Tjeu 4.022 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 6 minuten geleden, PJH zei: Volgens Coronil ben ik altijd grumpy, niks nieuws daar. Mijn huis voldoet en ik moet zelfs niks doen, ik denk vooral verder aan de mensen die het met minder moeten doen (nu al) en straks al die shit niet kunnen betalen. Die kunnen geen stijging van gas en elek meer dokken, maar dat probleem oplossen kunnen ze al helemaal niet. Ze staan dus voor een voldongen feit en worden enkel armer. Bovendien geloof ik er niet in dat wij de wereld gaan redden, maar dat het ons wel een fameus pak zou kunnen kosten om het te proberen. Dat is me de investering voorlopig niet waard eigenlijk. Ik erken wel je goeie punten ook, en aan sommige had ik zelf niet gedacht dus er zit zeker een waarheid in. Wat zou het duurste zijn? Een nieuwe kerncentrale bouwen, of iedereen een gratis setje zonnepanelen en een thuisbatterij geven? Die stijging van de gasprijzen is trouwens zwaar overroepen. Je betaalt nu evenveel als in 2008 voor je gas. We zijn gewoon vergeten dat er in 2008 een economische crisis uitgebroken is die de energieprijzen heeft gekelderd en dat die onderliggend is blijven aanslepen. Dat we terug naar die prijzen gingen gaan, dat wisten we al veel langer dan vandaag, maar dat zijn velen vergeten en ze hebben dat ook niet meer gebudgetteerd. Af en toe moeten we ook wel nog een beetje de verantwoordelijkheid bij onszelf leggen. En als we in tussentijd een huisgekocht hebben, dan is het ook aan ons om de nodige kosten in rekening te brengen die moeten gebeuren om de 'normale' (edoch vergeten) energieprijzen te kunnen betalen. Wij hebben in 2014 gekocht en zitten effectief + 250k aan verbouwingen. Daarvan mag je rond de 100k rekenen aan puur energetische (extra) investeringen. Veel isolatie, ventilatie, vloerverwarming, nieuwe gasketel, warmtepomp, driedubbele beglazing, PV... En zoals reeds aangehaald, al die zaken zijn dan wel goed voor de stookkosten te drukken, ze zorgen er vooral voor dat het wooncomfort immens verhoogt wordt. Dus we genieten er elke dag van. In tegenstelling tot jou geloof ik wél dat we er de wereld mee gaan redden. Ik heb het hier al veel gezegd: Chinezen hebben geen verbeelding en geen gevoel voor humor. Ze doen gewoon wat een ander doet. En voor ieder PV paneel die in de complete westerse wereld gelegd wordt, leggen zij er ook een. Dus al wat wij doen, mag je maar twee doen. Maar dat zorgt vooral ook voor een mentaliteitsverandering bij hen. Chinezen zijn best competitief. En ook op milieu impact gaan ze plots de beste willen zijn. Als wij erin slagen een ganse wijk te isoleren, gaan zij dat ook doen. Als wij 11 miljoen mensen met puur HE kunnen onderhouden, gaan zij dat ook willen doen. En beter en groter. Dus ja, de impact van ons kleine landje is groter dan wat je soms zou denken. Je tweede vraag: er zijn 2,9 miljoen gezinnen in Vlaanderen. Gemiddeld verbruik 2.500 kWh elek. Leg overal 3kWp, dat kost je 7,8 miljard. Dat is dus een 30% goedkoper dan een kerncentrale zetten die eenzelfde productie heeft. Quote
WoKe 308 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 Voor wie eens een idee wil van electriciteitsverbruik van een BEN-woning met geothermische WP en 4400WP PV Verbruikscijfers van de voorbije maand: Totaal electricteitsverbruik = 1.155 kWh Warmtepomp = 231 kWh EV-laadpaal = 438 kWh Resterend verbruik (koken, licht, tv, pc, ventilatie, wasmachine, ...) = 486 kWh Totale opbrengst PV = 97 kWh Dus een thuisbatterij gaat hier weinig helpen Maar langs de andere kant ... onze WP verwarmt, koelt en zorgt voor sanitair warm water, en dat allemaal voor amper 2.500 kWh per jaar. Zelf aan huidige energieprijzen is dat nog altijd pretty cheap (ongeveer 750€) En die 440 kWh voor EV heeft ons 1750 km ver laten rijden (ongeveer 132€) 8 1 Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 (aangepast) 20 minuten geleden, BMWMB zei: Ik vind dat daar de politiek haar verantwoordelijkheid moet nemen, en mensen die het niet kunnen betalen door de overheid geholpen worden. Maar dan wel enkel de mensen die door hun situatie niet anders kunnen, dus niet de mensen die niet willen gaan werken, of van die gezinnen die zogezegd de stroom niet kunnen betalen, maar die wel iedere dag een pakske sigaretten oproken, x kinderen hebben die allemaal een smartphone hebben. Echt wel enkel de mensen die niet anders kunnen... Vorige week hoorde ik onze burgemeester nog zeggen tijdens een toespraak dat we in onze stad een werkloosheidsgraad hebben van 7%!!! Bijna elk bedrijf zoekt mensen, en we vinden er geen. Ik ben van mening dat velen gewoon niet willen werken. En dan maar zeuren dat ze de stroom niet kunnen betalen. Ik heb hierbij niet gezegd dat het overal zo is, maar dat komt toch wel veel voor. Je hebt wel mensen die gewoon competenties missen. Taal, goesting, doorzettingsvermogen en verantwoordelijkheidszin zijn ook competenties. 40 minuten geleden, ir_fuel zei: Beetje zoals Amerikanen die hun ontslag niet durven geven want dan hebben ze geen ziekteverzekering meer Langs de andere kant, als je al kan betalen met maaltijdcheques, waarom niet met kWh he. Daar gaat ook gans de wetgeving rond energiedelen in helpen. Die gaat er ook voor zorgen dat kwetsbare gezinnen, die geen PV kunnen leggen, wel PV energie kunnen krijgen, tegen een lager tarief. Van hun buurman, een rijke blanke man van middelbare leeftijd die ze zo onder druk kan zetten en uitmelken "Kom pablo, gras rijden, anders geen goedkopere energie meer voor jou! En Miranda, chop chop, op de knietjes. Aaaah, goed zo kindje. Samen delen, samen spelen." 22 november 2021 aangepast door Tjeu 1 Quote
ICM 24.885 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 1 uur geleden, BMWMB zei: Ik denk dat het 'en' 'en' is. En ervoor zorgen dat je zo weining mogelijk energie verbruikt, en ervoor zorgen dat je investeert in zonnepanelen of wat dan ook, om zo weinig mogelijk stroom van het net te moeten nemen. De vraag is: waarom moeten we "minder energie verbruiken". Stel je voor wat we zouden kunnen doen met die oneindige energie. Die er ook effectief is! The Jetsons! 1 uur terug, Logic zei: Ik vind sommige stellingen beangstigend communistisch klinken. Zoals in het oostblok... alle woningen op een centraal verwarmingsnet aangesloten, met de mensen die in de winter doodleuk hun ramen openzetten als ze 't te warm hadden. Altijd goed bedoelt, dat wel. Nooit gedacht dat ik hier voor halve communist zou worden weggezet. Mijn punt heeft een mondiaal karakter, dit gaat niet over wat Vlaanderen, België of Europa doet. Het gaat over waar de mensheid naar toe moet. Energie besparen? Op welk moment sinds de industriële revolutie is er ooit minder vraag naar energie geweest? Hoe werd die vooruitgang gevoed? En nu gaan we willen terugschalen? Nu gaan we kunnen terugschalen? Vreemd. 59 minuten geleden, PJH zei: Wat zou het duurste zijn? Een nieuwe kerncentrale bouwen, of iedereen een gratis setje zonnepanelen en een thuisbatterij geven? Goeie vraag. 1 Quote
jan.van.gent 4.960 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 1 uur terug, PJH zei: Wat zou het duurste zijn? Een nieuwe kerncentrale bouwen, of iedereen een gratis setje zonnepanelen en een thuisbatterij geven? Met dat verschil dat de kerncentrale héél het jaar energie zal leveren, en de zonnepanelen in de winter op hun gat gaan zitten, net wanneer er meer vraag is (verwarming, EV's die meer verbruiken dan tijdens de zomer,...) 2 Quote
Dawud 4.616 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 1 uur terug, PJH zei: Wat zou het duurste zijn? Een nieuwe kerncentrale bouwen, of iedereen een gratis setje zonnepanelen en een thuisbatterij geven? Met wat zonnepanelen en een thuisbatterij ben je niets in de winter. 1 Quote
Jupke 11.095 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 Los van al wat het beste/goedkoopste/milieuvriendelijkst/.... is en alle discussies hierboven is het een feit dat we hopeloos achter de zaak aan het hollen zijn. De uitstap van de kernenergie is al voorbij de point of no return, zelfs al zou men nu beslissen om door te gaan met kernenergie, zelfs met de huidige, zal er een gat van meerdere jaren vallen waarin er niets geleverd kan worden vanuit die kant. De gascentrales die we momenteel hebben kunnen dit niet opvangen en wat er in de pijplijn zit momenteel om te installeren voldoet maar een fractie van wat de vraag gaat worden. De hernieuwbare energieën zijn in opmars maar nog lang niet voldoende en met voldoende zekerheid beschikbaar. Dus de vraag is, hoe gaan we die put opvangen als ze in 2025 de stekker van Doel en Tihange gaan uittrekken? 1 Quote
PJH 21.018 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 8 minuten geleden, Jupke zei: Dus de vraag is, hoe gaan we die put opvangen als ze in 2025 de stekker van Doel en Tihange gaan uittrekken? Dat moet de volgende regering maar oplossen. Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 1 uur geleden, Logic zei: Ik vind sommige stellingen beangstigend communistisch klinken. Zoals in het oostblok... alle woningen op een centraal verwarmingsnet aangesloten, met de mensen die in de winter doodleuk hun ramen openzetten als ze 't te warm hadden. Altijd goed bedoelt, dat wel. In aalst ligt er nog steeds een oude stoomleiding om de huizen vroeger zo te verwarmen. Eens opkuisen en terug aansluiten die hap. https://erfgoedceldenderland.be/projecten/stroom/stroom-en-stoom-elektriciteitscentrale-en-stoomnetwerk-aalst 1 Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 (aangepast) 9 minuten geleden, Jupke zei: Los van al wat het beste/goedkoopste/milieuvriendelijkst/.... is en alle discussies hierboven is het een feit dat we hopeloos achter de zaak aan het hollen zijn. De uitstap van de kernenergie is al voorbij de point of no return, zelfs al zou men nu beslissen om door te gaan met kernenergie, zelfs met de huidige, zal er een gat van meerdere jaren vallen waarin er niets geleverd kan worden vanuit die kant. De gascentrales die we momenteel hebben kunnen dit niet opvangen en wat er in de pijplijn zit momenteel om te installeren voldoet maar een fractie van wat de vraag gaat worden. De hernieuwbare energieën zijn in opmars maar nog lang niet voldoende en met voldoende zekerheid beschikbaar. Dus de vraag is, hoe gaan we die put opvangen als ze in 2025 de stekker van Doel en Tihange gaan uittrekken? Voor een stuk met de uitbreiding van het windmolenpark op zee en de rest importeren. Energie genoeg beschikbaar. En dankzij ons windmolen park op zee hebben we nu ook een rechtstreekse link met de scandinavische landen, waar ze vaak overschot aan HE hebben, dus prijstechnisch gaat het vaak interessanter zijn om hun overschotten op te kopen, dan onze eigen gas/kerncentrales te laten werken. We zijn niet alleen voor goederen een transitland, maar ook voor energie. Heb de link hier al eens gezet: https://app.electricitymap.org/zone/BE Daar kan je volgen hoe de energie binnen europa floreert. Je moet al je best doen om geen groene exportpijlen te zien bij de scandinavische landen. En ondertussen verder bouwen aan HE. Blijven gaan. 22 november 2021 aangepast door Tjeu Quote
Jupke 11.095 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 4 minuten geleden, Tjeu zei: Voor een stuk met de uitbreiding van het windmolenpark op zee en de rest importeren. Energie genoeg beschikbaar. En dankzij ons windmolen park op zee hebben we nu ook een rechtstreekse link met de scandinavische landen, waar ze vaak overschot aan HE hebben, dus prijstechnisch gaat het vaak interessanter zijn om hun overschotten op te kopen, dan onze eigen gas/kerncentrales te laten werken. We zijn niet alleen voor goederen een transitland, maar ook voor energie. Heb de link hier al eens gezet: https://app.electricitymap.org/zone/BE Daar kan je volgen hoe de energie binnen europa floreert. Je moet al je best doen om geen groene exportpijlen te zien bij de scandinavische landen. En ondertussen verder bouwen aan HE. Blijven gaan. En kunnen die lijnen dat trekken als die al die kerncentrales moeten vervangen? Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 Zojuist, Jupke zei: En kunnen die lijnen dat trekken als die al die kerncentrales moeten vervangen? In 2018 draaide er ook geen enkele kerncentrale. En toen was de link er met scandinavia nog niet en pas na de blackout werd de nieuwe hoogspanningslijn naar Duitsland geopend. Capaciteit ten over. Er wordt veel te veel paniek over die tekorten gezaaid. Is zoals bij vliegtuigen, als ze op minder dan 1km van elkaar komen, dan spreken ze van een bijna catastrofale botsing (of dus blackout). Quote
