Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
2 hours ago, Tjeu said:

Ze zitten ook gewoon met de problematiek van een stijgende welvaart en dus stijgend verbruik. 

Die problematiek bestaat gelukkig niet in Europa ...

Nee, hier gaan we niet moeten neuten als af en toe "ons strijkijzer niet werkt" in de winter, en gaan we energie veel duurder maken, en moeten mensen investeren om te kunnen leven op een manier zoals ze 15 jaar geleden deden.

Dat noem ik geen stijgende welvaart. Het gaat hier niet over een gsm, het gaat hier over 2 basisbehoeften: verwarming en elektriciteit.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
35 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

En hoe kan je dat berekenen in China? 

Dat kan ik niet voor China. Ik ga al blij zijn al ik het voor Vlaanderen kan. Helaas heeft Fluvius voor wat vertraging gezorgd, anders kon ik dat tegen 2023. Zal nu eind 2024 zijn. Op dit moment ook al in staat de kostprijs van de klimaatdoelstellingen te berekenen. Binnenkort ook wat de financiële impact is als je de doelstellingen aan zou passen. En wat de impact is als we het huidige traject volgen naar 2030, waarbij de meesten geen rekening houden met 2050 en wat als we wel met 2050 rekening houden. En hoe dat in beeld te brengen. En daarbij wil ik ook de link leggen naar EPC NR (niet residentieel), waar alle verplichtingen in komen voor niet residentiele gebouwen. Geloof me, wanneer die er komen, zal je ook niet vrolijk worden. Daar ben ik heel hard aan het pleiten voor vereenvoudiging (door digitalisering van bepaalde data stromen en meer data analyse ipv metingen). Helaas zit ik er nét te ver van om echt invloed te hebben en ben ik eerder een vervelende stoorzender voor het team die dat ontwikkelt. Maar, ik blijf toch te proberen dat beter te krijgen en dat, eerlijk waar, constant met jou in mijn achterhoofd :D "Hoe kunnen we dit beter krijgen zodat de impact dragelijker is voor mensen zoals de Jokke_vlo". (en dat is echt niet ironisch) 

Nu, moest je willen, zijn dat wel zaken die je kan berekenen, mits je voldoende data hebt en prognoses die ergens op slaan. Dan kan je dat via advanced M&V dus wel berekenen. Daarvoor moet je bij dit bedrijf zijn: https://www.eneos.cloud/ 
Best in class wereldwijd. 

Geplaatst:
Op 21/11/2021 om 22:12, Tjeu zei:

Mja, dat artikel ontbreekt toch wat diepgang en rept ook geen woord over innovatie in de sector, zoals de verschillende reactor designs waar Bill Gates' TerraPower aan werkt. Die hebben vorige week trouwens een locatie gekozen voor een nieuwe innovatieve centrale: https://arstechnica.com/science/2021/11/bill-gates-nuclear-power-company-selects-a-site-for-its-first-reactor/

TerraPower is ook bezig aan een reactor die kernafval als brandstof kan gebruiken. In de US hebben ze genoeg kernafval om met dit type reactor het land voor 125 jaar aan stroom te voorzien. Lijkt me net een reden om te investeren hierin, dan met een kortzichtige kernuitstap die het afvalprobleem al zeker niet oplost. Een uitstap zorgt er immers niet voor dat het bestaande afval verdwijnt. Veel liever dat dan heel de natuur omtoveren in een industriepark van windmolens en zonnepanelen.

Op Netflix is er een docu over Gates waar ze in 1 aflevering TerraPower bespreken: https://www.netflix.com/watch/80184680

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
40 minuten geleden, Tjeu zei:

Huh? dit slaat nu toch nergens op? Ik wil overstappen naar deelmobiliteit, niet naar een eigen EV. Waarom wil jij nu dat ik een EV koop? 
En waarom heb ik een voorbeeld te geven? En als ik een voorbeeld te geven heb, doen doe ik het graag zoals ik het nu doe: mijn impact maximaliseren door mijn competenties maximaal in te zetten en zo een hefboom te creëren op mijn impact. En daarnaast wil ik net ook voor het evenwicht staan: grote stappen voorwaarts, maar wel ook ruimte voor genot, zoals mijn motorfiets. 

Uw competenties maximaal inzetten is je beroep, je verdient er geld mee. De verplichtingen die men ons wil opleggen hebben een impact op onze welvaart, en voor die "ruimte voor genot". Dan zwijgen we nog de impact op ons prive en professioneel leven. 

Maar kom, iedereen moet verplicht op de fiets! Ik ben ontzettend voor, ik zal mijn competenties inzetten maar voor het verplicht wordt ga ik er wel geen kopen he, je krijgt mijn "competenties" :D 

Geplaatst:
19 minuten geleden, Goesting zei:

Mja, dat artikel ontbreekt toch wat diepgang en rept ook geen woord over innovatie in de sector, zoals de verschillende reactor designs waar Bill Gates' TerraPower aan werkt. Die hebben vorige week trouwens een locatie gekozen voor een nieuwe innovatieve centrale: https://arstechnica.com/science/2021/11/bill-gates-nuclear-power-company-selects-a-site-for-its-first-reactor/

TerraPower is ook bezig aan een reactor die kernafval als brandstof kan gebruiken. In de US hebben ze genoeg kernafval om met dit type reactor het land voor 125 jaar aan stroom te voorzien. Lijkt me net een reden om te investeren hierin, dan met een kortzichtige kernuitstap die het afvalprobleem al zeker niet oplost. Een uitstap zorgt er immers niet voor dat het bestaande afval verdwijnt. Veel liever dat dan heel de natuur omtoveren in een industriepark van windmolens en zonnepanelen.

Op Netflix is er een docu over Gates waar ze in 1 aflevering TerraPower bespreken: https://www.netflix.com/watch/80184680

innovatie is altijd goed en daar moet ook ruimte voor zijn in het toekomstplan, maar daar kan je nu nog niet van op aan. Innovatie heeft ook wel eens de neiging van te mislukken.
En sowieso is dat niet iets wat je naar 2030 mee kan nemen. Wel naar 2050. 

Geen netflix hier, helaas. Anders met interesse bekeken. 

Geplaatst:
14 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Uw competenties maximaal inzetten is je beroep, je verdient er geld mee. De verplichtingen die men ons wil opleggen hebben een impact op onze welvaart, en voor die "ruimte voor genot". Dan zwijgen we nog de impact op ons prive en professioneel leven. 

Maar kom, iedereen moet verplicht op de fiets! Ik ben ontzettend voor, ik zal mijn competenties inzetten maar voor het verplicht wordt ga ik er wel geen kopen he, je krijgt mijn "competenties" :D 

Ik kies er wel voor om die job te doen die mijn impact maximaliseert en niet om voor een job te gaan waar het loon een pak hoger ligt. Moest ik gewoon als energiemanager ergens aan de slag gaan zou ik pak meer verdienen (aanbieding gehad waar mijn huidige bruto mijn netto zou worden). 

Allé, dus ik gooi, zonder verplichtingen, 250 k tegen mijn kot maar geen 10k extra tegen mijn voiture die ocharme gemiddeld 1,5 keer per week gebruikt wordt en omdat ik wil kijken of ik het auto-eigendom kan uitbesteden, kies voor een specifieke job en het is niet vergaand genoeg....  Dat slaat toch nergens op... 

Moet ik dan hetzelfde zeggen van jou? Waarom hang jij LED verlichting? Waarom is een hybride wagen wel een oplossing volgens jou? Waarom kies jij wel voor financiële optimalisaties ipv uw principes trouw te blijven? Jij bent toch ook niet verplicht om je gebouw met een warmtepomp te verwarmen en toch doe je het toch ook? Er is nog niemand die je verplicht om ook maar iéts energiezuinig te doen en je doet het toch. En daarnaast dan zelf nog fietsen verkopen... Ganse dagen af zitten geven op de groenen, maar wel fietsen aan die groene jongens verkopen. Leven op hun kosten en in dezelfde tijd er op af zitten geven. 

Waar zit de "Doe wat je verkondig" bij u? 

Geplaatst:
Just now, Tjeu said:

Ganse dagen af zitten geven op de groenen, maar wel fietsen aan die groene jongens verkopen. Leven op hun kosten en in dezelfde tijd er op af zitten geven. 

Denk dat je als Gentenaar een fout beeld hebt gekregen van de fietser.

Dat zijn heus niet allemaal groene jongens op een cargobike of bakfiets :lol: (getuige het aantal auto's met fietsendrager die je in 't weekend op de snelweg kan spotten).

Geplaatst:
55 minuten geleden, Tjeu zei:

Ik kies er wel voor om die job te doen die mijn impact maximaliseert en niet om voor een job te gaan waar het loon een pak hoger ligt. Moest ik gewoon als energiemanager ergens aan de slag gaan zou ik pak meer verdienen (aanbieding gehad waar mijn huidige bruto mijn netto zou worden). 

Allé, dus ik gooi, zonder verplichtingen, 250 k tegen mijn kot maar geen 10k extra tegen mijn voiture die ocharme gemiddeld 1,5 keer per week gebruikt wordt en omdat ik wil kijken of ik het auto-eigendom kan uitbesteden, kies voor een specifieke job en het is niet vergaand genoeg....  Dat slaat toch nergens op... 

Moet ik dan hetzelfde zeggen van jou? Waarom hang jij LED verlichting? Waarom is een hybride wagen wel een oplossing volgens jou? Waarom kies jij wel voor financiële optimalisaties ipv uw principes trouw te blijven? Jij bent toch ook niet verplicht om je gebouw met een warmtepomp te verwarmen en toch doe je het toch ook? Er is nog niemand die je verplicht om ook maar iéts energiezuinig te doen en je doet het toch. En daarnaast dan zelf nog fietsen verkopen... Ganse dagen af zitten geven op de groenen, maar wel fietsen aan die groene jongens verkopen. Leven op hun kosten en in dezelfde tijd er op af zitten geven. 

Waar zit de "Doe wat je verkondig" bij u? 

Ik moet dan wel eerst iets verkondigen?

Ik ben voor financiële optimalisatie, vraag op 1 uitzondering na geen subsidies. Waar ben ik mijn principes niet trouw.  

Ik heb verkondigd dat de productiekost hier te hoog was en ben verhuisd.

Ik heb verkondigd dat onze regering onbetrouwbaar is en 1 land een gok en ben ook verhuisd.

Als er hier ene zit die doet wat hij verkondigt…..

Als de Groenen doen wat ze verkondigen zou mijn vraag naar in huis geproduceerde fietsen veel groter moeten zijn dan de andere, in een, bovendien, een nul uitstoot en nul solvent lakkerij, geen zwart geld en een PAK belastingen om hun subsidies en armoede import te financieren :)

Ik denk dat uwen toast champignon van deze middag eentje was met met champignons uit Amsterdam :D 

Geplaatst:
Op 22/11/2021 om 13:15, Soul zei:

Dat is instelbaar. Je kan die batterij +/- "leeghalen", je kan instellen welke autonomie je 's morgens nodig hebt om op je werk te kunnen geraken om terug volledig op te laden.

Wel genoeg overlaten in het geval je je zou overslapen.

Op 22/11/2021 om 15:46, Jupke zei:

Dus de vraag is, hoe gaan we die put opvangen als ze in 2025 de stekker van Doel en Tihange gaan uittrekken?

Verkoopt @Spillies die 2 Honda generators nog?

Geplaatst:
6 minuten geleden, CAS zei:

of wanneer het gaat vriezen snachts en de auto staat buiten

Geplaatst:
33 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

of wanneer het gaat vriezen snachts en de auto staat buiten

AM minimumstandaard stelt dat de auto's een garage hebben ! 

:D

• Grappig 1
Geplaatst:
16 minuten geleden, Soul zei:

AM minimumstandaard stelt dat de auto's een garage hebben ! 

:D

Da's slecht voor uw EPC-score ... een carport zou voor iedereen genoeg moeten zijn.

:ninja:

• Grappig 2
Geplaatst:
2 minuten geleden, WoKe zei:

Da's slecht voor uw EPC-score ... een carport zou voor iedereen genoeg moeten zijn.

:ninja:

Heeft uw garage geen vloerverwarming misschien?

Geplaatst:
2 minuten geleden, tuscani zei:

idd, met het Autominded budget hier kan iedereen zonnepanelen plaatsen en kost verwarming geen geld meer!

• Grappig 2
Geplaatst:

9 jaar oude Leaf

Geplaatst:
58 minuten geleden, tuscani zei:

Ik heb er geen jong ?
Maar een garagepoort is heel slecht voor luchtdichtheid en dus impact voor EPC

Nuja, ik mis geen garage, maar heb wel een geisoleerde tuinberging (aka ne 40ft zeecontainer)
De voiture staat goed onder de carport

Geplaatst:
28 minuten geleden, WoKe zei:

Maar een garagepoort is heel slecht voor luchtdichtheid en dus impact voor EPC

Dan bouw je de garage gewoon los van het woonhuis om dat te omzeilen.

Tenzij je een pauper stuk grond hebt, waardoor het enkel inpandig kan.

• Grappig 3
Geplaatst:
12 hours ago, Goesting said:

Dan bouw je de garage gewoon los van het woonhuis om dat te omzeilen.

Kan je geen "buitenmuren" en een "voordeur" steken op de gemeenschappelijke muren tussen garage en de rest van de woonst? :D 

Geplaatst:
8 minuten geleden, ir_fuel zei:

Kan je geen "buitenmuren" en een "voordeur" steken op de gemeenschappelijke muren tussen garage en de rest van de woonst? :D 

Ik heb dat tussen huis en carportberging ? (achterdeur)

Geplaatst:
11 minutes ago, WoKe said:

Ik heb dat tussen huis en carportberging ? (achterdeur)

Welja, en zet daar een poort voor en je hebt je "garage" :D 

Geplaatst:
15 uren geleden, CAS zei:

Verkoopt @Spillies die 2 Honda generators nog?

Neen zijn al lang verkocht. 

Geplaatst:
13 uren geleden, Liquid Li0n zei:

9 jaar oude Leaf

Als je dat koopt, dan kun je hem er toch beter gewoon afknippen é?

• Grappig 2
Geplaatst:

Over the next couple of years, IONITY will increase the number of charging points – by more than four times – from 1,500 today to nearly 7,000. We’ll expand our pan-European network from almost 400 locations to more than 1,000. As the demand for charging infrastructure continues its dramatic growth, new IONITY sites are planned to offer 6-12 chargers per station. In addition to that, existing sites along routes with higher traffic and higher demand for charging will be upgraded with additional charging points.

https://ionity2025.eu/

• Thanks Friendly 1
Geplaatst: (aangepast)
38 minuten geleden, WoKe zei:

die zijn dan ook pokkeduur. daar betaal je sinds 2021 79 cent per kwh. Dan is FastNed momenteel nog net iets goedkoper (69 cent).

Een verarming. enkel de rijkere mensen die thuis kunnen laden kunnen goedkoper met de auto rijden, staat je auto in de straat ben je altijd aangewezen op trage of snelle laadpalen, terwijl nu met brandstof rijk of arm, groot of klein wonen hetzelfde aan de pomp betaald.

aangepast door Liquid Li0n

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid