ir_fuel 58.455 Geplaatst: 20 december 2017 Geplaatst: 20 december 2017 Just now, DDke said: Fuel die kledingadvies geeft in een gt3 topic.. de wereld is om zeep. Bij u op 't werk lopen ze toch allemaal in 't zwart? Quote
Timo 16.104 Geplaatst: 20 december 2017 Geplaatst: 20 december 2017 Voor 180k zou ik trouwens een Turbo S kopen. Quote
ICM 24.993 Geplaatst: 20 december 2017 Geplaatst: 20 december 2017 53 minutes ago, gTa said: Ook op een gele? Dat staat toch niet, man, rode remklauwen op een gele auto?!? DENKT IEMAND ALSTUBLIEFT AAN DE GORDELS OOK? 1 Quote
Mich 2.891 Geplaatst: 20 december 2017 Geplaatst: 20 december 2017 13 hours ago, Capitol said: Ik heb nog niet het geluk gehad om eens met een 4.0 (mee) te rijden, maar was pas deze grafiek tegengekomen op Rennlist. Als die klopt, kan die 4.0 zich toch wel goed meten met de rest, zelfs tov de 991.2. Maar in hoeverre die grafiek theorie of praktijk is, geen idee natuurlijk. cijfertjes en praktijk is ni hetzelfde hé De 4.0 is een "loggere" motor, minder toerengeil...trekt ook iets minder toeren.... komt door de langere slaglengte vd krukas. Is ie sneller? Jawel, ietsje... Is ie leuker? Nee, eigenlijk ni. 2 Quote
Capitol 630 Geplaatst: 20 december 2017 Geplaatst: 20 december 2017 4.0 is toch ver boven budget [emoji1]Ik had het erbij gezet hé Mich: geen idee of dit theorie of praktijk is. Quote
Fille 800 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 Gisteren nieuwe 991.2 GT3 zien rijden 'met spoiler' in Crayon vlak voor mij, meer moet dat imo voor mij niet zijn qua spec. Quote
PJH 21.064 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 Stond je aan de grond genageld door alle downforce? 2 Quote
Waky 975 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 9 uren geleden, Mich zei: cijfertjes en praktijk is ni hetzelfde hé De 4.0 is een "loggere" motor, minder toerengeil...trekt ook iets minder toeren.... komt door de langere slaglengte vd krukas. Is ie sneller? Jawel, ietsje... Is ie leuker? Nee, eigenlijk ni. Lap bedankt, mijn illusie doorprikt 1 Quote
Bouncing Bullet 2.932 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 9 uren geleden, Mich zei: cijfertjes en praktijk is ni hetzelfde hé De 4.0 is een "loggere" motor, minder toerengeil...trekt ook iets minder toeren.... komt door de langere slaglengte vd krukas. Is ie sneller? Jawel, ietsje... Is ie leuker? Nee, eigenlijk ni. How, we leren bij. Dank u. Quote
Jeroen_M5 1.933 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 6 uren geleden, BMWMB zei: Hmnee, komt echt iets te kort. Visueel zou ik liever een 991.2 C4S zonder PSE hebben, als je dan toch de klassieke 911-lijn wilt behouden. Ga gewoon voor die jongensdroom en laat een nieuwe generatie jongens die u op straat zien voorbijkomen ook dromen. 7 Quote
Jokke_vlo 16.953 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 Je zou idd 1 op 1 moeten testen. Maar ik denk wel als je dat doet een non hardcore tracker wel degelijk verschil zou voelen van een spoiler. Wat niet weet niet deert natuurlijk. Neem nu de verkeerswisselaar Groot Bijgaarden als je van de kust komt. De snelheid ligt daar voldoende hoog om een significant verschil in rijeigenschappen te krijgen. De touring rijder gaat dat niet erg vinden maar stellen dat die het verschil niet gaat voelen klopt niet. Of dat hij de skills niet heeft, klopt ook niet. Hoe zeker ben ik van die uitspraak zonder testen: eigenlijk 100% Je moet ook tussen de lijnen lezen. Als men de voorspoiler minder downforce (en dat is goed voor evenwichtige rijeigenschappen) geeft om de mindere downforce achteraan te compenseren dan weet je impliciet ook dat het verschil significant is vanuit boekjes info. Ik zeg dit niet om opnieuw aan een discussie te beginnen, wel omdat dit nu misschien kan zonder te schelden of een eigen keuze te rechtvaardigen. Bijna alle touring aanhangers riepen: wij hebben de skills niet om dat te voelen, wel dat klopt niet. Dat ge u dat niet aantrekt DAT kan ik als touring adept dan weer wel begrijpen. 2 Quote
Timo 16.104 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 7 hours ago, BMWMB said: Zo basic, ik word er niet warm van. 1 Quote
Ritsuke 6.264 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 MOD EDIT: Persoonlijke aanvallen hoeven niet, zoals eerder aangehaald. Waarschuwingspunten zijn uitgedeeld en de berichten verwijderd. 3 4 Quote
Porker 8.647 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 Godver, late to the party! @Jokke_vlo @Tom Bentley Wat is over- en onderstuur en wat doe je eraan? Quote
Populair bericht PJH 21.064 Geplaatst: 21 december 2017 Populair bericht Geplaatst: 21 december 2017 Simpel, is ze overstuur, dan ga je op weekend met je vrienden tot het over is. Zit ze onder je stuur, dan is ze goed bezig. 18 Quote
Porker 8.647 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 13 hours ago, Jokke_vlo said: Geen idee waarom wel tenzij om te “stoefen” als er hier niemand een spoiler kan voelen gaat hij nog minder uit PCCB halen. Simpel. Bovendien is de kost daarvan nog eens crimineel hoog. Ik neem het zeker niet Los van het feit dat het extreem knap materiaal is, lager onafgeveerd gewicht, een heerlijk/beter rempedaal, dat volstaat al! En niet roepen dat je een lager onafgeveerd gewicht niet voelt, dat doe je wel. Ik toch alleszins. Bijkomend, als je de remmen op mijn RS vergeleek met die van @Lefty dan waren de mijne duidelijk krachtiger. Ik had PCCB klauwen (groter) op grotere diameter stalen schijven (keramische waren stuk), de groene had de stock 'rode' setup. Dat maakte duidelijk een verschil. That said, ik ga ervanuit dat bij de 991 de stock setup ook dermate krachtiger is geworden dat dat verschil mogelijks kleiner is. Quote
gTa 28.078 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 11 uren geleden, Mich zei: cijfertjes en praktijk is ni hetzelfde hé De 4.0 is een "loggere" motor, minder toerengeil...trekt ook iets minder toeren.... komt door de langere slaglengte vd krukas. Is ie sneller? Jawel, ietsje... Is ie leuker? Nee, eigenlijk ni. Ik heb het ook altijd zo gehoord en gelezen. Maar ... we spreken hier toch over uiterst minimale verschillen? Zeker wat het "leuker" betreft. (Denk ik dan.) Het lijkt me evident dat je, als je ze back to back met elkaar kan vergelijken, het verschil goed voelbaar moet zijn. Zowel deze die op papier al naar voor komen (in het voordeel van de 4.0) nl. midrange grunt en top end sheer power. Maar ook deze die in het voordeel van de 3.8 zijn. Ik snap, als je een motor hebt/zoekt/wil die tot het uiterste kan gaan qua toerentallen, dat die laatste 200 tpm weldegelijk 'van belang' (kunnen) zijn. En het klopt ook dat de 3.8 het meest van al lineair tot in de begrenzer knalt, meer dan de 3.6 en de 4.0 Mezger. Anderzijds zou de 4.0 door z'n ruimer bemeten inlaatzijde 't meest van alle Mezgers de intake sound laten horen. En dan zijn er nog de andere dingen, los van de motor (maar daar gaat 't hier niet over). Puur theoretische vraag, best interessant denk ik. Los van het feit dat de 4.0 in de 997 enkel en alleen maar komt in die über-dure GT3 RS 4.0 en je die motor dus quasi niet te pakken krijgt: mocht je voor ongeveer dezelfde prijs (en dus niet tegen de 4.0 vs 3.8 premium) een Mk.II 997 GT3 (RS of zelfs non-RS) naar keuze met de 3.8 of met de 4.0 geleverd kunnen krijgen, zou je dan de 4.0 laten staan en de 3.8 nemen? (I know, er is ook nog een klein verschil inzake betrouwbaarheid ten voordele van de 3.8.) Either way: waarom? Ook benieuwd naar de mening van @Porker in dit opzicht. Quote
Jokke_vlo 16.953 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 5 minuten geleden, Porker zei: Los van het feit dat het extreem knap materiaal is, lager onafgeveerd gewicht, een heerlijk/beter rempedaal, dat volstaat al! Bijkomend, als je de remmen op mijn RS vergeleek met die van @Lefty dan waren de mijne duidelijk krachtiger. Ik had PCCB klauwen (groter) op grotere diameter stalen schijven (keramische waren stuk), de groene had de stock 'rode' setup. Dat maakte duidelijk een verschil. That said, ik ga ervanuit dat bij de 991 de stock setup ook dermate krachtiger is geworden dat dat verschil mogelijks kleiner is. Beïnvloed het uw remafstand? Mijn standpunt is dat wanneer je het effect van de spoiler geen effect heeft, ga je ook geen voordeel uit ceramische remmen gebruiken. On track zijn er veel mannen die hun ceramische remmen demonteren en ze vervangen door schijven. Dat onafgeveerd gewicht ga je als touring rijder ook niet voelen he? Dat zie je enkel en alleen in rondetijden met dat verschil. En die zijn pas miniem met het gewichtsverschil (dat voor twee telt). Dat een ceramische rem meer "bite" heeft, ongetwijfeld. Maar of ze een non cirucit noob ecxtra rijplezier geven, I doubt. Niet vergeten dat ze ook moeten warm gereden worden (enfin in de 997 toch). Quote
William Blake 2.844 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 12 uren geleden, Mich zei: cijfertjes en praktijk is ni hetzelfde hé De 4.0 is een "loggere" motor, minder toerengeil...trekt ook iets minder toeren.... komt door de langere slaglengte vd krukas. Is ie sneller? Jawel, ietsje... Is ie leuker? Nee, eigenlijk ni. Heb je het hier over de nieuwe 4.0? Of nog over de oude uit de 991.1 GT3 RS? De nieuwe motor heeft toch serieuze upgrades gekregen: rigid valvetrain, 9000 rpm redline, nieuwe inlaattraject,.. Volgens A.P. de beste motor die ze ooit in een straatwagen hebben gestoken. Quote
gTa 28.078 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 10 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Beïnvloed het uw remafstand? Mijn standpunt is dat wanneer je het effect van de spoiler geen effect heeft, ga je ook geen voordeel uit ceramische remmen gebruiken. On track zijn er veel mannen die hun ceramische remmen demonteren en ze vervangen door schijven. Dat een ceramische rem meer "bite" heeft, ongetwijfeld. Maar of ze een non cirucit noob ecxtra rijplezier geven, I doubt. Niet vergeten dat ze ook moeten warm gereden worden (enfin in de 997 toch). Je linkt spoiler en remmen te lineair, vind ik. In globo wat minder downforce en een al vroeger 'levendige' auto (ik bedoel niet dat een Clubsport niet levendig is) kan het rijplezier van een niet-racepiloot (in gedachten, in realiteit, in genen, in streven naar uitdaging, hoe dan ook) misschien verhogen op de openbare weg en misschien zelfs op closed track. Dat kan ook een voordeel zijn, weliswaar niet in seconden. Ik zie niet goed in waarom iets maar "goed" is als het seconden oplevert? In de racerij: yep. Met straatmateriaal: less so. Het anders aanvoelen van de ene vs. de andere remmenwinkel kan, afhankelijk van smaak/verwachtingen/inbeelding/... ook een voordeel zijn, in beide richtingen. Al zal erg veel van de argumentatie in 't koppeke zitten (pro PCCB) of in de portemonnaie (contra PCCB), schat ik. Je zegt daar anders wel iets. Je leest beide strekkingen, online (en hoort ze live). Er zijn er die de extra bite van de PCCB's minder waarderen tijdens normaler weggebruik. Er zijn er die het koud remgedrag van PCCB's verfoeien (niet zo heel lang geleden nog een mooie flametekst gelezen van een turbo S rijder die dat spel als daily gebruikt en liever steelies zou gehad hebben ... for what it's worth). Veel avid track drivers gebruiken ze on track idd niet omdat ze weldegelijk slijten en belachelijk duur zijn om te vervangen (ze kunnen ook niet tegen de krassen van vastzittende gravel na een sortie in de kattenbak en zijn algemeen veel gevoeliger aan impact). Uit zuiver objectief standpunt vind ik er weinig pro's aan. Je zal er nauwelijks of niet sneller mee rijden. Het verschil in poise, gedrag bij richtingswisselingen, comfort e.d. (dat zelfs ik dacht vast te stellen) zit toch voornamelijk in 't koppeke, 't verschil is absurd klein. En tegen een exorbitante meerprijs... Mijn manuele Clubsport (met spoilder!!) zou zonder PCCB komen. Bijna 10k voor iets dat in stock versie al belachelijk goed is op die auto: geef mij dan maar full leder/alcantara met grijze contrast stitching, een optioneel kleurtje (Miami of Sapphire) en de carbon spiegeltjes. Allemaal lekker useless dingen (geen milliseconde tijdswinst of verbeterd rijgedrag maar dingen die voor mij wel belangrijk zijn in de totale beleving ). 3 Quote
Porker 8.647 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 5 minutes ago, Jokke_vlo said: Beïnvloed het uw remafstand? Mijn standpunt is dat wanneer je het effect van de spoiler geen effect heeft, ga je ook geen voordeel uit ceramische remmen gebruiken. On track zijn er veel mannen die hun ceramische remmen demonteren en ze vervangen door schijven. Dat onafgeveerd gewicht ga je als touring rijder ook niet voelen he? Dat zie je enkel en alleen in rondetijden met dat verschil. En die zijn pas miniem met het gewichtsverschil (dat voor twee telt). Dat een ceramische rem meer "bite" heeft, ongetwijfeld. Maar of ze een non cirucit noob ecxtra rijplezier geven, I doubt. Niet vergeten dat ze ook moeten warm gereden worden (enfin in de 997 toch). Die vraag werd niet gesteld aan "een touring rijder", ik voel het effect van een spoiler wel, en jij ook. Ik heb geantwoord vanuit mijn perspectief. Klopt dat er velen hun keramische vervangen door staal bij veelvuldig trackgebruik, mogelijks ook om de wagen nadien te kunnen verkopen met PCCB intact zonder nieuwe te moeten kopen natuurlijk. Ik denk sowieso dat PCCB nuttiger is als je een 50/50 track/straat-gebruik hebt, op straat geniet je meer van de finesse van een rempedaal, uithouding op autobahn etc. On track is het meestal een on/off remsituatie, daar maakt het gevoel wat minder uit natuurlijk. Quote
gTa 28.078 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 2 minuten geleden, Porker zei: Die vraag werd niet gesteld aan "een touring rijder", ik voel het effect van een spoiler wel, en jij ook. Ik heb geantwoord vanuit mijn perspectief. Klopt dat er velen hun keramische vervangen door staal bij veelvuldig trackgebruik, mogelijks ook om de wagen nadien te kunnen verkopen met PCCB intact zonder nieuwe te moeten kopen natuurlijk. Ik denk sowieso dat PCCB nuttiger is als je een 50/50 track/straat-gebruik hebt, op straat geniet je meer van de finesse van een rempedaal, uithouding op autobahn etc. On track is het meestal een on/off remsituatie, daar maakt het gevoel wat minder uit natuurlijk. Vergeet hun allergie niet voor kattenbakgrind en zo. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.