Gast Dirk75 Geplaatst: 4 juli 2018 Geplaatst: 4 juli 2018 (aangepast) Om terug on topic te komen: Voor mij voldoet de perfecte elektrische auto aan de volgende voorwaarden: gezinsauto maximaal 1500kg 80% laden in 10 minuten (snellader, dus niet altijd) bij ieder fossiel tankstation, grootwarenhuis, gemeenteparking, werkgever,... Rijbereik: 300km € 45000 Reisberline: max 1800kg 600km € 65000 stadsauto 1000kg 200 km € 30000 Alleen het snelladen en het bereik zijn momenteel het probleem. 20 minuten tot 80% is net te lang. 4 juli 2018 aangepast door Dirk75 Quote
stijn82 117 Geplaatst: 4 juli 2018 Geplaatst: 4 juli 2018 2 hours ago, ir_fuel said: Hoe patenteer je een nummer? op één of andere manier claimt peugeot het recht te hebben op het gebruik van een modelnaam bestaande uit 3 cijfers waarvan het middelste een 0 is. Porsche wou zijn 911 eerst 901 noemen maar dat mocht niet van peugeot. https://nl.wikipedia.org/wiki/Porsche_901 Quote
Gast wooter Geplaatst: 4 juli 2018 Geplaatst: 4 juli 2018 3 minutes ago, Dirk75 said: Om terug on topic te komen: Voor mij voldoet de perfecte elektrische auto aan de volgende voorwaarden: gezinsauto maximaal 1500kg 80% laden in 10 minuten (snellader, dus niet altijd) bij ieder fossiel tankstation, grootwarenhuis, gemeenteparking,... Rijbereik: 300km Maximaal € 50000 Dat is hetzelfde als zeggen dat je een 32 core smartphone met accuduur van een week wil, oplaadbaar op 5 minuten met ingebouwde zonnepanelen, met 8" scherm en 100gr zwaar. Gewicht is afhankelijk van accu's, en rijbereik afhankelijk van accu's. Snelladen binnen 10 minuten is afhankelijk van het aantal cellen in een accu, en het vermogen van de lader, en dat vermogen van de lader is dan ook afhankelijk van locatie, want niet overal heb je zo een vermogen liggen. En de prijs is ook afhankelijk van de accu's en de aantal cellen in een accu... Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 4 juli 2018 Geplaatst: 4 juli 2018 16 minutes ago, stijn82 said: op één of andere manier claimt peugeot het recht te hebben op het gebruik van een modelnaam bestaande uit 3 cijfers waarvan het middelste een 0 is. Porsche wou zijn 911 eerst 901 noemen maar dat mocht niet van peugeot. https://nl.wikipedia.org/wiki/Porsche_901 En dat is een patent? Quote
Le Capri Mauve 1.012 Geplaatst: 4 juli 2018 Geplaatst: 4 juli 2018 Trademark, subcategorie 'ge kunt altijd proberen er mee weg te komen'. Dat is Peugeot blijkbaar gelukt. Quote
stijn82 117 Geplaatst: 4 juli 2018 Geplaatst: 4 juli 2018 http://www.newworldencyclopedia.org/entry/Peugeot#Peugeot_model_numbers This tradition began in 1929, with the launch of the 201, which followed the 190. All numbers from 101 to 909 have been deposited as trademarks. Although in 1963, Porsche was forced to change the name of its new 901 coupé to 911, certain Ferraris and Bristols have been allowed to keep their Peugeot-style model numbers. An unsubstantiated explanation for the central "0" is that on early models the number appeared on a plate on the front of the car, with the hole for the starting handle coinciding with the zero. More recently, on the 307 cc and the 607, the button to open the trunk is located in the "0" of the label. Quote
Le Capri Mauve 1.012 Geplaatst: 4 juli 2018 Geplaatst: 4 juli 2018 Vraagje over die laadpalen. Hoe wisselen de autos een beetje vlot af? Ge komt toe, stel op uw werk, laadpaal bezet. Alle 15min gaan kijken of het al klaar is? Auto is opgeladen maar eigenaar komt niet af om pries uit te trekken? Quote
Gast wooter Geplaatst: 4 juli 2018 Geplaatst: 4 juli 2018 9 minutes ago, Le Capri Mauve said: Vraagje over die laadpalen. Hoe wisselen de autos een beetje vlot af? Ge komt toe, stel op uw werk, laadpaal bezet. Alle 15min gaan kijken of het al klaar is? Auto is opgeladen maar eigenaar komt niet af om pries uit te trekken? Over welke laadpalen heb je het? Van de laadpalen beschikbaar in het NewMotion netwerk kan je vaak de status via hun app volgen. Zo kan je zien wanneer een paal vrij komt. Ik heb nog nooit echt last gehad van een bezette paal, behalve 1 keer in een parkeergarage in Amsterdam toen er twee auto's met gewone verbrandingsmotor op de laadplekken stonden en ik dus niet kon laden, zodat ik na een optreden bij een supercharger moest laden. Quote
Le Capri Mauve 1.012 Geplaatst: 4 juli 2018 Geplaatst: 4 juli 2018 Geen idee wat voor palen. Er komt een kabel uit en die steekt in een auto. Hoe wordt er afgelost? Mag de volgende auto zelf die stekker uittrekken of mag alleen de eigenaar van de huidige auto dat? Ge kunt dan wel met berichtjes werken maar als alleen de huidige gebruiker die paal kan vrijgeven en die zit in een meeting of een 'meeting' , dan kan daar ook weer tijd over gaan. Quote
Gast wooter Geplaatst: 4 juli 2018 Geplaatst: 4 juli 2018 De kabel zit altijd vast in de auto en in de laadpaal. Ik kan met mijn Tesla vanop afstand de laadpoort wel openen en de kabel ontsluiten, maar dan moet er nog iemand staan om te weten dat ie de kabel er uit kan halen. En waar gaat die andere auto dan parkeren? Het idee is dat je bij volle auto de laadpaal en laadplaats terug vrij maakt. Quote
stijn82 117 Geplaatst: 4 juli 2018 Geplaatst: 4 juli 2018 Ik vraag mij af waarom het hier met de laadpunten zo moeilijk op gang komt. Een 'traaglader' in een parkeergarage, kan toch geen gigantisch dure investering zijn. In veel parkings zijn er 2 of 3 laadpalen, schoorvoetend gaat men nu richting 6-8. Vanaf er genoeg laadpalen zijn kan je gewoon je auto er de hele dag laten staan. Ik heb ook ni veel zin om nog eens een kwartier terug naar de parkeergarage te wandelen om de auto te verzetten als ik bv een dag in een stad rondloop. Bij een snellader maakt het niet zo uit, ben je toch na een kwartiertje terug weg, net genoeg voor een plaspauze en een koffie te drinken. Quote
Gast Dirk75 Geplaatst: 4 juli 2018 Geplaatst: 4 juli 2018 (aangepast) 1 uur geleden, wooter zei: Dat is hetzelfde als zeggen dat je een 32 core smartphone met accuduur van een week wil, oplaadbaar op 5 minuten met ingebouwde zonnepanelen, met 8" scherm en 100gr zwaar. Gewicht is afhankelijk van accu's, en rijbereik afhankelijk van accu's. Snelladen binnen 10 minuten is afhankelijk van het aantal cellen in een accu, en het vermogen van de lader, en dat vermogen van de lader is dan ook afhankelijk van locatie, want niet overal heb je zo een vermogen liggen. En de prijs is ook afhankelijk van de accu's en de aantal cellen in een accu... Trek jij alles graag in het belachelijke? bmw i3 1320 kg 80% snelladen in 20 min. naar 10 min aub Bereik: 200 km naar 300km aub Prijs: 40.000 naar 30.000 aub Geen gekke vooruitgang hoor.... 4 juli 2018 aangepast door Dirk75 Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 4 juli 2018 Geplaatst: 4 juli 2018 12 minutes ago, stijn82 said: Ik vraag mij af waarom het hier met de laadpunten zo moeilijk op gang komt. Een 'traaglader' in een parkeergarage, kan toch geen gigantisch dure investering zijn. In veel parkings zijn er 2 of 3 laadpalen, schoorvoetend gaat men nu richting 6-8. Omdat iemand dat moet betalen? Quote
Gast wooter Geplaatst: 4 juli 2018 Geplaatst: 4 juli 2018 4 minutes ago, Dirk75 said: Trek jij alles graag in het belachelijke? Nee, helemaal niet. Quote bmw i3 Een krappe gezinswagen. Quote 1320 kg ... met 33kW batterij. Als je dit optrekt naar 66kW voor je range, wat betekent dit voor het gewicht? Quote 80% snelladen in 20 min. naar 10 min aub De i3 kan nu al niet in 20 minuten 80% laden. Je kan de laadpaal uitbreiden naar 100kW, maar je zit in een 33kW batterij pack met beperkt aantal cellen dus dat vermogen ga je niet trekken. Met een 66kW batterij misschien wel, maar dan kom je in problemen met je gewenste gewicht. Quote Bereik: 200 km naar 300km aub Zie grotere batterij. Quote Prijs: 40.000 naar 30.000 aub De batterij wordt dubbel zo groot maar je wil 'm voor 10K minder? Quote Geen gekke vooruitgang hoor.... ... Quote
Gast Dirk75 Geplaatst: 4 juli 2018 Geplaatst: 4 juli 2018 13 minuten geleden, stijn82 zei: Ik vraag mij af waarom het hier met de laadpunten zo moeilijk op gang komt. Een 'traaglader' in een parkeergarage, kan toch geen gigantisch dure investering zijn. In veel parkings zijn er 2 of 3 laadpalen, schoorvoetend gaat men nu richting 6-8. Vanaf er genoeg laadpalen zijn kan je gewoon je auto er de hele dag laten staan. Ik heb ook ni veel zin om nog eens een kwartier terug naar de parkeergarage te wandelen om de auto te verzetten als ik bv een dag in een stad rondloop. Bij een snellader maakt het niet zo uit, ben je toch na een kwartiertje terug weg, net genoeg voor een plaspauze en een koffie te drinken. Er komt bv 60A binnen in een parking... Dat moet je dan verdelen over 6-8 auto's... Quote
Gast wooter Geplaatst: 4 juli 2018 Geplaatst: 4 juli 2018 2 minutes ago, ir_fuel said: Omdat iemand dat moet betalen? Het is het kip of ei verhaal. In Nederland zijn die laadpalen populairder, en bijgevolg zie je er ook 7 keer zo veel staan. Dat komt allemaal omdat daar men stevig korting gaf aan hybrides en BEV's qua VAA. Belgie is daarin conservatiever; als leasemaatschappijen niet mee in zee gaan, en niemand dan zo een auto kan leasen, gaat ook niemand laden met zijn hybride, en komen er geen laadpalen bij. Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 4 juli 2018 Geplaatst: 4 juli 2018 1 minute ago, wooter said: Het is het kip of ei verhaal. In Nederland zijn die laadpalen populairder, en bijgevolg zie je er ook 7 keer zo veel staan. Dat komt allemaal omdat daar men stevig korting gaf aan hybrides en BEV's qua VAA. Belgie is daarin conservatiever; als leasemaatschappijen niet mee in zee gaan, en niemand dan zo een auto kan leasen, gaat ook niemand laden met zijn hybride, en komen er geen laadpalen bij. En als je een hybride hebt met tankkaart, ga jij dan betalen om die in te pluggen? Quote
Gast Dirk75 Geplaatst: 4 juli 2018 Geplaatst: 4 juli 2018 1 minuut geleden, wooter zei: Nee, helemaal niet. Een krappe gezinswagen. ... met 33kW batterij. Als je dit optrekt naar 66kW voor je range, wat betekent dit voor het gewicht? De i3 kan nu al niet in 20 minuten 80% laden. Je kan de laadpaal uitbreiden naar 100kW, maar je zit in een 33kW batterij pack met beperkt aantal cellen dus dat vermogen ga je niet trekken. Met een 66kW batterij misschien wel, maar dan kom je in problemen met je gewenste gewicht. Zie grotere batterij. De batterij wordt dubbel zo groot maar je wil 'm voor 10K minder? ... Sorry, was 39 minuten 80% laden De komende 120ah batterij zal ongeveer hetzelfde gewicht hebben, en zelfs bij de productie van de batterij een lagere prijs. Generatie 5 batterijen zijn veelbelovend. 2021 De i3 is een stadswagen Ik vermoed dat mijn ideale auto gewoon in 2021 te koop is... Quote
Gast wooter Geplaatst: 4 juli 2018 Geplaatst: 4 juli 2018 2 minutes ago, Dirk75 said: Er komt bv 60A binnen in een parking... Dat moet je dan verdelen over 6-8 auto's... Dat is toch absoluut geen probleem? 60A 3 fase is 24kW. Dat verdelen over 6 auto's is 4kW elk, of 32kWh op 8 uren laden. Dat is in een Model S 160km range erbij geladen. Verdeel je het over 8 auto's, krijgt iedereen 3kW of 24kWh op 8 uren, wat 120 km is voor een Model S. Als er ook nog hybrides aan hangen met een batterij van bijvoorbeeld 9kW, zijn die al vol na 3 uren laden en gaat de rest van het vermogen naar de andere auto's. Quote
Gast Dirk75 Geplaatst: 4 juli 2018 Geplaatst: 4 juli 2018 (aangepast) 3 minuten geleden, wooter zei: Dat is toch absoluut geen probleem? 60A 3 fase is 24kW. Dat verdelen over 6 auto's is 4kW elk, of 32kWh op 8 uren laden. Dat is in een Model S 160km range erbij geladen. Verdeel je het over 8 auto's, krijgt iedereen 3kW of 24kWh op 8 uren, wat 120 km is voor een Model S. Als er ook nog hybrides aan hangen met een batterij van bijvoorbeeld 9kW, zijn die al vol na 3 uren laden en gaat de rest van het vermogen naar de andere auto's. De vraag was, waarom niet meer... 50 elektrische auto's in een parking. En 60A is al veel voor een parking, zeker als ze gaan factureren op capaciteit. En je vergeet de omzettingsverliezen, en het intelligent maken van het systeem. 4 juli 2018 aangepast door Dirk75 Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 4 juli 2018 Geplaatst: 4 juli 2018 Die laadpalen nemen plaats in die ze kunnen verhuren aan een verbrandingsmotor. De bezetting van zo'n laadpaal plaats ligt veel lager dan de universele variant ervan. Lijkt me toch simpel waarom ze proberen vermijden gewone parkeerplaatsen op te geven voor laadpaalplaatsen? Quote
Gast wooter Geplaatst: 4 juli 2018 Geplaatst: 4 juli 2018 2 minutes ago, Dirk75 said: Sorry, was 39 minuten 80% laden En dat terug brengen naar 10 minuten? Hoe ga je dat doen? 200kW laders, tot daar aan toe, maar de batterij kan dat vermogen niet aan. 2 minutes ago, Dirk75 said: De komende 120ah batterij zal ongeveer hetzelfde gewicht hebben, en zelfs bij de productie van de batterij een lagere prijs. 120Ah is 48kWh, dat is absoluut niet een verdubbeling dus 300km eruit halen gaat moeilijk worden. 2 minutes ago, Dirk75 said: Generatie 5 batterijen zijn veelbelovend. 2021 Ja. Maar BMW heeft geen productiecapaciteit. 2 minutes ago, Dirk75 said: De i3 is een stadswagen Ik vermoed dat mijn ideale auto gewoon in 2021 te koop is... Ik denk dat je jouw ideale auto misschien tegen dan kan reserveren, maar absoluut nog niet uitgeleverd krijgen. Behalve als je een Model 3 wilt. Quote
Gast wooter Geplaatst: 4 juli 2018 Geplaatst: 4 juli 2018 1 minute ago, Polygoon said: Die laadpalen nemen plaats in die ze kunnen verhuren aan een verbrandingsmotor. De bezetting van zo'n laadpaal plaats ligt veel lager dan de universele variant ervan. Lijkt me toch simpel waarom ze proberen vermijden gewone parkeerplaatsen op te geven voor laadpaalplaatsen? In de Interparkings rondom Brussel zijn die plaatsen toch vaak altijd bezet hoor. Ik weet nog een interparking waar regelmatig plaats is aan de laadpalen, maar ik ga niet zeggen waar Quote
stijn82 117 Geplaatst: 4 juli 2018 Geplaatst: 4 juli 2018 1 minute ago, Polygoon said: Die laadpalen nemen plaats in die ze kunnen verhuren aan een verbrandingsmotor. De bezetting van zo'n laadpaal plaats ligt veel lager dan de universele variant ervan. Lijkt me toch simpel waarom ze proberen vermijden gewone parkeerplaatsen op te geven voor laadpaalplaatsen? Pff, neem nu interparking antwerpen centraal (ik kom daar regelmatig). 1107 plaatsen, waarvan momenteel 16 gehandicapten en 2 elektrisch, deze zijn vaak bezet (ze zijn bezig met de uitbreiding naar 8 ). Ik heb die parking nog nooit vol geweten. En met een gigantisch duur tarief van 18 euro per dag, moeten ze toch wel rap zo'n laadpuntje bijeen kunnen sparen.. Quote
Gast Dirk75 Geplaatst: 4 juli 2018 Geplaatst: 4 juli 2018 (aangepast) 15 minuten geleden, wooter zei: En dat terug brengen naar 10 minuten? Hoe ga je dat doen? 200kW laders, tot daar aan toe, maar de batterij kan dat vermogen niet aan. 120Ah is 48kWh, dat is absoluut niet een verdubbeling dus 300km eruit halen gaat moeilijk worden. Ja. Maar BMW heeft geen productiecapaciteit. Ik denk dat je jouw ideale auto misschien tegen dan kan reserveren, maar absoluut nog niet uitgeleverd krijgen. Behalve als je een Model 3 wilt. Bij z'n introductie in 2013 was de BMW i3 een behoorlijk futuristische auto en qua uiterlijk is hij dat nog steeds, maar het accupakket is inmiddels wat minder opzienbarend. In 2016 was er al sprake van een forse verbetering toen de 60 Ah-versie gezelschap kreeg van de 94 Ah-variant. Die auto houdt het dankzij een accupakket van zo'n 33 kWh volgens de moderne WLTP-cyclus 250 km vol. In vergelijking met de Opel Ampera-e (380 km) en nieuwkomer Hyundai KonaElectric (tot 482 km) houdt dat echter nog steeds niet over. Volgens de meest recente informatie komt er daarom zeker een variant met een grotere accucapaciteit, al is het naar verdere details nog even gissen en kan de importeur het nieuws nog niet bevestigen. Liefhebbersplatform BMWblog.com heeft het over een 120 Ah-versie met een 60 procent grotere 'range' dan de reeds bekende variant. Met een accupakket van 40 kWh, geen onlogische stap boven de 33 kWh van de huidige i3, komt de basisversie van de eerdergenoemde Kona Electric 345 km ver. We wachten geduldig af… 300 km zal mogelijk zijn Hyundai kona... komt aardig in de buurt... https://www.egear.be/hyundai-kona-electric/ Hyundai Kona Electric prijs Officiële prijzen zijn nog niet bekend. Voor de 39 kWh en 64 kWh uitvoeringen verwachten we een prijskaartje van respectievelijk 33.000€ en 40.000€. https://www.hyundai.nl/hyundai-kona-electric Electric 64 kWh 0AT Comfort 64 kWh Elektrisch 2WD A € 38.315,- € 39.195,- Electric 64 kWh 0AT Fashion 64 kWh Elektrisch 2WD A € 40.615,- € 41.495,- Electric 64 kWh 0AT Premium 64 kWh Elektrisch 2WD A € 44.115,- € 44.995,- Verlengde Garantie Consumentenprijs incl. BTW 6e jaar - Elektrisch € 491,- 6e + 7e jaar - Elektrisch € 897,- Snelle beslissers t/m 7e jaar - Elektrisch € 834,- De Hyundai Verlengde Garantie moet aansluiten op de fabrieksgarantie. Speciale aanbieding voor snelle beslissers: Verlengde Garantie tot en met het 7e jaar direct afsluiten bij aanschaf van uw nieuwe Hyundai. Kilometerbeperking Hyundai Verlengde Garantie: 6e+7e jaar benzine: 200.000 km, 6e+7e jaar diesel: 250.000 km. https://h-static.nl/downloads/136/Prijslijst-Hyundai-KONA-Electric.pdf Full option: € 46000 4 juli 2018 aangepast door Dirk75 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.