ir_fuel 58.288 Geplaatst: 5 september 2024 Geplaatst: 5 september 2024 2 minutes ago, Logic said: Anderzijds, als je Chinese prijzen bekijkt, is er voor ons nog zeer veel betaalbaar... 't mag om andere redenen evenwel hier niet gebeuren, lastig hé. Als jij je ganse economie wil uitverkopen aan China, ga je gang. Dat is echter niet sustainable. Op dat vlak zijn we al veel te ver gegaan IMO. Dan heb ik het niet alleen over jobs in België, ook gewoon over hoe afhankellijk we worden van zo een dictatuur. Moest dat Japan zijn het was een ander verhaal. 1 Quote
Fr79 506 Geplaatst: 5 september 2024 Geplaatst: 5 september 2024 9 minuten geleden, ir_fuel zei: Maar we gaan tegen dan al lang allemaal in selfdriving-car-as-a-service zitten, die we gewoon bestellen met onze GSM. Auto-eigendom is dan helemaal uitgestorven!! Klaus Schwab: "You will own nothing and be happy!" Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 5 september 2024 Geplaatst: 5 september 2024 Just now, Fr79 said: Klaus Schwab: "You will own nothing and be happy!" Stop eens met die achterlijke zever. Ben je niet slimmer dan dat? 1 1 Quote
Fr79 506 Geplaatst: 5 september 2024 Geplaatst: 5 september 2024 3 minuten geleden, ir_fuel zei: Stop eens met die achterlijke zever. Ben je niet slimmer dan dat? Je zou nog verschieten denk ik. Ik reageer op uw "Auto-eigendom is dan helemaal uitgestorven!!" Quote
Speedhunter 4.882 Geplaatst: 5 september 2024 Geplaatst: 5 september 2024 9 minuten geleden, ir_fuel zei: Als jij je ganse economie wil uitverkopen aan China, ga je gang. Dat is echter niet sustainable. Op dat vlak zijn we al veel te ver gegaan IMO. Dan heb ik het niet alleen over jobs in België, ook gewoon over hoe afhankellijk we worden van zo een dictatuur. Moest dat Japan zijn het was een ander verhaal. Was gisteren in Terzake, China heeft indertijd Europese autofabrikanten verplicht om joint ventures aan te gaan met Chinese fabrikanten, importheffingen en nog tal van andere verplichtingen en voorwaarden (zoals het bouwen van fabrieken in China en het ginds produceren) opgelegd om de Chinese markt te mogen betreden. Nu wij hetzelfde zouden doen met Chinese wagens kan het niet volgens hun . Quote
Tommie 10.463 Geplaatst: 5 september 2024 Geplaatst: 5 september 2024 10 minuten geleden, Fr79 zei: Klaus Schwab: "You will own nothing and be happy!" We zitten met een wappie? 1 Quote
Fr79 506 Geplaatst: 5 september 2024 Geplaatst: 5 september 2024 Dat was destijds natuurlijk ook uit eigenbelang van de westerse fabrikanten om die markt te kunnen betreden en ze hadden op dat moment een superieur product. Nu hebben ze een inferieur product. Quote
Logic 538 Geplaatst: 5 september 2024 Geplaatst: 5 september 2024 5 minuten geleden, ir_fuel zei: Als jij je ganse economie wil uitverkopen aan China, ga je gang. Dat is echter niet sustainable. Op dat vlak zijn we al veel te ver gegaan IMO. Dan heb ik het niet alleen over jobs in België, ook gewoon over hoe afhankellijk we worden van zo een dictatuur. Moest dat Japan zijn het was een ander verhaal. Daarom zei ik "lastig hé". Het kostte China ook al véél bloed, zweet en tranen (ook weer fundamenteel verschil met hier). . Quote
Fr79 506 Geplaatst: 5 september 2024 Geplaatst: 5 september 2024 3 minuten geleden, Tommie zei: We zitten met een wappie? Wappie's, wokes, oogkleppers, irritante betweters die alles uit hun context trekken, van alles wat hier! Gotta live with it! 1 Quote
Hazen 4.005 Geplaatst: 5 september 2024 Geplaatst: 5 september 2024 13 uren geleden, Fr79 zei: Xpeng zoekt een locatie om in Europa een fabriek te bouwen. Je zou kunnen verwachten dat men in België toch een inspanning doet gezien de assemblage geschiedenis hier. Ik was deze zomer in Hongarije en daar staan verschillende batterijfabrieken. In België noppes. Opel (GM), Renault, Ford en nu Audi... Dus weer veel blue collar workers met een relatief hoge gemiddelde leeftijd op straat. Dat gaat weer een hoop geld kosten zonder op alternatieven in te zetten. Er is heus nog veel werk voor blue collars, dan wel mogelijks in een andere sector. Als ik zie, en hoor, hoe moeilijk het is om aan personeel te geraken dat met zijn handen werkt maak ik me daar geen zorgen om. De uitdaging zit hem in het mobiliseren en indien nodig omscholen. Quote
Logic 538 Geplaatst: 5 september 2024 Geplaatst: 5 september 2024 8 minuten geleden, Speedhunter zei: Was gisteren in Terzake, China heeft indertijd Europese autofabrikanten verplicht om joint ventures aan te gaan met Chinese fabrikanten, importheffingen en nog tal van andere verplichtingen en voorwaarden (zoals het bouwen van fabrieken in China en het ginds produceren) opgelegd om de Chinese markt te mogen betreden. Nu wij hetzelfde zouden doen met Chinese wagens kan het niet volgens hun . Al jaren denken ze vooruit, en zijn wij maar zo dom geweest om enkel korte termijn belangen te verdedigen. Van de CEO z'n bonus tot Verhofstadt z'n begrotingstekort, ... Quote
Fr79 506 Geplaatst: 5 september 2024 Geplaatst: 5 september 2024 4 minuten geleden, Hazen zei: De uitdaging zit hem in het mobiliseren en indien nodig omscholen. Zeker, maar dan moet daar wel de motivatie/bereidheid toe zijn. Ik denk dat de meesten een gouden handdruk en vervroegd pensioen verkiezen. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 5 september 2024 Geplaatst: 5 september 2024 17 minutes ago, Fr79 said: Zeker, maar dan moet daar wel de motivatie/bereidheid toe zijn. Ik denk dat de meesten een gouden handdruk en vervroegd pensioen verkiezen. 1 Quote
Logic 538 Geplaatst: 5 september 2024 Geplaatst: 5 september 2024 24 minuten geleden, ir_fuel zei: Stop eens met die achterlijke zever. Ben je niet slimmer dan dat? Da's wel streng (of ik heb misschien iets gemist). Als ik toch effe mag zeggen, Covid was ondenkbaar. We zijn in oorlog met Rusland, ondenkbaar. Een gasleiding ontploft (dankjewel, bondgenoot Ukraine). Inflatie ontploft. Vastgoed was de laatste 20 jaren ook al geleidelijk aan ontploft, oa als gevolg van de quasi renteloze omstandigheden, relatief tov nu. Velen kunnen dergelijke grote sommen nu niet meer bijeensprokkelen. Als we bepaalde klimaatdoelstellingen willen nastreven, elektrisch rijden, verplicht renoveren, wordt het -again- duurder. Dan neigt het toch ook wel in de richting van: "you will own nothing", een verschuiving wat er zit aan te komen, car-as-a-service (zoals je zei), home-as-a-service, ... what's next(?), officieel in een recessie komen en de beurzen zien ineenstorten? Weer alles ontploft. Kortom, ik spreek voor mezelf, belangrijk om de ontploffing deze keer niet te missen. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 5 september 2024 Geplaatst: 5 september 2024 2 hours ago, Logic said: Da's wel streng (of ik heb misschien iets gemist). Wat je gemist hebt is een hoop wappies die beweren dat het WEF een programma heeft om de ganse wereld in een systeem te duwen waarbij men dus "you will own nothing and you will be happy" zal zijn. Die quote is compleet uit de context getrokken en wordt door wappies gebruikt om aan te tonen dat dat hetgene is dat het grote boze WEF wil dat we allemaal gaan doen, terwijl die quote geen doel is, maar eerder een vaststelling van iemand omdat we in een wereld zitten die steeds meer evolueert naar "service" en minder naar "eigendom" (kijk bv naar muziek en films). Het is eigenlijk nog erger. Het gaat over een puur fictief scenario. Hier staat het nog beter uitgelegd: https://en.wikipedia.org/wiki/You'll_own_nothing_and_be_happy 1 Quote
gewoon ik 8.350 Geplaatst: 5 september 2024 Geplaatst: 5 september 2024 6 uren geleden, ir_fuel zei: Zowat alles in mijn sector schreeuwt om volk. Abc kan niet volgen en heeft volk tekort Elke scheepswerf wil graag vlaams sprekend volk aannemen. Maar ze staan liever binnen in een atelier te werken dan op een werf te werken. Scheepselektriekers weten niet waar eerst te kruipen van het werk en elke schipper klaagt dat ze pas over 3 maand kunnen langskomen om iets te herstellen. Matrozen en schippers te kort, je kan als je wil in je vakantie nog eens gaan varen. ... Wel een stiel waar je makkelijk om 8u begint en na 10u te werken nog gevraagd wordt om nog wat extra uurkes te werken. En bij weer in wind tegen de klok. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 6 september 2024 Geplaatst: 6 september 2024 14 hours ago, gewoon ik said: Zowat alles in mijn sector schreeuwt om volk. Abc kan niet volgen en heeft volk tekort Elke scheepswerf wil graag vlaams sprekend volk aannemen. Maar ze staan liever binnen in een atelier te werken dan op een werf te werken. Scheepselektriekers weten niet waar eerst te kruipen van het werk en elke schipper klaagt dat ze pas over 3 maand kunnen langskomen om iets te herstellen. De vraag is dan ook: wat betaalt het. Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 6 september 2024 Geplaatst: 6 september 2024 1 uur terug, ir_fuel zei: De vraag is dan ook: wat betaalt het. klopt. Ze zoeken overal volk, maar er is nergens budget voor tegelijkertijd. Op het project waar ik zit ook, ze zoeken dan volk voor bv de boekhouding of HR en vinden blijkbaar niemand, dan komt er plots een buitenlander die dan dan werk wel kan doen. die moet dan plots de belgische BTW regels etc instuderen. Of in het geval van HR, de belgische regels en praat nog eens geen nederlands. Dat kan toch niet dat er geen enkele vlaming is die die job kan. Quote
gewoon ik 8.350 Geplaatst: 6 september 2024 Geplaatst: 6 september 2024 4 uren geleden, ir_fuel zei: De vraag is dan ook: wat betaalt het. Minder dan volcontinu in ploegen werken natuurlijk. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 6 september 2024 Geplaatst: 6 september 2024 6 hours ago, gewoon ik said: Minder dan volcontinu in ploegen werken natuurlijk. Hoe ga je dan op je 23 met een RS3 of Golf R rijden? 1 Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 6 september 2024 Geplaatst: 6 september 2024 2 minuten geleden, ir_fuel zei: Hoe ga je dan op je 23 met een RS3 of Golf R rijden? De juiste kade aan de haven kiezen. 1 7 Quote
Logic 538 Geplaatst: 7 september 2024 Geplaatst: 7 september 2024 https://www.businesstimes.com.sg/companies-markets/transport-logistics/norways-electric-car-sales-set-new-world-record Norway's electric car sales set new world record “If this trend continues, we will soon be on our way to achieving our goal of 100 per cent zero-emission cars by 2025” Quote
Fr79 506 Geplaatst: 7 september 2024 Geplaatst: 7 september 2024 Je zou wel gek moeten zijn in Noorwegen geen EV te kopen. Elektriciteit is er spotgoedkoop (<1 ct/kWh) en ICE-wagens worden superzwaar belast. Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 9 september 2024 Geplaatst: 9 september 2024 maar als je dan kijkt naar die serie op VRT1, het hoge noorden, zie je amper EV's in beeld. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.