ir_fuel 58.288 Geplaatst: 27 november 2023 Geplaatst: 27 november 2023 23 hours ago, ex-Mooseman said: Een collega is met zijn Ioniq5 van Antwerpen naar Grasse gereden. 6 stops, 17 uut onderweg. 4 meer dan vroeger. 1200km, 6 stops? Die heeft een rijbereik van 180km? (ik ga er vanuit dat je eigenlijk 7 stops hebt als de 7e je aankomst is). Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 27 november 2023 Geplaatst: 27 november 2023 4 minuten geleden, ir_fuel zei: Afgetrapte huurslet? Jij hebt duidelijk nog nooit een auto gehuurd. Het hele business model van huurbedrijven is nieuwe auto's kopen, daar maximaal 30K op zetten en ze dan verkopen als jonge tweedehands. De winst zit hem in het verschil in restwaarde dat ruimschoots gecompenseerd wordt door de verhuur. vorige keer had ik een Toyota Aygo en die had 8000 km. Ik gaf er gas mee en daar kwamen walmen blauwe smoor uit...iedereen vermoedelijk afgetrapt met koude motor Quote
ex-Mooseman 14.603 Geplaatst: 27 november 2023 Geplaatst: 27 november 2023 1 uur geleden, Liquid Li0n zei: vorige keer had ik een Toyota Aygo en die had 8000 km. Ik gaf er gas mee en daar kwamen walmen blauwe smoor uit...iedereen vermoedelijk afgetrapt met koude motor die dingen hebben inderdaad een hard leven. Op 10.000 km draaien die er een ganse lifecycle door, en zijn het vaak al krellen 1 Quote
ex-Mooseman 14.603 Geplaatst: 27 november 2023 Geplaatst: 27 november 2023 1 uur geleden, ir_fuel zei: 1200km, 6 stops? Die heeft een rijbereik van 180km? (ik ga er vanuit dat je eigenlijk 7 stops hebt als de 7e je aankomst is). Geen idee. Ik schrijf maar neer wat hij me vertelde. Het is een héél brave en voorzichtige man, absoluut niet automotive gezind. Die gaat het niet gewaagd hebben om 1) de voorschriften van de constructeur (over leeg rijden en tot aan het randje vullen) niet te volgen en 2) het risico te nemen om ergens zonder jus te vallen. De broer van mijn schoonbroer deed, ook met een Ioniq 5, eveneens de rit naar Z. Frankrijk, vanuit Menen, en het was toch een beetje hetzelfde verhaal. Maar die vond dat 'tof en relaxerend'. OK. Zij hadden tot voor kort, als tweede wagen, en als heel vroege adopters, een Renault Zoë waar ze alle mogelijke en onmogelijke miserie hebben mee gehad. Dan is dat tussentijds laden natuurlijk klein bier. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 27 november 2023 Geplaatst: 27 november 2023 2 uren geleden, ir_fuel zei: Langs de andere kant: onder de 20% zitten, niet efficiënt qua snelladen. Boven de 80% laden, niet efficiënt qua snelladen. Klopt. Maar liever wat minder efficiënt laden dan 17 uur en tienduusd stops. 1 Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 27 november 2023 Geplaatst: 27 november 2023 1 hour ago, ex-Mooseman said: Geen idee. Ik schrijf maar neer wat hij me vertelde. Het is een héél brave en voorzichtige man, absoluut niet automotive gezind. Die gaat het niet gewaagd hebben om 1) de voorschriften van de constructeur (over leeg rijden en tot aan het randje vullen) niet te volgen en 2) het risico te nemen om ergens zonder jus te vallen. De broer van mijn schoonbroer deed, ook met een Ioniq 5, eveneens de rit naar Z. Frankrijk, vanuit Menen, en het was toch een beetje hetzelfde verhaal. Maar die vond dat 'tof en relaxerend'. OK. Zij hadden tot voor kort, als tweede wagen, en als heel vroege adopters, een Renault Zoë waar ze alle mogelijke en onmogelijke miserie hebben mee gehad. Dan is dat tussentijds laden natuurlijk klein bier. Je hebt er zo nog die met hun auto niet durven rijden eens de benzinemeter onder de helft staat. Quote
ex-Mooseman 14.603 Geplaatst: 27 november 2023 Geplaatst: 27 november 2023 not me Fuellight-bingo Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 27 november 2023 Geplaatst: 27 november 2023 33 minuten geleden, ir_fuel zei: Je hebt er zo nog die met hun auto niet durven rijden eens de benzinemeter onder de helft staat. haha ik reed zelfs vaak gewoon nog verder wanneer de actieradius op 0km stond. dan kan je nog altijd 20 a 30 km doen, je hebt tankstations op elke hoek van de straat Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 27 november 2023 Geplaatst: 27 november 2023 3 minuten geleden, Liquid Li0n zei: haha ik reed zelfs vaak gewoon nog verder wanneer de actieradius op 0km stond. dan kan je nog altijd 20 a 30 km doen, je hebt tankstations op elke hoek van de straat Toch twee keer de bingo verloren met m’n diesel 1 Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 27 november 2023 Geplaatst: 27 november 2023 4 minutes ago, Liquid Li0n said: haha ik reed zelfs vaak gewoon nog verder wanneer de actieradius op 0km stond. dan kan je nog altijd 20 a 30 km doen, je hebt tankstations op elke hoek van de straat In België misschien. In Frankrijk zou ik dat niet proberen. Quote
gewoon ik 8.350 Geplaatst: 27 november 2023 Geplaatst: 27 november 2023 29 minuten geleden, ir_fuel zei: In België misschien. In Frankrijk zou ik dat niet proberen. enkel kunnen tanken indien pompbediende aanwezig. En dan fermé naast hun openingsuren waaruit blijkt dat ze zouden moeten open zijn. 3 Quote
Fr79 506 Geplaatst: 27 november 2023 Geplaatst: 27 november 2023 Zelfs met een EV zit er best nog wat marge op eens die op 0% staan. Genoeg tests daarvan op YT. Er is meestal nog een paar kwh overschot eens die zogezegd leeg is. Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 28 november 2023 Geplaatst: 28 november 2023 9 uren geleden, Fr79 zei: Zelfs met een EV zit er best nog wat marge op eens die op 0% staan. Genoeg tests daarvan op YT. Er is meestal nog een paar kwh overschot eens die zogezegd leeg is. ja, soms echt nog vrij veel vind ik. filmpjes van carwow meestal in other news...deze moest ik hier delen haha 2 Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 28 november 2023 Geplaatst: 28 november 2023 Tsjechische veiligheid 1 Quote
Naish 9.568 Geplaatst: 28 november 2023 Geplaatst: 28 november 2023 Op 23/11/2023 om 17:32, ex-Mooseman zei: batterij komt er niet, zolang die teller blijft terugdraaien. Ik gebruik het net als batterij. Eens de digitale meter onafwendbaar is, dan overweeg ik toch een batterij. Niet om in de zomer een buffer aan te leggen, zodat ik de rest van het jaar rond kom, want dat is m.i. onmogelijk. Wel om de pieken uit te vlakken: in de zomer laden overdag via zonnestroom, en 's nachts opgebruiken (het verbruik 's nachts zal dan vooral de PHEV laden zijn), In de winter laden tijdens de dalmomenten, en er 's avonds de pieken mee uitvlakken (wasmachine/droogkast/koken) Enige goeie toepassing die ik zie op dit moment voor een batterij: In de zomerperiode al je overschot in je batterij pompen en die dan 's nachts oversteken in je EV (als die enkel maar in de nacht kan draaien)... In de winter niet op hopen om met je panelen je EV te kunnen laden klein beetje overschot misschien erin steken, maar dat is het. Je verbruik van de nacht en avond dekken met je batterij. Maar wat is dat als je wat let op het gebruik van grote verbruikers te doen tijdens de dag. In de zomer eens een slechte dag overbruggen, maar dan mag je de EV niet geladen hebben die nacht... Ik heb zo het gevoel dat je voor de prijs van je batterij op dit moment beter investeert in extra panelen als je dat kan plaatsen. En die extra overschot in het net injecteren en dan die vergoeding daarvan gebruiken om je verbruik 's nachts en in de winter te dekken. Op 26/11/2023 om 10:48, ex-Mooseman zei: Een collega is met zijn Ioniq5 van Antwerpen naar Grasse gereden. 6 stops, 17 uut onderweg. 4 meer dan vroeger. Het is niet echt een durver, en het was zijn eerste EV-trip, dus rijden tot max 20 % batterij over, vullen tot max 80%, 110 rijden zodat de autonomie niet te rap slinkt. En dan moeten laden op de meest obscure plekken (genre verlaten industrieterreinen). Als je die hoort vertellen was het toch wel een avontuur. Wat een verschil met: we stapten om zes uur in de auto, die ik de avond voordien voltankte met mijn tankkaart, en even voor Reims zijn we gestopt voor een pieske, een croissant en een koffie. Tegen de middag waren we rond Lyon, waar we onze picknick opaten. Tegen vier uur waren we aan het huisje, alles uitgeladen, nog even naar het warenhuis, voor de eerste inkopen, en wat goedkope diesel, en om 18:30 hebben de BBQ ontstoken. Ja, als hij volgend jaar de kinderen heel de baan laat duwen gaat hij zeker niet zonder vallen en nog langer onderweg zijn... Ik ben zeker dat er mensen zijn die nog met hun oude diesel, benzine of hybride langer onderweg zijn naar het zuiden dan ik in mijn EV... Ah ja, want die stoppen sowieso elke anerhalf uur a 2 uur voor pauze te nemen, zitten overal te sukkelen, rijden maar 110 en missen dan nog een paar keer, slaan volledig tilt in Parijs of doen 100km extra om niet in de buurt van Parijs te komen... In heel veel gevallen zit het probleem tussen de zetel en het stuur ook... Op 27/11/2023 om 10:18, ir_fuel zei: Langs de andere kant: onder de 20% zitten, niet efficiënt qua snelladen. Boven de 80% laden, niet efficiënt qua snelladen. Boven de 80% gaat het inderdaad sneller, maar zo eens laden tot 85% is ook geen slecht systeem en in mijn ervaring kan je evengoed tot 5 a 10% leeg rijden voor je gaat laden. Want als je toekomt met 20% gaat hij ook opbouwend opladen en max maar na even bereiken. Als je dan toekomt met 10% is dat dezelfde opbouwcurve en ben je vanaf 20% tenminste al volle damp aan het laden. Dus rijden van 10 tot 85 op lange afstand is imo het interessantste. 19 uren geleden, Polygoon zei: Toch twee keer de bingo verloren met m’n diesel Ook al een paar keer verloren en in mijn geval meestal redelijk lokaal want zo bijna leeg nog even naar de winkel, even naar daar en even naar daar en hoppa leeg... Met de EV ook al paar keer met minder dan 10km op de oprit thuisgekomen. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 28 november 2023 Geplaatst: 28 november 2023 2 minuten geleden, Naish zei: In de zomerperiode al je overschot in je batterij pompen en die dan 's nachts oversteken in je EV (als die enkel maar in de nacht kan draaien)... In de winter niet op hopen om met je panelen je EV te kunnen laden klein beetje overschot misschien erin steken, maar dat is het. Hoe groot neem je je thuisbatterij wel? Anders gaat die 10%-30% van je EV batterij niet veel doen natuurlijk. Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 28 november 2023 Geplaatst: 28 november 2023 grote verbruikers doen tijdens de dag is enkel mogelijk voor werklozen of gepensioneerden haha. Al heb je natuurlijk veel systemen die nu al met timers werken of je kan een timer als tussenstuk op je stopcontact zetten. Maar dan nog moet je zien dat je natte was geen hele dag in het machine blijft zitten. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 28 november 2023 Geplaatst: 28 november 2023 4 minuten geleden, Liquid Li0n zei: grote verbruikers doen tijdens de dag is enkel mogelijk voor werklozen of gepensioneerden haha Of half België dat kan thuiswerken sinds Covid Quote
gewoon ik 8.350 Geplaatst: 28 november 2023 Geplaatst: 28 november 2023 3 minuten geleden, Liquid Li0n zei: grote verbruikers doen tijdens de dag is enkel mogelijk voor werklozen of gepensioneerden haha. Al heb je natuurlijk veel systemen die nu al met timers werken of je kan een timer als tussenstuk op je stopcontact zetten. Maar dan nog moet je zien dat je natte was geen hele dag in het machine blijft zitten. ik mag dan antiek zijn, maar zowel mijn vaatwas als droogkas als wasmachine hebben ingebouwde timers. Je moet die niet induwen als je 's morgens vertekt. Als je een boiler hebt op elektriek (klassiek of warmtepomp), kan je die ook instellen met een timer. De laatste modellen hebben zelfs een app waarmee je dat kan doen. 1 Quote
Naish 9.568 Geplaatst: 28 november 2023 Geplaatst: 28 november 2023 17 minuten geleden, Polygoon zei: Hoe groot neem je je thuisbatterij wel? Anders gaat die 10%-30% van je EV batterij niet veel doen natuurlijk. Dat ook al... Met een 15kwh batterij (en dat is al een grote) kan ik maar 15% bijladen of zo... Ik heb voor de duidelijkheid gene hoor en ook niet van plan binnenkort eentje te plaatsen. 4 minuten geleden, Liquid Li0n zei: grote verbruikers doen tijdens de dag is enkel mogelijk voor werklozen of gepensioneerden haha. Al heb je natuurlijk veel systemen die nu al met timers werken of je kan een timer als tussenstuk op je stopcontact zetten. Maar dan nog moet je zien dat je natte was geen hele dag in het machine blijft zitten. Ik weet niet hoe oud jou toestellen zijn, maar die van ons kan je allemaal programmeren of met startuitstel laten werken. Vaatwas tijdens de dag, geen issue Wasmachine tijdens de dag en na wassen blijft dat antikreukprogramma werken, maar dat verbruikt niets. Droogkast idem... En dan nog, is volgens mij aangenamer dat wanneer je dat programmeert en je de was kan uithangen als je thuiskomt. In plaats van om 19u de was in gang te steken en dan om 22u die nog te mogen uithangen... 1 Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 29 november 2023 Geplaatst: 29 november 2023 Hoe zit dat weer met dat laden tot 80%? Doe je dat enkel omdat die laatste 20% een pak langer duren of heeft dat nog andere redenen? Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 29 november 2023 Geplaatst: 29 november 2023 Snelheid, en levensduur van de batterij. Als je die lang laat staan op 100% is dat slecht voor de capaciteit. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 29 november 2023 Geplaatst: 29 november 2023 1 minuut geleden, ir_fuel zei: Snelheid, en levensduur van de batterij. Als je die lang laat staan op 100% is dat slecht voor de capaciteit. Gewoon niet aan 100% "weg zetten" dus. Er wordt elke dag met die kist gereden dus dat lijkt me niet zo'n issue. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 29 november 2023 Geplaatst: 29 november 2023 4 minutes ago, Polygoon said: Gewoon niet aan 100% "weg zetten" dus. Er wordt elke dag met die kist gereden dus dat lijkt me niet zo'n issue. En het is het probleem van de volgende eigenaar. Denk je dat al die mensen die niet thuis kunnen laden altijd braaf tot 80% gaan laden? 1 Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 29 november 2023 Geplaatst: 29 november 2023 Ik steek hem zelfs niet elke dag of keer in als ik thuis ben. Misschien eens ik een goede kabelbrug heb gevonden ik het wat meer ga doen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.