WoKe 308 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 14 minuten geleden, BMWMB zei: Het business-model van de merken moet serieus gaan veranderen, want er zal veel minder werk zijn, omdat er zo weinig onderhoud nodig is aan auto's. Mij hebben ze altijd verteld dat de garages hun geld niet verdienen met de verkoop van auto's, maar wel met het onderhoud. Gelukkig zal het allemaal geleidelijk aan gaan veranderen. Ik vrees dat ze in de toekomst ook niet veel meer gaan verdienen aan de verkoop. Toen we de XC40 P8 gingen bestellen was dat de eerste Volvo die ge via de website moest bestellen. Kon ook nog bij dealer, maar strict genomen niet meer nodig. Idem voor Polestar, Tesla, ... Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 Zojuist, Soul zei: Toch ook effen verder denken : de voornaamste grondstoffen van een herlaadbare lithium batterij zijn : nikkel, kobalt en lithium. Hoe lang kunnen we verder met de aardse voorraad daarvan ? Of moeten we weldra uitkijken voor een ander soort batterijen ? Ik vermoed ook dat er in de oplaadkabels koper zit, toch ook niet onuitputbaar op deze aardbol... Vandaar dus het circulaire model. Alles wat uit een mijn komt moet je blijven gebruiken, of terug naar de mijn brengen zodat een ander het kan gebruiken. Maar niets mag naar de afvalberg. Zeker niet van de materialen die je noemt, die kan je allemaal terug winnen via urban mineing. En de solidstate batterijen hebben al een stuk minder zeldzame materialen. Daar zit best wat evolutie in. Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 ja Tesla heeft nu al cobaltvrije batterijen. Dus misschien zal er op de duur gekeken worden naar een taxering van oude batterijen die met meer rare earth materials worden gemaakt dan zulke nieuwe solidstate batterijen. De overheid zal wel iets vinden. Of belasten op gewicht van de auto. Quote
Soul 6.060 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 Eigenlijk moeten we onze wegwerpmaatschappij dringend veranderen in een herstel/herbruik/recupmaatschappij... Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 1 minuut geleden, Soul zei: Eigenlijk moeten we onze wegwerpmaatschappij dringend veranderen in een herstel/herbruik/recupmaatschappij... klopt, een auto van 20 jaar oud blijven gebruiken ipv om de 5 jaar een nieuwe EV leasen 2 1 Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 22 minuten geleden, Liquid Li0n zei: klopt, een auto van 20 jaar oud blijven gebruiken ipv om de 5 jaar een nieuwe EV leasen Dan blijf je in het consumptiemodel. En dan blijft de fabrikant er baat bij hebben om de wagen zo te produceren dat jij er kosten aan blijft hebben. Bij mobiliteit as a service betaal je voor het gebruik, ipv het eigendom. Dan heeft de fabrikant er alle baat bij om ervoor te zorgen dat zijn product zo duurzaam mogelijk is opgebouwd. Dat wil zeggen: - zo goedkoop mogelijk in onderhoud, want hij draait zelf op voor het onderhoud - zo degelijk mogelijk gemaakt, want iedere herstelling is eentje op zijn kosten (tenzij schade door klant, zoals bij ongeval) - zo veilig mogelijk, in de zin van ongevallen vermijden, want ieder ongeval is een afhandelinkskost en een voertuig buiten gebruik. Dat is een kost voor hem. - zo technologisch mogelijk geadvanceerd. Niet de technologie stapje voor stapje uitrollen, maar direct in grotere blokken gaan, zodat een wagen na vier jaar niet verouderd is, maar zeker tien jaar in gebruik kan blijven - techniek geretrofit kan worden. Zeker bij een EV zijn er veel onderdelen die heeeel lang mee gaan en weinig onderdelen die verouderen. Zorg dat je de multimedia makkelijk kan referbishen of vernieuwen, dan kan de rest van de wagen langer mee, wat de fabrikant weer kosten bespaard. - maak dat je na contractduur de wagen flexibel voor iets anders in kan zetten. Modulaire opbouw op het platform en goed gekozen componenten blokken die je een verder leven kan geven (daar zit deels ook het nieuwe business model, zoals Tesla al van EV batterij naar thuis batterij gaat en zelf balanceringsbatterijen op grote schaal). En uiteindelijk moet het product recycleerbaar zijn. Stel dat je in de toekomst met de huidige cobalt hoeveelheid van 1 batterij 10 batterijen kan maken, dan kan het wel al eens interessant zijn de oude open te doen en die cobalt eruit te halen. Ol Lithium of wat dan ook. Oude producten moeten nieuwe grondstoffen worden. Daarom zullen ook alle producten een materialen paspoort krijgen, zoals nu in den bouw ook steeds vaker uitgerold wordt. Zo weet je waar welke materialen zitten en als er gebouw afgebroken moet worden, moet het nauwgezet uitelkaar gehaald worden, zodat al wat waarde vol is opnieuw gebruikt kan worden. Is een model dat snel aan opmars wint. https://madaster.nl/ Zal tegen 2030 of 2035 normaal ook verplicht worden voor nieuwbouw. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 54 minutes ago, Tjeu said: Bij mobiliteit as a service betaal je voor het gebruik, ipv het eigendom. Ah leasing dus? 1 Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 1 hour ago, WoKe said: Ik vrees dat ze in de toekomst ook niet veel meer gaan verdienen aan de verkoop. Toen we de XC40 P8 gingen bestellen was dat de eerste Volvo die ge via de website moest bestellen. Kon ook nog bij dealer, maar strict genomen niet meer nodig. Idem voor Polestar, Tesla, ... De merken zullen nog wel verdienen aan de verkoop. De dealer echter .... Quote
Bart 207 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 3 minuten geleden, ir_fuel zei: De merken zullen nog wel verdienen aan de verkoop. De dealer echter .... De hoefsmid is ook bijna uitgestorven , ik zie hetzelfde met de dealers gebeuren . Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 4 minuten geleden, ir_fuel zei: Ah leasing dus? Nee. Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 29 minuten geleden, Tjeu zei: Nee. Wat dan? Deelwagen systeem en geen eigendom meer bezitten? Quote
PJH 21.018 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 Iedereen in een elektrische deel berlingo De droom van Tinne en vriendinnen 2 Quote
WoKe 308 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 1 uur terug, ir_fuel zei: Ah leasing dus? mobility =/= enkel auto En 'as a service' is een model dat tegenwoordig overal gemeengoed aan het worden is he. In bvb IT vervangt dit nu aan hoog tempo de klassieke dozenleveranciers die vervangen worden door serviceleveranciers. Je hoeft niet perse de eigenaar te zijn van de auto die op je oprit staat. Je kan bvb een Mobility pakket hebben waarvoor je x€/maand voor betaalt en daarin zit dan bvb een auto type x + bus abo voor de kinderen + 2 weken per jaar een minibusje om op reis te gaan (of een camper), of ... Praktisch is dit er nu nog niet, maar wees er maar zeker van dat het er gaat komen op termijn. En ja NU ga je nog niet alles kunnen afdekken daarmee, maar eenmaal zoiets schaalt, en eenmaal de spelregels duidelijk zijn heeft het een enorm potentieel. Als je voor een quasi gelijk budget (of goedkoper) al je vervoersnoden kan afdekken, en tegelijk ook de flexibiliteit hebt dat je toegang hebt tot wat je nodig hebt op de moment dat je het nodig hebt (eventueel met een klein beetje meer op voorhand plannen) ... daar gaan er veel mensen voor gewonnen zijn hoor. Voor je dagelijkse verplaatsingen heb je bvb een kleine familiewagen, in het verlof een busje, als je verhuist een camionette, eventueel een fiets, treinabo, enz ... Alles vrij combineerbaar en zelfde prijs als het bezitten van een auto. Zonder de rompslomp van aankoop, onderhoud, enz ... Voor de echte car-enthousiast misschien een nachtmerrie, maar voor makkelijk 70% van de bevolking iets wat hen wel eens zou kunnen aanspreken. Vereist een change in mindset, en die komt natuurlijk niet meteen. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 4 minutes ago, WoKe said: e kan bvb een Mobility pakket hebben waarvoor je x€/maand voor betaalt en daarin zit dan bvb een auto type x + bus abo voor de kinderen + 2 weken per jaar een minibusje om op reis te gaan (of een camper), of ... Ja en dat gaat dan hoe juist goedkoper zijn als die auto 24/7 ter beschikking staat? Quote
PJH 21.018 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 4 minuten geleden, ir_fuel zei: Ja en dat gaat dan hoe juist goedkoper zijn als die auto 24/7 ter beschikking staat? Niet, want jan modaal rijdt ook vaak nog met 2ehands ketels die hij opkoopt voor pakweg 10k. We denken hier nog veel te veel aan shiny and new maar die rekening klopt niet voor velen. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 Ik snap dat mobility-as-a-service verhaal ook niet hoor, behalve voor stads-bobo's die dan een deelauto kunnen pakken in hun straat. Quote
WoKe 308 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 41 minuten geleden, ir_fuel zei: Ja en dat gaat dan hoe juist goedkoper zijn als die auto 24/7 ter beschikking staat? Omdat die auto gemaakt is voor ‘as a service’ waar het verdien model anders is dan auto’s verkopen en auto’s herstellen. Daar gaat de constructeur veel harder inzetten op betrouwbaarheid, moduleerbaarheid, upgradebility, enz … en ja dat gat er niet op 123 zijn. En auto’s zouden dan wel eens meer eenheidsworst kunnen zijn (de meeste zijn dat nu ook al), en het zou best kunnen dat diegene die dan op de oprit staat al 10j in gebruik is (en msschn al 2x ge-update en refurbished is). Ik zeg zo maar wat hè 1 Quote
WoKe 308 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 41 minuten geleden, ir_fuel zei: Ik snap dat mobility-as-a-service verhaal ook niet hoor, behalve voor stads-bobo's die dan een deelauto kunnen pakken in hun straat. Dat zeiden de klassieke muziekhuizen en CD boeren ook toen streaming op begon te komen. I know, niet 1 op 1 te vergelijken, but you get my point right Quote
WoKe 308 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 En don’t get me wrong. Ik zit ook graag in een mooie auto die liefst van al geen eenheidsworst is, enz … But times they are changing … en ge kunt nog altijd kiezen om zelf uw mobility te regelen en de auto naar uw goesting te kopen. Als het as a service model goed ineenzit zal het wel werken/verkopen Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 dan komen we toch op het punt dat ik hier al weken geleden zei... alles gaat in een deelsysteem, de belastingbetaler bezit niets meer van eigendommen en hangt volledig af van enkele bedrijven die eigenaar zijn van alle deze woningen en voertuigen etc...zij bepalen dan de prijs. kan je het niet betalen en kan je niet thuiswerken, ga dan maar met de fiets of bus! Quote
CAS 8.069 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 Zojuist, WoKe zei: En don’t get me wrong. Ik zit ook graag in een mooie auto die liefst van al geen eenheidsworst is, enz … But times they are changing … en ge kunt nog altijd kiezen om zelf uw mobility te regelen en de auto naar uw goesting te kopen. In de mate van het mogelijke. Mochten we echt gewoon kunnen kiezen zou het er hier toch nog anders uitzien. Quote
WoKe 308 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 6 minuten geleden, Liquid Li0n zei: dan komen we toch op het punt dat ik hier al weken geleden zei... alles gaat in een deelsysteem, de belastingbetaler bezit niets meer van eigendommen en hangt volledig af van enkele bedrijven die eigenaar zijn van alle deze woningen en voertuigen etc...zij bepalen dan de prijs. kan je het niet betalen en kan je niet thuiswerken, ga dan maar met de fiets of bus! Ge kunt toch ook meebeslissen over eigendom en te varen koers dmv een coöperatieve. Beetje zoals sommige kleinere energiespelers (bvb Wase Wind). Het hoeft geen wij-zij en oh-ye-evil-government denken te zijn hè. Er bestaan zo ook al wooncooperaties enz… We moeten gewoon wat buiten de ons gekende context durven denken. Quote
WoKe 308 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 7 minuten geleden, CAS zei: In de mate van het mogelijke. Mochten we echt gewoon kunnen kiezen zou het er hier toch nog anders uitzien. Dat zei men ook voor het strafbaar werd om uw buurman met uw goedendag de kop in te slaan. Noem het vooruitgang, of achteruitgang, of whatever. Maar het beleid wordt gemaakt door diegenen die wij verkozen hebben. Quote
Dimitri 734 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 13 minuten geleden, WoKe zei: Dat zei men ook voor het strafbaar werd om uw buurman met uw goedendag de kop in te slaan. Noem het vooruitgang, of achteruitgang, of whatever. Maar het beleid wordt gemaakt door diegenen die wij verkozen hebben. Toch niet in dit land 1 2 Quote
WoKe 308 Geplaatst: 25 november 2021 Geplaatst: 25 november 2021 1 minuut geleden, Dimitri zei: Toch niet in dit land Ik zat te wachten op een "Niet mijn regering" allusie “The government you elect is the government you deserve.” 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.