ir_fuel 58.288 Geplaatst: 20 december 2023 Geplaatst: 20 december 2023 On 12/17/2023 at 8:56 PM, JanC said: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/12/17/duitsland-schrapt-bonus-voor-aankoop-elektrische-auto/ Ook weer zoiets he. Lokaal worden subsidies geschrapt, maar de Chinese overheid pompt miljarden in hun constructeurs, die dan dankzij die steun goedkoop auto's in Europa komen verkopen. Gelijk welk Europees land dat dat doet wordt teruggefloten door de EU wegens oneerlijke staatssteun, maar de Chinezen mogen dat wel. En we zullen daar wel weer eens iets aan doen de dag dat 20% van alle EV's op onze weg van Chinese makelij is en het kalf al lang verdronken is. 2 Quote
Logic 538 Geplaatst: 20 december 2023 Geplaatst: 20 december 2023 11 minuten geleden, ir_fuel zei: Ook weer zoiets he. Lokaal worden subsidies geschrapt, maar de Chinese overheid pompt miljarden in hun constructeurs, die dan dankzij die steun goedkoop auto's in Europa komen verkopen. Gelijk welk Europees land dat dat doet wordt teruggefloten door de EU wegens oneerlijke staatssteun, maar de Chinezen mogen dat wel. En we zullen daar wel weer eens iets aan doen de dag dat 20% van alle EV's op onze weg van Chinese makelij is en het kalf al lang verdronken is. Misschien is het dan wel veel slimmer voor de Duitse overheid om de constructeurs rechtstreeks te subsidiëren ipv de consument die ermee een Chinese auto gaat kopen. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 20 december 2023 Geplaatst: 20 december 2023 Just now, Logic said: Misschien is het dan wel veel slimmer voor de Duitse overheid om de constructeurs rechtstreeks te subsidiëren Alleen krijg je dan een boete van "Europa" wegens illegale staatssteun. 1 Quote
JanC 7.873 Geplaatst: 20 december 2023 Geplaatst: 20 december 2023 Inderdaad, en er zit geen rechtlijnigheid in heel het beleid, althans niet voor iemand als ik die het van de zijlijn volgt. De EU zou hier ook veel meer in kunnen sturen (geen idee of ze er de bevoegdheid voor hebben), dan zou je heel die tweedehandsmarkt tussen de EU-landen al kunnen vermijden (die alleen maar bestaat als een soort neveneffect van waar de subsidies eigenlijk voor bedoeld zijn). Die 20% gaat véél sneller het geval zijn dan we nu denken, als het zo verdergaat. Qua batterijtechnologie denk ik dat ze al een voorsprong hebben uitgebouwd die wij onmogelijk nog kunnen dichtrijden op korte termijn. Dus, allemaal goed en wel, die plannen om de EU zelfvoorzienend te maken op vlak van grondstoffen en de rest van de productieketen, maar voor zoiets heb je daadkracht en snelle beslissingen nodig, en ik denk dat we net daarin schromelijk tekort schieten... We willen allemaal een betaalbare EV (nu ja, misschien niet op dit forum :D), maar zijn niet bereid om daar compromissen voor aan te gaan. Een beetje hetzelfde verhaal als met onze energievoorziening, en zo kan ik nog wel een paar voorbeelden bedenken. Op lange termijn gaan we met dat soort aanpak niet beter af zijn, verre van. Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 20 december 2023 Geplaatst: 20 december 2023 30 minuten geleden, Liquid Li0n zei: wist je zo dat dat niet kon blijven duren dit zag ik ook nog: https://www.hln.be/binnenland/shell-kondigt-nieuwe-tariefstructuur-voor-elektrische-laden-aan-blokkeerkosten-voor-wie-na-laadsessie-blijft-staan~a66883e5/ rest zal wel volgen Want je staat anders langer dan 4u geparkeerd? Buiten thuis voor je deur. Maar dan is het ook maar asociaal om een hele nacht een laadpaal in te palmen. Quote
JanC 7.873 Geplaatst: 20 december 2023 Geplaatst: 20 december 2023 Ook een interessant argument (over de steeds groter wordende batterijen), dat ik eerder al eens aanhaalde: https://gocar.be/nl/autonieuws/elektrisch/is-er-al-sprake-van-elektrogate-voor-elektrische-autos De rest sluit naadloos aan bij waar ir_fuel over begon. Er zou beter ook meer ingezet worden op toenemende efficiëntie. Hoe komt het dat een Model 3 nog altijd de meest efficiënte EV is (bij mijn weten), terwijl die in wezen al 6 jaar geleden op de markt kwam? 2 Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 20 december 2023 Geplaatst: 20 december 2023 34 minuten geleden, tuscani zei: Want je staat anders langer dan 4u geparkeerd? Buiten thuis voor je deur. Maar dan is het ook maar asociaal om een hele nacht een laadpaal in te palmen. ik wil de mensen geen eten geven die ik dagelijks zie (en zag) en hoor van mensen die een hele werkdag op een plek staan geparkeerd aangesloten aan de laadpaal. Quote
Logic 538 Geplaatst: 20 december 2023 Geplaatst: 20 december 2023 6 minuten geleden, JanC zei: Ook een interessant argument (over de steeds groter wordende batterijen), dat ik eerder al eens aanhaalde: https://gocar.be/nl/autonieuws/elektrisch/is-er-al-sprake-van-elektrogate-voor-elektrische-autos De rest sluit naadloos aan bij waar ir_fuel over begon. Er zou beter ook meer ingezet worden op toenemende efficiëntie. Hoe komt het dat een Model 3 nog altijd de meest efficiënte EV is (bij mijn weten), terwijl die in wezen al 6 jaar geleden op de markt kwam? Ik denk dat de ware kern een beetje te complex is om eenzelfde polemiek te veroorzaken als 'dieselgate', no? Diesel als boosdoener voor de luchtkwaliteit, dat begrijpt iedereen, en dus ook de politiek, en vandaar ook de polemiek. In het geval van een 'Elektrogate', heb je experten nodig, de ene expert spreekt de andere tegen, of het onderzoek blijkt niet neutraal te zijn uitgevoerd. Veel teveel parameters die invloed uitoefenen op welk verhaal je d'eraan wilt ophangen. Zo ligt het ook niet aan de EV, dan wel op de manier waarbij elektriciteit wordt geproduceerd. Soit, wat echter altijd overeind blijft, en wat volgens de auteur ook het motief van de Chinezen was: "China, dat 15 jaar geleden voor de elektrische auto koos, maar niet zozeer vanwege het probleem van de opwarming van de aarde als wel vanwege het probleem van de luchtvervuiling in zijn grote steden.". Dat begrijpt iedereen. Er is ook zoveel vooruitgang op vlak van die samenstelling van batterijen en energiedensiteit, dat 't mij voorbarig lijkt om al te gaan panikeren over "grondstoffen, die van nature eindig zijn". Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 20 december 2023 Geplaatst: 20 december 2023 15 minuten geleden, Liquid Li0n zei: ik wil de mensen geen eten geven die ik dagelijks zie (en zag) en hoor van mensen die een hele werkdag op een plek staan geparkeerd aangesloten aan de laadpaal. t is net om dat te voorkomen. Trouwens de meeste laadplaatsen, hebben al een onderbord met max x aantal uur op. Dus veel verschil gaat het niet maken. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 20 december 2023 Geplaatst: 20 december 2023 3 minutes ago, tuscani said: t is net om dat te voorkomen. Trouwens de meeste laadplaatsen, hebben al een onderbord met max x aantal uur op. Dus veel verschil gaat het niet maken. Jawel, dat ze gaan moeten dokken als ze blijven staan. Quote
Naish 9.568 Geplaatst: 20 december 2023 Geplaatst: 20 december 2023 5 minuten geleden, Liquid Li0n zei: ik wil de mensen geen eten geven die ik dagelijks zie (en zag) en hoor van mensen die een hele werkdag op een plek staan geparkeerd aangesloten aan de laadpaal. Volgens mij is het afhankelijk van de paal een beetje verschillende nood aan regels voor vergoeding aan de paal Supercharger: eerste 10 min geen/laag standgeld, dan 20 min normaal standgeld en vanaf 30 min HOOG standgeld en elke min zonder laden zou HOOG standgeld plus niet gebruik boete Hiermee hoge straf voor mensen die volgeladen aan een super charger blijven hangen Maar ook afstraffing van mensen die lang blokkeren om volledig vol te laden of met zo'n auto die traag laadt aan superchargers gaan staan Snelle lader tot 100kw of zo: normale standgeld en boete bij staan zonder laden Trage paal op publieke plaatsen zoals winkelstraten, publieke parkeergarages en andere druk bezette locaties: laag standgeld tijdens laden, maar na 1 of 2 uur een hoger standgeld aanrekenen en bij niet laden hoog standgeld + boete Dit vooral om dergelijke palen te voorzien in circulatie erop Trage paal in wijken en woonlocaties: geen/laag standgeld voor 4 tot 5u laden of onbeperkt. Maar wel boete bij niet laden met een uitsluiting van bvb 22u in de avond tot 7u in de morgen Op die manier word blokkkering tijdens de dag vermeden, maar als je in de avond hem opsteekt en volledig wil laden en die pas klaar is in de nacht je niet moet opstaan om hem te verzetten. Probleem voor mensen met afwijkend arbeidsregime... Bepaalde trage palen zoals deze in de parking van de luchthaven bvb of aan treinstation moeten voorzien zijn op gebruik. Ik weet bvb dat die op de luchthaven in parkings geen standgeld vragen. Prive palen bij je thuis die publiek staan of op prive parking bedrijf daar beslis in je in mijn ogen zelf wat je wil doen. Enige probleem daarbij is dat dit op één of andere manier duidelijk zou moeten zijn als je de paal begint te gebruiken... Dat je ten minste weet wat de voorwaarden zijn en je er kan naar aanpassen. Idem zoals voor de prijs van het laden dat nu ook niet duidelijk is. Er moet toch een protocol kunnen zijn dat de gekoppelde paal de info doorstuurt naar de gekoppelde auto en die de info kan weergeven in het systeem. Maar hoe krijg je bovenstaande geregeld voor BE en laat staan voor EU bij wijze van spreken Aanvullend op bovenstaande zou imo alle hybryde wagens moeten verboden worden op de eerste 3 locaties. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 20 december 2023 Geplaatst: 20 december 2023 Dan is het ook maar gewoon kwestie van je kist te laten laden aan 4kWh ofzo. Ik ga niet om 4 uur ‘s nachts m’n auto verzetten omdat ie vol is Quote
Naish 9.568 Geplaatst: 20 december 2023 Geplaatst: 20 december 2023 Zojuist, Polygoon zei: Dan is het ook maar gewoon kwestie van je kist te laten laden aan 4kWh ofzo. Ik ga niet om 4 uur ‘s nachts m’n auto verzetten omdat ie vol is Dat lost een deftige oplossing als die van mij wel op. Maar het is wel redelijk complex Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 20 december 2023 Geplaatst: 20 december 2023 9 minutes ago, Naish said: Er moet toch een protocol kunnen zijn dat de gekoppelde paal de info doorstuurt naar de gekoppelde auto en die de info kan weergeven in het systeem. Het probleem hiermee is dat het te laat is. Dat is zeggen dat je de prijs aan de pomp pas kunt zien als je het tankpistool in je auto steekt. Quote
Naish 9.568 Geplaatst: 20 december 2023 Geplaatst: 20 december 2023 Zojuist, ir_fuel zei: Het probleem hiermee is dat het te laat is. Dat is zeggen dat je de prijs aan de pomp pas kunt zien als je het tankpistool in je auto steekt. Ook waar! Maar zou toch al iets zijn... Op doorreis naar ergens kan je dan beslissen wat je ermee doet, maar op plaatsen waar je regelmatig komt ga je wel weten welke locaties interessant zijn en welke niet. Beetje zoals je nu weet in je buurt welke tankstations over het algemeen bij de goedkopere zitten. Maar eerlijk is dat nu toch wat russische roulette spelen... Pas X weken nadien op je afrekening krijg je dikwijls zicht op de kosten. Quote
DDke 8.689 Geplaatst: 20 december 2023 Geplaatst: 20 december 2023 3 minuten geleden, ir_fuel zei: Het probleem hiermee is dat het te laat is. Dat is zeggen dat je de prijs aan de pomp pas kunt zien als je het tankpistool in je auto steekt. Dit idd. Dan moet je terug in je auto kruipen om te zien wat het gaat kosten... 1 minuut geleden, Naish zei: Ook waar! Maar zou toch al iets zijn... Op doorreis naar ergens kan je dan beslissen wat je ermee doet, maar op plaatsen waar je regelmatig komt ga je wel weten welke locaties interessant zijn en welke niet. Beetje zoals je nu weet in je buurt welke tankstations over het algemeen bij de goedkopere zitten. Maar eerlijk is dat nu toch wat russische roulette spelen... Pas X weken nadien op je afrekening krijg je dikwijls zicht op de kosten. Ik doe enkel thuis en heel af en toe superchargers. Maar bij die superchargers zie ik wel in mijn auto wat die kosten. Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 20 december 2023 Geplaatst: 20 december 2023 3 minuten geleden, Naish zei: Ook waar! Maar zou toch al iets zijn... Op doorreis naar ergens kan je dan beslissen wat je ermee doet, maar op plaatsen waar je regelmatig komt ga je wel weten welke locaties interessant zijn en welke niet. Beetje zoals je nu weet in je buurt welke tankstations over het algemeen bij de goedkopere zitten. Maar eerlijk is dat nu toch wat russische roulette spelen... Pas X weken nadien op je afrekening krijg je dikwijls zicht op de kosten. Heb je dan geen websites, zoals bv carbu.com voor brandstofprijs per regio, maar dan voor laadstations. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 20 december 2023 Geplaatst: 20 december 2023 Het is dus effectief zo dat het blind vertrouwen is momenteel. Ik moest zondag ook een paar minuten bijladen. Bij daar aan een random 150kW charger in een Luiks industrieterrein terecht gekomen. Ik heb in de verste verte geen idee van wat die laadsessie me gekost heeft. 1 Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 20 december 2023 Geplaatst: 20 december 2023 45 minuten geleden, ir_fuel zei: Jawel, dat ze gaan moeten dokken als ze blijven staan. plus een eventuele boete van de politie dan. Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 20 december 2023 Geplaatst: 20 december 2023 38 minuten geleden, Polygoon zei: Dan is het ook maar gewoon kwestie van je kist te laten laden aan 4kWh ofzo. Ik ga niet om 4 uur ‘s nachts m’n auto verzetten omdat ie vol is Dat was iets wat sommigen al onbeschaamd vertelden. "ik betaal geen parkeerticket en zet mijn wagen zo laag mogelijk qua laden. hihi" Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 20 december 2023 Geplaatst: 20 december 2023 Dat los je dan op door progressief stijgende kosten in functie van laadtijd, ongeacht het gevraagde vermogen. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 20 december 2023 Geplaatst: 20 december 2023 Zolang het meerendeel leaserijders zijn. (Excl. bedrijfsleiders) zijn extra kosten geen avance. Niemand kijkt ernaar, net zoals niemand kijkt naar de prijs van het tankstation. 1 Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 20 december 2023 Geplaatst: 20 december 2023 17 minuten geleden, Polygoon zei: Zolang het meerendeel leaserijders zijn. (Excl. bedrijfsleiders) zijn extra kosten geen avance. Niemand kijkt ernaar, net zoals niemand kijkt naar de prijs van het tankstation. idd, heel dat ding zit scheef. Je kan de vergelijking doortrekken naar alle verkeerde lichten bij tesla's, of gewoon simpel het niet wassen van de wagen. Ze trekken er hun niets van aan Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 20 december 2023 Geplaatst: 20 december 2023 24 minutes ago, Polygoon said: Zolang het meerendeel leaserijders zijn. (Excl. bedrijfsleiders) zijn extra kosten geen avance. Niemand kijkt ernaar, net zoals niemand kijkt naar de prijs van het tankstation. Merendeel. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 20 december 2023 Geplaatst: 20 december 2023 5 minuten geleden, tuscani zei: idd, heel dat ding zit scheef. Je kan de vergelijking doortrekken naar alle verkeerde lichten bij tesla's, of gewoon simpel het niet wassen van de wagen. Ze trekken er hun niets van aan Ik heb nooit de link liefhebber en auto wassen gesnapt. Mijn eigen auto’s waren ook gewoon vuil 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.