Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
2 uren geleden, kefkie zei:

Amai, die kant van NL ken ik niet. Overal net de 100 halen en het liefst van al blijven ze in BE ook nog 100 verder bollen.

Welja ik woon bijna in NL en stel maar gewoon vast. Elke rit kan ik wil inpikken bij iemand die 160 rijdt. Er zij minder trajectcontroles, en er wordt minder geflitst. Amsterdam en Den Haag moet je wel opletten, daar staan er (en lange absurde) maar voor de rest als je wat gas wil geven: ik zie zeker geen verschil met snelheden in België. En qua links rijden vind ik het ook wel erg, maar minder erg dan hier bij ons. 

1 uur geleden, Speedhunter zei:

Jokke als jij vaak dezelfde route (ook de lange afstanden) doet ga jij in het begin idd wat stress hebben, daarna ken je uw laadlocaties en is daar 0 stress aan. 

Naar dezelfde plaat in het zuiden van Frankrijk rijd ik niet elke dag, naar Lelystad ook niet, naar Stuttgart ook niet, naar Mönchengladbach ook niet. Enz enz enz. Het is nu niet dat al mijn lange trajecten dezelfde zijn, verre van.  Nu goed kunnen we het eens zijn dat het voor mijn individuele situatie gewoon niet leuk is, en achteruitgang. Waarom moet dat steeds afgedaan worden als: je ziet het fout. 

1 uur terug, Fr79 zei:

Dit vooral!

Zoals al gezegd, je hebt de EV-brigade bij wie hun kar financieel, fiscaal, logistiek, driving fun gewijs volledig in hun kraam past en dus ook heel tevreden zijn. Dan heb je de andere groep salariswagen EV-rijders bij wie dit niet helemaal zo is maar die de nadelen (voor hun) dan maar voor lief nemen omdat ze er financieel een goede zaak mee doen. Voor nog een andere groep is een EV op dit moment om welke reden dan ook nog geen oplossing voor hun mobiliteitsbehoeftes. En dan heb je nog zij die privé kopen waar ze zin in hebben, los van alle Excelletjes.

Al die verschillende categorieën zitten door elkaar heen te roepen en met (non-)argumenten af te komen die voor de andere zijn situatie vaak totaal irrelevant zijn.

Helemaal mee eens. 

1 uur geleden, Capitol zei:

Alles van EV wordt hier soms to zo rooskleurig voorgesteld precies zelfs zonder ook maar 1 praktisch nadeel of achteruitgang ....
"Toch geen probleem als je op het werk kan laden":
Zelf werk ik in een heel groot bedrijf met verschillende hoofdkantoren. Wij kunnen een leasewagen aanvragen (indien we dit zouden willen). In elk hoofdkantoor zijn natuurlijk al meerdere laadpalen geïnstalleerd en toch is het elke dag op het "forum voor EV rijders van het bedrijf" ambras. Ja zover is het al gekomen, er is gewoon een forum voor de EV rijders waar ze hun klachten kunnen doen. Want niet iedereen gaat zijn auto verplaatsen als hij opgeladen is enz. Maar er kunnen nooit zoveel laadpalen geïnstalleerd worden dan dat er werknemers zijn of dan dat er werknemers zijn die een EV hebben. Dus die miserie blijft, nooit zal iedereen fatsoenlijk kunnen laden bij ons op het werk.
"Zie dan gewoon dat je thuis kan laden":
Niet iedereen zijn thuis infrastructuur is daar op voorzien of voor geoptimaliseerd. 
En dan zwijgen we nog over mensen die geen eigen huis hebben (huren) en ergens wonen waar geen laadstation voorzien is of geen geplaatst kan/mag worden.

Over het laden onderweg zullen we dan nog even zwijgen, daar is al genoeg over gediscussieerd.
Of iemand EV wil/kan rijden, is persoonlijk en kan niet veralgemeend worden. Iedereen zijn situatie is anders, dus het heeft geen nut om iedereen over dezelfde kam te scheren en te proberen overtuigen. De EV's worden nu al veel teveel gepushed door de overheid. Indien dit niet het geval zou zijn, zouden er veel minder rondrijden. Haal de fiscale voordelen weg en het is ermee gedaan. Dan schieten alleen de echte voorstanders nog over en dat gaan er niet veel zijn.

Ja idd exact de ervaringen die ik hier ook hoor van mensen na hun "transitie" :D ik begrijp dan ook niet waarom dat hier permanent onder mat geveegd wordt. Zoals ook akkoord: iedere situatie is anders en kan je niet veralgemenen. Je hebt gewoon mensen die doen alsof er geen problemen zijn voor anderen, of dat ze het fout weten door geen ervaring enz enz Beetje evenwichtig denken is moeilijk. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

wij zullen gewoon onze objectieve bril moeten afzetten en een roze (of groene) moeten opzetten zeker??

• Grappig 1
Geplaatst:

Canada hits China-made electric cars with 100% tariffCanada says it will impose a 100% tariff on imports of China-made electric vehicles (EV) 

En nog eentje pro ev ! : Wij krijgen dit jaar alleen al +/-50 aanvragen voor carbon wielen die smelten..... wat blijkt: bij sommige ICE staan de uitlaten recht op de fietsendrager en dus ook de carbon wielen. Met alle gevolgen vandien bij lange afstanden.......... en ja dit is ECHT :D

• Whut?! 4
Geplaatst:
5 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Canada hits China-made electric cars with 100% tariffCanada says it will impose a 100% tariff on imports of China-made electric vehicles (EV)

Onrechtstreeks alle EU merken ook dus want die produceren allemaal in China.

Geplaatst:
11 minuten geleden, Polygoon zei:

Onrechtstreeks alle EU merken ook dus want die produceren allemaal in China.

Mmmm allemaal? BMW heeft 1 plant daar (en kan daarmee bv de Aziatische markt bedienen) maar ook 2 plants in Europa. Mercedes : Duitsland, India, Thailand, Maleisië.

Stellantis: Frankrijk (meer en meer), Marokko, Slovakije enz enz enz......... je uitspraak lijkt me niet juist, laat staan de impact op de Europese markt voor hen.

Heel wat chinezen investeren nu (slim) in fabrieken in Europa. Op zich niet zo heel slecht (al blijven ze natuurlijk assemblage onderdelen en batterijen exporteren tegen dumping tarieven gestuurd door een dictatoriale en manipulerende overheid.  

Geplaatst:
Zojuist, Jokke_vlo zei:

Mmmm allemaal? BMW heeft 1 plant daar (en kan daarmee bv de Aziatische markt bedienen) maar ook 2 plants in Europa. Mercedes : Duitsland, India, Thailand, Maleisië.

Stellantis: Frankrijk (meer en meer), Marokko, Slovakije enz enz enz......... je uitspraak lijkt me niet juist, laat staan de impact op de Europese markt. 

Allemaal is kort door de bocht, inderdaad.

• BMW maakt daar zijn iX3 voor Europa (Canada, geen idee van)
  • Polestar, maar toegegeven ik weet niet of we dat nog als EU merk kunnen categoriseren
  • Volkswagen eveneens voor hun ID reeks, geen idee naar waar die gaan
  • MB heeft dat even gedaan met de EQE dacht ik maar vind de bron niet meer terug.
Geplaatst:
2 minuten geleden, Polygoon zei:

• Polestar, maar toegegeven ik weet niet of we dat nog als EU merk kunnen categoriseren
  • MB heeft dat even gedaan met de EQE dacht ik maar vind de bron niet meer terug.

Volvo EX30, Smart, MINI SE, Lotus anti-lightness,...

Geplaatst:

Zelfs meer dan de helft van alle Tesla's wordt in China gemaakt.

Geplaatst:
6 uren geleden, Tjeu zei:

Draait het bij jou niet gewoon rond tijd? Met een EV zou je tijd verliezen? En tijd heb je te kort, dus daarom is het een achteruitgang. 

Tijd verliezen tov anders is toch achteruitgang? Extra (laad en range) stress ook. 

6 uren geleden, Tjeu zei:

Alleen leeft lang niet iedereen aan hetzelfde tempo als jij. Een beetje onthaasten kan soms geen kwaad. Ik doe nu een 5.000km/jaar nuttige verplaatsingen met de fiets (gemiddeld 14 km/dag). Dat gaat trager dan met de wagen (20min per dag 'tijdverlies'), maar ik word er wel gelukkiger van (en de weegschaal ook). Ok, bij de EV staat er voor jou niets tegenover, wat het probleem is. Tenzij je een nuttige invulling zou vinden voor tijdens het laden. 

Onthaasten? Aan een laadpaal tijd staan verliezen is "onthaasten"? Wel ik onthaast me dan toch meer om eens een werkafstand te doen met een V12 :D dat geeft me echt het besef waarom ik zo een leven he en wat er je er voor terug krijgt. Langs de andere kant: voor mensen zonder geld, is geld hebben (of tegenwoordig ook krijgen) belangrijk. Voor mensen met geld die hard werken is tijd het kostbaarste goed. 

Time management, onthaasten op tijd uit je bedrijf kunnen stappen is daarom zeer belangrijk, de praktijk leert dat dat niet zo makkelijk is. 

6 uren geleden, Naish zei:

Jij steekt dat weg onder de mat van het is zelfs duurder geworden, maar als ik nu kijk op de website van volvo dan start een V60 aan 50k... Dus ja, dat is idd een vermindering voor die mensen, had jij ze een gelijkwaardige auto gegeven, dan was je meer kwijt. Met andere woorden heb jij de electrificatie gebruikt om je mensen in een goedkopere auto te duwen.

Dat is een lange discussie, maar zo simpel ligt dat niet. Je moet je kosten onder controle houden, concurrentieel blijven etc........ let op mensen betalen hun ook zelf blauw aan VAA bij een klassieke auto, en elk jaar meer. Meestal vallen ze achterover hoeveel het hen zou kosten en slikken ze rap de ev. 

Nu goed dat is een economische discussie. Met onze automatische index, duurdere auto's (ea goederen), duurdere energie kan ik u niet vertellen in de winkel dat mijn merk 200 euro duurder is omdat ik in België werk. Onze loonkost is exponentieel gestegen, de loonkloof terug gestegen. Bedrijven worden plat belast, gecontroleerd... en moeten de concurrentie aan met het buitenland waar dat kostenplaatje beter onder controle is of..... tegen landen waar bv sociale zekerheid amper bestaat en uitbuiting wel bestaat.

Jij, wij, ik liggen daar allemaal niet wakker van, we kijken liever weg. Maar het is wel de rauwe realiteit. 

Geplaatst: (aangepast)
2 uren geleden, Jokke_vlo zei:

Tijd verliezen tov anders is toch achteruitgang? Extra (laad en range) stress ook. 

Ik kijk daar anders naar. Ik heb altijd wel iets te doen en mijn werk is totaal niet plaatsgebonden. Gelijk waar ik ben, als ik mijn laptop heb (en mijn telefoon voor internet) ben ik vertrokken. 

Staan laden zou voor mij dus geen tijdverlies zijn, gewoon een werkmomentje. 

Dat is nu ook met de trein. Vertraging of niet, dat boeit me amper. Laptop open en werken. Op de trein: werken (zelf die enkele keer dat ik op de grond moest zitten). Zo maakt het voor mij ook niet uit als de trein er 10, 20 of zelf 60 minuten langer over doet dan met de wagen of de motorfiets, ik ben toch bezig (waar ik met de wagen enkel kan rijden en dat wel tijdverlies is). Als ik in Brussel de tram neem: ik zorg dat er iets op mijn smartphone klaar staat dat ik moet lezen. 

Wachten is in mijn werktijd nooit verloren tijd. 

En in mijn privé: indien er een huisgenoot mee is, is dat ook geen verloren tijd, maar quality time (eens rustig bijpraten, spelletje spelen, samen in de koffer picknicken,...). En als ik er alleen sta, kan ik nog een beetje werken  Of iets lezen waar ik al een hele tijd niet toe kom, of even muziek luisteren en tot rust komen. Zo af en toe eens een halfuurtje op pauze duwen, ik zou er niet mee inzitten. 

Maar ook dat zijn allemaal persoonlijke voorkeuren en zaken die met mijn werk gaan (en ook omdat ik 30 Gb mobile data van het werk krijg). En het vraagt uiteraard wat meer planning. Ik plan mijn werk voor op de trein, de tram, als ik te vroeg ben voor een meeting,...   

aangepast door Tjeu
Geplaatst:
8 minuten geleden, Tjeu zei:

Ik kijk daar anders naar. Ik heb altijd wel iets te doen en mijn werk is totaal niet plaatsgebonden. Gelijk waar ik ben, als ik mijn laptop heb (en mijn telefoon voor internet) ben ik vertrokken. 

Staan laden zou voor mij dus geen tijdverlies zijn, gewoon een werkmomentje. 

Dat is nu ook met de trein. Vertraging of niet, dat boeit me amper. Laptop open en werken. Op de trein: werken (zelf die enkele keer dat ik op de grond moest zitten). Zo maakt het voor mij ook niet uit als de trein er 10, 20 of zelf 60 minuten langer over doet dan met de wagen of de motorfiets, ik ben toch bezig (waar ik met de wagen enkel kan rijden en dat wel tijdverlies is). Als ik in Brussel de tram neem: ik zorg dat er iets op mijn smartphone klaar staat dat ik moet lezen. 

Wachten is in mijn werktijd nooit verloren tijd. 

En in mijn privé: indien er een huisgenoot mee is, is dat ook geen verloren tijd, maar quality time (eens rustig bijpraten, spelletje spelen, samen in de koffer picknicken,...). En als ik er alleen sta, kan ik nog een beetje werken  Of iets lezen waar ik al een hele tijd niet toe kom, of even muziek luisteren en tot rust komen. Zo af en toe eens een halfuurtje op pauze duwen, ik zou er niet mee inzitten. 

Maar ook dat zijn allemaal persoonlijke voorkeuren en zaken die met mijn werk gaan (en ook omdat ik 30 Gb mobile data van het werk krijg). En het vraagt uiteraard wat meer planning. Ik plan mijn werk voor op de trein, de tram, als ik te vroeg ben voor een meeting,...   

Woon-werk is dan tijdens de werkuren? Of hoe zie jij dat?

Geplaatst:
19 minuten geleden, DDke zei:

Woon-werk is dan tijdens de werkuren? Of hoe zie jij dat?

Een dag naar kantoor Brussel is:

20min fietsen, geen werktijd.

40 min trein neem ik 30min werktijd. 

25min fietsen, geen werktijd. 

En terug naar huis hetzelfde. 

Heb ik op de trein niet gewerkt (geen zin of al erg laat), dan is dat uiteraard geen werktijd. 

Qua uren maakt het niet echt uit, zit standaard boven wat ik moet doen. Doe het ook gewoon erg graag.

Geplaatst:
5 uren geleden, Polygoon zei:

BMW en Polestar verhuizen binnenkort, EX30 zal in Gent gemaakt worden.

Geplaatst:

Een dag verder en nog maar eens herhalen wat al tien keer gezegd is. Top topic dit De anti brigade komt er dan nog eens als vliegen op een poot siroop op af. De helft haalt waarschijnlijk zijn waarheden van de betere nieuwssites. Wij hebben hier thuis de stap van een diesel naar EV gedaan en zie me in geen geval nog terugkeren. Ik zal me wat gaan haasten Ik probeer die dwarsheid al dagen ergens te snappen maar het lukt me niet. 

Geplaatst:
23 minuten geleden, Fred zei:

Een dag verder en nog maar eens herhalen wat al tien keer gezegd is. Top topic dit De anti brigade komt er dan nog eens als vliegen op een poot siroop op af. De helft haalt waarschijnlijk zijn waarheden van de betere nieuwssites. Wij hebben hier thuis de stap van een diesel naar EV gedaan en zie me in geen geval nog terugkeren. Ik zal me wat gaan haasten Ik probeer die dwarsheid al dagen ergens te snappen maar het lukt me niet. 

Jij zit in het pro kamp en komt toch evenzeer op de siroop af ? 

Zoals al gezegd: het gebruik van een EV wagen hangt af van de persoonlijke situatie. Wie kan laden op de oprit van zijn eigen woonst zal dat anders bekijken dan iemand die in een huurappartement woont en buiten enkel een staanplaats heeft die bij het appartement hoort. Veralgemenen gaat gewoon niet.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
7 uren geleden, Jokke_vlo zei:

Ik begrijp dit toch niet goed: EV's verkopen niet want te duur. 

Er komen goedkopere modellen op de markt: verbannen.

Hoeveel decennia is China al goedkope goederen naar ons aan het verschepen, net dit is dan niet ok?

Geplaatst:

Moeilijk is dat niet hoor. Politici kijken graag weg van de dingen en spelen heilige onder hun kerktoren. Duitsland en Frankrijk zijn de 2 zwaargewichten binnen de EG en ja waar zitten de meest belangrijke “Europese” autobouwers? Nu goed mijn industrie is ook beschermd tegen de chinezen of er werd letterlijk geen enkele fiets nog hier gemaakt. 

Twee : meer en meer begint men ook geopolitiek na te denken. Afhankelijk van een (mogelijk) vijandige staat is aartsgevaarlijk. Iets waar we vandaag als consument op zoek naar “goedkoop” niet bij stil staan.

Drie: plots liggen we niet wakker van arbeidsomstandigheden, sociale welvaart en uitbuiting.

Je kan bij elk van de drie punten lang filosoferen maar ze zijn er wel echt.

Politici kennende is het vooral het kerktoren argument. Nogal wat historici maar toch ook politici met inzicht maken zich zorgen over de balans in punt 2.

Geplaatst:
7 uren geleden, Jokke_vlo zei:

Twee : meer en meer begint men ook geopolitiek na te denken. Afhankelijk van een (mogelijk) vijandige staat is aartsgevaarlijk. Iets waar we vandaag als consument op zoek naar “goedkoop” niet bij stil staan.

De sancties tegen Rusland laat mij wel denken dat onze politiekers juist pro China zijn. Imo hebben de Chinezen de oorlog Rusland - Oekraïne toch gewonnen. Zo goed als alle (of zelfs alle?) europeae autofabrikanten die daar zaten en dus weg moesten zijn mooi overgenomen door de Chinezen. Aandeel in winkels is ook best groot. 

Geplaatst:
1 uur geleden, CAS zei:

De sancties tegen Rusland laat mij wel denken dat onze politiekers juist pro China zijn. Imo hebben de Chinezen de oorlog Rusland - Oekraïne toch gewonnen. Zo goed als alle (of zelfs alle?) europeae autofabrikanten die daar zaten en dus weg moesten zijn mooi overgenomen door de Chinezen. Aandeel in winkels is ook best groot. 

China speelt het spel vuil op vele gebieden. En china aanpakken kan alleen maar op die manier.

Veel van die grote bedrijven kiezen waar het ze het goedkoopst veel kunnen. En als ze plots bedreigd worden door eem chinese concurrent dan komen ze terug huilen en om centen bedelen (zonder dat we return zien) dus met die sancties worden ze nu ook gekloot en brengt het ons eindelijk iets op.

Geplaatst:
1 uur geleden, CAS zei:

In 2022 waren 26.4% van de autodealers Chinese merken in Rusland.. Eind 2023 was dat 56%.

Geplaatst:
23 hours ago, Capitol said:

Dat brengt ook een hoop kosten met zich mee, natuurlijk ook nog eens een nieuwe keuring nodig op de elektriciteit installatie thuis enz.

Overdrijf anders.

Geplaatst:
18 uren geleden, Jokke_vlo zei:

Dat is een lange discussie, maar zo simpel ligt dat niet. Je moet je kosten onder controle houden, concurrentieel blijven etc........ let op mensen betalen hun ook zelf blauw aan VAA bij een klassieke auto, en elk jaar meer. Meestal vallen ze achterover hoeveel het hen zou kosten en slikken ze rap de ev. 

