Polygoon 15.035 Geplaatst: 4 december 2017 Geplaatst: 4 december 2017 7 minuten geleden, wooter zei: Ja dat is natuurlijk wel een beetje pijnlijk. De ene is een studie van de universiteit van Leeds over EV's in meerdere landen (volledige studie kan je hier lezen http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S030626191731526X?via%3Dihub ), de andere is een ondervraging en berekening van een automobilistenbond waar ik de studie in detail niet terug kan vinden (hoewel op hun website staat dat elektrisch rijden voordeliger is https://www.anwb.nl/auto/themas/elektrisch-rijden/wat-kost-het) Niet vergeten dat de analisten verwachten dat elektrisch rijden pas in 2020 even duur/goedkoop zou zijn als auto's met verbrandingsmotor. Nu ook niet de meest gerenommeerde universiteit ma bon Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 4 december 2017 Geplaatst: 4 december 2017 Also: heb je de studie zelf ook bekeken? Uit deze grafiek kan ik toch opmaken dat TCO ratio nagenoeg altijd boven de 1 zit, ergo duurder dan een petrol of diesel ICE. Quote
Gast wooter Geplaatst: 4 december 2017 Geplaatst: 4 december 2017 Ummm BEV = Battery Electric Vehicle. HEV = Hybrid Electric Vehicle. PHEV = Plugin Hybrid Electric Vehicle. BEV zit tot altijd onder de 1? Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 4 december 2017 Geplaatst: 4 december 2017 Zojuist, wooter zei: Ummm BEV = Battery Electric Vehicle. HEV = Hydrogen Electric Vehicle. PHEV = Plugin Hybrid Electric Vehicle. BEV zit tot altijd onder de 1? I stand corrected, inderdaad buiten de beginperiode in Japan heb je gelijk. Ik keek naar PHEV maar dat is hier naast de kwestie. Quote
Gast wooter Geplaatst: 4 december 2017 Geplaatst: 4 december 2017 Ik moet me ook corrigeren... HEV is niet Hydrogen, maar Hybrid. Quote
Gast Geplaatst: 4 december 2017 Geplaatst: 4 december 2017 Misschien moeten jullie de studie lezen voor erover te beginnen discussieren. Quote
Gast wooter Geplaatst: 4 december 2017 Geplaatst: 4 december 2017 In Nederland springt Shell ook op het laden en daar is de concurrentie niet gelukkig mee: https://nos.nl/artikel/2205772-strijd-om-nieuwe-tanken-barst-los-shell-wordt-bevoordeeld.html Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 4 december 2017 Geplaatst: 4 december 2017 13 hours ago, wooter said: De gemeenschap betalen? Dat zou waar zijn als ik subsidies zou krijgen van de overheid. Het enige wat ik "krijg" is dat de firma een groter deel van de gemaakte kosten kan afschrijven als bedrijfskosten gebaseerd op de CO2-uitstoot, en dat ik persoonlijk belast wordt op een lager VAA omdat de CO2 factor in de VAA berekening nul is. Wat is het verschil tussen minder belastingen betalen tov meer belastingen betalen en subsidies van de staat krijgen? Quote
Gast wooter Geplaatst: 4 december 2017 Geplaatst: 4 december 2017 9 minutes ago, ir_fuel said: Wat is het verschil tussen minder belastingen betalen tov meer belastingen betalen en subsidies van de staat krijgen? Waar houdt het op? Ga jij ook lastig lopen omdat iemand met een Opel Insignia ook minder VAA moet betalen? Ga je dat ook sponsoren noemen? De gemeenschap die zijn Opel betaalt? De overheid heeft besloten om taxatie op basis van CO2 uitstoot te doen en iedereen heeft de keuze om een auto te kopen zonder CO2 uitstoot. Quote
Gast Geplaatst: 4 december 2017 Geplaatst: 4 december 2017 Ze subsidiëren eigenlijk Tesla, niet de kopers, of dat is toch de bedoeling. Quote
Gast wooter Geplaatst: 5 december 2017 Geplaatst: 5 december 2017 1 hour ago, Geezer said: Ze subsidiëren eigenlijk Tesla, niet de kopers, of dat is toch de bedoeling. Wie subsidieert Tesla? Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 5 december 2017 Geplaatst: 5 december 2017 9 hours ago, wooter said: Waar houdt het op? Ga jij ook lastig lopen omdat iemand met een Opel Insignia ook minder VAA moet betalen? Ga je dat ook sponsoren noemen? De gemeenschap die zijn Opel betaalt? De overheid heeft besloten om taxatie op basis van CO2 uitstoot te doen en iedereen heeft de keuze om een auto te kopen zonder CO2 uitstoot. Het basistarief qua aftrek om auto's te belasten was 75%. Hoe wil je dan het verhogen van die aftrek in functie van de CO2 uitstoot noemen? Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 5 december 2017 Geplaatst: 5 december 2017 10 hours ago, wooter said: In Nederland springt Shell ook op het laden en daar is de concurrentie niet gelukkig mee: https://nos.nl/artikel/2205772-strijd-om-nieuwe-tanken-barst-los-shell-wordt-bevoordeeld.html Die hebben het gesnapt Quote "Als je je auto oplaadt, wil je misschien even een kop koffie halen of naar het toilet", zegt Langezaal. Quote
