gewoon ik 8.348 Geplaatst: 5 december 2017 Geplaatst: 5 december 2017 6 minuten geleden, Tjeu zei: Neen, het gaan over het vermogen die je kan trekken. Een 230V 63A vs een 400V+N 63A, ja, dan zal die laatste meer betalen, maar die kan je ook zwaarder belasten. 14,5kW tov 44kW in casu. Zeker je 400V+N af op 40A, dan heb je een gelijkwaardige belasting en dus ook taksatie. vermogen ok. Quote
Lotuzzz 17.062 Geplaatst: 5 december 2017 Geplaatst: 5 december 2017 5 minuten geleden, wooter zei: Ja? De HEPA filter werkt goed, en de 'modus' is simpelweg dat ie gefilterde lucht in de auto gaat blazen en overdruk in de cabine gaat veroorzaken zodat ongefilterde lucht niet langs kieren naar binnen kan sijpelen. Niet zozeer tegen chemische verontreiniging, maar toch vooral biologische he. Maar dat waren de woorden van @Polygoon, Tesla formuleert het beter. Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 5 december 2017 Geplaatst: 5 december 2017 1 minuut geleden, Lotuzzz zei: Niet zozeer tegen chemische verontreiniging, maar toch vooral biologische he. Maar dat waren de woorden van @Polygoon, Tesla formuleert het beter. Edith zegt dat ik het al gezien heb. 1 Quote
Gast wooter Geplaatst: 5 december 2017 Geplaatst: 5 december 2017 1 minute ago, Tjeu said: Neen, het gaan over het vermogen die je kan trekken. Een 230V 63A vs een 400V+N 63A, ja, dan zal die laatste meer betalen, maar die kan je ook zwaarder belasten. 14,5kW tov 44kW in casu. Zeker je 400V+N af op 40A, dan heb je een gelijkwaardige belasting en dus ook taksatie. Ik ga hier thuis van 400V+N 20A naar 60A, zodat ik nog altijd 20A voor het huis kan voorzien en 20A voor elk van de 2 elektrische auto's die ik voorzie. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 5 december 2017 Geplaatst: 5 december 2017 2 minuten geleden, wooter zei: Maar dat bijt ook in de range. Uitleg staat in mijn Tesla topic. Ik zit aan een gemiddelde van 300wh/km verbruik met dit weer, wat betekent 333km uit een batterij te halen. Maar net zoals jij rij ik niet tot 0% en hou ik wat marge. Neen, het bijt bij jou in de range, gezien jouw wagen zoveel energie verbruikt. Als je wagen maar de helft verbruikt, dan kan je in dezelfde laadtijd met de helft van het vermogen evenveel range tanken. Ik merk dat je het daar moeilijk mee blijft hebben. Dit is nochtans niet de eerste keer dat het aangehaald wordt. Andere merken hebben dus helemaal geen nood aan SC van 150kW. Aan eentje van 80kW tanken ze even snel range als jij met jouw Tesla. Op (middellange) termijn zullen die SC door dat capaciteitstarief dan ook ZWAAR bestraft worden, waardoor Tesla rijders veel meer gaan betalen voor hun brandstof dan bestuurders van zuinigere elektrische wagens. En net zoals je heden ten dage een brandstof slurpende V6 aan de straatstenen niet kwijt raakt, zal dit ook gevolgen hebben voor de waardevastheid van Tesla's. En wanneer die op de helling komt, komt het businessmodel van Tesla op de helling te staan, waardoor de verkoop plots wel snel kan minderen. Nu, het blijft afwachten wat de concurrentie gaat doen. Gaan ze zuinigere modellen kunnen maken (zoals de kleinere elektrische wagens), of gaan ze ook te kampen krijgen met hoge verbruiken? De eerste komende vijf jaar worden boeiend op elektrische autovlak. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 5 december 2017 Geplaatst: 5 december 2017 1 minuut geleden, wooter zei: Ik ga hier thuis van 400V+N 20A naar 60A, zodat ik nog altijd 20A voor het huis kan voorzien en 20A voor elk van de 2 elektrische auto's die ik voorzie. Van 14kVA naar 44kVA, of van de middelmaat naar de maximale vermogensschijf Ge zult weten wat betalen. Er liggen nog geen tarieven vast, maar zoiets zal richt de 1.000 euro per jaar aan extra taksen gaan kosten. Goed bezig! Quote
Gast wooter Geplaatst: 5 december 2017 Geplaatst: 5 december 2017 Tuurlijk. Ik wil enkel duiden dat de zuinigere modellen ook kleiner zijn, en zelfs met volle batterij niet de range halen van Tesla. Met een EPA verbruik van 157wh/km is een Ioniq stevig beter dan een Model S of Model X, maar de batterij is ok maar 28kWh groot wat drie keer zo klein is als een gemiddelde Tesla. Die 28kWh laad je aan een CCS DC lader dus aan een half uur tot 60%, en met die 60% geraak je iets meer dan 100km ver. Als je dat dan vergelijkt met een Model S waar je op een half uur aan 120kW ook 60% kan laden (of zelfs meer als de batterij kleiner is) en je 240km mee kan geraken aan een verbruik van 250Wh/km. Pas als die CCS laders 70kW en hoger kunnen afleveren en de auto's met CCS aansluiting die vermogens ook kunnen laden ga je Tesla's voorbij steken in km per minuut laadtijd. Quote
Gast wooter Geplaatst: 5 december 2017 Geplaatst: 5 december 2017 5 minutes ago, Tjeu said: Van 14kVA naar 44kVA, of van de middelmaat naar de maximale vermogensschijf Ge zult weten wat betalen. Er liggen nog geen tarieven vast, maar zoiets zal richt de 1.000 euro per jaar aan extra taksen gaan kosten. Goed bezig! Ik ben er geen expert in. Van 13,9KVA naar 27,7KVA staat op de offerte. Zal dus 40A zijn? Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 5 december 2017 Geplaatst: 5 december 2017 EPA? Ken jij de normverbruiken van de Tesla's? Het kan wel eens interessant zijn om die te vergelijken. Immers, is gewoon het praktijk verbruik veel hoger (door de hogere performatie), of is het verbruik hoger vanuit de basis? Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 5 december 2017 Geplaatst: 5 december 2017 1 minuut geleden, wooter zei: Ik ben er geen expert in. Van 13,9KVA naar 27,7KVA staat op de offerte. Zal dus 40A zijn? idd. Zie pagina 7 https://www.eandis.be/sites/eandis/files/documents/capaciteitstarief.pdf Zal al een slok op de borrel schelen, maar toch snel nog een 500 euro volgens de eerste indicaties. Dat stemt overeen met de kostprijs van 360 liter benzine. En dan hebben we de kost van uw verzwaring en de laadbox zelf niet in rekening gebracht. Het zal toch weer een poos duren alvorens je nog eens mag opscheppen met de lage runningcost van jouw Tesla, want die valt nu toch wel voor een hele poos weg. Quote
Gast wooter Geplaatst: 5 december 2017 Geplaatst: 5 december 2017 Ik heb het EPA verbruik van de Hyundai gepakt en het reëele verbruik van een Model S. Neem maar van me aan dat het reëel verbruik van de Model S hoger is dan het EPA verbruik. EPA heeft de Model S gemeten met een verbruik tussen de 210 en 230 Wh/1km. Ik hanteer 250Wh. Quote
Gast wooter Geplaatst: 5 december 2017 Geplaatst: 5 december 2017 1 minute ago, Tjeu said: idd. Zie pagina 7 https://www.eandis.be/sites/eandis/files/documents/capaciteitstarief.pdf Zal al een slok op de borrel schelen, maar toch snel nog een 500 euro volgens de eerste indicaties. Dat stemt overeen met de kostprijs van 360 liter benzine. En dan hebben we de kost van uw verzwaring en de laadbox zelf niet in rekening gebracht. Het zal toch weer een poos duren alvorens je nog eens mag opscheppen met de lage runningcost van jouw Tesla, want die valt nu toch wel voor een hele poos weg. Laadbox was 500€. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 5 december 2017 Geplaatst: 5 december 2017 3 minuten geleden, wooter zei: Laadbox was 500€. Incl installatie? Zoja, dan is dat niet slecht. En de verzwaring? All-in wel te verstaan. Stel dat ze ook de kabel moeten vernieuwen (is niet altijd nodig, soms is het gewoon de zekering), en daarvoor moet uw oprit open en terug dicht, dan dient dit ook in rekening gebracht te worden in jouw geval. Al is dat zeker niet voor iedereen. Zoals aangehaald is het soms gewoon de zekering aanpassen, wat in sommige gevallen maar een paar tientjes kost. Quote
Gast wooter Geplaatst: 5 december 2017 Geplaatst: 5 december 2017 1 minute ago, Tjeu said: Incl installatie? Zoja, dan is dat niet slecht. En de verzwaring? All-in wel te verstaan. Stel dat ze ook de kabel moeten vernieuwen (is niet altijd nodig, soms is het gewoon de zekering), en daarvoor moet uw oprit open en terug dicht, dan dient dit ook in rekening gebracht te worden in jouw geval. Al is dat zeker niet voor iedereen. Zoals aangehaald is het soms gewoon de zekering aanpassen, wat in sommige gevallen maar een paar tientjes kost. Ik heb een oud huis met een bakelieten meterkast. Alles moet vervangen worden, maar dat past ook in de geplande renovatie. Ik ga wel bekabeling voorzien voor 60A. Quote
Gast wooter Geplaatst: 5 december 2017 Geplaatst: 5 december 2017 https://shop.eu.teslamotors.com/collections/laad-producten/products/tesla-wall-connector-2-5m-7-5m En zelf gemonteerd. Steekt nu gewoon op 240V 1 fase. Je kan ook tot 4 van die Wall Chargers aan mekaar koppelen en dan gaan ze zelf load balancen. Quote
Race7 133 Geplaatst: 5 december 2017 Geplaatst: 5 december 2017 Eerste prijs indicaties vanop de VREG site (CONS-2016-05 p.42) voor het capaciteitstarief. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 6 december 2017 Geplaatst: 6 december 2017 Eerste prijs indicaties vanop de VREG site (CONS-2016-05 p.42) voor het capaciteitstarief.Dat is nog de prijstabel van voor de turteltaks afgeschaft werd, is niet meer van toepassing. Nu sowieso zijn er nog geen concrete prijzen, enkel indicaties, en die liggen behoorlijk uit elkaar (niet verwonderlijk gezien het regionale materie is en niet gewestelijk). Quote
Framfy 559 Geplaatst: 6 december 2017 Geplaatst: 6 december 2017 Vermogensschijven die naar BMW modellen zijn genoemd. Quote
WoKe 308 Geplaatst: 6 december 2017 Geplaatst: 6 december 2017 (aangepast) 2 hours ago, Tjeu said: 9 hours ago, Race7 said: Eerste prijs indicaties vanop de VREG site (CONS-2016-05 p.42) voor het capaciteitstarief. Dat is nog de prijstabel van voor de turteltaks afgeschaft werd, is niet meer van toepassing. Nu sowieso zijn er nog geen concrete prijzen, enkel indicaties, en die liggen behoorlijk uit elkaar (niet verwonderlijk gezien het regionale materie is en niet gewestelijk). En 't is normaal ook pas ten vroegste in 2019 dat het 'kan' veranderen. Toch fijn he zo'n rechtszekerheid in ons apenlandje. Prosumententaks, capaciteitstarief, ... Ik heb een paar jaar geleden uit voorzienigheid een zware aansluiting genomen bij de nieuwbouw (63A 3P+N) en daar toen redelijk extra voor mogen dokken. Aja, 2x warmtepomp, electrisch koken, sauna, en op termijn 2 electrische auto's. Dan moet ge niet aansluiten op 40A mono he. Binnenkort zal ik daar dan misschien jaarlijk nog ne keer dik voor mogen dokken. Misschien toch downgraden naar 40A 3P+N dan. 6 december 2017 aangepast door WoKe Quote
ir_fuel 58.281 Geplaatst: 6 december 2017 Geplaatst: 6 december 2017 En uw zwembad weg doen en een mazouttank in de grond in de plaats Quote
Gast wooter Geplaatst: 6 december 2017 Geplaatst: 6 december 2017 Het wordt misschien toch interessanter om een terugdraaiende teller buiten te gooien en een telleerwerk met 2 tellers te voorzien en de aansluiting te beperken. Dan beperk je je aansluiting, maar sla je je productie op in je eigen batterijen in plaats van aan het netwerk, om er dan ook een prosumententarief aan te betalen. Maar heel dat gedoe van prosumententarief en capaciteitstarief kan je vermijden door je kosten van het open houden van gascentrales te vervangen door het investeren in industriële batterijen op grote schaal. Prosumententarief en capaciteitstarief moeten kosten om een gascentrale open te houden om de schommelingen in energievraag op te vangen, want zo een gascentrale draait niet continu. Die schommelingen worden veroorzaakt door productie van zonnepanelen en productie van windmolens. Vervang je gascentrale die niet continu draait door een stapel batterijen die vanzelf weten wanneer ze energie moeten opslaan of aan het netwerk geven, en je bent goedkoper af. Dat is het idee achter de 100MW installatie in Australië. Quote
Gast wooter Geplaatst: 6 december 2017 Geplaatst: 6 december 2017 https://www.businessinsider.nl/bmw-heeft-misgegokt-de-strijd-met-tesla-lichtgewicht-elektrische-auto-niet-efficienter/ Quote
ICM 24.869 Geplaatst: 7 december 2017 Geplaatst: 7 december 2017 Ja, aan 100 per uur maakt het gewicht quasi niets uit voor het verbruik. Fysica. En nu is dat plots een excuus voor elektrische auto’s om hun hoge gewicht te verantwoorden? Quote
ir_fuel 58.281 Geplaatst: 7 december 2017 Geplaatst: 7 december 2017 Ik vind het interessant. Het extra gewicht kost geen extra energie om mee te bollen. Het extra gewicht levert wel extra energie op bij recuperatie bij het remmen. Hebben we dan hier iets gevonden dat de wetten van de fysica niet meer volgt? Quote
Jokke_vlo 16.910 Geplaatst: 7 december 2017 Geplaatst: 7 december 2017 Dat is zoals bij de GT-R fanboys. "De Japanse ingenieurs hebben de auto zo zwaar gemaakt omdat de extra tractie en grip niet opwegen tegen het lichte gewicht". Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.