Nu goed dat is een economische discussie. Met onze automatische index, duurdere auto's (ea goederen), duurdere energie kan ik u niet vertellen in de winkel dat mijn merk 200 euro duurder is omdat ik in België werk. Onze loonkost is exponentieel gestegen, de loonkloof terug gestegen. Bedrijven worden plat belast, gecontroleerd... en moeten de concurrentie aan met het buitenland waar dat kostenplaatje beter onder controle is of..... tegen landen waar bv sociale zekerheid amper bestaat en uitbuiting wel bestaat.

Jij, wij, ik liggen daar allemaal niet wakker van, we kijken liever weg. Maar het is wel de rauwe realiteit. 

Ik snap je volledig hoor.

Maar jij deed verwonderd over het feit dat de mensen dat als een stap terug zien in hun auto... Op den duur is het EV gewoon een excuus omdat ze denken daarmee terug in hun vorige klasse niet EV auto te raken, maar zo werkt het ook niet.

En nogmaals, wat doet je personeel het meest: klagen of positief zijn over hun verloning, extra voordelen, werktijden,...

Geplaatst:
19 minuten geleden, Naish zei:

Ik snap je volledig hoor.

Maar jij deed verwonderd over het feit dat de mensen dat als een stap terug zien in hun auto... Op den duur is het EV gewoon een excuus omdat ze denken daarmee terug in hun vorige klasse niet EV auto te raken, maar zo werkt het ook niet.

En nogmaals, wat doet je personeel het meest: klagen of positief zijn over hun verloning, extra voordelen, werktijden,...

Je ziet iets over het hoofd, dat kan in principe wel he, het draait en gaat om VAA ......... een V60 kost mij (zonder de fiscale maatregelen) niet meer dan een EX 30 ev. Dat zie je even over het hoofd. 

De Volvo V60 zonder korting is : 45.915

De Volvo EX30 extended zonder korting is : 45.995 +1095

Kan je me even zeggen waar ik de mensen financieel zit te "downgraden". Het is de fiscaliteit dat hier de oorzaak is. Jullie nemen toch nogal dingen aan zenne...... Zo een ID bus of een ID4 zijn trouwens ook DURE wagens he. Tot daar "downgraden". 

BASISKENMERKEN EX30
nieuwprijs fiscaal € 44.900
nieuwprijs rijklaar € 45.995
afleveringskosten € 1.095

BASISKENMERKEN V60
nieuwprijs fiscaal € 45.915
nieuwprijs rijklaar € 45.915
afleveringskosten

€ 0

Geplaatst:
1 minuut geleden, Jokke_vlo zei:

Je ziet iets over het hoofd, dat kan in principe wel he, het draait en gaat om VAA ......... een V60 kost mij (zonder de fiscale maatregelen) niet meer dan een EX 30 ev. Dat zie je even over het hoofd. 

De Volvo V60 zonder korting is : 45.915

De Volvo EX30 extended zonder korting is : 45.995 +1095

Kan je me even zeggen waar ik de mensen financieel zit te "downgraden". Het is de fiscaliteit dat hier de oorzaak is. Jullie nemen toch nogal dingen aan zenne...... Zo een ID bus of een ID4 zijn trouwens ook DURE wagens he. Tot daar "downgraden". 

BASISKENMERKEN EX30
nieuwprijs fiscaal € 44.900
nieuwprijs rijklaar € 45.995
afleveringskosten € 1.095

BASISKENMERKEN V60
nieuwprijs fiscaal € 45.915
nieuwprijs rijklaar € 45.915
afleveringskosten

€ 0

De prijs is hetzelfde. Maar het is wel van een D-segment break naar een B-segement SUV. Dat zal voor velen ook redelijk heftig zijn, en het is daar waar de downgrade zit.

Bij ons op het werk hebben we de policy aangepast. Werknemers konden kiezen om de besparing op VAA (wat ik velen hun geval tussen de 150 en 200 euro lag bruto/maand) integraal te gebruiken om het verschil met een EV bij te passen. Zo konden we er wel voor zorgen dat iedereen ongeveer op niveau bleef qua grootte van de wagen (Van mini 5 deurs naar Mini Aceman, van Tiguan naar ID.4 en van Audi Q5 naar audi Q4 e-tron)

Wie dat niet wou kon nog steeds een wagen kiezen, maar die ging dan wel kleiner zijn.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid