dragonfly 14.975 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 1 minuut geleden, WoKe zei: Aangezien Belgie het bedrijfswagenland bij uitstek is gaat die shift naar EV niet door de particulier gedragen moeten worden he. Al die bedrijfswagens stromen (na 4j) door naar de particuliere 2dehandsmarkt. Je mist m'n punt Quote In De Afspraak op Vrijdag ging Groen-fractieleider in de Kamer Kristof Calvo pittig in de clinch met VRT-journalist en moderator Ivan De Vadder. Groen wil namelijk graag het gebruik van de fiscaal voordelige salariswagens vervangen door een lastenvrij ‘mobiliteitsbudget’ waar elke werknemer recht op zou hebben. Maar dat dan zo’n paar “100.000 mensen in dit land met een bedrijfswagen een maandelijks nettoverlies van ongeveer €500″ zouden voelen”, zoals De Vadder aanhaalde, kon Calvo moeilijk adresseren. Groen lanceerde vorige week een becijferd klimaatplan. Dit moet in 2030 leiden tot 55% minder CO2-uitstoot, 45% meer energie-efficiëntie, 60% hernieuwbare energie, 80.000 extra jobs en 2% extra duurzame groei. Onderdeel van dit plan is ook de fiscaal aantrekkelijke bedrijfswagen aanpakken. Werkgevers verschaffen werknemers vaak met dit voordeel omdat de loonlasten bijzonder hoog zijn en dit een indirecte manier is van opslag geven zonder al te veel belastingen te moeten afdragen. Maar het plan van Groen kent criticasters, ook bij de VRT, zo blijkt. Groen zegt tegen de eigenaars van salariswagens, een paar honderdduizend mensen in dit land: “u verliest netto ongeveer vijfhonderd euro per maand aan salaris.” Ja of neen, meneer Calvo? #deafspraak pic.twitter.com/3uxRHYzK9G — N-VA (@de_NVA) March 16, 2019 “We maken een duidelijke beweging. Het fiscale voordeel zal verdwijnen. Uiteindelijk zal het resultaat samenhangen met andere maatregelen”, zo zei Calvo vrijdag over de bedrijfswagens. “We maken ons sterk dat we van deze mensen ook de koopkracht gaan versterken. Ook met de verlaging van de energiefactuur.” “Het spreekt een beetje tegen wat Groen zegt: dat hun maatregelen geen koopkracht zou raken” “Het [klimaatplan] spreekt een beetje tegen dat wat Groen zegt: dat hun maatregelen geen impact zullen hebben voor de koopkracht”, zo zei politiek journalist Bart Brinckman (De Standaard) vorige week in De Afspraak op Vrijdag. “De budgettaire kost van de fiscale aftrekken voor bedrijfswagens is iets rond de 4 miljard. Dat betekent eigenlijk voor een eigenaar van een bedrijfswagen grosso modo een voordeel per maand van 500 à 600 EUR. Jullie schrappen dat en verhuizen dat naar alle werknemers. […] Dat wil zeggen dat iemand die nu een bedrijfswagen heeft een verlies lijdt van 600 EUR per maand, naar een winst van 100 EUR.” (Brinckman becijferde dat dit voordeel slechts per jaar zou zijn, maar 3,8 miljard gedeeld door 2,6 miljoen private werknemers komt neer op 1.461 EUR op jaarbasis of 121 EUR per maand. Desalniettemin een flink verschil). De Vadder hamerde hierop door. “Een paar honderdduizend mensen in dit land zullen 500 EUR loon verliezen. Dat zet u nu in als onderdeel van jullie plan?” Na een ietwat ontwijkend antwoord van Calvo, herhaalde De Vadder. “U zegt dus tegen de eigenaars van salariswagens, een paar honderdduizend mensen in dit land: ‘U verliest 500 EUR salaris‘. Dat zegt u?” En nog na een nieuw vaag antwoord: “Dus ja of neen, meneer Calvo?” Calvo antwoordde finaal dat “we niet langer die keuze [voor de bedrijfswagen] gaan maken”, dat er lastenverlaging op arbeid zou komen samen met lagere energiefacturen. Bovendien heeft elke werknemer ook “de kans om een nieuwe salarisafspraak te maken met zijn werkgever.” Quote
WoKe 308 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 11 minuten geleden, PJH zei: En hoeveel daarvan gaan snelle zijn? Bwa. De meeste EV's rijden beter dan de meeste leasekrellen. Ik denk dat Jan met de pet die algemeen gezien geen al te grote afstanden doet het nadeel van range niet gaat hebben, en een EV dan als een vooruitgang gaat zien gezien hij plots 200pk heeft ipv 100 vroeger. En veel meer ingebouwde systemen zoals een touchscreen en heel de nest. De patspunten zijn voor velen dan ook nog eens belangrijk want ze kunnen dan zeggen dat ze eEn GroOt SchErM hebben in hun auto Het moeten toch niet allemaal snelle zijn. Ik rij van bvb Lokeren naar Gent of Antwerpen (say 35km) en hang die daar aan een AC 11kW laadpaal die vrij is. Dan heb ik ongeveer 8,5 kWh nodig om weer op dezelfde laadstatus te komen als toen ik vertrok. Dus 45" later is hij alweer (even) vol. Compleet akkoord, Jan met de pet gaat het idd niet meteen als een achteruitgang zien. Quote
WoKe 308 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 5 minuten geleden, dragonfly zei: Je mist m'n punt Ah ... ja da's er ook zo eentje he ... De lasten op arbeid in Belgie zijn belachelijk hoog, dus wordt er langs alle kanten een oplossing voor gezocht (en gevonden in firmawagens). Maar da's een andere discussie, en die is al heel lang aan de gang he. 1 Quote
Logic 538 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 21 minuten geleden, dragonfly zei: Als eindgebruiker zijn er nu nog geen voordelen aan EV. Ah, nu zijn we bij een leuke Autominded vraag! Ik heb mij al vaker de vraag gesteld of ik de E-tron links zou laten liggen indien ik nog een S7 in het wagenpark had staan. Met alle liefhebbers hier, ben ik al een beetje verlegen om luidop te twijfelen. Bij een BMW 330e vs Tesla Model 3 zou ik zelfs nooit twijfelen, ook niet als particulier. Zo ver is het al gekomen. 1 Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 Vanuit sommige standpunten op AM wordt er wel eens vergeten dat niet iedereen bedrijfsleider is die gewoon kan doen wat ie wil, mits "economisch verantwoord" ... Als domme bediende ben ik, zoals @PJH het hierboven mooi verwoord, blij met een EV. Het heeft een combinatie van eigenschappen die ik in een ICE motor nooit zou kunnen betalen met mijn budget. Als ik kan kiezen tussen een ID.3 of een A3 1.6 TDI is voor mij de keuze vrij snel gemaakt Quote
knight-rider 105 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 1 uur terug, Hazen zei: Ook niet vergeten dat er ook héél veel mensen zijn die hun halfvolle tank toch maar volgooien om zeker te zijn dat ze niet zonder gaan vallen. Inderdaad, bij mij is dat totaal niet het geval, ik tank altijd pas als de tank bijna leeg is. Zoals nu, kan nog een dikke 50 km doen, vandaag verschillende tankstations gepasseerd (2 keer het tankstation waar ik zo goed als altijd tank), maar ik ga morgen pas tanken. Alleen als ik weet heb van stijgende prijzen ga ik sneller tanken. 1 Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 1 uur geleden, PJH zei: En hoeveel daarvan gaan snelle zijn? Bwa. De meeste EV's rijden beter dan de meeste leasekrellen. Ik denk dat Jan met de pet die algemeen gezien geen al te grote afstanden doet het nadeel van range niet gaat hebben, en een EV dan als een vooruitgang gaat zien gezien hij plots 200pk heeft ipv 100 vroeger. En veel meer ingebouwde systemen zoals een touchscreen en heel de nest. De patspunten zijn voor velen dan ook nog eens belangrijk want ze kunnen dan zeggen dat ze eEn GroOt SchErM hebben in hun auto Wij zetten er volgend jaar al 276 dacht ik. De rest is te kiezen door wie ze zet. Dat zal een mix zijn, afhankelijk van wat de nood blijkt te zijn. Naar mijn inschatting is er een zware overschatting van snelladernood. Enkel langs snelwegen (voor de vertegenwoordigers die een batterij leegrijden op minder dan een dag of vakantiegangers), op wat drukke punten en eventueel in heel druk bewoonde gebieden waar weinig eigenaars een eigen laadpunt hebben. Maar voor de rest gaat die nood sterk overschat worden. Er is meer nood aan een private laadpaal waar je met de bankkaart kan betalen, zodat je bezoek aan de lader kan, waarbij ze direct digitaal kunnen betalen. Of de buurman of de poetsvrouw of een vertegenwoordiger die langskomt of.... En dat zit er ook aan te komen. Dat gaat de mogelijkheid geven om van ieder laadpunt een semi publiek punt te maken, eventueel je eigen laadpunt te laten renderen (vooral voor bedrijven, al is het maar 0,05 euro/kWh) en gaat ervoor zorgen dat je makkelijk en snel overal in kunt pluggen en je batterij niveau tussen de 40 en 80% kan houden, om steeds een comfortabel bereik te hebben. Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 15 uren geleden, Jupke zei: 400 euro voor 2000 km. Stel dat ik 25.000km per jaar zou rijden aan deze tarieven, dan is het (€18 x12) + (25.000 x 0,25 x €0,35) = € 2.403,25,. Voor dat budget kan ik 1500 liter diesel kopen. Een mooi alternatief voor mijn Model S zou een 530d xDrive geweest zijn, die gemiddeld 8,5l verbruikt met vergelijkbare rijstijl. Met 1500 liter zou ik dus 17.650km kunnen doen. Zelfs als ik dus alles extern zou laden, blijft mijn Tesla goedkoper dan een vergelijkbare diesel. En bij een benzine zou het verschil nog groter zijn. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 (aangepast) 5 minuten geleden, BMWMB zei: Stel dat ik 25.000km per jaar zou rijden aan deze tarieven, dan is het (€18 x12) + (25.000 x 0,25 x €0,35) = € 2.403,25,. Voor dat budget kan ik 1500 liter diesel kopen. Een mooi alternatief voor mijn Model S zou een 530d xDrive geweest zijn, die gemiddeld 8,5l verbruikt met vergelijkbare rijstijl. Met 1500 liter zou ik dus 17.650km kunnen doen. Zelfs als ik dus alles extern zou laden, blijft mijn Tesla goedkoper dan een vergelijkbare diesel. En bij een benzine zou het verschil nog groter zijn. en hoe zat dat nu met onderhoudskosten voor jouw Model S? 25 november 2021 aangepast door Tjeu Quote
WoKe 308 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 15 minuten geleden, Tjeu zei: Wij zetten er volgend jaar al 276 dacht ik. De rest is te kiezen door wie ze zet. Dat zal een mix zijn, afhankelijk van wat de nood blijkt te zijn. Naar mijn inschatting is er een zware overschatting van snelladernood. Enkel langs snelwegen (voor de vertegenwoordigers die een batterij leegrijden op minder dan een dag of vakantiegangers), op wat drukke punten en eventueel in heel druk bewoonde gebieden waar weinig eigenaars een eigen laadpunt hebben. Maar voor de rest gaat die nood sterk overschat worden. Er is meer nood aan een private laadpaal waar je met de bankkaart kan betalen, zodat je bezoek aan de lader kan, waarbij ze direct digitaal kunnen betalen. Of de buurman of de poetsvrouw of een vertegenwoordiger die langskomt of.... En dat zit er ook aan te komen. Dat gaat de mogelijkheid geven om van ieder laadpunt een semi publiek punt te maken, eventueel je eigen laadpunt te laten renderen (vooral voor bedrijven, al is het maar 0,05 euro/kWh) en gaat ervoor zorgen dat je makkelijk en snel overal in kunt pluggen en je batterij niveau tussen de 40 en 80% kan houden, om steeds een comfortabel bereik te hebben. Yep, en zowat elke moderne laadpaal ondersteunt tegenwoordig het Open Charge Point Protocol. Daarmee kan je bijna elke laadpas gebruiken op een private laadpaal en er automatisch voor vergoed worden. Daarnaast is er ook nog een 200% investeringsaftrek voor bedrijven die een laadpaal zetten die publiek beschikbaar is (tijdens of na openingsuren). Dus bvb de lokale Delhaize die 20 laadpunten voorziet en die openstelt overdag voor klanten en 's avonds voor omwonenden. Ze mogen die kost 200% aftrekken, en ze kunnen de electriciteit die zij waarschijnlijk goedkoper dan een particulier inkopen ook nog eens doorverkopen met een paar eurocent per kWh erbij. Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 1 uur geleden, WoKe zei: Het moeten toch niet allemaal snelle zijn. Ik rij van bvb Lokeren naar Gent of Antwerpen (say 35km) en hang die daar aan een AC 11kW laadpaal die vrij is. Dan heb ik ongeveer 8,5 kWh nodig om weer op dezelfde laadstatus te komen als toen ik vertrok. Dus 45" later is hij alweer (even) vol. Compleet akkoord, Jan met de pet gaat het idd niet meteen als een achteruitgang zien. Als we naar zee gaan huren we een appartement, en daar hebben ze in de ondergrondse parking meerdere stopcontacten gehangen die 3kW kunnen laden. We zijn pas 1 nacht daar blijven slapen, en een goede vriend was mee met zijn Velar. Toen ik zei dat het maar 3kW laden was, begon 'm heel hard te lachen met de opmerking dat we geen 3 dagen daar zouden blijven. We zijn om 10u 's ochtends aangekomen met onze Tesla, met nog 42% over in de batterij. In principe zou ik met 20% bij te laden vlot weer thuis geraken, maar ik heb 'm zoals steeds tot 90% laten laden. Toen we 's avonds na het restaurant weer op het apartement kwamen vroeg mijn vriend of er al vooruitgang was in het laden, en ik kon 'm zeggen dat de wagen al terug op 80% stond. Mensen overschatten de nood van snelladen. Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 8 minuten geleden, Tjeu zei: en hoe zat dat nu met onderhoudskosten voor jouw Model S? Onderhoudskost tot nu, 110.000km, is heel simpel: € 0,0... Enkel banden en ruitenwisserbladen. Ik rijd zelfs nog met mijn eerste set remblokken. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 1 minuut geleden, WoKe zei: Yep, en zowat elke moderne laadpaal ondersteunt tegenwoordig het Open Charge Point Protocol. Daarmee kan je bijna elke laadpas gebruiken op een private laadpaal en er automatisch voor vergoed worden. Daarnaast is er ook nog een 200% investeringsaftrek voor bedrijven die een laadpaal zetten die publiek beschikbaar is (tijdens of na openingsuren). Dus bvb de lokale Delhaize die 20 laadpunten voorziet en die openstelt overdag voor klanten en 's avonds voor omwonenden. Ze mogen die kost 200% aftrekken, en ze kunnen de electriciteit die zij waarschijnlijk goedkoper dan een particulier inkopen ook nog eens doorverkopen met een paar eurocent per kWh erbij. Voor een Delhaize durf ik het niet te zeggen, gezien ik niet weet of die een overkoepelend energiecontract hebben, dan wel iedere winkel zelf een contract moet afhandelen. Maar een deftige keten kan makkelijk onder de 0,17 euro/kWh duiken (ik ken er meerdere die rond de 0,12 zitten en zelf enkele die onder de 0,10 duiken). Dus als ze die aan 0,25 euro/kWh doorverkopen (wat tegenwoordig goedkoper is dan wat de meesten thuis tanken), kan je daar wel een mooi business model rond opzetten. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 1 minuut geleden, BMWMB zei: Onderhoudskost tot nu, 110.000km is heel simpel: € 0,0... Enkel banden en ruitenwisserbladen. Dat vind ik wel indrukwekkend eigenlijk. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 10 minutes ago, Tjeu said: en hoe zat dat nu met onderhoudskosten voor jouw Model S? Een Tesla moet niet op onderhoud (heeft geen invloed op de garantie). Dat gaan ze bij andere constructeurs vrees ik niet zo graag doen, wegens wegvallende inkomsten. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 (aangepast) 3 minuten geleden, ir_fuel zei: Een Tesla moet niet op onderhoud (heeft geen invloed op de garantie). Dat gaan ze bij andere constructeurs vrees ik niet zo graag doen, wegens wegvallende inkomsten. https://www.europarl.europa.eu/news/nl/headlines/society/20210128STO96607/hoe-wil-de-eu-uiterlijk-in-2050-een-circulaire-economie-tot-stand-brengen Als we tegen 2050 circulair moeten zijn, dan is het voorbeeld van Tesla wel al erg indrukwekkend. Ik kan Elon Musk echt niet luchten, maar de disruptie van het economische model en de wagen dat hij heeft neergezet met zijn team... Echt, chappeau. Waanzinnig sterk. 25 november 2021 aangepast door Tjeu 1 Quote
PJH 21.018 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211125_94963879 Quote
WoKe 308 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 14 minuten geleden, Tjeu zei: Voor een Delhaize durf ik het niet te zeggen, gezien ik niet weet of die een overkoepelend energiecontract hebben, dan wel iedere winkel zelf een contract moet afhandelen. Maar een deftige keten kan makkelijk onder de 0,17 euro/kWh duiken (ik ken er meerdere die rond de 0,12 zitten en zelf enkele die onder de 0,10 duiken). Dus als ze die aan 0,25 euro/kWh doorverkopen (wat tegenwoordig goedkoper is dan wat de meesten thuis tanken), kan je daar wel een mooi business model rond opzetten. Stel dat als ge zo 20 laadpunten zet die u max 1000€/stuk kosten. Stel dat ge 10c/kWh profijt hebt als er geladen wordt. Dan is zo'n laadpunt al break even na 10.000 kWh laden En dan hebt ge nog geen rekening gehouden met de 200% investeringsaftrek 10.000 kWh laden ... Stel dat er gemiddeld (overdag shoppers + 's avonds omwonenden) 15 kWh geladen wordt dan hebt ge 666 laadbeurten nodig. 'k Zal eens met de eigenaar van den Delhaize hier om de hoek moeten gaan praten Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 18 minuten geleden, ir_fuel zei: Een Tesla moet niet op onderhoud (heeft geen invloed op de garantie). Dat gaan ze bij andere constructeurs vrees ik niet zo graag doen, wegens wegvallende inkomsten. exact. 70% van de dealers leeft van leasewagens die op onderhoud komen. een particulier gaan tenslotte niet bij een stealer op onderhoud, of toch niet na de garantieperiode. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 @Jupke en @ir_fuel ik heb me paar dagen geleden gemist van land. Het is met Denemarken dat we de deal hebben over het energie-eiland waar we beiden op in gaan pluggen (en Engeland ook dat op zijn beurt een kabel heeft met Noorwegen, waardoor we dus ook aan hun energie kunnen). https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-energie/belgie-gaat-windenergie-halen-in-denemarken/10348322 Dat is al 1,5 van de 6 GW. Zelf nog HE uitbreiden en voor de rest dus nog stukje uit Duitsland, Frankrijk, GB en Nederland. Ik verwacht echt geen problemen met bevoorrading. Zolang we maar niet stil zitten rond HE. Europa heeft duidelijk gesteld dat het tijd is dat we stevig op gaan schalen. Voor gans europa moet het drie maal sneller gaan. Maar België zit daar al iets beter, dus een iets lagere opschaling zou al voldoende zijn. En dat kan zeker. Kijk maar naar Duitsland Die hun ambities zijn ook niet mis https://www.tijd.be/dossier/europareeks/nieuwe-duitse-regering-gaat-voluit-voor-groene-en-digitale-transitie/10348642.html Dat is minstens dubbel zo ambitieus. - 2030 geen steenkool meer - Geen kernenergie - 80% hernieuwbare energie tegen 2030 - geen aardgascentrales meer na 2040 Daar gaat het dus wel allemaal. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 4 minuten geleden, Liquid Li0n zei: exact. 70% van de dealers leeft van leasewagens die op onderhoud komen. een particulier gaan tenslotte niet bij een stealer op onderhoud, of toch niet na de garantieperiode. Heb je daar cijfers over? ik ken maar een iemand in mijn omgeving die dat doet en dat is een forummer. Voor de rest gaat iedereen bij een merkgarage. Mss als ik eens zoek dat ik wel nog een vriend of kennis tref die met een +15 jaar oude krel rijdt en naar een vrije garage gaat. Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 Hier waren ze in 2003 ook heel ambitieus met de belofte dat tegen 2015 alle kerncentrales dicht gingen zijn. We zijn 18 jaar verder, en er is nog niks definitief. Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 27 minuten geleden, ir_fuel zei: Een Tesla moet niet op onderhoud (heeft geen invloed op de garantie). Dat gaan ze bij andere constructeurs vrees ik niet zo graag doen, wegens wegvallende inkomsten. Het business-model van de merken moet serieus gaan veranderen, want er zal veel minder werk zijn, omdat er zo weinig onderhoud nodig is aan auto's. Mij hebben ze altijd verteld dat de garages hun geld niet verdienen met de verkoop van auto's, maar wel met het onderhoud. Gelukkig zal het allemaal geleidelijk aan gaan veranderen. Quote
Soul 6.060 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 Toch ook effen verder denken : de voornaamste grondstoffen van een herlaadbare lithium batterij zijn : nikkel, kobalt en lithium. Hoe lang kunnen we verder met de aardse voorraad daarvan ? Of moeten we weldra uitkijken voor een ander soort batterijen ? Ik vermoed ook dat er in de oplaadkabels koper zit, toch ook niet onuitputbaar op deze aardbol... Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 11 minuten geleden, BMWMB zei: Het business-model van de merken moet serieus gaan veranderen, want er zal veel minder werk zijn, omdat er zo weinig onderhoud nodig is aan auto's. Mij hebben ze altijd verteld dat de garages hun geld niet verdienen met de verkoop van auto's, maar wel met het onderhoud. Gelukkig zal het allemaal geleidelijk aan gaan veranderen. in de tijd dat de mijnen dicht gingen, ging er ook veel werk verloren. Er is ergens anders meer dan werk genoeg aan het bijkomen. Maar dat maakt natuurlijk het model van de garages niet. en fabrikanten gaan meer naar Mobiliteit as a service. Het is niet zomaar dat Porsche net Greyp heeft gekocht. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.