Soul 6.060 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 10 minuten geleden, Tjeu zei: Voor een stuk met de uitbreiding van het windmolenpark op zee en de rest importeren. Energie genoeg beschikbaar. En dankzij ons windmolen park op zee hebben we nu ook een rechtstreekse link met de scandinavische landen, waar ze vaak overschot aan HE hebben, dus prijstechnisch gaat het vaak interessanter zijn om hun overschotten op te kopen, dan onze eigen gas/kerncentrales te laten werken. We zijn niet alleen voor goederen een transitland, maar ook voor energie. Heb de link hier al eens gezet: https://app.electricitymap.org/zone/BE Daar kan je volgen hoe de energie binnen europa floreert. Je moet al je best doen om geen groene exportpijlen te zien bij de scandinavische landen. En ondertussen verder bouwen aan HE. Blijven gaan. Hoe zorgen die Scandinaven daar voor ? Quote
Logic 538 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 13 minuten geleden, ICM zei: Nooit gedacht dat ik hier voor halve communist zou worden weggezet. Mijn punt heeft een mondiaal karakter, dit gaat niet over wat Vlaanderen, België of Europa doet. Het gaat over waar de mensheid naar toe moet. Energie besparen? Op welk moment sinds de industriële revolutie is er ooit minder vraag naar energie geweest? Hoe werd die vooruitgang gevoed? En nu gaan we willen terugschalen? Nu gaan we kunnen terugschalen? Vreemd. Het was met een kwinkslag, maar energie voor iedereen, alsof het allemaal gratuite is en kan zijn. Ik mis de context of heb het niet goed begrepen denk ik. De industriële revolutie houdt ook geen bal rekening met onze planeet, da's geen gezonde lijn om door te trekken. Efficiënter met energie omspringen is in functie van minder te kunnen uitstoten en aan de stijgende vraag te kunnen voldoen. Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 Tgaat hier eigenlijk wel over elektrische wagens. Misschien een mod, die alles wat kan opkuisen/verzetten? Ontopic https://www.hln.be/drive/auto-opladen-kan-straks-mogelijk-in-vijf-minuten-dankzij-revolutionaire-kabel~aca4536a/ 1 Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 1 hour ago, BMWMB said: Ik vind dat daar de politiek haar verantwoordelijkheid moet nemen, en mensen die het niet kunnen betalen door de overheid geholpen worden. Maar dan wel enkel de mensen die door hun situatie niet anders kunnen, dus niet de mensen die niet willen gaan werken, of van die gezinnen die zogezegd de stroom niet kunnen betalen, maar die wel iedere dag een pakske sigaretten oproken, x kinderen hebben die allemaal een smartphone hebben. Echt wel enkel de mensen die niet anders kunnen... Ja dat doet de politiek hier al jaren, de "kwetsbaren" helpen. Het resultaat is dat we in een systeem zitten waarin de middenklasse alles betaalt. 3 Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 7 minutes ago, Soul said: Hoe zorgen die Scandinaven daar voor ? Voor wat? Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 18 minutes ago, Tjeu said: Voor een stuk met de uitbreiding van het windmolenpark op zee en de rest importeren. Al eens gezien wat een gezeik dat weer is naar vergunningen toe? Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 28 minuten geleden, Jupke zei: Los van al wat het beste/goedkoopste/milieuvriendelijkst/.... is en alle discussies hierboven is het een feit dat we hopeloos achter de zaak aan het hollen zijn. De uitstap van de kernenergie is al voorbij de point of no return, zelfs al zou men nu beslissen om door te gaan met kernenergie, zelfs met de huidige, zal er een gat van meerdere jaren vallen waarin er niets geleverd kan worden vanuit die kant. De gascentrales die we momenteel hebben kunnen dit niet opvangen en wat er in de pijplijn zit momenteel om te installeren voldoet maar een fractie van wat de vraag gaat worden. De hernieuwbare energieën zijn in opmars maar nog lang niet voldoende en met voldoende zekerheid beschikbaar. Dus de vraag is, hoe gaan we die put opvangen als ze in 2025 de stekker van Doel en Tihange gaan uittrekken? Door je voorzieningen extreem duur te betalen, enfin indien we naar de pijpen van Poetin dansen. Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 21 minuten geleden, PJH zei: Dat moet de volgende regering maar oplossen. jij zegt wat ik ook altijd zeg tegen mensen die er over bezig zijn. in 2024 zijn er opnieuw verkiezingen, dan kan het weer zijn dat het allemaal wordt omgedraaid...vele begrijpen dit precies niet dat politiek maar een korte termijn visie moet hebben. En zeker sinds de vivaldi met het nieuw opengetrokken blik van nieuwe ministers die nog nooit tot amper voorkeurstemmen hebben gehad. Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 Belastingen worden niet omgedraaid, elke nieuwe regering waar leden "tegen" bepaalde belastingen waren, gebaard van krommen aas, eens aan de macht. Uitzondering was de vorige regering met Nva waar men effectief iets gedaan heeft om de bedrijfsbelasting competitiever te maken (lees min of meer gelijk met de buurlanden). 1 Quote
Soul 6.060 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 38 minuten geleden, Tjeu zei: Voor een stuk met de uitbreiding van het windmolenpark op zee en de rest importeren. Energie genoeg beschikbaar. En dankzij ons windmolen park op zee hebben we nu ook een rechtstreekse link met de scandinavische landen, waar ze vaak overschot aan HE hebben, dus prijstechnisch gaat het vaak interessanter zijn om hun overschotten op te kopen, dan onze eigen gas/kerncentrales te laten werken. We zijn niet alleen voor goederen een transitland, maar ook voor energie. Heb de link hier al eens gezet: https://app.electricitymap.org/zone/BE Daar kan je volgen hoe de energie binnen europa floreert. Je moet al je best doen om geen groene exportpijlen te zien bij de scandinavische landen. En ondertussen verder bouwen aan HE. Blijven gaan. 20 minuten geleden, ir_fuel zei: Voor wat? Voor wat Tjeu hier boven stelt. Quote
Jupke 11.095 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 34 minuten geleden, Tjeu zei: In 2018 draaide er ook geen enkele kerncentrale. En toen was de link er met scandinavia nog niet en pas na de blackout werd de nieuwe hoogspanningslijn naar Duitsland geopend. Capaciteit ten over. Er wordt veel te veel paniek over die tekorten gezaaid. Is zoals bij vliegtuigen, als ze op minder dan 1km van elkaar komen, dan spreken ze van een bijna catastrofale botsing (of dus blackout). In de winter hadden we er wel terug 2 draaiende en was het grote paniek natuurlijk. Als het zo is wat je zegt en die energie is inderdaad beschikbaar wanneer we ze nodig hebben, allemaal goed maar dan hang je elke winter af van de Noorderburen natuurlijk. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 20 minuten geleden, Soul zei: Hoe zorgen die Scandinaven daar voor ? Die zien energie als een product dat je kan exporteren en winst op maken. Net zoals die maximaal inzetten op de verkoop van groenestroomcertificaten. 12 minuten geleden, ir_fuel zei: Al eens gezien wat een gezeik dat weer is naar vergunningen toe? Was dat ondertussen niet rond? (voor het deel op zee) Hier kan e de info vinden, maar nog niet doorgenomen https://www.tennet.eu/nl/onze-kerntaken/innovaties/north-sea-wind-power-hub/ Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 3 minuten geleden, Jupke zei: In de winter hadden we er wel terug 2 draaiende en was het grote paniek natuurlijk. Als het zo is wat je zegt en die energie is inderdaad beschikbaar wanneer we ze nodig hebben, allemaal goed maar dan hang je elke winter af van de Noorderburen natuurlijk. En van wie hang je af bij de gascentrales? En van wie bij kerncentrales? Je hangt altijd van iemand af, zolang je niet vol kan rekenen op HE. En dan nog ben je afhankelijk, maar van de natuur. Die is meer voorspelbaar wegens geen mens. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.