Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Aan die snelladers kost "de bak volgooien" even veel als aan een gewoon tankstation, idd.

Geplaatst:
6 minuten geleden, ir_fuel zei:

Aan die snelladers kost "de bak volgooien" even veel als aan een gewoon tankstation, idd.

dat gaat leuk zijn voor de mensen die op een appartementje wonen en in de straat moeten parkeren...

oftewel een avondje op de gsm tokkelen aan de publieke trage laadpaal, of minder lang wachten en volle pot aftikken aan de snelle laadpaal...

Geplaatst:
Zojuist, Liquid Li0n zei:

dat gaat leuk zijn voor de mensen die op een appartementje wonen en in de straat moeten parkeren...

oftewel een avondje op de gsm tokkelen aan de publieke trage laadpaal, of minder lang wachten en volle pot aftikken aan de snelle laadpaal...

Da's toch geen probleem? In de krant staat dat je gewoon een ander huis kunt kopen waar dat probleem zich niet voordoet.

• Grappig 4
Geplaatst:
15 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

dat is best fors, meeste diesels zitten aan 6 a 7 liter

Hoe bereken je dat, of zijn er ergens van die website met een calculator?

Was zelf ook eens wat aan het rekenen. Klopt het dat je dan voor een Audi E-tron met een 93 kw/u batterij (dus pak 90) aan 69 (dus 70) cent iets van een 60 a 65 euro moet betalen aan de pomp euh laadpaal ?...ja wadde

Op spritmonitor.de vind je al wat gemiddelde verbruiken van EV's. 225Wh is wat een Model S ongeveer verbruikt zomer/winter overall als ik het goed heb.

Geplaatst:
3 minuten geleden, PJH zei:

Da's toch geen probleem? In de krant staat dat je gewoon een ander huis kunt kopen waar dat probleem zich niet voordoet.

oh ja was ik even vergeten...en zo kan je ineens voor een energielabel A huis gaan, dat is maar 50 000 euro meer dus dat lukt wel met de stijging van het geld op de spaarboekjes volgens de overheid.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
14 minuten geleden, Greg zei:

Op spritmonitor.de vind je al wat gemiddelde verbruiken van EV's. 225Wh is wat een Model S ongeveer verbruikt zomer/winter overall als ik het goed heb.

hoe kom jij aan die 15,5?

Ik zie idd dat een Audi e tron of Tesla Model S 25 kw/u verbruikt

25x 0.69 =17.25
25x 0.59 = 14.75

Geplaatst:

Er zijn momenteel veel te weinig laadpalen om dat grootse plan van elektrisch rijden door te voeren.

Het elektriciteitsnet is op veel plaatsen niet klaar om het nodig aantal laadpalen aan te kunnen.

Die beide factoren lijken mij vergeten te zijn in de "regelgeving" die men wil doorvoeren.

Ook opvallend : in het kader van de "vergroening" gaat het tegenwoordig alleen nog maar over elektrisch rijden. 

Wat met de hybride (klassieke verbrandingsmotor + elektriciteit) ? 

Wat met de 2richtingsbatterij (tijdens de dag de autobatterij opladen, 's nachts haal je elektriciteit uit je autobatterij zodat je thuis je ding kan doen, waarbij er ingesteld is dat je autobatterij nog genoeg autonomie moet hebben voor je verplaatsingen van de volgende dag) ? 

Wat met de waterstofauto's ? Zijn er nog niet veel, maar je hoort er nu niks meer over... 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 uur geleden, Liquid Li0n zei:

hoe kom jij aan die 15,5?

Ik zie idd dat een Audi e tron of Tesla Model S 25 kw/u verbruikt

25x 0.69 =17.25
25x 0.59 = 14.75

22.5 * 0.69 had ik gerekend = 15.5

Geplaatst:
38 minuten geleden, Soul zei:

Er zijn momenteel veel te weinig laadpalen om dat grootse plan van elektrisch rijden door te voeren.

Het elektriciteitsnet is op veel plaatsen niet klaar om het nodig aantal laadpalen aan te kunnen.

Die beide factoren lijken mij vergeten te zijn in de "regelgeving" die men wil doorvoeren.

Ook opvallend : in het kader van de "vergroening" gaat het tegenwoordig alleen nog maar over elektrisch rijden. 

Wat met de 2richtingsbatterij (tijdens de dag de autobatterij opladen, 's nachts haal je elektriciteit uit je autobatterij zodat je thuis je ding kan doen, waarbij er ingesteld is dat je autobatterij nog genoeg autonomie moet hebben voor je verplaatsingen van de volgende dag) ? 

Wat met de waterstofauto's ? Zijn er nog niet veel, maar je hoort er nu niks meer over... 

Gisteren was het op VTM Nieuws nochtans :lol:

1. Hoe werkplaatsen 70.000€ moeten investeren om aan zo'n ding "veilig" te kunnen werken. Zeer ontvlambaar.

2. De productie van waterstofgas is ook bijlange (nog) niet milieuvriendelijk

3. Zou eerder interessant zijn voor grote (werk)voertuigen zoals tractors, camions,...

4. Wat ze vergeten vermelden is dat dat ook in een cilindertank (zoals een duikfles) moet opgeslagen worden onder de auto die onder 800(!) bar druk staat. Een duikfles is bv. 200 of 300 bar, en als je die op zijn kop laat vallen, schiet die net niet over een appartementsgebouw denk ik. LPG-auto's waren zogezegd de bommen vroeger, maar denk dat dit nog andere koek is.

Geplaatst:

Kip en ei verhaal he ?
Er zijn te weinig laadpalen om allemaal electrisch te rijden
Er zijn te weinig electrische auto's om meer laadpalen te installeren.
Aangezien het niet overnight zal gebeuren dat we allemaal electrisch rijden is er tijd om palen bij te zetten, en aangezien het 'beleid' dit pusht zou er tractie moeten zijn om het te doen.

Ze gaan laadpalen inplannen, waar nodig merken dat het net verzwaard moet worden, het net verzwaren en tenslotte de laadpaal installeren.
Zelfde verhaal he, 't is iets dat over een periode van x-jaar gaat gebeuren. Hetzelfde gaat ook op voor warmtepompen, enz ...
Het ene volgt het andere en het gaat wel wat tijd in beslag nemen.

Ik mag hopen dat ze daar wel aan gedacht zullen hebben.
Ongetwijfeld gaan ze hier en daar nog wel een arm moeten omdraaien, maar het is nogal onvermijdelijk neen.

En de renovatie van woningen ?
Maar idd, er zijn nog een hoop andere zaken waar er 'groene' winst te halen valt.
Waarschijnlijk ook een 'choose your battles' verhaal, want als ze nu ook nog op 3 andere domeinen maatregelen afkondigen dan zou het wel eens kunnen dat er een paar hun hoofd op een staak eindigt ?

Dat snap ik eerlijk gezegd ook niet dat er als transitie hier niet meer op ingezet wordt.
Een hybrid met een electrische range van bvb 150km ...

Da's ook onbegrijpelijk dat er hier niet meer duidelijkheid over is.
Stel dat ze dit mogelijk maken in de nabije toekomst, dat zou een game-changer zijn

Zelf weet ik er niet al teveel van, maar ik had begrepen dat waterstof produceren niet meteen het meest energie-efficient is.
Maar wat nu niet is kan misschien nog komen?

Geplaatst:

Veel succes met het elektriciteitsnetwerk in Brussel. Dat schijnt helemaal een drama te zijn :D 

Geplaatst:
25 minuten geleden, ir_fuel zei:

Veel succes met het elektriciteitsnetwerk in Brussel. Dat schijnt helemaal een drama te zijn :D 

Ach, puttekes graven en kabelkes leggen he.
Goed voor de economie ?

Geplaatst: (aangepast)

Ze leggen nu al zonnepanelen plat omdat het net het niet aankan, en dat zou 2 jaar duren tegen dat is opgelost. Dus pak 3 jaar. En op 1 januari 2029 moet alles klaar zijn. 

Ben benieuwd. 

@ir_fuel over het net in Brussel, dat maakt niet uit.

Die regels van renovatie en EV in 2029 is toch enkel voor Vlaanderen? 

@WoKe er is bij mijn weten nog maar 1 EV die dat kan, de nieuwe F150 Lightning. 

aangepast door Liquid Li0n
Geplaatst:
30 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

Ze leggen nu al zonnepanelen plat omdat het net het niet aankan, en dat zou 2 jaar duren tegen dat is opgelost. Dus pak 3 jaar. En op 1 januari 2029 moet alles klaar zijn. 

Ben benieuwd. 

@ir_fuel over het net in Brussel, dat maakt niet uit.

Die regels van renovatie en EV in 2029 is toch enkel voor Vlaanderen? 

@WoKe er is bij mijn weten nog maar 1 EV die dat kan, de nieuwe F150 Lightning. 

Outlander ook maar niet in Europa, is dacht ik ergens in Azië of Australië onderdeel van een backup plan als het net overbelast is.

Geplaatst:
1 uur geleden, WoKe zei:

Da's ook onbegrijpelijk dat er hier niet meer duidelijkheid over is.
Stel dat ze dit mogelijk maken in de nabije toekomst, dat zou een game-changer zijn

Inderdaad !

Maar ik vrees dat er nog maar 2 automerken zijn die zo een batterij hebben...

1 uur geleden, WoKe zei:

Ze gaan laadpalen inplannen, waar nodig merken dat het net verzwaard moet worden, het net verzwaren en tenslotte de laadpaal installeren.
Zelfde verhaal he, 't is iets dat over een periode van x-jaar gaat gebeuren. Hetzelfde gaat ook op voor warmtepompen, enz ...
Het ene volgt het andere en het gaat wel wat tijd in beslag nemen.

Ik vrees dat de promotie rond elektrisch rijden veeeeel sneller zal gaan dan het plaatsen van laadpalen...

1 uur terug, ir_fuel zei:

Niet van "ons" ! :lol:

1 uur terug, WoKe zei:

Ach, puttekes graven en kabelkes leggen he.
Goed voor de economie ?

Klopt !

Maar als dat in korte tijd een paar keer gebeurt...

Of op een periode van slecht weer...

Geplaatst:
10 uren geleden, tuscani zei:

mijne walvis, is daar beter voor. (v6 diesel powah)

Bestaat nochtans ook met een echte motor. 

6 uren geleden, Greg zei:

Aan 225Wh/km is dat 15,5€/100km of zo'n 9 à 10l/100km met een ICE..

Of 20l per 100 km op lpg. Tenzij de prijzen weer wat zakken, dat is het 30l. 

Geplaatst:

Wat betreft dat bidirectioneel laden, Vehicle2Grid of hoe je het ook wilt noemen, daar zijn toch heel wat merken mee bezig.
De Nissan Leaf en hun elektrische bestelwagen hebben dat al lang.
Hyundai en Kia hebben het bij hun nieuwe elektrische voertuigen.
BMW, Mercedes, Renault, ...
Volvo en Polestar zijn er ook mee bezig.
Auto's van de Volkswagengroep vanaf 2022.
Bij Tesla zou het een kwestie van een update zijn las ik ergens, maar vind het nu niet meer terug?

En er zijn ook nog Rivian, Lucid, Ford F150 Lightning, ...

Zo goed als alle merken zijn er dus ofwel mee bezig of hebben het al.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
Op 7/11/2021 om 18:54, BMWMB zei:

We moeten gewoon proberen zo weinig mogelijk energie te verbruiken, want energie gaat alsmaar duurder worden. 

https://www.demorgen.be/nieuws/test-aankoop-waarschuwt-voor-schrikwekkende-tarieven-bij-energiefactuur-en-er-is-eigenlijk-geen-ideale-oplossing~b35911ef/

...raadt mensen bovendien aan om hun energieverbruik te doen dalen door onder andere wat minder lang onder de douche te staan, de verwarming wat lager te zetten en de verlichting uit te doen.

Op 7/11/2021 om 21:19, ICM zei:

Dat is nogal een vooruitgang

The future is now. 

• Vind ik leuk 1
  • Verdrietig 2
Geplaatst:
17 uren geleden, Greg zei:

Gisteren was het op VTM Nieuws nochtans :lol:

1. Hoe werkplaatsen 70.000€ moeten investeren om aan zo'n ding "veilig" te kunnen werken. Zeer ontvlambaar.

2. De productie van waterstofgas is ook bijlange (nog) niet milieuvriendelijk

3. Zou eerder interessant zijn voor grote (werk)voertuigen zoals tractors, camions,...

4. Wat ze vergeten vermelden is dat dat ook in een cilindertank (zoals een duikfles) moet opgeslagen worden onder de auto die onder 800(!) bar druk staat. Een duikfles is bv. 200 of 300 bar, en als je die op zijn kop laat vallen, schiet die net niet over een appartementsgebouw denk ik. LPG-auto's waren zogezegd de bommen vroeger, maar denk dat dit nog andere koek is.

CNG is ook 200 bar a 300 bar. Iets wat velen ook niet weten. 

Geplaatst:
15 minutes ago, CAS said:

Verwarming lager zetten? Zit hier nog met 15kuub hout...

in uwe kelder steken dus.

Geplaatst:
Op 11/11/2021 om 10:01, CAS zei:

Verwarming lager zetten? Zit hier nog met 15kuub hout...

Dit jaar nog geen verwarming opgezet. Ik laat mijn buren gewoon stoken. Toch even blij dat ik in een appartement woon. :D 

Hoewel de rekening uiteindelijk wel zal volgen via die caloriemeters.

• Grappig 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid