat om bochten aan een iets hogere snelheid te nemen, is evident. Stellen dat die zonder vleugel plots enkel maar voor de looks bestaat en eigenlijk niet beter is dan een Lippenslaan-911-targa-met-PSE (of iets in die aard) doet die kar veel te veel oneer aan; it's just dead wrong. On track gaat de betere piloot met een touring sowieso (beduidend) sneller zijn dan een gemiddelde piloot met een clubsport (als je naar de rondentijden van de 991.1 GT3 vs 911R kijkt) en als ze zo dicht tegen elkaar liggen dan kan je niet van "the real thing vs. the incompetent fashion derivative" spreken.

Nog maar eens: ze hebben beiden dik hun bestaanrecht en zo'n touring is alles wat een GT3 is, inclusief de fabelachtige motor, de absurd competente wegligging, de top-balans, enzovoort. Daar waren we heel wat pagina's geleden eigenlijk al, idd. Blijft over: waar ga je 'm voor gebruiken en/of wat vind je mooier. Al de rest is juste 't zelfste, vinnekik :oops: 

Topic Gesloten.

Geplaatst:
14 minuten geleden, gTa zei:

Dan zou het zelfs denkbaar kunnen zijn dat een modelletje GT3 met net wat minder kleefkracht net léuker wordt voor iedereen die er vooral op de openbare weg mee rijdt? Wat denkt de goegemeente hiervan? :D  Klinklare nonsens?

Toen ik overlaatst zoiets ten berde bracht

liet Jokke toch uitschijnen dat het ingewikkeld ligt, Maar ik vind het nog altijd leuk dat de limiet niet te ver ligt.

Geplaatst:

Howla, niet sluiten hé, het gaat hier niet enkel over de spoiler. De mijne wordt pas in mei geleverd, dus tot dan wil ik hier nog dagelijks komen spammen! [emoji2]

Geplaatst:
Op 17/12/2017 om 10:28, Jokke_vlo zei:

Of course ! Eigenlijk heb ik enkel gereageerd op Tom die aangaf dat dat hoogstens een halve seconde scheelt on track....

Langs de andere kant leert de ervaring dat je dat soort dingen veel sneller voelt dan je denkt. Ik ben ervan overtuigd dat als je de plank van je ex groene had gevezen, je dat meermaals gevoeld ging hebben. Nu goed wat niet weet niet deert. Iemand die de touring koopt zal nooit dat verschil weten en met de mooist verkrijgbare Porsche van het moment rondrijden.
Esthetisch vind ik een touring knapper.

Je mag dat niet 1 op 1 vergelijken. De afstelling van zo'n Touring zal er toch ook wel op voorzien zijn? Kan moeilijk geloven dat Porsche daar gewoon de vleugel afschroeft en dan verder geen extra aanpassingen doet naar rijgedrag voor zo'n Touring.

Wel?

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:

Ik snap zijn "it's complicated", want kort door de bocht stellen "competenter = saaier" of "competenter = minder beleving" is toch ook ... mjah ... veel te kort door de bocht. :D 

Maar als je denkt aan de GT86/BRZ en aan de MX5 en aan de test van Monkey met die C63AMG op 4xthuiskomertjes ... er is toch wel iéts van aan. :lol: 

(Ik vermoed dat het verschil tussen met/zonder te klein gaat zijn om echt ook in dat opzicht over beter/slechter te spreken, maar bon ... ik wou het onderwerp nog eventjes warm houden, 't zijn nu eenmaal koude tijden en dan is ewa warmte altij welkom newaar)

Geplaatst:
Zojuist, BMWMB zei:

Howla, niet sluiten hé, het gaat hier niet enkel over de spoiler. De mijne wordt pas in mei geleverd, dus tot dan wil ik hier nog dagelijks komen spammen! emoji2.png

Over de kleur die je zou moeten willen denken te vermoedelijk hopen te willen bevestigd zien te bestellen?

OK.

:D 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Herinner ik me nog, vond het toen al heel vet :)

Geplaatst:

Waarom zou je dat nog in België doen? Kost u 50 euro boete.

Mijn zoon heeft 3 uur verkeersles moeten volgen door te fietsen zonder handen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid