Liquid Li0n 979 Geplaatst: 25 november 2023 Geplaatst: 25 november 2023 (aangepast) Op 23/11/2023 om 17:32, ex-Mooseman zei: batterij komt er niet, zolang die teller blijft terugdraaien. Ik gebruik het net als batterij. Eens de digitale meter onafwendbaar is, dan overweeg ik toch een batterij. Niet om in de zomer een buffer aan te leggen, zodat ik de rest van het jaar rond kom, want dat is m.i. onmogelijk. Wel om de pieken uit te vlakken: in de zomer laden overdag via zonnestroom, en 's nachts opgebruiken (het verbruik 's nachts zal dan vooral de PHEV laden zijn), In de winter laden tijdens de dalmomenten, en er 's avonds de pieken mee uitvlakken (wasmachine/droogkast/koken) In de winter krijg je de batterij niet vol. Wat je bespaart in de zomer, geeft je uit in de winter. 21 minuten geleden, Joske zei: Moeten we nog es bekijken. Normaal moet ze nog 100km verder zijn. Daar is wel een parking in de buurt waar ze kan laden, ma met deze temperatuur gaat ze da toch nie halen met 1x stoppen. Meerstal pakt ze de zuinige diesel die hier staat, daarmee lukt heen en terug zonder tanken. lang leve diesel idd heb geen diesel maar in het voorjaar naar Slovenie gereden en pas na 4,5 uur eerste keer even voor 10 minuutjes gestopt en weer door. Heen gereden met volle tank en pas getankt juist voor het hotel, zodat deze klaar staat voor de terugweg. #heerlijkvlot 25 november 2023 aangepast door Liquid Li0n Quote
ex-Mooseman 14.603 Geplaatst: 25 november 2023 Geplaatst: 25 november 2023 Ik haalde makkelijk 1500 km met mijn diesel, het was niet je brandsfof die bepaalde wanneer je moest stoppen, maar de blaas van je passagiers. Volgende vakantie zal even aanpassen zijn, denk ik Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 25 november 2023 Geplaatst: 25 november 2023 8 minuten geleden, ex-Mooseman zei: Ik haalde makkelijk 1500 km met mijn diesel, het was niet je brandsfof die bepaalde wanneer je moest stoppen, maar de blaas van je passagiers. Volgende vakantie zal even aanpassen zijn, denk ik Ik hoor het je al zeggen dan...vroeger was alles beter Quote
ex-Mooseman 14.603 Geplaatst: 25 november 2023 Geplaatst: 25 november 2023 Tja… We zitten in een overgangsfase, denk ik. Men wil de verbrandingsmotor er uit, maar de nieuwe technologie kan nog niet wat we gewoon waren. Jammer dat men de research en evolutie op de verbrandingsmotor zo har gefnuikt heeft Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 25 november 2023 Geplaatst: 25 november 2023 en de tekenen zijn duidelijk he...Europa gaat er onderdoor: https://www.autoblog.nl/nieuws/europese-auto-industrie-gaat-teloor-door-evs-3577114?fbclid=IwAR0i7mF1by7Y4Gv_HjM35tGPvuVySa_AnRvYnSCjioJR-oZ2d2qyKbxQBJQ Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 25 november 2023 Geplaatst: 25 november 2023 Huur je een diesel voor die ene rit per jaar als je zo nodig wilt doorknallen? Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 25 november 2023 Geplaatst: 25 november 2023 25 minuten geleden, Polygoon zei: Huur je een diesel voor die ene rit per jaar als je zo nodig wilt doorknallen? ik vermoed wel dat de meeste gezinnen het comfort van hun eigen auto willen ipv de zoveelste afgetrapte huurslet Quote
ex-Mooseman 14.603 Geplaatst: 25 november 2023 Geplaatst: 25 november 2023 Voila… Als we vliegen huren we altijd een auto, maar je eigen auto is toch altijd comfortabeler 1 Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 25 november 2023 Geplaatst: 25 november 2023 6 minuten geleden, Liquid Li0n zei: ik vermoed wel dat de meeste gezinnen het comfort van hun eigen auto willen ipv de zoveelste afgetrapte huurslet Je gaat toch ook geen Sprinter rijden om dat je 1 keer per jaar naar het containerpark gaat? Waarom dan wel per se een dieselwagen met range van 1300km rijden waar bij dat "de meeste gezinnen" niet mee vanonder hun kerktoren komen. Buiten dan die ene reis naar Benidorm of Slovenië. 2 Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 25 november 2023 Geplaatst: 25 november 2023 26 minuten geleden, Liquid Li0n zei: ik vermoed wel dat de meeste gezinnen het comfort van hun eigen auto willen ipv de zoveelste afgetrapte huurslet Goh eerlijk, ik heb wel een paar keer goesting gehad om zo´n caravelle te huren. Fietsen erbij en naar Kroatië. Iets wat ik me met de Tesla minder zie doen. Quote
gewoon ik 8.350 Geplaatst: 25 november 2023 Geplaatst: 25 november 2023 Altijd dat zelfde gezeik over rijbereik. Ik zie mensen op reis gaan met een overladen clio. En die stoppen vermoedelijk elk tankstation om letterlijk hun benen te strekken Quote
Roger 310 Geplaatst: 26 november 2023 Geplaatst: 26 november 2023 Wij gaan naar de Messanges in Frankrijk, ongeveer 1100km. Zelf met onze benzine doen we dat in 2 dagen. Gewoon ontspannen, met een mooie tussenstop overnachting. Vakantie begint wanneer we vertrekken, niet wanneer we aankomen. 2 Quote
Joske 922 Geplaatst: 26 november 2023 Geplaatst: 26 november 2023 Er is in mijn vriendin haar verhaal wel iets helemaal anders dan op vakantie gaan hoor. Ga hier geen details neer poten, maar die bezoektelke maandag haar 9j dochtertje, dan is er geen "effe voor de lol stoppen en ontspannen bij", dinsdagmorgen moet ze gewoon voor de klas staan, en hoe sneller ze terug is, hoe meer slaap. 1 Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 26 november 2023 Geplaatst: 26 november 2023 50 minuten geleden, Joske zei: Er is in mijn vriendin haar verhaal wel iets helemaal anders dan op vakantie gaan hoor. Ga hier geen details neer poten, maar die bezoektelke maandag haar 9j dochtertje, dan is er geen "effe voor de lol stoppen en ontspannen bij", dinsdagmorgen moet ze gewoon voor de klas staan, en hoe sneller ze terug is, hoe meer slaap. Er heeft ook nooit iemand gezegd dat wanneer je elke week een rit doet van 1000km op een dag, een elektrische wagen de goede keuze is … Je snapt hopelijk zelf ook wel dat zo’n gebruik vrij uitzonderlijk is? Net zoals via bochtige wegen elke week naar Zwitserland rijden ook niet de benchmark rit is Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 26 november 2023 Geplaatst: 26 november 2023 11 uren geleden, gewoon ik zei: Altijd dat zelfde gezeik over rijbereik. Ik zie mensen op reis gaan met een overladen clio. En die stoppen vermoedelijk elk tankstation om letterlijk hun benen te strekken Zelfs VW adverteerde het op een ludieke manier, in een tijd dat de mensen nog niet verzuurd waren. 1 Quote
ex-Mooseman 14.603 Geplaatst: 26 november 2023 Geplaatst: 26 november 2023 11 uren geleden, gewoon ik zei: Altijd dat zelfde gezeik over rijbereik. Ik zie mensen op reis gaan met een overladen clio. En die stoppen vermoedelijk elk tankstation om letterlijk hun benen te strekken Dat is dan vaak omdat het niet anders kan. Meestal financieel. of omdat het Hollanders zijn. Een heel verschil tegenover: het moet, omwille van de opgelegde aandrijvingsvorm, die er voor zorgt dat de auto’s flink duurder worden, maar die wel toegevingen vraagt in onze gewoonten (en comfort). Een collega is met zijn Ioniq5 van Antwerpen naar Grasse gereden. 6 stops, 17 uut onderweg. 4 meer dan vroeger. Het is niet echt een durver, en het was zijn eerste EV-trip, dus rijden tot max 20 % batterij over, vullen tot max 80%, 110 rijden zodat de autonomie niet te rap slinkt. En dan moeten laden op de meest obscure plekken (genre verlaten industrieterreinen). Als je die hoort vertellen was het toch wel een avontuur. Wat een verschil met: we stapten om zes uur in de auto, die ik de avond voordien voltankte met mijn tankkaart, en even voor Reims zijn we gestopt voor een pieske, een croissant en een koffie. Tegen de middag waren we rond Lyon, waar we onze picknick opaten. Tegen vier uur waren we aan het huisje, alles uitgeladen, nog even naar het warenhuis, voor de eerste inkopen, en wat goedkope diesel, en om 18:30 hebben de BBQ ontstoken. 1 Quote
ex-Mooseman 14.603 Geplaatst: 26 november 2023 Geplaatst: 26 november 2023 En ik het jaar zit ik heel veel alleen in de auto. Met een clio heb in dus zat ruimte. Maar of dat even comfortabel is als met een deftige middenklasser? Quote
gewoon ik 8.350 Geplaatst: 26 november 2023 Geplaatst: 26 november 2023 1 uur terug, ex-Mooseman zei: En ik het jaar zit ik heel veel alleen in de auto. Met een clio heb in dus zat ruimte. Maar of dat even comfortabel is als met een deftige middenklasser? Jij ruimte in de clio? Voorzetel eruit en vanop de achterbank rijden zeker? 1 Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 26 november 2023 Geplaatst: 26 november 2023 1 uur terug, ex-Mooseman zei: Een collega is met zijn Ioniq5 van Antwerpen naar Grasse gereden. 6 stops, 17 uut onderweg. 4 meer dan vroeger. Amai, moet afzien zijn als hij dat elke week doet. Quote
ex-Mooseman 14.603 Geplaatst: 26 november 2023 Geplaatst: 26 november 2023 Zojuist, Polygoon zei: Amai, moet afzien zijn als hij dat elke week doet. 4 tot 5 keer/jaar. Ze hebben er een familie-vakantiehuis. Als je dan voor een weekje gaat, dan zijn die vier uur of meer per traject wel sneu. 1 Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 26 november 2023 Geplaatst: 26 november 2023 1 uur geleden, ex-Mooseman zei: Het is niet echt een durver, en het was zijn eerste EV-trip, dus rijden tot max 20 % batterij over, vullen tot max 80%, 110 rijden zodat de autonomie niet te rap slinkt. Dit is toch wel een beetje zoals mensen die niet weten dat hun wagen een 5de of 6de Vitesse heeft en dan klagen dat het niet vooruit gaat of hij veel verbruikt op de snelweg. ABPR zegt 13:44 onderweg. 10:34 rijden, 2:25 pissen, kakken, chargen. Je moet natuurlijk wel meer dan 60% van je batterijcapaciteit durven gebruiken. 4 Quote
gewoon ik 8.350 Geplaatst: 26 november 2023 Geplaatst: 26 november 2023 Je weet nu al dat hij dat hele traject in het middenvak heeft afgelegd. En ik vermoed dat hij dat ook deed met zijn vorige auto. 1 5 Quote
Joske 922 Geplaatst: 26 november 2023 Geplaatst: 26 november 2023 5 uren geleden, Polygoon zei: Er heeft ook nooit iemand gezegd dat wanneer je elke week een rit doet van 1000km op een dag, een elektrische wagen de goede keuze is … Je snapt hopelijk zelf ook wel dat zo’n gebruik vrij uitzonderlijk is? Net zoals via bochtige wegen elke week naar Zwitserland rijden ook niet de benchmark rit is Natuurlijk snap ik dat, maar uiteindelijk is het allemaal zo'n drama niet als iedereen denkt, ze is gewoon ingestapt zoals gewoonlijk, zelfde route als gewoonlijk ook al wou de autonavigatie haar anders laten rijden,en gewoon laden als t nodig was. Geen zever met abrp of weet ik veel, gewoon instappen en rijden. En dat dat geen goede keuze is weet ik ook, maar als ik da van de baas krijg... Mij boeit da verder nie, prive heb ik de voertuigen die ik echt wil. Zelf kan ik voorlopig totaal nog nie wennen aan het remgevoel van die id.5, voelt als een sponsige rem vind ik. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 27 november 2023 Geplaatst: 27 november 2023 On 11/25/2023 at 9:43 PM, Liquid Li0n said: ik vermoed wel dat de meeste gezinnen het comfort van hun eigen auto willen ipv de zoveelste afgetrapte huurslet Afgetrapte huurslet? Jij hebt duidelijk nog nooit een auto gehuurd. Het hele business model van huurbedrijven is nieuwe auto's kopen, daar maximaal 30K op zetten en ze dan verkopen als jonge tweedehands. De winst zit hem in het verschil in restwaarde dat ruimschoots gecompenseerd wordt door de verhuur. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 27 november 2023 Geplaatst: 27 november 2023 21 hours ago, Polygoon said: Dit is toch wel een beetje zoals mensen die niet weten dat hun wagen een 5de of 6de Vitesse heeft en dan klagen dat het niet vooruit gaat of hij veel verbruikt op de snelweg. ABPR zegt 13:44 onderweg. 10:34 rijden, 2:25 pissen, kakken, chargen. Je moet natuurlijk wel meer dan 60% van je batterijcapaciteit durven gebruiken. Langs de andere kant: onder de 20% zitten, niet efficiënt qua snelladen. Boven de 80% laden, niet efficiënt qua snelladen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.