Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
1 minuut geleden, Liquid Li0n zei:

ze kunnen toch je omvormer uitlezen of via de digitale teller.

Net zoals, wanneer de stroom uitvalt in de straat, je zonnepanelen en thuisbatterij ook niet meer werken omdat die aangesloten zitten op de omvormer.

Omvormer uitlezen via digitale teller? Nu ben je me kwijt :D

Je zonnepanelen en thuisbatterij gaan niet werken omdat je omvormer geen spanning/frequentie detecteerd. Die valt uit als de spanning buiten een bepaalde limiet valt, of als de frequentie te veel afwijkt van 50 Hz (daarom dat bij werken in de straat men een generator plaatst die op 51 Hz ofzoiets draait zodat de zonnepanelen buiten werking gezet worden, en je klokken in huis verkeerd lopen). Dat staat allemaal los van de digitale teller.

Er is maar in 1 richting connectie mogelijk tussen een omvormer/laadpaal/... en de digitale teller. Dat is de digitale teller die door geeft via de P1 poort wat het actuele verbruik is. De laapdaal of whatever leest dan binnen en past zijn laadvermogen aan om te zorgen dat een bepaalde grens niet overschreden wordt (om te voorkomen dat je hoofdzekering niet uitvalt, of om capaciteitstarief te beperken). Maar er gaat geen data van de omvormer/laadpaal/batterij/... naar de digitale teller.

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:
5 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

ze kunnen toch je omvormer uitlezen of via de digitale teller.

Net zoals, wanneer de stroom uitvalt in de straat, je zonnepanelen en thuisbatterij ook niet meer werken omdat die aangesloten zitten op de omvormer.

UPS voor je omvormer en je bent onafhankelijk! 
Als de zon schijnt althans :D 

Geplaatst:

Je hebt op die hybride omvormers meestal een UPS uitgang. Die kan actief blijven als de netspanning uit valt. Normaal wel heel kort dat het weg valt tijdens het overschakelen.

Geplaatst:
3 uren geleden, Naish zei:

Dan weer een voordeel voor iedereen met PV installatie, want alles van je panelen passeert nooit door je meter...

Is dat zo, dat wist ik niet (heb nog een terugdraaiende teller voor zolang het duurt...)

Hoe kunnen ze dan zien (bij een digitale meter) hoeveel je in het net injecteert met je zonnepanelen?

Wat bedoel je precies met standalone zetten. Omvormer en panelen loskoppelen van de rest maar hoe dan?

Geplaatst:
Just now, Fr79 said:

Hoe kunnen ze dan zien (bij een digitale meter) hoeveel je in het net injecteert met je zonnepanelen?

Dat is het stuk dat je niet thuis verbruikt. Dat moet ergens naartoe.

Geplaatst:
3 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat is het stuk dat je niet thuis verbruikt. Dat moet ergens naartoe.

Dus injectietarief is op basis van  uw productie (op basis van piekvermogen dan waarschijnlijk?) min uw verbruik maar de zonnepanelen zelf communiceren dus niet met de digitale meter, begrijp ik dat goed? 

Geplaatst:

correct.
Dus beste is om uw pieken af te vlakken, zowel verbruikspieken als injectiepieken. Dit door batterij, of door je toestellen op de juiste moment te laten verbruiken (of net niet verbruiken).

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
Just now, Fr79 said:

Dus injectietarief is op basis van  uw productie (op basis van piekvermogen dan waarschijnlijk?) min uw verbruik maar de zonnepanelen zelf communiceren dus niet met de digitale meter, begrijp ik dat goed? 

Injectie is puur de overschot van uw panelen. Het is niet zo dat alle productie van je panelen eerst de teller in gaat om daarna terug uit de teller te komen en je huis in te gaan. Alles wat je verbruikt van je panelen passeert de teller niet. Er is geen "communicatie", enkel elektriciteit die in allerhande richtingen gaat.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ha zo dat wist ik niet, bedankt.

Toch maar eens zien voor een batterij dan als ze hier met een digitale teller afkomen.

Geplaatst:

zouden ze dan niets kunnen aanpassen dat het toch kan worden uitgelezen. zoals verplichte unit op de P1 poort die de overheid dan kan monitoren

Geplaatst:
1 minute ago, Liquid Li0n said:

zouden ze dan niets kunnen aanpassen dat het toch kan worden uitgelezen. zoals verplichte unit op de P1 poort die de overheid dan kan monitoren

Denk niet dat je op een P1 poort kan uitlezen waar de elektriciteit voor gebruikt wordt.

Geplaatst:

Ge kunt nie uitlezen wat er nie passeert he.
De digitale teller met P1 poort is in wezen gewoon een kWh-meter. Die meet alleen wat er door gaat.

Als ze echt alles van u willen weten gaat er naar analogie van de groene stroomcertificaten extra tellers in de kast moeten gestoken worden, die de opbrengst van uw pv installatie meten en dit mee in de data van de digitale meter naar de distributienetbeheerder sturen. Kan in principe eenvoudig, zelfde principe als uw gasmeter en watermeter gegevens via uw elektriciteitsmeter de weide wereld ingaan.

Geplaatst:
7 uren geleden, Liquid Li0n zei:

TLDR

Bedankt voor deze nuttige mededeling.

Geplaatst:
2 uren geleden, JanC zei:

Bedankt voor deze nuttige mededeling.

michael-scott-youre-welcome.gif

Geplaatst:

De EQA heeft volgeladen momenteel een bereik van 469km (uiteraard theoretisch).
Aangenaam verrast!

Geplaatst:
Op 22/11/2023 om 13:16, Fr79 zei:

Is dat zo, dat wist ik niet (heb nog een terugdraaiende teller voor zolang het duurt...)

Wat bedoel je precies met standalone zetten. Omvormer en panelen loskoppelen van de rest maar hoe dan?

Digitale meter meet wat er binnenkomt van net naar je binneninstallatie en dat is je verbruik. Meet ook wat er van je installatie naar het net gaat en dat is je injectie. Dat kan die perfect meten.

Als je echter stroom komende van je zonnepanelen gebruikt voor een toestel, voor je auto te laden of je batterij, dan passeert dat niet via je digitale meter want het passeert er niet dus is niet geregistreerd. Vandaar dat je digitale meter ook alleen maar je overschot zal registreren, niet wat je produceert.

Standalone is afsloten circuit waar de input van zonnepanelen komt en de verbruiker rechstreeks op gekoppeld is (de lader van je auto) dan kan dat niets passeren aan je meter of zo... Er is zo firma geweest (of nog is) die carports maakte voor elek auto's waarbij het dak met zonnepanelen was gemaakt die de lader voedde.

Op 22/11/2023 om 13:20, Fr79 zei:

Er is geen injectietarief. Je krijgt vergoeding voor wat je injecteert en dat is alles wat over is, dus het verschil tussen je productie en je verbruik. Er is niets communicatie tussen je omvormer en je meter, die omvormer zou dan al moeten gekalibreerd zijn en zo ook, plus ik weet dat je omvormers te hacken zijn (bvb 10kwh omvormer laten 12kwh produceren, dus dan zou dat ook deuren openen voor zo'n hacks)

Let wel dat dit afgevlakt wordt per 15 min, dus stel dat je 15 min 10 kwh hebt geleverd en 7.5 min 20kwh verbruikt, dan heb je voor dat kwartier een 0 operatie. 

Op 22/11/2023 om 13:26, Fr79 zei:

Ha zo dat wist ik niet, bedankt.

Toch maar eens zien voor een batterij dan als ze hier met een digitale teller afkomen.

Bezin eer je begint. 

Het grootste voordeel van een terugdraaiende meter is dat je in de zomer met veel productie je meter kan terugdraaien en dan zo je slechte winter kan compenseren. Dat gaat niet met een batterij...

Met mijn installatie zou ik in de zomer mijn batterij op paar uur opgeladen krijgen, maar in de winter komt ik zelfs niet toe om hem op te laden op een hele dag. 

• Thanks Friendly 2
Geplaatst:

batterij komt er niet, zolang die teller blijft terugdraaien.  Ik gebruik het net als batterij.

Eens de digitale meter onafwendbaar is, dan overweeg ik toch een batterij.  Niet om in de zomer een buffer aan te leggen, zodat ik de rest van het jaar rond kom, want dat is m.i. onmogelijk.   Wel om de pieken uit te vlakken:  in de zomer laden overdag via zonnestroom, en 's nachts opgebruiken (het verbruik 's nachts zal dan vooral de PHEV laden zijn),   In de winter laden tijdens de dalmomenten, en er 's avonds de pieken mee uitvlakken (wasmachine/droogkast/koken)

Geplaatst:
Op 23/11/2023 om 11:34, Polygoon zei:

De EQA heeft volgeladen momenteel een bereik van 469km (uiteraard theoretisch).
Aangenaam verrast!

Das idd mooi, zeker met het koudere weer al. 

Geplaatst: (aangepast)

Mijn vriendin heeft het maandag geprobeerd. Met de ID.5 aanloopwagen naar Tübingen. 4x laden in totaal 1u30min aan de paal gestaan.

Ze vond het zelf nog wel cava. Met een ICE zou ze ook minstens ergens een keer 30-45min stoppen om te pissen.

aangepast door Joske
Geplaatst:
38 minutes ago, Joske said:

Mijn vriendin heeft het maandag geprobeerd. Met de ID.5 aanloopwagen naar Tübingen. 4x laden in totaal 1u30min aan de paal gestaan.

Dat is 528km van bij mij.

4x laden????

Geplaatst:
21 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat is 528km van bij mij.

4x laden????

Ja idd, heen en terug. Ze doet dit jammergenoeg elke maandag heen en terug.

Geplaatst:

Fuel doet dat in 3keer. :D

en jokke zelfs in 1 keer.

Geplaatst:
5 hours ago, Joske said:

Ja idd, heen en terug. Ze doet dit jammergenoeg elke maandag heen en terug.

Ah heen en terug. Dat is meer dan 1000km. Kan ze niet laden ter plaatse? Dan moet je er toch geraken met 1 tussenstop onderweg in elke richting?

Geplaatst:

Moeten we nog es bekijken. Normaal moet ze nog 100km verder zijn. Daar is wel een parking in de buurt waar ze kan laden, ma met deze temperatuur gaat ze da toch nie halen met 1x stoppen.

Meerstal pakt ze de zuinige diesel die hier staat, daarmee lukt heen en terug zonder tanken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid