Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
6 minuten geleden, PJH zei:

Ik vind van niet :D Als je een EV gebruikt om enkel mee naar de winkel te gaan, dan verbruikt hij 5 keer zoveel gewoon door zijn verbruik van stil te staan.

ja dat is ook waar, maar daar hoor je nooit niemand over.

net zoals met een EV en een caravan in de winter op reis gaan...dan verbruik je 100km radius over 25km rijden ofzo

Geplaatst:
3 minuten geleden, WoKe zei:

With all do respect. Da’s bullshit!

Nee, eigenlijk niet.

Ik werk fulltime van thuis en het komt soms voor dat ik in een week tijd enkel 1 keer naar de supermarkt gereden heb met mijn firmawagentje. Da's 6 kilometer heen en terug.

Een tesla verbruikt ongeveer 2% per dag als hij stilstaat (2% van 500km range is 10km). Na een week is die dus 70km kwijt, en heeft hij 6km gereden.

Staat op heel wat plaatsen op 't internet te lezen:
https://tesla-info.com/blog/vampire-battery-drain.php

Sluipverbruik valt niet op als je veel rijdt, maar als je echt weinig doet kan de brandstofrekening efkes maal 5 gaan :D

Geplaatst:
4 minuten geleden, ICM zei:

Zalig inderdaad.

Als je opgeblazen luchtballonnen moet transporteren.

Onze Renaults Master hebben een nuttig toegelaten laadvermogen van 1200kg. Met die batterijtjes onderin kan je dus niet één palletje zand meer vervoeren. Joepie.

De sprinters bij ons 750 kg , met als gevolg 1000 kg overladen continue . 

Geplaatst:
2 minuten geleden, Bart zei:

De sprinters bij ons 750 kg , met als gevolg 1000 kg overladen continue . 

Wordt een kostelijk grapje als die batterijen er nog in moeten.

Nog een groter probleem voor de transportsector. Al die vrachtwagens verliezen nuttig vracht- en dus facturatievermogen als ze batterijen moeten "transporteren".

Geplaatst:
1 uur geleden, ir_fuel zei:

En weer kan dit een pak simpeler he.

Kilometerheffing op basis van CO2 uitstoot van het voertuig, als enige taks.

Degene die dan 1000km / jaar rijdt met iets dat 300g CO2 uitstoot wordt niet gestraft, degene die 20.000km rijdt met een EV ook niet.

Het eerlijkste voor iedereen, en de markt zal zijn ding wel doen.

idd, ik was/ben 100% voorstander van een taks op km's. Had mij veel liever een RSQ8 of RS6 gekocht voor hetzelfde geld. Maar puur fiscaal, naar de etron gegaan,  ook  al doe ik amper km's. Dus taks op km's is een droom voor mij.  :D

Geplaatst:
32 minuten geleden, PJH zei:

Nee, eigenlijk niet.

Ik werk fulltime van thuis en het komt soms voor dat ik in een week tijd enkel 1 keer naar de supermarkt gereden heb met mijn firmawagentje. Da's 6 kilometer heen en terug.

Een tesla verbruikt ongeveer 2% per dag als hij stilstaat (2% van 500km range is 10km). Na een week is die dus 70km kwijt, en heeft hij 6km gereden.

Sluipverbruik valt niet op als je veel rijdt, maar als je echt weinig doet kan de brandstofrekening efkes maal 5 gaan :D

De onze (XC40 Electric) slaapt buiten en staat ook soms 5d stil. Daar gaat dus geen % vanzelf af hè. Die posts waar gij naar verwijst slaan op Tesla Sentry die continue de omgeving scant en filmt en op de (not so) smart climate control die de auto gaat preheaten omdat hij denk dat er msschn gereden gaat worden. Dat zijn settings en features die gewoon niet juist staan en niet representatief zijn voor EV’s in general. 
Ik kan anders ook zo zeggen dat een (ic) camion ook massa’s sluipverbruik heeft, want als ik de mijne 2 weken laat staan zonder de batterijsleutel af te leggen dan heeft de tachograaf en de luchtvering (die stand-by blijft omdat em denkt dat er msschn een laadkaai in de buurt is) de batterij ook leeggetrokken. En ge wilt zelf niet weten hoeveel nafte er bij mijn classic Mini via die dubbele weber verdampt ?

Geplaatst: (aangepast)
1 uur terug, tuscani zei:

idd, ik was/ben 100% voorstander van een taks op km's. Had mij veel liever een RSQ8 of RS6 gekocht voor hetzelfde geld. Maar puur fiscaal, naar de etron gegaan,  ook  al doe ik amper km's. Dus taks op km's is een droom voor mij.  :D

Idem hier , als fiscaal geen rol speelde was het een pana turbo s , maar ja pech het is nu zo niet .

maar indien er een fiscaal vriendelijke pana komt met veel vermogen , wissel ik terug , de  Taycan is iets te weinig comfortabel ivg met de pana voor mij.

aangepast door Bart
Geplaatst:
10 uren geleden, Bart zei:

als er morgen een auto op kernenergie uitkomt met 2000 pk en nog meer voordelen , voor mij is dat ook goed bij wijze van spreken.?

Ford Nucleon

253371.jpg

Helaas niet in productie gekomen. 

Geplaatst: (aangepast)
16 minuten geleden, CAS zei:

Ford Nucleon

253371.jpg

Helaas niet in productie gekomen. 

Probleem met range direct opgelost ?

aangepast door Bart
Geplaatst:
14 uren geleden, ICM zei:

Wordt een kostelijk grapje als die batterijen er nog in moeten.

Nog een groter probleem voor de transportsector. Al die vrachtwagens verliezen nuttig vracht- en dus facturatievermogen als ze batterijen moeten "transporteren".

Is compleet belachelijk, aan de huidige tarieven moet je al flink werken om een wagen rendabel te houden. Dat zou de prijs van transport met 30% omhoog brengen. Met de tol die overal blijft stijgen en het mobility pack er nog eens bij gaan we dat als consument serieus gaan voelen.

Ik zie die mannen ook al elke avond massaal gaan pluggen op zo een snelwegparking, daar zijn we nog niet klaar voor denk ik!

Ze zijn in die sector wel serieus bezig met waterstof en de extra's zoals aggregaten te vergroenen. Frigo's met zonnepanelen op bijvoorbeeld, alternatieve brandstoffen zoals HVO is ook een realiteit maar daar zijn die blends ook niet altijd zo "groen".

Geplaatst:
14 uren geleden, Liquid Li0n zei:

ja dat is ook waar, maar daar hoor je nooit niemand over.

net zoals met een EV en een caravan in de winter op reis gaan...dan verbruik je 100km radius over 25km rijden ofzo

Dat is inderdaad mijn grote angst. Ik heb een grote Diesel gekocht om overal met mijn caravan van 1500kg naartoe te kunnen rijden. Wat ga ik in godsnaam met dat ding doen als ik om de 200km moet laden. :noparty:

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
14 hours ago, PJH said:

Nee, eigenlijk niet.

Dat is wel zever.

Ik heb het aan een maat van me gevraagd. die verliest 2km / dag aan range. Dat is 5 keer minder dan wat jij zegt.

Geplaatst:
8 minuten geleden, Jupke zei:

Dat is inderdaad mijn grote angst. Ik heb een grote Diesel gekocht om overal met mijn caravan van 1500kg naartoe te kunnen rijden. Wat ga ik in godsnaam met dat ding doen als ik om de 200km moet laden. :noparty:

Dat gezegd zijnde zou ik 95% van alle andere verplaatsingen perfect met een EV kunnen doen.

Ik lees hier graag alle berichten over rijplezier maar 95% van wat ik met de auto rij is in 70-50-30 zones waar het dan ook nog eens druk is en als het eens niet druk is staat het vol met trajectcontroles. Het plezier van auto rijden in hier bij mij al enkele jaren niet meer aan de orde helaas.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
21 minuten geleden, Jupke zei:

Vandaag kan een hybride dat perfect opvangen, in de toekomst blijft dit een vraag. Hetzelfde voor motorhomes, paardentrailers, boottrailers, ... al dat soort "hobbyvervoer" heeft op dit moment geen oplossing. Vandaar dat ik denk dat er ook niks vast ligt, we zijn nog lang niet allemaal aan de EV. Uiteindelijk is dat ook niet nodig, wanneer we massaal EV gaan en de rest bewust omgaat met hun keuzes zitten we ook goed. Stel dat jij een hybride kan rijden die je electrische range genoeg geeft voor 90% van je verplaatsingen en toch je vakanties kan doen met de caravan is dat een perfecte oplossing. Voor mij valt dit onder de vermelding die ze maakten bij de aankondiging dat er genoeg EV's op de markt moesten zijn en er genoeg laadpunten moesten zijn en dergelijke. Ze hebben er eigenlijk direct hun opening bij gezet.

Mijn lichte vracht euro 4 diesel blijft nog een tijd als derde auto, tot ik weet waar we hiermee aan toe zijn. Ook niet echt een ideale oplossing, maar met zoveel onduidelijkheid ...

Geplaatst:
9 minuten geleden, josenjef zei:

Vandaag kan een hybride dat perfect opvangen, in de toekomst blijft dit een vraag. Hetzelfde voor motorhomes, paardentrailers, boottrailers, ... al dat soort "hobbyvervoer" heeft op dit moment geen oplossing. Vandaar dat ik denk dat er ook niks vast ligt, we zijn nog lang niet allemaal aan de EV. Uiteindelijk is dat ook niet nodig, wanneer we massaal EV gaan en de rest bewust omgaat met hun keuzes zitten we ook goed. Stel dat jij een hybride kan rijden die je electrische range genoeg geeft voor 90% van je verplaatsingen en toch je vakanties kan doen met de caravan is dat een perfecte oplossing. Voor mij valt dit onder de vermelding die ze maakten bij de aankondiging dat er genoeg EV's op de markt moesten zijn en er genoeg laadpunten moesten zijn en dergelijke. Ze hebben er eigenlijk direct hun opening bij gezet.

Mijn lichte vracht euro 4 diesel blijft nog een tijd als derde auto, tot ik weet waar we hiermee aan toe zijn. Ook niet echt een ideale oplossing, maar met zoveel onduidelijkheid ...

Een hybride die 1500+ kan trekken, gaat ook niet de goedkoopste zijn vrees ik. Vroeger kon elke 2l diesel dat, tegenwoordig met kleine versnellingsbakken, uitstootnormen ed. is het meestal enkel nog de top-motoren waar nog iets van trekvermogen in zit. Dat was de grootste reden waarom ik 2j geleden deze gekocht had, in de 5008 range was dat de laatste normale 2l die dat kon, als je nu een nieuwe koopt moet je de 190pk nemen in topuitvoering, al de rest mag max 12-1300kg trekken. Ook bij Jeep gaan horen toen, idem verhaal daar.

Geplaatst:
9 minuten geleden, Jupke zei:

Een hybride die 1500+ kan trekken, gaat ook niet de goedkoopste zijn vrees ik. Vroeger kon elke 2l diesel dat, tegenwoordig met kleine versnellingsbakken, uitstootnormen ed. is het meestal enkel nog de top-motoren waar nog iets van trekvermogen in zit. Dat was de grootste reden waarom ik 2j geleden deze gekocht had, in de 5008 range was dat de laatste normale 2l die dat kon, als je nu een nieuwe koopt moet je de 190pk nemen in topuitvoering, al de rest mag max 12-1300kg trekken. Ook bij Jeep gaan horen toen, idem verhaal daar.

Onze Outlander PHEV mag 1500kg trekken. Golf GTE bv. mag ook 1500kg trekken.

Maar er zijn er niet veel idd.

Geplaatst:
12 minuten geleden, Jupke zei:

VAG en Volvo alvast wel. Peugeots hebben altijd weinig trekvermogen op papier, ik denk bij onze 5008 nu dat er 650 op papier staat. Mijn 308 mocht ook weinig trekken, 750 denk ik op papier.

Geplaatst:
3 minuten geleden, Greg zei:

XC90 T8 -> 2400 kg 
Maar idd dan niet (echt) meer goedkoop te noemen

Geplaatst:
3 minuten geleden, Greg zei:

2j geleden had ik die nochtans bekeken en toen om die reden uit mijn lijst geschrapt, hoe oud is die? (de outlander, golf heb ik niet bekeken, te klein voor ons en daar wil ik ook niet mee trekken)

Geplaatst:
Zojuist, WoKe zei:

XC90 T8 -> 2400 kg 
Maar idd dan niet (echt) meer goedkoop te noemen

Awel ja, dat was mijn punt dus, en nu spreken we over hybride maar uit de eerste berichten zouden die er toch ook uit moeten? (al zeg ik er ineens bij dat ik dat totaal nog niet gevolgd heb eigenlijk)

Geplaatst:
18 minuten geleden, Jupke zei:

Awel ja, dat was mijn punt dus, en nu spreken we over hybride maar uit de eerste berichten zouden die er toch ook uit moeten? (al zeg ik er ineens bij dat ik dat totaal nog niet gevolgd heb eigenlijk)

De mijne komt in maart volgend jaar te koop ?
Ideaal om een caravan te trekken de komende 10j

Geplaatst:
10 minuten geleden, WoKe zei:

De mijne komt in maart volgend jaar te koop ?
Ideaal om een caravan te trekken de komende 10j

Ik ga eerst die 5008 oprijden tot hij niet meer kan (heeft nog geen 50k km nu en mag er ook 1800 trekken).

Geplaatst:
1 uur geleden, ir_fuel zei:

Dat is wel zever.

Ik heb het aan een maat van me gevraagd. die verliest 2km / dag aan range. Dat is 5 keer minder dan wat jij zegt.

15 uren geleden, WoKe zei:

De onze (XC40 Electric) slaapt buiten en staat ook soms 5d stil. Daar gaat dus geen % vanzelf af hè.

Ok, dan ben ik mis. Ik heb er geen ervaring mee en lees enkel wat rond op't internet, de nuances en details gaan dan soms verloren.

Enen uit mijn familie kloeg er wel over, maar da's dan mss idd die speciale zever die allemaal opstaat en gewoon stroom zit te verstoken (hij kent 0,0 van auto's)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid