Kartfreak 1.888 Geplaatst: 28 april 2025 Geplaatst: 28 april 2025 1 uur terug, Tjeu zei: Zou me niet verbazen dat het door een overproductie (of sterke schommelingen in productie van) hernieuwbare energie is. Hebben daar onverwacht veel wind en zon vandaag. Ik was onlangs in Andalusië. Veel prive PV-installaties heb ik er niet gezien. Wel enkele PV-velden. Straf eigenlijk voor een land met zoveel zon. Wel veel zonneboilers. Windmolens was ook mager. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 28 april 2025 Geplaatst: 28 april 2025 (aangepast) 20 minuten geleden, Kartfreak zei: Ik was onlangs in Andalusië. Veel prive PV-installaties heb ik er niet gezien. Wel enkele PV-velden. Straf eigenlijk voor een land met zoveel zon. Wel veel zonneboilers. Windmolens was ook mager. Moet je eens meer naar het binnenland gaan, staan veeeel windmolens Zon is daar de laatste jaren ook ontploft. Stroomprijs is daar veel vaker negatief dan bij ons. 28 april 2025 aangepast door Tjeu Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 28 april 2025 Geplaatst: 28 april 2025 In Zuid Frankrijk zie je ook niet veel zonnepanelen. Stroom is daar goedkoper dan hier. Ben eens benieuwd wat Iberia nu gaat doen om hun landen meer failsafe te maken. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 28 april 2025 Geplaatst: 28 april 2025 1 uur terug, Liquid Li0n zei: In Zuid Frankrijk zie je ook niet veel zonnepanelen. Stroom is daar goedkoper dan hier. Ben eens benieuwd wat Iberia nu gaat doen om hun landen meer failsafe te maken. Geloof het of niet, maar er ze komen effectief naar hier ons land om de mosterd voor de oplossing te vinden. België (vooral Vlaanderen) is een van de belangrijkste voorbeelden voor hen. Er loopt ondertussen al meer dan een jaar een samenwerkingstraject (gesubsidieerd door Europa). De win voor Vlaanderen is 'hoe als leverancier overleven is een markt die bij momenten tot 57% van de tijd negatieve elektriciteitsprijzen heeft, zonder de consument plat te slaan met hoge prijzen'. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 29 april 2025 Geplaatst: 29 april 2025 19 uren geleden, Kartfreak zei: Ik was onlangs in Andalusië. Veel prive PV-installaties heb ik er niet gezien. Wel enkele PV-velden. Straf eigenlijk voor een land met zoveel zon. Wel veel zonneboilers. Windmolens was ook mager. Even opgezocht, Spanje heeft 30 GW aan PV actief. In Vlaanderen hebben we bijna 7 GW. Dat maakt dat ze in Spanje op dit moment dus 0,6 GW PV hebben per miljoen inwoners, wij in Vlaanderen 1,01 GW/miljoen inwoners. Ze lopen dus inderdaad nog wat achter. Wij hebben 1,9 GW aan wind in Vlaanderen (op land) 1,8 GW in Wallonië + 2,26 GW in zee. Spanje heeft rond de 35 GW aan windenergie. Dat zet hen op 0,7 GW/miljoen inwoners en ons op 0,53. Qua wind hebben ze dus echt een héél grote voorsprong. Ze halen op dit moment op jaarbasis een energiemix die bijna 55% uit hernieuwbare energie bestaat (exclusief nucleair that is). 1 Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 30 april 2025 Geplaatst: 30 april 2025 In Nederland zitten ze toch echt met dikke problemen, na Utrecht nu ook al Brabant https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4683368/flikkerende-lampen-in-deze-wijk-stroomnet-is-overvol Quote
