Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gewicht is van tel bij acceleratie, maar wat je verliest bij acceleratie kan je in redelijke mate terug winnen bij deceleratie. Het enige waar je dan nog vermogen voor nodig hebt is tegen de verliezen die gegenereerd worden door rolweerstand en luchtweerstand.

Zo kan mijn Tesla bij regeneratief remmen tot 50kW terug naar de batterij sturen. Als ik er ook voor zorg dat ik aan 50kW accelereer (en dat is ongeveer wat de gemiddelde weggebruiker doet aan acceleratie) dan kost me die acceleratie dus geen extra energie.

Het blijft dus volledig in lijn met de fysica.

Het denkprobleem met lichtere elektrische auto's was dat men dacht door de massa te verminderen, men minder energie kwijt was aan acceleratie. Dat klopt, maar door gebrek aan massa die moet vertraagd worden kan je ook evenredig minder halen uit regeneratief vertragen.

In principe had BMW het niet slecht door het gewicht te beperken, want hoe minder massa, hoe minder massa natuurlijk ook van richting moet veranderen in bochten. Het probleem is dat de i3 daarnaast ook nog eens werd geleverd met dunne banden om ook de rolweerstand te minderen, en qua ontwerp eigenlijk niet zo ideaal is om de luchtweerstand te verminderen. Daarnaast zit het gewicht van een i3 ook nog eens zo geschikt dat de batterij achter de achteras zit, wat de balans ook nog eens verknoeit. Het resultaat is een auto die in acceleratie inderdaad zuiniger is dan een Tesla, maar heel wat minder aangenaam rijdt en door zijn beperktere massa ook niet zoveel van zijn energie terug kan winnen. Al die massa-beperkende maatregelen kostten ook nog eens heel wat naar R&D en materialen (gebruik van carbon chassis, ...) wat betekent dat het de auto ook nog eens duurder maakt dan een vergelijkbare auto gemaakt uit aluminium en zelfs staal.

De Tesla Model X en S zijn overigens uit aluminium, maar de Model 3 is overwegend staal. Scheelt in kostprijs.

Geplaatst:
3 minuten geleden, wooter zei:

Zo kan mijn Tesla bij regeneratief remmen tot 50kW terug naar de batterij sturen. Als ik er ook voor zorg dat ik aan 50kW accelereer (en dat is ongeveer wat de gemiddelde weggebruiker doet aan acceleratie) dan kost me die acceleratie dus geen extra energie.

Het blijft dus volledig in lijn met de fysica.

Dit is dan toch niet in lijn met de fysica. Kw is vermogen. Ge weet alleen of uw energie gerecupereerd wordt als de totale gerecupereerde energiehoeveelheid bij remmen dezelfde is als die ge verbruikt bij optrekken, en dat heeft in eerste orde niks te maken met hoe snel ge optrekt. De belangrijkste vraag is dus, wat is het rendement van de recuperatie bij remmen.

Geplaatst:

Zeg ik toch net... Je hebt een vermogensmeter op je dashboard. Als je vermogen bij accelereren even veel als bij remmen en ze beiden even lang in tijd duren, heb je geen verlies.

In de praktijk zal er natuurlijk wel een verlies zijn, maar je hebt ook verliezen aan luchtweerstand en rolweerstand.

Het discussiepunt nu is dat er een studie is waaruit blijkt dat de verliezen van lucht- en rolweerstand meer belang hebben in het verbruik van een elektrische auto dan die van acceleratie vs deceleratie.

maxresdefault.jpg

Geplaatst:
9 minuten geleden, wooter zei:

Zeg ik toch net...

Nee dat dacht ik niet.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Dus zo lang je rustig accelereert en op tijd begint uit te bollen zijn het voornamelijk de weerstanden. Dan zou je een 2.5ton zware auto super aero kunnen maken en toch zuiniger kunnen worden dan een i3.

(op voorwaarde dat je niet telkens optrekt in ludicris mode en bruusk gaat remmen)

Interessante materie toch. :)

Geplaatst:
8 minutes ago, Jupke said:

Dus zo lang je rustig accelereert en op tijd begint uit te bollen zijn het voornamelijk de weerstanden. Dan zou je een 2.5ton zware auto super aero kunnen maken en toch zuiniger kunnen worden dan een i3.

(op voorwaarde dat je niet telkens optrekt in ludicris mode en bruusk gaat remmen)

Interessante materie toch. :)

Dat is de theorie inderdaad. Zo heb ik deze zomer in Oostenrijk een bergpas genomen en boven op de berg had ik 40% lading over en de boordcomputer zei dat ik bij mijn bestemming 20km verder 41% zou over hebben. In het dal had ik 43% (dus 3% terug gewonnen) en inderdaad op bestemming had ik 41% :)

Een Model S en X hebben beiden een  luchtweerstandscoefficient van 0.24

Drag area (CdA) = Drag coefficient (Cd) * Frontal Area (A)
For Model S Drag area = CdA = 0.24 * 2.34 m2 = 0.562 m2
For Model X Drag area = CdA = 0.24 * 2.59 m2 = 0.622 m2

Een BMW i3 heeft een Cd van 0.29 en een frontal area van 2,38m2. 0,29 * 2,38m2 = 0,69m2. Een BMW i3 is dus minder aerodynamisch dan een Model X.

Geplaatst:

zo een elektromotor is best wel efficient als generator en daardoor ook als rem.

Nu hoe groter de motor, hoe meer je kan gaan remmen daarop.

En zolang je idd remt op de motor en niet op de remmen zelf, stop je er heel veel energie terug in (theoretisch evenveel, maar in de praktijk minder door allerhande verliezen)

Geplaatst:
45 minuten geleden, wooter zei:

boven op de berg had ik 40% lading over en de boordcomputer zei dat ik bij mijn bestemming 20km verder 41% zou over hebben. In het dal had ik 43% (dus 3% terug gewonnen) en inderdaad op bestemming had ik 41% :)

Op zich best knap natuurlijk om 'brandstof' te winnen tijdens het rijden.  Dat kan met een verbrandingsmotor niet.

Maar hoeveel procent had je bij het begin van de bergpas?  Dat zal wel wat meer geweest zijn dan 43%. 

Geplaatst:
Just now, Framfy said:

Op zich best knap natuurlijk om 'brandstof' te winnen tijdens het rijden.  Dat kan met een verbrandingsmotor niet.

Maar hoeveel procent had je bij het begin van de bergpas?  Dat zal wel wat meer geweest zijn dan 43%. 

Ik had meer maar weet niet meer hoeveel :). Ik ben natuurlijk ook stout geweest en ben vlotjes die berg opgereden want aan die zijde was dat een bochtige bergpas :).

Geplaatst:

Maar de relevante vraag hier is: hoeveel energie heeft een (jouw) Tesla nodig om over de bergpas te geraken, en hoeveel een BMW i3.

Weegt - bij de Tesla - de extra energie die wordt gewonnen door het hogere gewicht bij het afdalen door op de extra energie die wordt verloren om dat gewicht naar boven te krijgen?

Geplaatst:

Kan ik nu niet zeggen. Ik had toen nog geen logging op mijn Tesla geactiveerd.

De moeilijkheid is ook dat de i3 niet zo krachtig is. De Tesla accelereert sneller, dus zal dan ook meer verbruiken. Maar wat als je die Tesla gaat rijden met dezelfde prestaties als een i3? Hij zal bij acceleratie nog altijd meer verbruiken want meer massa die versneld moet worden, maar zal bij vertragen en de berg af rijden ook meer regenereren.

Geplaatst:

Hoeveel energie je recupereert tijdens het remmen hangt ook veel af van je rijstijl.

Je kan de wagen ook laten uitbollen zonder regeneratie, en puur de rolweerstand zijn werk laten doen. Doe je natuurlijk niet zo veel, maar het kan wel voorkomen.
Of je kan te hard remmen, waardoor je over het maximum regeneratievermogen gaat, en dus de mechanische remmen gaat aanspreken.

Beste is eigenlijk van zo hard mogelijk te remmen, maar net niet hard genoeg om de mechanische remmen te gebruiken. Je verkort daardoor de remtijd (en dus de tijd dat de andere verliezen ook kinetische energie wegnemen) en pompt de grootste hoeveelheid energie terug in de batterij.

Die 'studie' die aantoont dat een lichte elektrische auto niet voordelig zou zijn, heeft waarschijnlijk het meest te maken met relatief gewicht. Als je er van uit kan gaan dat de Model S en de i3 dezelfde elektrische efficiëntie hebben (vooral dan voor het regenereren), dan  is de grootste boosdoener voor het regenereren van de batterij de rijweerstand (lucht, rol, mechaniek,...). Rolweerstand is het meest beïnvloedt door de massa, en dat is een lineair verband. Stel volgende (gelijke rolweerstand van 0.015 voor beide):
1.5 ton (Lege i3) => 225 N
1.8 ton (Volle i3) => 270 N (+20%)
2.2 ton (Lege S) => 330 N
2.5 ton (Volle S) => 375 N (+13%)

Bij de i3 heb je dus 7% meer verlies, en kan je dus ook 7% minder recupereren.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

https://electrek.co/2017/12/11/porsche-all-electric-derivatives-mission-e/

“In France, for example, the figure is 70 per cent, in Austria it is over 80 per cent and in Belgium it is even over 90 per cent. When it comes to incoming orders, the Scandinavian countries are showing their high affinity for electromobility: In Norway, 90 per cent of all Panamera customers order a hybrid model, while in Finland the figure is 85 per cent.”

Geplaatst:

24 blz over electrische autos. Forum van de bond der elektriekers? 

Geplaatst:
24 blz over electrische autos. Forum van de bond der elektriekers? 

Dit is wooter z'n propaganda topic.
  • Vind ik leuk 1
Geplaatst:

BMW heeft ook grootse plannen

bmw-electrification-roadmap_100635723_l.

YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE0NjM0NzA7czoxOiJ3

YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE0NjM0NzE7czoxOiJ3

YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE0NjM0NzI7czoxOiJ3

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Over een paar jaar gaan ze er allemaal wel staan met iets elektrisch in elk segment.

Geplaatst:

@DDke was jij dat die problemen had met een laadpunt wegens 3 x 220V? 

Zou je kunnen oplossen door eerst een scheidingstransfo te plaatsen, dan heb je wel een 0V tussen lijn en aarding, ipv 133V waar de lader op flipt. 

Geplaatst:
1 hour ago, Tjeu said:

@DDke was jij dat die problemen had met een laadpunt wegens 3 x 220V? 

Zou je kunnen oplossen door eerst een scheidingstransfo te plaatsen, dan heb je wel een 0V tussen lijn en aarding, ipv 133V waar de lader op flipt. 

Hey! Was niet nodig uiteindelijk ;)

Geplaatst:

Moventoch. Gedaan met speelkaarten tussen de rayons te steken van de wielen bij een Tesla. Je hoeft ook niet meer zelf het geluid van een wagen na te doen,

Er is een oplossing -> https://www.sound-booster.com/en/sets/electric-vehicle.html

Airwick werkt momenteel aan een verstuiver met benzine- en dieselgeur. Benzine voor de Duitse markt. Diesel voor de Belgische. 

Geplaatst:

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een Twizzy? Hoe betrouwbaar is dat?

Geplaatst:
22 minuten geleden, Polygoon zei:

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een Twizzy? Hoe betrouwbaar is dat?

Je bedoelt dat karretje waar je nat en vuil uit komt bij regen? 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid