William Blake 2.844 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 34 minuten geleden, Porker zei: Los van het feit dat het extreem knap materiaal is, lager onafgeveerd gewicht, een heerlijk/beter rempedaal, dat volstaat al! En niet roepen dat je een lager onafgeveerd gewicht niet voelt, dat doe je wel. Ik toch alleszins. Bijkomend, als je de remmen op mijn RS vergeleek met die van @Lefty dan waren de mijne duidelijk krachtiger. Ik had PCCB klauwen (groter) op grotere diameter stalen schijven (keramische waren stuk), de groene had de stock 'rode' setup. Dat maakte duidelijk een verschil. That said, ik ga ervanuit dat bij de 991 de stock setup ook dermate krachtiger is geworden dat dat verschil mogelijks kleiner is. Ik heb paar jaar geleden met AMG op het circuit van Estoril het verschil kunnen ondervinden tussen de stalen remmen en de ceramics, op zowel GT als C63 (die ze enkel vooraan heeft) Was vooral de bijtkracht en stabiliteit die opviel; op het rechte stuk deden we met de GT's al snel 230 en dat ding remde kaarsrecht terwijl de stalen remmen minimale stuurcorrecties nodig hadden. Enkel de replacement cost is absurd hoog, en het 'risico' niet waard (?), vandaar dat je meestal stalen remmen ziet bij de trackers. (zoals je zelf aangeeft) Quote
gTa 28.078 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 6 minuten geleden, William Blake zei: Ik heb paar jaar geleden met AMG op het circuit van Estoril het verschil kunnen ondervinden tussen de stalen remmen en de ceramics, op zowel GT als C63 (die ze enkel vooraan heeft) Was vooral de bijtkracht en stabiliteit die opviel; op het rechte stuk deden we met de GT's al snel 230 en dat ding remde kaarsrecht terwijl de stalen remmen minimale stuurcorrecties nodig hadden. Enkel de replacement cost is absurd hoog, en het 'risico' niet waard (?), vandaar dat je meestal stalen remmen ziet bij de trackers. (zoals je zelf aangeeft) En om je af te straffen dat je geen ceramics nam rekent AMG dan maar bijna 2 knaken per stalen remschijf. Heb je exacte cijfers van rotor replacement cost op een GT of op een E 63 S AMG b.v.? Quote
ir_fuel 58.457 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 31 minutes ago, William Blake said: Heb je het hier over de nieuwe 4.0? Of nog over de oude uit de 991.1 GT3 RS? De nieuwe motor heeft toch serieuze upgrades gekregen: rigid valvetrain, 9000 rpm redline, nieuwe inlaattraject,.. Volgens A.P. de beste motor die ze ooit in een straatwagen hebben gestoken. 997 RS Quote
ir_fuel 58.457 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 44 minutes ago, Porker said: Bijkomend, als je de remmen op mijn RS vergeleek met die van @Lefty dan waren de mijne duidelijk krachtiger. Ik had PCCB klauwen (groter) op grotere diameter stalen schijven (keramische waren stuk), de groene had de stock 'rode' setup. Dat maakte duidelijk een verschil. That said, ik ga ervanuit dat bij de 991 de stock setup ook dermate krachtiger is geworden dat dat verschil mogelijks kleiner is. Dat heeft niks te maken met die PCCB's (of het verklaart zeker niet alles). Het belang daar is de grotere setup. De PCCB setup op de mk1 = de standaard setup op de mk2 (997). Je gaat van 350mm naar 380mm en andere klauwen, daar zal het grote verschil wel zitten. Ik zou wel eens willen testen om te zien of ik een verschil voel. En dan bedoel ik niet in remmen, want het lijkt me logisch dat een compleet andere setup van blokken en schijven anders voelt, maar qua sturen door het lagere gewicht op de voorwielen. Want zo een 380mm stalen schijf dat is ne serieus zware pannenkoek, en die roteert nog eens ook aan hoge snelheid. Quote
ir_fuel 58.457 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 1 hour ago, Ritsuke said: MOD EDIT: Persoonlijke aanvallen hoeven niet, zoals eerder aangehaald. Waarschuwingspunten zijn uitgedeeld en de berichten verwijderd. Wat hebben we nu weer gemist. Quote
William Blake 2.844 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 Onderhoudscontract nemen Reken toch snel 4-5k per rotor. In general eigenlijk weinig issues mee, gaan vaak ook 100k km mee, geen track gebruik uiteraard. Heb klant met S63 Cp die persé de ceramics wou, en 't spel is ook delimited en rijdt volgens de eigenaar z'n teller uit (330). Was niet tevreden over de bijtkracht van z'n ex CL63 stock steel brakes. Supercontent van de ceramics. Quote
Porker 8.647 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 18 minutes ago, ir_fuel said: Dat heeft niks te maken met die PCCB's (of het verklaart zeker niet alles). Het belang daar is de grotere setup. De PCCB setup op de mk1 = de standaard setup op de mk2 (997). Je gaat van 350mm naar 380mm en andere klauwen, daar zal het grote verschil wel zitten. Ik zou wel eens willen testen om te zien of ik een verschil voel. En dan bedoel ik niet in remmen, want het lijkt me logisch dat een compleet andere setup van blokken en schijven anders voelt, maar qua sturen door het lagere gewicht op de voorwielen. Want zo een 380mm stalen schijf dat is ne serieus zware pannenkoek, en die roteert nog eens ook aan hoge snelheid. Tuurlijk, in mijn betoog 997 gaat het louter over de grotere diameter idd. Nu dat gaat evenzeer op voor de 991, PCCB is 410(!)mm, en staal 380mm dacht ik. Punt is idd als je op een 991 PCCB gaat vervangen door staal, dat je gigantisch zware pannenkoeken hebt. Quote
ir_fuel 58.457 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 1 minute ago, Porker said: Tuurlijk, in mijn betoog 997 gaat het louter over de grotere diameter idd. Nu dat gaat evenzeer op voor de 991, PCCB is 410(!)mm, en staal 380mm dacht ik. Punt is idd als je op een 991 PCCB gaat vervangen door staal, dat je gigantisch zware pannenkoeken hebt. Vind je 410mm stalen schijven? Quote
Porker 8.647 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 10 minutes ago, ir_fuel said: Vind je 410mm stalen schijven? Yes, 4.5k voor vervanging PCCB rondom. Quote
gTa 28.078 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 44 minuten geleden, ir_fuel zei: Dat heeft niks te maken met die PCCB's (of het verklaart zeker niet alles). Het belang daar is de grotere setup. De PCCB setup op de mk1 = de standaard setup op de mk2 (997). Je gaat van 350mm naar 380mm en andere klauwen, daar zal het grote verschil wel zitten. Ik zou wel eens willen testen om te zien of ik een verschil voel. En dan bedoel ik niet in remmen, want het lijkt me logisch dat een compleet andere setup van blokken en schijven anders voelt, maar qua sturen door het lagere gewicht op de voorwielen. Want zo een 380mm stalen schijf dat is ne serieus zware pannenkoek, en die roteert nog eens ook aan hoge snelheid. Het zal vermoedelijk niet aanvaard worden als voldoende bewijskrachtig, hier, maar zelfs ik voelde dat weldegelijk (997 S zonder en met PCCB, quasi back to back). Vooral dat veren en dempers beter om kunnen met het (gevoelig) lagere roterende gewicht (met invloed op comfort maar vermoedelijk ook op rij-efficiëntie door wegcontact, grip, enz. alleen reed ik daar onvoldoende snel/lang voor). Ik dacht ook een verschil te voelen inzake 'lichtheid/aarzeling' bij richtingswisselingen, maar dat was minimaal en kan tussen mijn oren zitten. Ik vermoed het laatste. Zeker wél voelbaar is de gestegen competentie door minder onafgeveerd roterend gewicht. Quote
gTa 28.078 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 29 minuten geleden, Porker zei: Tuurlijk, in mijn betoog 997 gaat het louter over de grotere diameter idd. Nu dat gaat evenzeer op voor de 991, PCCB is 410(!)mm, en staal 380mm dacht ik. Punt is idd als je op een 991 PCCB gaat vervangen door staal, dat je gigantisch zware pannenkoeken hebt. Je kan altijd een setje BBS FI-R steken voor het gewicht . DIngen wegen met ca. 8 en 9 kilo (v/a) elk zo'n 2,5 à 3 kg minder dan de stock velgen. Dat moet ongeveer 10k kosten, dezelfde prijs als de PCCB's en je bekomt ongeveer hetzelfde onafgeveerde roterende gewicht. En de std GT3-velgen kon je tot voor kort voor veel geld aan BMWMB verpatsen (die wou dat op zijn GTS) maar helaasssss nu. 1 Quote
Jokke_vlo 16.953 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 1 uur terug, William Blake zei: Was vooral de bijtkracht en stabiliteit die opviel; op het rechte stuk deden we met de GT's al snel 230 en dat ding remde kaarsrecht terwijl de stalen remmen minimale stuurcorrecties nodig hadden. Daar heeft een Porsche geen last van Quote
Jokke_vlo 16.953 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 51 minuten geleden, ir_fuel zei: Wat hebben we nu weer gemist. Iets over afr*kk*, en kl* kussen enzo... Quote
gTa 28.078 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 49 minuten geleden, William Blake zei: Onderhoudscontract nemen Reken toch snel 4-5k per rotor. In general eigenlijk weinig issues mee, gaan vaak ook 100k km mee, geen track gebruik uiteraard. Heb klant met S63 Cp die persé de ceramics wou, en 't spel is ook delimited en rijdt volgens de eigenaar z'n teller uit (330). Was niet tevreden over de bijtkracht van z'n ex CL63 stock steel brakes. Supercontent van de ceramics. 2K voor een stalen rotor 4-5K voor een ceramic rotor WTBF Quote
ir_fuel 58.457 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 Ik durf me dat zelfs afvragen of je type schijf wel invloed kan hebben op de stabiliteit. Ik trek dat toch in twijfel. Quote
Jokke_vlo 16.953 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 9 minuten geleden, gTa zei: Het zal vermoedelijk niet aanvaard worden als voldoende bewijskrachtig, hier, maar zelfs ik voelde dat weldegelijk (997 S zonder en met PCCB, quasi back to back). Vooral dat veren en dempers beter om kunnen met het (gevoelig) lagere roterende gewicht (met invloed op comfort maar vermoedelijk ook op rij-efficiëntie door wegcontact, grip, enz. alleen reed ik daar onvoldoende snel/lang voor). Ik dacht ook een verschil te voelen inzake 'lichtheid/aarzeling' bij richtingswisselingen, maar dat was minimaal en kan tussen mijn oren zitten. Ik vermoed het laatste. Zeker wél voelbaar is de gestegen competentie door minder onafgeveerd roterend gewicht. Gij gaat dan ook een spoiler voelen dat is wat er hier een paar ontkennen. Ben ook overtuigd dat je gaat voelen dat een PCCB "anders" remt, prestatiegericht gaat de meerwaarde wel een pak kleiner zijn dan deze van een spoiler. Quote
ir_fuel 58.457 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 21 minutes ago, Porker said: Yes, 4.5k voor vervanging PCCB rondom. Dan stel ik me de vraag wat de beste setup is voor op circuit: 380mm stock stalen schijven. Of 410mm waar je dit dan opsteekt, met een pak meer roterende massa als gevolg en volgens mij een remsysteem dat je eigenlijk helemaal niet nodig hebt. Vergeet niet dat racewagens (hoewel een pak lichter) die op slicks staan een pak meer remkracht moeten verdragen en met 380mm schijven worden uitgerust (anders past het niet meer in een 18" velg). Volgens mij compenseert de slick ruimschoots het gebrek aan kilo's die moeten gestopt worden. Quote
gTa 28.078 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 Zojuist, Jokke_vlo zei: Gij gaat dan ook een spoiler voelen Ben ik zeker van. Alleen ben ik niet zeker of ik de extra downforce van de gevleugelde GT3 wel "moet" hebben. Ik denk dat het gedrag van een vleugelloze GT3 mij evenzeer zou bevallen. Maar door het feit dat ik een rolkooi (Clubsport) zou willen, moet ik niet twijfelen. Nog erger: door het gebrek aan budget blijft het een theoretische discussie. Laat het ons dus over BMWMB z'n GT3 hebben, met name de kleur. Quote
ir_fuel 58.457 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 2 minutes ago, Jokke_vlo said: Ben ook overtuigd dat je gaat voelen dat een PCCB "anders" remt, prestatiegericht gaat de meerwaarde wel een pak kleiner zijn dan deze van een spoiler. Het gaat me niet over remmen. Het gaat me over het gewicht. Quote
Jokke_vlo 16.953 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 8 minuten geleden, gTa zei: Ben ik zeker van. Alleen ben ik niet zeker of ik de extra downforce van de gevleugelde GT3 wel "moet" hebben. Ik denk dat het gedrag van een vleugelloze GT3 mij evenzeer zou bevallen. Maar door het feit dat ik een rolkooi (Clubsport) zou willen, moet ik niet twijfelen. Nog erger: door het gebrek aan budget blijft het een theoretische discussie. Laat het ons dus over BMWMB z'n GT3 hebben, met name de kleur. Wel daar twijfel ik nu eens aan zie. Ik doe een poging: De auto met of zonder spoiler gaat in trage bochten (aka downforce speelt geen rol) even speels te rijden vallen ! Die spoilers komen pas bij high speed cornering tot leven, en ik weet niet of een touring rijder nu net die rijder is die het apprecieert dat een auto (sneller) tailhappy wordt aan hoge snelheden. Leukere rijeigenschappen aan de touring toedichten is denk ik niet echt correct hoe graag we dat ook zouden doen. Het wordt wel wat gek dat ge dan wel bezig bent met "voordelen" van PCCB. Ik heb daar 1x mee gereden en was niet speciaal onder de indruk. Zo los uit de pols was ik ook niet in staat om het verschil in gewicht te voelen. Daarvoor zou ik al echt op laptimes moeten gaan rijden op de limiet van de wagen. Brunault heeft dat op zijn AMG GTR dacht ik, daar viel het op dat die wel veel doseerbaarder aanvoelde dan bij Porsche. Hij kan misschien zelf zijn ervaring daarvan meegeven (verschil PCCB bij Porsche en Mercedes) Mijn ervaring over remmen en "bite" is vooral het verschil in type remblok dat je gebruikt. Dat kan echt immense verschillen opleveren in gevoel. Het gaat hem echt over statement en looks bij de touring, en ik begrijp dat voorstanders dat graag technisch "verantwoorden", ik zie dat er niet direct in. Quote
gTa 28.078 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 7 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Gij gaat dan ook een spoiler voelen dat is wat er hier een paar ontkennen. Ben ook overtuigd dat je gaat voelen dat een PCCB "anders" remt, prestatiegericht gaat de meerwaarde wel een pak kleiner zijn dan deze van een spoiler. Hé, ge hebt uw post aangepast. Ik las het hoger nooit als dat er zijn die ontkennen dat het verschil tussen een touring en een gevleugelde er is. Iedereen snapt dat er verschil is / moet zijn. De vraag is alleen: is het verschil groot genoeg om te mogen stellen dat een touring een "fashion GT3" is? Ik vind van niet. Die auto gaat 100% zeker nog altijd prachtig rijden, alleen niet zo denderend hard de hoek om. Ik ben van mezelf niet zeker dat ik de extra downforce (hoeveel zou dat zijn, 180kg aan 300km/u voor de GT3 Clubsport vs. 120 of 140 kg aan 300km/u voor de touring? zijn daar al cijfers van bekend?) van de Clubsport echt "nodig" heb om 100% te genieten. Ik denk dat een vleugelloze voor mij even veel fun zou zijn. Alleen 3 of 4 km/u minder snel door eerste linkse, yep. En misschien wel 5 of 6 doorheen Blanchimont II. PCCB scoort op meer vlakken dan enkel maar manier van remmen (initial bite, modulatie, drukpunt, remkracht, uithouding). Ik denk dat het gevoelig lager onafgeveerd roterend gewicht (zo'n 2 kg per hoek, pakt, maal 3 omdat het roteert, zijnde 6 kg onafgeveerd gewicht per hoek ofte 24 kg onafgeveerd gewicht verschil in totaal) niet te onderschatten is. Geen idee wat dat betekent in rondentijden (minder dan een vleugel, for sure) maar 't moet toch ook iets zijn. 1 Quote
gTa 28.078 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 3 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Wel daar twijfel ik nu eens aan zie. Ik doe een poging: De auto met of zonder spoiler gaat in trage bochten (aka downforce speelt geen rol) even speels te rijden vallen ! Die spoilers komen pas bij high speed cornering tot leven, en ik weet niet of een touring rijder nu net die rijder is die het apprecieert dat een auto (sneller) tailhappy wordt aan hoge snelheden. Leukere rijeigenschappen aan de touring toedichten is denk ik niet echt correct hoe graag we dat ook zouden doen. Het wordt wel wat gek dat ge dan wel bezig bent met "voordelen" van PCCB. Ik heb daar 1x mee gereden en was niet speciaal onder de indruk. Zo los uit de pols was ik ook niet in staat om het verschil in gewicht te voelen. Daarvoor zou ik al echt op laptimes moeten gaan rijden op de limiet van de wagen. Brunault heeft dat op zijn AMG GTR dacht ik, daar viel het op dat die wel veel doseerbaarder aanvoelde dan bij Porsche. Hij kan misschien zelf zijn ervaring daarvan meegeven (verschil PCCB bij Porsche en Mercedes) Mijn ervaring over remmen en "bite" is vooral het verschil in type remblok dat je gebruikt. Dat kan echt immense verschillen opleveren in gevoel. Het gaat hem echt over statement en looks bij de touring, en ik begrijp dat voorstanders dat graag technisch "verantwoorden", ik zie dat er niet direct in. Ik weet al eventjes dat je daarop doelt. 38 pagina's geleden ook al. ('t gaat snel hier) Ik respecteer je mening en begrijp ten volle wat je bedoelt. Mijn mening is licht anders. In quasi alles strookt ze met de jouwe, alleen zie ik het iets minder extreem en minder in termen van tijdswinst. Da's alles. Helaas heb ik onvoldoende praktijkervaring om m'n vermoeden te bevestigen maar zoals ik mezelf zie rijden met zoiets (dat ik zelf heb bekostigd), denk ik dat de extra "rust" van de spoiler pas aan zo'n hoge snelheden écht tot uiting komt, dan ik me quasi nooit of zelfs nooit aan die snelheden ga begeven. Ik zie mezelf een paar keer een high speed run doen, 1 of 2 momenten maximaal op de gehele bezitsduur van die kar. Daar kan een spoiler wat extra rust brengen (al zal dat niet veel schelen, los van het feit dat een touring misschien 1 of 2 km/u harder gaat lopen zelfs). Ik zie mezelf wel af en toe eens tracken met mijn GT3, liefst op Spa. Daar zijn er een pak bochten die de extra downforce kunnen gebruiken, maar ik zie mezelf niet op de griplimiet door Raidillon, Pouhon of Blanchimont knallen want die griplimiet ligt zo denderend ver dus je moet zodanig hard rijden dat ik het -vermoedelijk- niet snel ga bereiken. En ik heb 100% heilig vertrouwen in Pörsche dat de touring, alhoewel met wat minder downforce, nog altijd zeer evenwichtig rijdt en dus aan diezelfde snelheden die ik wél denk te gaan/kunnen rijden, ook nog altijd evenwichtig overkomt en niet gevaarlijk onevenwichtig wordt. Ik dicht (omgekeerd) de touring ook niet veel extra talenten toe op de openbare weg, ook op dat vlak lijken de verschillen mij minimaal of zelfs onbestaande. Dat alles was de basis waarom ik zei dat een GT3 touring allerminst afgewimpeld mag worden als 'enkel voor de show'. Dat is nog altijd een verdomd potente, efficiënte kar. Ja, ene paar km/u minder snel doorheen high G bochten, 't is waar. Maar daarom zeggen dat een GT3 een spoiler "moet" hebben, vind ik niet correct. Ik zet de kerk gewoon in 't midden. Ik zou trouwens een touring wél met PCCB's uitrusten en een Clubsport niet. Omdat ik met de Clubsport zou tracken (maar waarschijnlijk niet vaak genoeg om ze qua levensduur "te" snel dood te doen, blijft enkel de gevoeligheid voor krassen door grond over) en met de touring vooral op de openbare weg zou willen rijden (en PCCB's scoren door hun lager gewicht beduidend goed op dat vlak, ze maken de auto 'subtieler', de ophanging kan beter z'n werk doen). 3 Quote
Lotuzzz 17.097 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 14 minuten geleden, gTa zei: Hé, ge hebt uw post aangepast. Ik las het hoger nooit als dat er zijn die ontkennen dat het verschil tussen een touring en een gevleugelde er is. Iedereen snapt dat er verschil is / moet zijn. De vraag is alleen: is het verschil groot genoeg om te mogen stellen dat een touring een "fashion GT3" is? Ik vind van niet. Die auto gaat 100% zeker nog altijd prachtig rijden, alleen niet zo denderend hard de hoek om. Ik ben van mezelf niet zeker dat ik de extra downforce (hoeveel zou dat zijn, 180kg aan 300km/u voor de GT3 Clubsport vs. 120 of 140 kg aan 300km/u voor de touring? zijn daar al cijfers van bekend?) van de Clubsport echt "nodig" heb om 100% te genieten. Ik denk dat een vleugelloze voor mij even veel fun zou zijn. Alleen 3 of 4 km/u minder snel door eerste linkse, yep. En misschien wel 5 of 6 doorheen Blanchimont II. PCCB scoort op meer vlakken dan enkel maar manier van remmen (initial bite, modulatie, drukpunt, remkracht, uithouding). Ik denk dat het gevoelig lager onafgeveerd roterend gewicht (zo'n 2 kg per hoek, pakt, maal 3 omdat het roteert, zijnde 6 kg onafgeveerd gewicht per hoek ofte 24 kg onafgeveerd gewicht verschil in totaal) niet te onderschatten is. Geen idee wat dat betekent in rondentijden (minder dan een vleugel, for sure) maar 't moet toch ook iets zijn. Beste post van het topic so far Quote
William Blake 2.844 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 27 minuten geleden, gTa zei: 2K voor een stalen rotor 4-5K voor een ceramic rotor WTBF Zou 't eens specifiek moeten vragen voor een GT, maar 't is bijzonder duur. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.