ICM 24.885 Geplaatst: 30 april 2025 Geplaatst: 30 april 2025 22 minuten geleden, Liquid Li0n zei: In Nederland zitten ze toch echt met dikke problemen, na Utrecht nu ook al Brabant https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4683368/flikkerende-lampen-in-deze-wijk-stroomnet-is-overvol Stroomnet overvol met gebruikers of met elektriciteit? Hebben ze er nu te weinig of te veel? Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 30 april 2025 Geplaatst: 30 april 2025 1 minuut geleden, ICM zei: Stroomnet overvol met gebruikers of met elektriciteit? Hebben ze er nu te weinig of te veel? overbelasting. dus te veel volk die iets aansluit. want staat in het artikel dat wanneer er minder gebruik is op het net, de problemen vanzelf verdwijnen. Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 30 april 2025 Geplaatst: 30 april 2025 4 minuten geleden, ICM zei: Stroomnet overvol met gebruikers of met elektriciteit? Hebben ze er nu te weinig of te veel? Te weinig elektriciteit volgens het artikel. Op drukke momenten, valt hij weg. Beetje vergelijkbaar met ons afschakelplan. Quote
ex-Mooseman 14.595 Geplaatst: 30 april 2025 Geplaatst: 30 april 2025 Op 28/4/2025 om 17:53, Kartfreak zei: Ik was onlangs in Andalusië. Veel prive PV-installaties heb ik er niet gezien. Wel enkele PV-velden. Straf eigenlijk voor een land met zoveel zon. Wel veel zonneboilers. Windmolens was ook mager. In de Rioja-streek zagen we dan net weer héél veel windmolens. Je dakstructuur & -bedekking moet dan ook geschikt zijn om PV-panelen te kunnen leggen. In Frankrijk heeft men volop de kaart van kernenergie getrokken, ze hebben/hadden de versnipperde zonnepanelen-installaties dan ook niet echt nodig Quote
Le Capri Mauve 1.012 Geplaatst: 30 april 2025 Geplaatst: 30 april 2025 Wanneer ge zonnepanelen en windmolens plaatst moet ge tegelijk voorzien in backup: wat als als ge geen van beide hebt - 'dunkelflaute', dus evenveel capaciteit aan gascentrales of een grote waterkrachtcentrale die de stilval kan overbruggen. Zonder die buffer/alternatief zijt ge niks. Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 30 april 2025 Geplaatst: 30 april 2025 gascentrales zijn dan weer in strijd met de vraag waar het gas vandaan komt. Vroeger was dat geen probleem met goedkoop Russisch gas, nu komt dat gas via omwegen tot bij ons die er eurootjes bijlappen. In Nederland zou een waterkrachtcentrale wel scoren. Quote
gewoon ik 8.350 Geplaatst: 30 april 2025 Geplaatst: 30 april 2025 32 minuten geleden, Liquid Li0n zei: overbelasting. dus te veel volk die iets aansluit. want staat in het artikel dat wanneer er minder gebruik is op het net, de problemen vanzelf verdwijnen. ze zitten daar ook met hele wijken met een simpele 230V aansluiting op 20A. Iedereen airco, iedereen zonnepanelen, iedereen een airfryer (voor de bitterballen), iedereen een opblaaszwembadding, ... en heel die woonwijk is niet voorzien op dat maximaal vermogen. Zeker met hun "van gas af" zijn er veel mensen die hun gasinstallatie preventief al overgezet hebben of gewoon toen het kapot ging al op elektriek gegaan zijn. Quote
gewoon ik 8.350 Geplaatst: 30 april 2025 Geplaatst: 30 april 2025 3 minuten geleden, Liquid Li0n zei: gascentrales zijn dan weer in strijd met de vraag waar het gas vandaan komt. Vroeger was dat geen probleem met goedkoop Russisch gas, nu komt dat gas via omwegen tot bij ons die er eurootjes bijlappen. In Nederland zou een waterkrachtcentrale wel scoren. waar ga je die zetten? water is om op te varen. Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 30 april 2025 Geplaatst: 30 april 2025 6 minuten geleden, gewoon ik zei: waar ga je die zetten? water is om op te varen. dat zegde ze vroeger ook. gas is om op te koken, diesel om op te verwarmen...alles naar electriciteit. warmtepomp, kookvuur, auto, fiets, ... en dan OEI het net zit vol Quote
ICM 24.885 Geplaatst: 30 april 2025 Geplaatst: 30 april 2025 45 minuten geleden, Liquid Li0n zei: overbelasting. dus te veel volk die iets aansluit. want staat in het artikel dat wanneer er minder gebruik is op het net, de problemen vanzelf verdwijnen. Dat blijkt uit de tekst. Titel is onduidelijk geformuleerd. Quote
gewoon ik 8.350 Geplaatst: 30 april 2025 Geplaatst: 30 april 2025 4 minuten geleden, Liquid Li0n zei: dat zegde ze vroeger ook. gas is om op te koken, diesel om op te verwarmen...alles naar electriciteit. warmtepomp, kookvuur, auto, fiets, ... en dan OEI het net zit vol in nederland is het vaarwater redelijk heilig. Ze gaan daar niet halverwege de rijn afdammen om wat elektriciteit te maken. Kan je net zo goed de maasvlakte terug afgraven. 1 Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 30 april 2025 Geplaatst: 30 april 2025 7 minuten geleden, ICM zei: Dat blijkt uit de tekst. Titel is onduidelijk geformuleerd. mss bewust gedaan zodat mensen op het artikel klikken en CACHING hun adverteerders zijn weer tevreden met een extra click 1 Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 7 mei 2025 Geplaatst: 7 mei 2025 Ik vind hier niets terug over de Shanghai auto show en weet ook niet waar een topic er over te maken. Maar leuke filmpjes op youtube en ook ongelooflijk wat voor grote of lange bakken ze hebben daar. Ook vele premieres en niet enkel EV's Spijtig dat de autobeurzen hier verdwijnen en onze Brusselse autosalon zo klein is geworden, want zo een als in Shanghai zou ik graag eens bezoeken Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 7 mei 2025 Geplaatst: 7 mei 2025 ook dit filmpje, over het succes van de Autoshow en hoeveel volk er langskomt Quote
Monterey Jack 6.501 Geplaatst: 18 mei 2025 Geplaatst: 18 mei 2025 Vraag mij af of dat veel verkocht wordt Quote
Speedhunter 4.882 Geplaatst: 19 mei 2025 Geplaatst: 19 mei 2025 Geen goedkope wagen maar tof concept. Quote
kwiekie 3.009 Geplaatst: 19 mei 2025 Geplaatst: 19 mei 2025 13 uren geleden, Monterey Jack zei: Vraag mij af of dat veel verkocht wordt Nicht van mijn vrouw heeft haar Z4 M40i op de zaak weggedaan en zo eentje gekocht. 1 Quote
Roger 310 Geplaatst: 19 mei 2025 Geplaatst: 19 mei 2025 Op 28/4/2025 om 11:43, Roger zei: Iedereen zegt mij om maar tot 80% op te laden behalve wanneer je een lange trip doet Maar ik klaag niet hè, het is gewoon ff wennen. Op 28/4/2025 om 12:48, Tommie zei: Ik heb dat alvast niet gezegd! Op 28/4/2025 om 12:55, ir_fuel zei: BMW zegt het zelf in hun app Even hierop terugkomen. Hoe zit dit nu? Want even voor mijn situatie. Thuis heb ik momenteel nog geen laadpaal staan. Laden doe ik momenteel op het werk op maandag, tot 80%. In praktijk wil dit zeggen dat ik daarmee net toekom, maar dan mag er niet te veel afwijkend gedrag zitten in mijn week. Is het niet gewoon ok om op maandag op het werk tot 90% op te laden? Dat geeft net dat extraatje aan marge. Of houd ik het toch maar op 80%? Quote
Joske 922 Geplaatst: 19 mei 2025 Geplaatst: 19 mei 2025 Gij moogt zelfs op maandag tot 100% laden. Zou nie weten waarom da niet mag. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.