Gast wooter Geplaatst: 5 december 2017 Geplaatst: 5 december 2017 36 minutes ago, ir_fuel said: Die hebben het gesnapt Tuurlijk. Het frustrerende is dat FastNed zelf geen shop mocht zetten bij hun laders want Shell had een concessie op brandstof en shop. En nu zet Shell zelf laders, hoewel het onduidelijk is of hun concessie voor brandstof en shop ook betekent dat ze laders mogen zetten. Shell heeft op korte termijn NewMotion over genomen (een netwerk van laadpalen en RFID kaarten waarmee je op meerdere netwerken kan laden) en gaat samenwerken met het laadnetwerk van BMW, Mercedes en Audi. Nu, Total heeft in eigen land ook al op veel tankstations een DC lader met CCS en CHAdeMO stekkers. Enkel gaan die laders 3 keer zo traag dan de superchargers van Tesla. Voor een Tesla is dat dus makkelijk anderhalf uur koffie drinken en naar toilet gaan, maar voor een Nissan Leaf of i3 met kleinere batterijen is dat natuurlijk wat korter. Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 5 december 2017 Geplaatst: 5 december 2017 Eens er geld te rapen valt met dat elektrisch opladen worden die startups toch gewoon platgewalst. Quote
Gast wooter Geplaatst: 5 december 2017 Geplaatst: 5 december 2017 2 hours ago, ir_fuel said: Eens er geld te rapen valt met dat elektrisch opladen worden die startups toch gewoon platgewalst. Ja, maar iemand moet eerst zijn en het is altijd mogelijk dat zo een startup het wel haalt en de gevestigde waarde de boot mist (Kodak, Nokia, ...). Quote
Gast wooter Geplaatst: 5 december 2017 Geplaatst: 5 december 2017 En de vraag is ook hoeveel geld er zou zitten in elektrisch laden. Want als je een garage of oprit hebt, ga je gewoon lekker thuis laden aan je eigen tarief in plaats van een luxe tarief te betalen bij een Shell. En als je elke dag je afstand doet binnen de range van je elektrische auto, moet je gewoon niet meer naar zo een lader. Bijvoorbeeld: mijn Tesla heeft een praktische range van 300km, maar volgens mijn statistieken sta ik pas om de 1000km nog eens bij een supercharger, en dan vaak om maar een paar tientallen kWh's te laden zodat ik thuis kan geraken. Zelfs al zou je dat rekenen aan 0,35€/kWh spreek je dus over 7€ om de 1000km, terwijl ik thuis de resterende elektriciteit bij mijn eigen energieleverancier afreken. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 5 december 2017 Geplaatst: 5 december 2017 Zojuist, wooter zei: En de vraag is ook hoeveel geld er zou zitten in elektrisch laden. Want als je een garage of oprit hebt, ga je gewoon lekker thuis laden aan je eigen tarief in plaats van een luxe tarief te betalen bij een Shell. En als je elke dag je afstand doet binnen de range van je elektrische auto, moet je gewoon niet meer naar zo een lader. Bijvoorbeeld: mijn Tesla heeft een praktische range van 300km, maar volgens mijn statistieken sta ik pas om de 1000km nog eens bij een supercharger, en dan vaak om maar een paar tientallen kWh's te laden zodat ik thuis kan geraken. Zelfs al zou je dat rekenen aan 0,35€/kWh spreek je dus over 7€ om de 1000km, terwijl ik thuis de resterende elektriciteit bij mijn eigen energieleverancier afreken. Je vergeet wel dat je voor een deftige lader thuis, ook een relatief zware aansluiting moet hebben, terwijl het capaciteitstarief vanaf volgend jaar in voegen gaat. Dat wil zoveel zeggen als "hoe zwaarder uw aansluiting, hoe meer je ervoor zal betalen, ongeacht het verbruik". Eenvoudig uitgelegd willen ze dat doen om het net makkelijker te optimaliseren. Immers, ze moeten er vanuit gaan dat iedereen het maximale moet kunnen trekken van hun aansluiting, op hetzelfde moment. Als iedereen maar een aansluiting naar nood zou hebben, dan zouden ze dus ook met veel dunnere kabels toe kunnen komen en 'overschot' van voorziene stroom ergens anders heen leiden. => voor jouw zware lader thuis zal je ook een aangepaste aansluiting nodig hebben, waardoor je meer taksen zult betalen. Oplossing : een elektrische wagen die minder energie zuipt, zodat je met een gewoon stopcontact overnacht vol kunt tanken. Terzijde, vorige maand kon je nog 400km met een tank doen, deze morgen in het topic van jouw wagen waren het er nog 325-350 en nu zitten we maar aan 300km range meer. Die batterij gaat gelijk snel achteruit... Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 5 december 2017 Geplaatst: 5 december 2017 Quote Beschermingsmodus tegen biologische aanvallen Model S beschikt nu over een HEPA-luchtfiltersysteem van medische kwaliteit dat ten minste 99,97% van de uitlaatgasdeeltjes en praktisch alle allergenen, bacteriën en andere verontreinigende stoffen uit de auto verwijdert. De modus voor bescherming tegen biowapens creëert positieve druk in de cabine om inzittenden te beschermen. Wtf zelfs. Quote
gewoon ik 8.348 Geplaatst: 5 december 2017 Geplaatst: 5 december 2017 2 minuten geleden, Tjeu zei: Je vergeet wel dat je voor een deftige lader thuis, ook een relatief zware aansluiting moet hebben, terwijl het capaciteitstarief vanaf volgend jaar in voegen gaat. Dat wil zoveel zeggen als "hoe zwaarder uw aansluiting, hoe meer je ervoor zal betalen, ongeacht het verbruik". Eenvoudig uitgelegd willen ze dat doen om het net makkelijker te optimaliseren. Immers, ze moeten er vanuit gaan dat iedereen het maximale moet kunnen trekken van hun aansluiting, op hetzelfde moment. Als iedereen maar een aansluiting naar nood zou hebben, dan zouden ze dus ook met veel dunnere kabels toe kunnen komen en 'overschot' van voorziene stroom ergens anders heen leiden. => voor jouw zware lader thuis zal je ook een aangepaste aansluiting nodig hebben, waardoor je meer taksen zult betalen. Oplossing : een elektrische wagen die minder energie zuipt, zodat je met een gewoon stopcontact overnacht vol kunt tanken. Terzijde, vorige maand kon je nog 400km met een tank doen, deze morgen in het topic van jouw wagen waren het er nog 325-350 en nu zitten we maar aan 300km range meer. Die batterij gaat gelijk snel achteruit... Dus mensen met 380V aansluiting gaan afgestraft worden tov alle 230V aansluitingen. Er zit net een tussenstation minder. Quote
Gast wooter Geplaatst: 5 december 2017 Geplaatst: 5 december 2017 1 minute ago, Polygoon said: Wtf zelfs. Die HEPA filter is heel aangenaam, je ruikt geen uitlaatgassen of andere stank van buiten meer. Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 5 december 2017 Geplaatst: 5 december 2017 Dat was niet het WTF deel ... Er is een modus tegen chemische aanvallen?! Quote
Gast wooter Geplaatst: 5 december 2017 Geplaatst: 5 december 2017 4 minutes ago, Tjeu said: Oplossing : een elektrische wagen die minder energie zuipt, zodat je met een gewoon stopcontact overnacht vol kunt tanken. Maar dat bijt ook in de range. 4 minutes ago, Tjeu said: Terzijde, vorige maand kon je nog 400km met een tank doen, deze morgen in het topic van jouw wagen waren het er nog 325-350 en nu zitten we maar aan 300km range meer. Die batterij gaat gelijk snel achteruit... Uitleg staat in mijn Tesla topic. Ik zit aan een gemiddelde van 300wh/km verbruik met dit weer, wat betekent 333km uit een batterij te halen. Maar net zoals jij rij ik niet tot 0% en hou ik wat marge. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 5 december 2017 Geplaatst: 5 december 2017 1 minuut geleden, gewoon ik zei: Dus mensen met 380V aansluiting gaan afgestraft worden tov alle 230V aansluitingen. Er zit net een tussenstation minder. Neen, het gaan over het vermogen die je kan trekken. Een 230V 63A vs een 400V+N 63A, ja, dan zal die laatste meer betalen, maar die kan je ook zwaarder belasten. 14,5kW tov 44kW in casu. Zeker je 400V+N af op 40A, dan heb je een gelijkwaardige belasting en dus ook taksatie. Quote
Gast wooter Geplaatst: 5 december 2017 Geplaatst: 5 december 2017 3 minutes ago, Polygoon said: Dat was niet het WTF deel ... Er is een modus tegen chemische aanvallen?! Ja? De HEPA filter werkt goed, en de 'modus' is simpelweg dat ie gefilterde lucht in de auto gaat blazen en overdruk in de cabine gaat veroorzaken zodat ongefilterde lucht niet langs kieren naar binnen kan sijpelen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.