Liquid Li0n 978 Geplaatst: 3 juli 2025 Geplaatst: 3 juli 2025 (aangepast) dit is ook wel straf. Voor ons niet zo een probleem met die 5 hete dagen op een heel jaar maar voor zuid europa etc... Is elektrische auto opladen tijdens extreme hitte goed idee? "Alsof je per 10 liter benzine die je tankt, 3 liter morst" https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/07/01/is-elektrische-auto-opladen-tijdens-extreme-hitte-een-goed-idee/ 3 juli 2025 aangepast door Liquid Li0n 1 Quote
Monterey Jack 6.501 Geplaatst: 3 juli 2025 Geplaatst: 3 juli 2025 1 minuut geleden, Liquid Li0n zei: dit is ook wel straf. Voor ons niet zo een probleem met die 5 hete dagen op een heel jaar maar voor zuid europa etc... Is elektrische auto opladen tijdens extreme hitte goed idee? "Alsof je per 10 liter benzine die je tankt, 3 liter morst" https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/07/01/is-elektrische-auto-opladen-tijdens-extreme-hitte-een-goed-idee/ Wat is er straf aan fysica? Als het koud is is laden minder efficiënt want om snel te gaan moet alles op de juiste temperatuur blijven, dat is ergens tussen 20 en 30 graden dacht ik. Als het dus warm is moet je gaan koelen want anders gaan de batterijen sneller stuk. Je hebt altijd verliezen bij transformatie, zelfs in ideale omstandigheden. Is weer een artikel om mensen bang te maken. Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 3 juli 2025 Geplaatst: 3 juli 2025 12 minuten geleden, Monterey Jack zei: Wat is er straf aan fysica? Als het koud is is laden minder efficiënt want om snel te gaan moet alles op de juiste temperatuur blijven, dat is ergens tussen 20 en 30 graden dacht ik. Als het dus warm is moet je gaan koelen want anders gaan de batterijen sneller stuk. Je hebt altijd verliezen bij transformatie, zelfs in ideale omstandigheden. Is weer een artikel om mensen bang te maken. ge zou denken dat de VRT net pro EV is want het bericht komt van een overheidsbedrijf. Quote
jan.van.gent 4.959 Geplaatst: 3 juli 2025 Geplaatst: 3 juli 2025 16 minuten geleden, Monterey Jack zei: Wat is er straf aan fysica? Als het koud is is laden minder efficiënt want om snel te gaan moet alles op de juiste temperatuur blijven, dat is ergens tussen 20 en 30 graden dacht ik. Als het dus warm is moet je gaan koelen want anders gaan de batterijen sneller stuk. Je hebt altijd verliezen bij transformatie, zelfs in ideale omstandigheden. Is weer een artikel om mensen bang te maken. En vooral ook zwaar overdreven. 3 liter morsen van de 10 liter, das dus 30%. Stel dat je aan het laden bent aan 150 kW, "evenveel" morsen zou dus willen zeggen dat je van de 150 kW, er 45 kW in je airco/koelsysteem aan het pompen bent van je auto, om je batterij te koelen. NO WAY dat er in je EV een koelsysteem zit met elektrisch vermogen van 45 kW. (daar kan je al een groot gebouw mee koelen met zo'n elektrisch vermogen!) Dat zit eerder rond de 3 kW elektrisch vermogen (7 kW thermisch vermogen ofzo). Dus als die vollebak aan het draaien is en continu (wat ik nog nooit heb weten gebeuren, is steeds alternerend aan/uit of hoog/laag vermogen), dan ben je 3 kW van je 150 kW aan het "morsen". Of dus 2%, of dus 0.2 liter op je 10 liter die je aan het tanken bent. Niet 3 liter. Geen idee waar ze zo'n cijfers vandaar halen, wat een bullshit. Als je traag aan het laden bent, gaat je batterij ook koeling nodig hebben, maar langs geen kanten dat je koelsysteem dan vollebak staat gaan draaien. 1 Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 3 juli 2025 Geplaatst: 3 juli 2025 (aangepast) als ze natuurlijk 0,2 liter zouden schrijven, daarvoor hoeven ze geen artikel te schrijven. Ook al is het de linkse VRT die de verlenging van de politieke agenda is. Maar het is ook niet enkel het koelsysteem van de auto dat ze in rekening brengen, maar ook de verliezen van het stroomnet naar de paal en paal naar auto vermoedelijk. Misschien kom je dan uit op een vergelijkbare liter ofzo. Is tegenwoordig met alles wat je leest op internet zo, alles met een korrel zout nemen. Net zoals bij iets dat je invoert in Gemini of chatgpt, nooit van uit gaan dat het correct is. 3 juli 2025 aangepast door Liquid Li0n Quote
Monterey Jack 6.501 Geplaatst: 3 juli 2025 Geplaatst: 3 juli 2025 17 minuten geleden, jan.van.gent zei: Geen idee waar ze zo'n cijfers vandaar halen, wat een bullshit. Als ze bij AC laden gaan kijken tussen wat je afleest aan de paal, en wat de auto effectief oplaadt, dan kan je wel aan 15-20% komen denk ik. Maar dat is puur door de transformatie AC/DC. Dat heb je altijd. Wat is dat, in het beste geval 90% efficiënt? Als je dan op een 11kW lader gaat laden en je rekent nog wat bij voor de verliezen van de koeling, ja dan loopt het op. Maar je vergelijkt appelen met peren door gewoon die conclusie te trekken. Quote
Monterey Jack 6.501 Geplaatst: 3 juli 2025 Geplaatst: 3 juli 2025 1 minuut geleden, Liquid Li0n zei: als ze natuurlijk 0,2 liter zouden schrijven, daarvoor hoeven ze geen artikel te schrijven. Ook al is het de linkse VRT die de verlening van de politieke agenda is. Maar het is ook niet enkel het koelsysteem van de auto dat ze in rekening brengen, maar ook de verliezen van het stroomnet naar de paal en paal naar auto vermoedelijk. Misschien kom je dan uit op een vergelijkbare liter ofzo. Is tegenwoordig met alles wat je leest op internet zo, alles met een korrel zout nemen. Net zoals bij iets dat je invoert in Gemini of chatgpt, nooit van uit gaan dat het correct is. Dan nog vergelijk je appelen met peren. Verliezen van stroomnet naar paal zijn beperkt, zou er enkel zijn door warmte en als dat op 400V of meer gebeurt is de kabel dik genoeg om dat te beperken. Op 230V heb je dat wat meer. Tussen paal en auto idem, die kabels hebben een beperkt verlies van enkele procenten in het slechtste geval. De grote verbruiker is de transformator in de auto die AC naar DC moet omzetten, en daar verlies je ALTIJD 10% of meer. 1 Quote
CAS 8.067 Geplaatst: 3 juli 2025 Geplaatst: 3 juli 2025 Dinsdag geladen, geen verschil gemerkt eigenlijk. Wat mij wel opvalt is dat het verbruik van de verwarming/airco een pak minder nodig heeft in de zomer dan in de winter. Wel langere afstanden gedaan ook, en eens op temperatuur zal dat ook een pak minder verbruiken tov altijd korte ritjes en dan je temperatuur willen. Maar gezien een huis verwarmen meestal meer energie vraagt, vermoed ik dat dat bij die auto gewoon hetzelfde is. Zit momenteel op iets meer dan 1kwh per 100km voor de temperatuurinstelling in de auto, in de winter is dat toch 3 a 4x zoveel. Maar, wel ook meer kortere ritten (al sneller eens de auto ipv de fiets dan) met ook nog eens alle verwarmingselementen aan... Vorige week trouwens ritje Gullegem - CRL- Gullegem gedaan. Had tegen m'n vrouw gezegd om als ze thuis komt, het spel aan de lader te hangen zodat we mooi met 100procent kunnen vertrekken. Had ze uiteraard niet gekeken naar hoeveel de auto stond ingesteld en zijn we dus met 90% vertrokken. Volgens Google maps, net haalbaar. Eens ter hoogte van Tournai zegt mijn vrouw dat ze de buggy vergeten is. Uiteraard mijn fout, volgens haar logica toch, dus ja, weer naar huis en dus weer aangezet voor dezelfde rit. 72 procent batterij en Google maps zegt dat ik -16% ga hebben om weer thuis te geraken. Laden is dus nodig. Heb echter nog maar 1x aan de snellader gehangen met deze kar en echt aangenaam vind ik dat niet, plus, ook al moet ik het zelf niet betalen, dat is aan iets meer dan 70cent per kwh... Lijkt mij toch sterk overdreven kwa prijs setting en de max snelheid is beperkt op een 130KW, what je wss al niet snel gaat halen ook, maar dit terzijde, het duurt mij eigenlijk te lang als je gewoon van A naar B moet en daarbij niet wil stoppen om te eten/plassen. Dus, mezelf in ECO modus gezet, de auto in perso modus gelaten, want alles op het minst gevoelig en dat krel is eigenlijk nog steeds hyper sensitief. Kom ik dus aan op CRL, nog 38 procent batterij in dat spel, lijkt mij dus dat weer tot thuis geraken moet lukken... De auto zegt dus dat ik nog 20km meer rijbereik heb dan wat google maps mij zegt dat ik moet rijden om weer thuis te geraken. Ideaal dus... Echter zegt google maps toch dat ik moet tanken? Soit, genegeerd dus en ingesteld om gewoon naar huis te rijden, toch nog eens melding van gekregen dat dat niet gaat lukken, rij ik mijn oprit ver op en zegt die "minder dan 6procent batterij bij aankomst". Spel dus stil gezet met 7procent en 40km rijbereik. Ruimschoots over dus. Google maps heeft dus enorm last van range anxiety... Lichtjes getriggerd ook dat die zegt minder dan om dan met meer te eindigen, had mij minder gestoord moest die dan gewoon minder dan 10 gezegd hebben. 2 dagen laten dan besloten om het spel ook op te laden, eerste keer dat de auto mij voorsteld om in ECO modus te gaan. Maar ECO modus is echt een ramp eigenlijk, dus uiteraard zo gelaten. Bij start, 38km rijbereik, maar cava nog kwa afwijking. Vraag mij nu wel af hoe dat zit met google maps tov BC auto. Beiden standaard in het menu, dus ik zou nu toch verwachten dat Maps ook de range van de auto gebruikt om te zien of het lukt of niet. Maar blijkbaar niet dus... Thuis trouwens volledig op zonne energie kunnen laden, klein gelukje toch voor mij. Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 3 juli 2025 Geplaatst: 3 juli 2025 ja, als je thuis kan laden, dat is het beste, zeker met dit weer momenteel. Is wel straf hoe paniekerig Google Maps dan doet. Zelfs als je met 0% in je straat aankomt kan je vermoedelijk nog steeds 10 km rijden ofzo. Dus eigenlijk had je misschien alles ook op normaal kunnen laten staan en evengoed thuis geraakt? Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 3 juli 2025 Geplaatst: 3 juli 2025 1 uur geleden, CAS zei: Had ze uiteraard niet gekeken naar hoeveel de auto stond ingesteld en zijn we dus met 90% vertrokken Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 3 juli 2025 Geplaatst: 3 juli 2025 1 uur geleden, CAS zei: Kom ik dus aan op CRL, nog 38 procent batterij in dat spel, lijkt mij dus dat weer tot thuis geraken moet lukken... De auto zegt dus dat ik nog 20km meer rijbereik heb dan wat google maps mij zegt dat ik moet rijden om weer thuis te geraken. Ideaal dus... Echter zegt google maps toch dat ik moet tanken? Soit, genegeerd dus en ingesteld om gewoon naar huis te rijden, toch nog eens melding van gekregen dat dat niet gaat lukken, rij ik mijn oprit ver op en zegt die "minder dan 6procent batterij bij aankomst". Spel dus stil gezet met 7procent en 40km rijbereik. Ruimschoots over dus. Google maps heeft dus enorm last van range anxiety... Lichtjes getriggerd ook dat die zegt minder dan om dan met meer te eindigen, had mij minder gestoord moest die dan gewoon minder dan 10 gezegd hebben. Mijn navi laat me niet aankomen met minder dan 10%, is een standaard instelling. Quote
Cyrano.ak 2.635 Geplaatst: 3 juli 2025 Geplaatst: 3 juli 2025 28 minuten geleden, Polygoon zei: Mijn navi laat me niet aankomen met minder dan 10%, is een standaard instelling. Bij BMW kan je locaties aangeven waar het aankomst-percentage niet in rekening moet worden genomen. Naar huis of kantoor navigeren en aankomen met 2% >> geen probleem. 3 Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 3 juli 2025 Geplaatst: 3 juli 2025 44 minuten geleden, Cyrano.ak zei: Bij BMW kan je locaties aangeven waar het aankomst-percentage niet in rekening moet worden genomen. Naar huis of kantoor navigeren en aankomen met 2% >> geen probleem. Amai top. Tenzij ik het gemist heb, kan mijn MB dat niet. Quote
CAS 8.067 Geplaatst: 3 juli 2025 Geplaatst: 3 juli 2025 1 uur terug, Liquid Li0n zei: ja, als je thuis kan laden, dat is het beste, zeker met dit weer momenteel. Is wel straf hoe paniekerig Google Maps dan doet. Zelfs als je met 0% in je straat aankomt kan je vermoedelijk nog steeds 10 km rijden ofzo. Dus eigenlijk had je misschien alles ook op normaal kunnen laten staan en evengoed thuis geraakt? Heb normaal gereden é, in die eco modus is er teveel zaken die mij niet aanstaan. Reageert nooit volledig op gaspedaal bvb, plankgas is niet plankgas en als je dan kickdown doet gaat die wel ineens alles geven. Ben zelf wss iets te hard een controle freak om al die electronica te laten overnemen, maar vind het dus beter als ik het gewoon zelf doe. Regeneren ook, je kan zelf een pak beter dat verkeer inschatten en er dus meer uithalen dan de auto gewoon zijn ding te laten doen. 1 uur terug, Polygoon zei: Mijn navi laat me niet aankomen met minder dan 10%, is een standaard instelling. 49 minuten geleden, Cyrano.ak zei: Bij BMW kan je locaties aangeven waar het aankomst-percentage niet in rekening moet worden genomen. Naar huis of kantoor navigeren en aankomen met 2% >> geen probleem. Hier ook, maar ik dacht dat dat gewoon van google maps zelf was? En staat normaal zo ingesteld ook, eens nazien. Ofwel stelt die het gewoon altijd toch voor voor de vergeetachtigen onder ons. Iets waar ik zelf wel nog problemen mee zou kunnen hebben eigenlijk, om gewoon te rijden en geen rekening te houden met het bereik. Quote
Dante 78 Geplaatst: 4 juli 2025 Geplaatst: 4 juli 2025 Leasingreus wil leasetermijn voor elektrische auto's verlengen tot 6 jaar: duurzame strategie of is er meer aan de hand? | VRT NWS: nieuws Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 22 juli 2025 Geplaatst: 22 juli 2025 https://www.hln.be/erpe-mere/rookvorming-tijdens-oplaadbeurt-elektrisch-voertuig-veroorzaakt-paniek~a584f85f/?fbclid=IwY2xjawLsGF1leHRuA2FlbQIxMQABHj9_5mzP3VvYbqTUm_pnFEhkD9RswEDWAEWmcxEaXkzRYd7EVuydDMzLcegb_aem_o-tF7dmXQCOf_3Ls5fVpBw Sommige mensen zouden beter eens beginnen met eerst hun instructieboekje te lezen vooraleer weg te rijden. FB staat ook vol met de stomste vragen over " waar kan ik dat vinden, hoe zet ik dat af" Keer op keer, dezelfde vragen. Man toch, lees het boekje eerst Quote
CAS 8.067 Geplaatst: 22 juli 2025 Geplaatst: 22 juli 2025 21 minuten geleden, tuscani zei: https://www.hln.be/erpe-mere/rookvorming-tijdens-oplaadbeurt-elektrisch-voertuig-veroorzaakt-paniek~a584f85f/?fbclid=IwY2xjawLsGF1leHRuA2FlbQIxMQABHj9_5mzP3VvYbqTUm_pnFEhkD9RswEDWAEWmcxEaXkzRYd7EVuydDMzLcegb_aem_o-tF7dmXQCOf_3Ls5fVpBw Sommige mensen zouden beter eens beginnen met eerst hun instructieboekje te lezen vooraleer weg te rijden. FB staat ook vol met de stomste vragen over " waar kan ik dat vinden, hoe zet ik dat af" Keer op keer, dezelfde vragen. Man toch, lees het boekje eerst Zit geen boekje meer bij. Quote
Asserti 3.417 Geplaatst: 22 juli 2025 Geplaatst: 22 juli 2025 Dan is er een app die dat vervangt Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 22 juli 2025 Geplaatst: 22 juli 2025 26 minuten geleden, Asserti zei: Dan is er een app die dat vervangt Een app en zelfs gewoon in de wagen op uw 1000inch scherm. Spelletjes kunnen ze spelen, maar info lezen.... 1 Quote
DDke 8.689 Geplaatst: 22 juli 2025 Geplaatst: 22 juli 2025 1 uur terug, tuscani zei: https://www.hln.be/erpe-mere/rookvorming-tijdens-oplaadbeurt-elektrisch-voertuig-veroorzaakt-paniek~a584f85f/?fbclid=IwY2xjawLsGF1leHRuA2FlbQIxMQABHj9_5mzP3VvYbqTUm_pnFEhkD9RswEDWAEWmcxEaXkzRYd7EVuydDMzLcegb_aem_o-tF7dmXQCOf_3Ls5fVpBw Sommige mensen zouden beter eens beginnen met eerst hun instructieboekje te lezen vooraleer weg te rijden. FB staat ook vol met de stomste vragen over " waar kan ik dat vinden, hoe zet ik dat af" Keer op keer, dezelfde vragen. Man toch, lees het boekje eerst Want? Daarin staat dat er rook kan komen van opladen? (serieuze vraag). Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 22 juli 2025 Geplaatst: 22 juli 2025 10 minuten geleden, DDke zei: Want? Daarin staat dat er rook kan komen van opladen? (serieuze vraag). Ik geef toe, de eerste keer is dat verschieten, want het is wel wat rook. 1 Quote
DDke 8.689 Geplaatst: 22 juli 2025 Geplaatst: 22 juli 2025 Wist ik niet. Maar de mijne had dan ook geen warmtepomp. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 22 juli 2025 Geplaatst: 22 juli 2025 On 7/3/2025 at 11:37 AM, Monterey Jack said: Wat is dat, in het beste geval 90% efficiënt? Als je dan op een 11kW lader gaat laden en je rekent nog wat bij voor de verliezen van de koeling, ja dan loopt het op. Maar je vergelijkt appelen met peren door gewoon die conclusie te trekken. Je hebt wel veel minder koeling nodig (om niet te zeggen geen) als je met 11kW aan het laden bent. Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 22 juli 2025 Geplaatst: 22 juli 2025 2 uren geleden, tuscani zei: Een app en zelfs gewoon in de wagen op uw 1000inch scherm. Spelletjes kunnen ze spelen, maar info lezen.... Is niet enkel met een auto zo he. maar ook met pc's of smartphones...een simpele instelling lukt niet, maar tiktok of instagram kunnen ze wel ze. Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 22 juli 2025 Geplaatst: 22 juli 2025 1 uur geleden, DDke zei: Wist ik niet. Maar de mijne had dan ook geen warmtepomp. Ah kijk, ik dacht dat elke Tesla een warmtepomp had. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.