Ga naar inhoud

Vaag stuurgevoel en instabiele vooras


Maxime S

Aanbevolen berichten

Vraagje voor de mechaniekers / kenners:

Een kleine maand geleden werd het stuurhuis in mijn auto (onder garantie) vervangen.
Sindsdien vind ik dat het stuurgevoel (auto heeft variabel sport steering) niet meer hetzelfde is en dat de vooras instabieler en vager is geworden.
Daarnet in de gietende regen, met veel water op de baan, naar huis gereden en de auto slingerde echt alle kanten op! :blink:
Nog nooit meegemaakt en nog nooit zo'n onvoorspelbaar rijgedrag ervaren. Ik kon/durfte amper nog 90 per uur te doen.
Eenmaal uitgestapt, heb ik de staat van de voorbanden gecontroleerd. Die blijken aan de binnenkant een stuk meer versleten dan aan de buitenkant.
Het moet gezegd: het zijn 18" BMW-winterwielen op RFT-banden, die in principe niet op deze wagen gehomologeerd zijn (al zou ik dat nog eens moeten checken op het COC)

Nu is mijn vraag: kan het iets met de uitlijning van de auto zijn? Moet een auto opnieuw uitgelijnd worden als er iets aan de stuurinrichting vervangen wordt?
Kan het nog iets anders zijn?

Ik ben niet zo'n fijngevoelige 'auto-afsteller' en vind altijd wat moeilijk om te omschrijven wat je precies voelt of ervaart in een auto.
Maar wat ik daarnet meegemaakt heb, heb ik nooit eerder ervaren in een auto. Was echt verschieten! :o

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

55 minuten geleden zei Maxime S:

Awel dan vraag ik mij af of dat überhaupt gebeurd is... ?

Kan je snel te weten komen door het uitlijnrapport aan te vragen bij de dealer die hem hersteld heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk uitlijning. Lijkt het meest logische.
Indien uitlijning gebeurd is, dan kan het de stuurinrichting zijn. Ooit zelf meegemaakt op een Z4. 10 keer uitlijnen en niet goed te krijgen. Was het stuurhuis zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei The Swede:

Werkt bij BMW, rijdt met een M-pack, maar laat zijn auto herstellen bij DDT-OKe Cars?

Bedankt voor jouw zinvolle reply.

Oja en ik werk niet meer bij BMW, rij niet met een M-pack en de auto was binnen bij een officiële dealer.:roll:

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden zei Mich:

Waarschijnlijk uitlijning. Lijkt het meest logische.
Indien uitlijning gebeurd is, dan kan het de stuurinrichting zijn. Ooit zelf meegemaakt op een Z4. 10 keer uitlijnen en niet goed te krijgen. Was het stuurhuis zelf.

Morgen steek ik hem binnen. Hopelijk weet ik direct meer.

 

Bedankt voor de tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Auto is binnen geweest. Ze zijn er mee gaan rijden en bevestigen mijn bevindingen.

Moet wel nog wachten tot 13/3 om hem binnen te steken voor 'reparatie'.
Ze vermoeden uitlijning, maar willen hem toch twee dagen houden... Benieuwd!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei tuscani:

dus je mag nog 2 weken je banden verkeerd afslijten en schrik hebben in de regen?

 

In 1 stuk aankomen op je bestemming is ook een beetje Freude am Fahren. 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, of uitlijnen best gebeurt bij een officiële dealer, daar heb ik geen idee van, lijkt me straf. Maar de uitlijning gewoon laten checken zonder iets aan de afstelling te doen, dat kan bij de bandencentrale. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snap ik ook niet, ga gewoon naar een bandencentrale met digitale uitlijningsapparatuur, smijt 50 euro op den toog en het zal vandaag nog gefixt zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden zei Jerain:

Snap ik ook niet, ga gewoon naar een bandencentrale met digitale uitlijningsapparatuur, smijt 50 euro op den toog en het zal vandaag nog gefixt zijn.

Dit!

Ik begrijp niet waarom je moet wachten voor zo iets triviaals.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, ik ook niet.

Gisteren weer in de gietende regen gereden en het is gewoon onveilig.
Ik probeer vandaag of morgen langs te gaan bij een bandencentrale.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Straks ga ik naar de bandecentrale.

Wat ik me afvraag: stel nu dat daar duidelijk wordt dat de uitlijning van de auto niet of verkeerdelijk werd gedaan en mijn voorbanden door die reden fel afgesleten zijn.
Heb ik dan een verhaal tegenover de garage? Want zoals het er nu naar uitziet, mag ik twee nieuwe voorbanden kopen vrees ik...
 

Kan een uitlijning eigenlijk 'veranderen' door gebruik/rijstijl? Ik bedoel: zou men in de garage bvb kunnen zeggen dat ze de uitlijning correct gedaan hebben, maar de waardes aangepast zijn door mijn rijstijl?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat kan, maar dan zijn ze toch vergeten enkele bouten en moeren vast te zetten.

of je zou een borduur (of iets dergelijks) geraakt moeten hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid