Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

speedhunters-simon-woolley-classic-motor-show-2021-37-1200x800.jpg.69ab8ec5998e3d8b894148ef6e33bbfe.jpg

Also built by Electric Classic Cars (in collaboration with 9ev), this Porsche 911 dressed to look like a ’73 RS features a Tesla motor in place of the air-cooled original with the battery pack and charging system mounted on top.

Up front is a second battery pack for a more balanced chassis – the extra weight gained overridden by the increased power of the uprated Model S motor.

http://www.speedhunters.com/2021/11/electrifying-the-icons-at-the-classic-motor-show/

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, knight-rider zei:

De bestelwagens op zich lijken mij het probleem niet, ze kunnen laden daarentegen wel.

's nachts is capaciteit nog niet echt probleem. Om na te kunnen gaan wanneer er problemen zijn, is die digitale meter er dus gekomen. Zo kan de belasting van het net nauwkeurig in beeld gebracht worden en kunnen de problemen volgens de juiste prioriteit aangepakt worden. Vanuit dat oogpunt dus wel erg jammer dat de uitrol vertraagd wordt door het pv debacle. Daarmee verliezen we opnieuw kostbare tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26/11/2021 om 18:16, tuscani zei:

Nogthans waren er tijdens mijn weekend naar Amsterdam een paar jaar geleden , al heel veel elektrische bussen aan het rondrijden.  Je kwam aan de stadsrand van die grote laadstations tegen waar ze konden onderstaan om te laden. 

elektrischebussen-e1523031429132.jpg

Ik spreek dus over een jaar of 3 geleden al. Dat ze dat hier eerst eens doen. 

Volgens mij heb ik dat in Geneve ook  gezien, maar daar was het zelfs boven elke bushalte. Dus laden terwijl ge passagiers laat op- en afstappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 11/25/2021 at 9:55 PM, Tjeu said:

Dat heeft niets te maken met stads-bobo's. Je denkt veel te bekrompen. Binnen het as-a-service model zullen verschillende factoren zitten die de prijs bepalen. Dat ligt in de lijn van de huidige deelmobiliteit. Gereden afstand is daar een van, maar ook tijd in bezit. Je kan gerust een Cambio een week, maand of indien gewenst zelf een jaar op jouw oprit parkeren. Maar alles heeft zijn prijs. En hoe meer beschikbaarheid die je wilt hebben, hoe meer je het 'eigendom' claimt, dus hoe duurder.  

Ja en waar moet de niet-stads-bo-bo zijn deelwagen dan telkens gaan halen en terugbrengen? 

Ik moet het nog allemaal zien gebeuren op het (Waalse) platteland. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens, iedereen die hier graag in de studies kijkt en die denkt dat mobility-as-a-service de heilige graal gaat zijn. Wat denk je dat dat gaat doen met de verkeersdrukte? Zal ik het u zeggen: exact hetzelfde als al die deelsteps in de steden. Halen die auto's weg? Nee, die halen mensen uit het openbaar vervoer. Je gaat gewoon door autogebruik (en niet bezit) toegankelijker (en goedkoper dus?) te maken omwille van nul vaste kost (niks meer kopen, geen verzekering of taks betalen op forfaitaire basis) ervoor zorgen dat er nog veel meer volk op de baan gaat zijn. Wie gaat dan nog willen staan wachten op een bus of een tram?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 hours ago, Joske said:

Volgens mij heb ik dat in Geneve ook  gezien, maar daar was het zelfs boven elke bushalte. Dus laden terwijl ge passagiers laat op- en afstappen.

Ik heb dat hier achter de hoek zelfs staan voor de hybride bussen van de TEC.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ja en waar moet de niet-stads-bo-bo zijn deelwagen dan telkens gaan halen en terugbrengen? 

Ik moet het nog allemaal zien gebeuren op het (Waalse) platteland. 

ik vind dat altijd zo geweldig hoe die groene gekkies zo in een waanbeeld leven en alles in hunne kop moet zo rooskleuring zijn! Gemakkelijk leven hebben die zo toch

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan allemaal he in theorie, daar niet van, maar ik wil de dag zien waarop ik op den bots kan beslissen van een zaterdag om 20h waar ik woon een deelauto te scoren voor een rit. Dat wil dus zeggen dat die binnen wandelafstand beschikbaar moet zijn, want hoe moet ik anders die auto oppikken? Als die flexibiliteit niet bestaat en dat moet allemaal op voorhand geboekt worden is dat gewoon geen deftig alternatief.

Uber is beter dan een taxi, waarom? Omdat je dat ding gewoon kan oproepen "as a service" met je smartphone en op een paar minuten is er eentje. Dat is vooruitgang.  Maar dat werkt ook niet op het platteland wegens niet rendabel.

Tenzij we zelfrijdende auto's krijgen zie ik zoiets echt niet gebeuren bij een "mobility as a service".

Ik vind de vergelijking met de CD anders ook redelijk van de pot gerukt. Iedereen ziet het voordeel van streaming. Je hebt alles onmiddellijk ter beschikking, je betaalt een vaste prijs en that's it. Er is geen voordeel aan een CD, behalve "iets om in uw kast te zetten". Je moet naar de winkel om de CD te kopen, je moet hopen dat hij daar nog ligt etc etc. Edoch dat hangt samen met overal beschikking hebben over deftig internet. Hoe je dat mapt op auto's? Als ik geen auto direct ter beschikking heb wanneer ik wil is het een achteruitgang tov nu, geen vooruitgang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en dat niet alleen. een cd kopen is altijd en overal muziek luisteren, zelfs draadloos met een discman.  Tov streaming...dit is veel belastender voor het milieu, omdat die muziek ergens op servers staat opgeslagen en je die wil beluisteren, eveneens draadloos, met je gsm. Ok, je kan die muziek wel downloaden, dat je deze offline kan beluisteren maar uiteindelijk als je ziet hoeveel co2 uitstoot netflix en spotify geven...dan vraag ik me idd af of het een verbetering is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Liquid Li0n said:

en dat niet alleen. een cd kopen is altijd en overal muziek luisteren, zelfs draadloos met een discman.  Tov streaming...dit is veel belastender voor het milieu, omdat die muziek ergens op servers staat opgeslagen en je die wil beluisteren, eveneens draadloos, met je gsm. Ok, je kan die muziek wel downloaden, dat je deze offline kan beluisteren maar uiteindelijk als je ziet hoeveel co2 uitstoot netflix en spotify geven...dan vraag ik me idd af of het een verbetering is.

Eh. Ik denk dat al het plastic voor een paar miljoen CD's + transport iets belastender is voor het milieu dan muziek streamen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ir_fuel zei:

Eh. Ik denk dat al het plastic voor een paar miljoen CD's + transport iets belastender is voor het milieu dan muziek streamen.

Streaming zou wereldwijd net zoveel broeikasgasuitstoot veroorzaakt hebben als heel Spanje

https://www.apparata.nl/nieuws/hoe-schadelijk-is-netflixen-voor-het-milieu-32940

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Liquid Li0n said:

Streaming zou wereldwijd net zoveel broeikasgasuitstoot veroorzaakt hebben als heel Spanje

https://www.apparata.nl/nieuws/hoe-schadelijk-is-netflixen-voor-het-milieu-32940

Ja, dat is dus alle films over de ganse wereld samen.

Hoeveel ton plastic is alle cd's/dvds? Doe daar dan nog productie + transport bij?

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ja, dat is dus alle films over de ganse wereld samen.

Hoeveel ton plastic is alle cd's/dvds? Doe daar dan nog productie + transport bij?

klopt.

Volgend punt dat ik tegenkwam:

https://www.autoblog.nl/nieuws/verenigingen-van-eigenaren-haten-elektrische-autos-met-passie-2953977

over de onveiligheid en onblusbaarheid

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, ir_fuel zei:

Het kan allemaal he in theorie, daar niet van, maar ik wil de dag zien waarop ik op den bots kan beslissen van een zaterdag om 20h waar ik woon een deelauto te scoren voor een rit. Dat wil dus zeggen dat die binnen wandelafstand beschikbaar moet zijn, want hoe moet ik anders die auto oppikken? Als die flexibiliteit niet bestaat en dat moet allemaal op voorhand geboekt worden is dat gewoon geen deftig alternatief.

 

En waarom zou er geen auto op je oprit staan? Als je alleen blijft denken binnen wat je kent, dan ga je nooit het andere zien. Mobility as a service =/= cambio. 
 

 

8 uren geleden, Liquid Li0n zei:

ik vind dat altijd zo geweldig hoe die groene gekkies zo in een waanbeeld leven en alles in hunne kop moet zo rooskleuring zijn! Gemakkelijk leven hebben die zo toch

Dat heeft niets met groene gekkies te maken. Het is niet anders dan autotechniek. Je krijgt aan een leek ook langs geen kanten uitgelegd waarom een uitgerokken distributieketting voor een slechte gasrespons kan zorgen. Je krijgt hem wel uitgelegd waarom een vervuilde brandstoffilter of een defecte benzinepomp dat gevolg zou hebben, maar een distributieketting is te complex. Dat gaat te ver buiten standaard kennis. Je moet al een echte liefhebber om die connectie te zien. 

Zo is dat ook met deze dingen. Energie en ecologie zijn zaken waar ik alle dagen mee bezig ben. Voor mijn werk, tijdens mijn werk, na mijn werk, in het weekend,... Alle dagen. Ik zit voor mijn werk bijvoorbeeld nét onder de politieke laag en werk veel samen met koepelorganisaties. Zo krijg je snel een veel breder beeld. En ook veel data. Betreffende energie is dat in mijn geval een dataset die tegen 2027 140.000 gebouwen zal beslaan, waarvan behoorlijk wat detail info beschikbaar is en zo een unicum in europa zal vormen.
We hebben nu al 18.000 energiebesparende maatregelen die door studieburelen in detail zijn berekend. Daarmee kunnen we al wat gaan extrapoleren en zo dus berekenen wat de klimaatdoelstellingen gaan kosten, welke trajecten genomen moeten worden en hoe gebouwen eruit gaan zien. 
Daarnaast hebben wij ook een afdeling die energieleverancier is, waardoor we ook daar info krijgen uit eerste hand (bijna alle steden en gemeenten zitten bijvoorbeeld bij ons). Ook op dat vlak hebben we dus info uit eerste hand. En opnieuw veel data :D 

En zo ga je dus anders naar de zaken kijken, ipv vast te blijven zitten in een paar scenario's uit je eigen omgeving.  
 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minutes ago, Tjeu said:

En waarom zou er geen auto op je oprit staan? Als je alleen blijft denken binnen wat je kent, dan ga je nooit het andere zien. Mobility as a service =/= cambio. 

Dus weerom: hoe gaat die auto die hier 24/7 staat goedkoper zijn dan alles wat er nu beschikbaar is in eigen bezit? Of ga je mij dan zo een plastieken Franse ev doos voorschotelen die ze hebben ontwikkeld en die je met de hogedrukreiniger kan uitkuisen? :D

2020-citroen-ami_100738100_h.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, ir_fuel zei:

Dus weerom: hoe gaat die auto die hier 24/7 staat goedkoper zijn dan alles wat er nu beschikbaar is in eigen bezit? Of ga je mij dan zo een plastieken Franse ev doos voorschotelen die ze hebben ontwikkeld en die je met de hogedrukreiniger kan uitkuisen? :D

2020-citroen-ami_100738100_h.jpg

 

Technisch gezien kan je iedere auto met de hogedrukreiniger uitkuisen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, ir_fuel zei:

Dus weerom: hoe gaat die auto die hier 24/7 staat goedkoper zijn dan alles wat er nu beschikbaar is in eigen bezit? Of ga je mij dan zo een plastieken Franse ev doos voorschotelen die ze hebben ontwikkeld en die je met de hogedrukreiniger kan uitkuisen? :D

2020-citroen-ami_100738100_h.jpg

 

Door te differentiëren in uw gekozen vervoersmiddelen (in functie van de noden). Kort door de bocht: het principe "ge kunt toch maar met een wagen tegelijkertijd rijden". 
In de vorige post al uitgelegd welke parameters meespelen om de prijs te drukken. Maar je hoeft de prijs niet te drukken. Je kan ook gewoon voor meer flexibiliteit in je wagenpark/mobiliteit gaan dan nu, voor dezelfde of hogere prijs. Dat kies je allemaal zelf. Dito met waar en hoe je wisselt. Moet de wissel voor jou op locatie gebeuren? Of ga je zelf en passant gaan wisselen? Zal ook deel uitmaken van de prijs. 

 

aangepast door Tjeu
Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minutes ago, Tjeu said:

Door te differentiëren in uw gekozen vervoersmiddelen (in functie van de noden). Kort door de bocht: het principe "ge kunt toch maar met een wagen tegelijkertijd rijden". 
In de vorige post al uitgelegd welke parameters meespelen om de prijs te drukken. Maar je hoeft de prijs niet te drukken. Je kan ook gewoon voor meer flexibiliteit in je wagenpark/mobiliteit gaan dan nu, voor dezelfde of hogere prijs. Dat kies je allemaal zelf. Dito met waar en hoe je wisselt. Moet de wissel voor jou op locatie gebeuren? Of ga je zelf en passant gaan wisselen? Zal ook deel uitmaken van de prijs. 

Ik herhaal dus, want je blijft maar lullen met algemeenheden die hier niet opgaan.

Ik woon op het platteland, ik moet dus "differentiëren", ik beslis de zaterdag om 19h, "we hebben geen zin om eten te maken, laten we op restaurant gaan". Hoe, hoe snel en waar ga ik een auto vinden?

Je spreekt dan over "wisselen". Moet ik dan met mijn gezin de fiets op, 5km rijden, om ergens een auto op te pikken? En zo ja wat doe ik dan met die fietsen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paar dagen niet gelezen. Even alles doornemen.

Dit kan je toch geen vooruitgang noemen voor de doorsnee mens? Pure achteruitgang dat is wat ik lees. 
 

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik herhaal dus, want je blijft maar lullen met algemeenheden die hier niet opgaan.

Ik woon op het platteland, ik moet dus "differentiëren", ik beslis de zaterdag om 19h, "we hebben geen zin om eten te maken, laten we op restaurant gaan". Hoe, hoe snel en waar ga ik een auto vinden?

Je spreekt dan over "wisselen". Moet ik dan met mijn gezin de fiets op, 5km rijden, om ergens een auto op te pikken? En zo ja wat doe ik dan met die fietsen?

En ik herhaal voor de zoveelste keer: waarom zou er geen auto op je oprit staan? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Tjeu said:

En ik herhaal voor de zoveelste keer: waarom zou er geen auto op je oprit staan? 

Goed, dan kom ik terug bij de vraag: als ik een auto ga huren 24/7 ter mijner beschikking, op welke manier gaat dat goedkoper zijn? Die auto wordt op dat moment niet door iemand anders gebruikt de 90% van de tijd dat hij stil staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Tjeu zei:

En ik herhaal voor de zoveelste keer: waarom zou er geen auto op je oprit staan? 

 

27 minuten geleden, ir_fuel zei:

Goed, dan kom ik terug bij de vraag: als ik een auto ga huren 24/7 ter mijner beschikking, op welke manier gaat dat goedkoper zijn? Die auto wordt op dat moment niet door iemand anders gebruikt de 90% van de tijd dat hij stil staat.

Dat heet leasen.

Status quo dus

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, msxx zei:

 

Dat heet leasen.

Status quo dus

Neen, het verschil tussen leasen en Mobility as a service heb ik al aangehaald. Leasing in zijn huidige vorm blijft ook een lineair model, tenzij de leasingbedrijven het eigendomschap bij de fabrikant zouden laten en enkel als facilitator op zouden treden. 

Daarbij blijft dat je bij leasing een wagen kiest. Bij mobility as a service is je voertuig variabel. 

33 minuten geleden, ir_fuel zei:

Goed, dan kom ik terug bij de vraag: als ik een auto ga huren 24/7 ter mijner beschikking, op welke manier gaat dat goedkoper zijn? Die auto wordt op dat moment niet door iemand anders gebruikt de 90% van de tijd dat hij stil staat.

Dat maakt dat in dit voorbeeld (ik keer even terug in de tijd gezien ik niet weet wat er vandaag op je oprit staat) niet en een 140M, Porsche, MX-5 en IVECO op de oprit tesamen staan, maar enkel de groep die je nodig hebt. Daarbij kan je uiteraard een deel van je wagenpark privaat houden, moest je dat willen. Maar laten we even extreem gaan en dat niet doen, dan zou je de 140 en MX-5 als standaard wagens op de oprit kunnen hebben, voor het weekend of geplande tripjes een van beiden gaan wisselen voor de porsche of als er een circuitdag gepland is een wisselen voor een bestelwagen. 
zo heb je altijd (meer dan) een wagen op de oprit, maar heb je er wel minder dan nu staan, waardoor de kost daalt, terwijl je wel nog steeds toegang hebt tot alles wat je nu hebt. 
En hoe je dat samenstelt, dat kies je zelf, afhankelijk van wensen en budgetten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, Tjeu said:

Dat maakt dat in dit voorbeeld (ik keer even terug in de tijd gezien ik niet weet wat er vandaag op je oprit staat) niet en een 140M, Porsche, MX-5 en IVECO op de oprit tesamen staan, maar enkel de groep die je nodig hebt. Daarbij kan je uiteraard een deel van je wagenpark privaat houden, moest je dat willen. Maar laten we even extreem gaan en dat niet doen, dan zou je de 140 en MX-5 als standaard wagens op de oprit kunnen hebben, voor het weekend of geplande tripjes een van beiden gaan wisselen voor de porsche of als er een circuitdag gepland is een wisselen voor een bestelwagen. 

En wat is het verschil met vandaag?

Als ik wil haal ik morgen een camionette bij Dockx hier achter de hoek, of een monovolume bij Sixt of Hertz, ook hier achter de hoek.

 

  • Vind ik leuk 3
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, Tjeu zei:

Neen, het verschil tussen leasen en Mobility as a service heb ik al aangehaald. Leasing in zijn huidige vorm blijft ook een lineair model, tenzij de leasingbedrijven het eigendomschap bij de fabrikant zouden laten en enkel als facilitator op zouden treden. 

Daarbij blijft dat je bij leasing een wagen kiest. Bij mobility as a service is je voertuig variabel. 

Dat maakt dat in dit voorbeeld (ik keer even terug in de tijd gezien ik niet weet wat er vandaag op je oprit staat) niet en een 140M, Porsche, MX-5 en IVECO op de oprit tesamen staan, maar enkel de groep die je nodig hebt. Daarbij kan je uiteraard een deel van je wagenpark privaat houden, moest je dat willen. Maar laten we even extreem gaan en dat niet doen, dan zou je de 140 en MX-5 als standaard wagens op de oprit kunnen hebben, voor het weekend of geplande tripjes een van beiden gaan wisselen voor de porsche of als er een circuitdag gepland is een wisselen voor een bestelwagen. 
zo heb je altijd (meer dan) een wagen op de oprit, maar heb je er wel minder dan nu staan, waardoor de kost daalt, terwijl je wel nog steeds toegang hebt tot alles wat je nu hebt. 
En hoe je dat samenstelt, dat kies je zelf, afhankelijk van wensen en budgetten. 

dan is er toch nog steeds het probleem dat @ir_fuel wil bedoelen. Stel dat je een week van thuis uit werkt en je hebt de auto terug gebracht naar de mobility as a service firma omdat je anders zou betalen voor iets dat ongebruikt voor je deur staat, maar je moet 's avonds toch eens een keertje weg. Dan moet je met een fiets of het OV naar die firma om daar een gezinswagen te gaan halen om dan terug te komen en je gezin op te pikken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid