janvkn 5.588 Geplaatst: 19 december 2025 Geplaatst: 19 december 2025 1 hour ago, Logic said: Het fundamentele verschil zit 'em in de chemische degradatie versus mechanische slijtage. Bij een chemische degradatie is er sowieso een beperkte houdbaarheidsdatum, ongeacht het gebruik. 99% van die "chemische degradatie" van een batterij wordt toch veroorzaakt door laden en ontladen, en dus door gebruik? Ik denk dat je overschat hoeveel spontane degradatie er gebeurt over de normale levensduur van een batterij. 3 Quote
jan.van.gent 4.979 Geplaatst: 19 december 2025 Geplaatst: 19 december 2025 Batterijen moeten meestal niet vervangen door graduele degradatie, eerder door 1 of meerdere cellen die kapot gaan (contstructie fout, waterinsijpeling of ander defect...) Quote
SB-01 4.380 Geplaatst: 19 december 2025 Geplaatst: 19 december 2025 Tevreden zijn met een Tesla? Ongetwijfeld wel, maar dat wil niet zeggen dat het daarom voor iedereen een zaligheid is. En zo wordt dan wel gesproken, enkel dat laatste vind ik wat overdreven. Iemand die op een appartement woont en continue aangewezen is op publiek laden zal minder enthousiast zijn wanneer die voor de keuze gesteld wordt. 1 1 Quote
-Fred- 829 Geplaatst: 19 december 2025 Geplaatst: 19 december 2025 7 uren geleden, gewoon ik zei: ik zie veel mensen gewoon langer met hun auto rondrijden tot die op is. Zolang je geen last hebt van de uitstootbeperkingen en zolang er geen te grote kosten aan zijn, zie ik ze daarmee rondrijden. Beetje gelijk de smartphone industrie aan het huilen is dat mensen hun oude toestel te lang "houden" en ze minder verkopen, zie ik dat ook gebeuren met auto's. het is voor velen een gebruiksmiddel en als het goed genoeg is, dan blijft dat lang zo. De "evolutie" gaat tegenwoordig ook gewoon heel snel. Mijn hybride is 5j oud, vandaag is die tech volledig achterhaald... Ik sleur een batterij mee van 300 kg en kan daarmee 30km elektrisch rijden. Tegenwoordig is dat niet meer de norm. Hetzelfde zie je bij de meeste ev's. Waarde daalt drastisch, want oude tech, en een nieuwe is weer zoveel duurder. Mijn hybride heeft dan ook nog eens 135k km's op de teller, wie moet dat nu nog hebben. Dat ding is geen hol meer waard, terwijl het voor mij nog steeds een heerlijke daily is. En een nieuwe kost weer een arm en een been... Quote
DDke 8.706 Geplaatst: 19 december 2025 Geplaatst: 19 december 2025 3 minuten geleden, -Fred- zei: De "evolutie" gaat tegenwoordig ook gewoon heel snel. Mijn hybride is 5j oud, vandaag is die tech volledig achterhaald... Ik sleur een batterij mee van 300 kg en kan daarmee 30km elektrisch rijden. Tegenwoordig is dat niet meer de norm. Hetzelfde zie je bij de meeste ev's. Waarde daalt drastisch, want oude tech, en een nieuwe is weer zoveel duurder. Mijn hybride heeft dan ook nog eens 135k km's op de teller, wie moet dat nu nog hebben. Dat ding is geen hol meer waard, terwijl het voor mij nog steeds een heerlijke daily is. En een nieuwe kost weer een arm en een been... Ik heb dat gevoel ook. Waar ik nu mee rij is een zaligheid. Waarschijnlijk is dat binnen een paar jaar geen hol meer waard. Ik zou er niet mee inzitten om daarmee door te rijden, alleen rij ik wel een pak kms op een jaar. Ik ben bijna 50 en ben aan mijn 27ste wagen bezig . Maar bij deze zou ik het niet erg vinden om door te rijden. @Tjeu dat verhaal van 2035, is dat ook voor moto’s? Want daar ben ik niet klaar voor Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 19 december 2025 Geplaatst: 19 december 2025 3 minuten geleden, DDke zei: Ik heb dat gevoel ook. Waar ik nu mee rij is een zaligheid. Waarschijnlijk is dat binnen een paar jaar geen hol meer waard. Ik zou er niet mee inzitten om daarmee door te rijden, alleen rij ik wel een pak kms op een jaar. Ik ben bijna 50 en ben aan mijn 27ste wagen bezig . Maar bij deze zou ik het niet erg vinden om door te rijden. @Tjeu dat verhaal van 2035, is dat ook voor moto’s? Want daar ben ik niet klaar voor Motorfietsen lopen altijd x-aantal jaar achter op wagens (qua wetgeving, niet qua technische ontwikkeling ). Dacht dat het hier ook zo is. 1 Quote
Liquid Li0n 982 Geplaatst: 19 december 2025 Geplaatst: 19 december 2025 9 minuten geleden, -Fred- zei: De "evolutie" gaat tegenwoordig ook gewoon heel snel. Mijn hybride is 5j oud, vandaag is die tech volledig achterhaald... Ik sleur een batterij mee van 300 kg en kan daarmee 30km elektrisch rijden. Tegenwoordig is dat niet meer de norm. Hetzelfde zie je bij de meeste ev's. Waarde daalt drastisch, want oude tech, en een nieuwe is weer zoveel duurder. Mijn hybride heeft dan ook nog eens 135k km's op de teller, wie moet dat nu nog hebben. Dat ding is geen hol meer waard, terwijl het voor mij nog steeds een heerlijke daily is. En een nieuwe kost weer een arm en een been... Dat is het probleem waar we nu mee zitten. Net zoals met de computer en daarna de smartphone. Dat ging heel snel en de vorige was niks waard. En als je nu ziet... Ze moeten een extra cameraatje toevoegen om "nieuw" te zijn. De oudere zijn nog steeds goed en houden de mensen langer want de grote vorderingen die er gemaakt werden zijn er uit. Dit gaat met de EV ook gebeuren. Quote
Logic 540 Geplaatst: 19 december 2025 Geplaatst: 19 december 2025 2 uren geleden, janvkn zei: 99% van die "chemische degradatie" van een batterij wordt toch veroorzaakt door laden en ontladen, en dus door gebruik? Ik denk dat je overschat hoeveel spontane degradatie er gebeurt over de normale levensduur van een batterij. Denk je? Volgens uw theorie zou de SoH van een batterij dan nog zo goed als nieuw moeten zijn bij een lage km-stand, maar zo werkt dat toch niet. Ik zou zelfs meer zeggen, of een voertuig nu 20k of 100k gereden heeft op 4j tijd maakt bijna geen hol uit, er zijn gevallen waarbij die met 20k dezelfde of zelfs een lagere SoH heeft. Veel zaken waarop je moet letten om de batterij in optimale conditie te houden zijn al eens ontkracht geweest, zoals cholesterol. Tijd is dan toch een substantiële factor? Quote
janvkn 5.588 Geplaatst: 19 december 2025 Geplaatst: 19 december 2025 1 hour ago, Logic said: Denk je? Volgens uw theorie zou de SoH van een batterij dan nog zo goed als nieuw moeten zijn bij een lage km-stand, maar zo werkt dat toch niet. Ik zou zelfs meer zeggen, of een voertuig nu 20k of 100k gereden heeft op 4j tijd maakt bijna geen hol uit, er zijn gevallen waarbij die met 20k dezelfde of zelfs een lagere SoH heeft. Veel zaken waarop je moet letten om de batterij in optimale conditie te houden zijn al eens ontkracht geweest, zoals cholesterol. Tijd is dan toch een substantiële factor? Je hebt calendar aging en cycle aging. Bij relatief normaal gebruik zal de cycle aging, aka gebruik, het grootste deel van de degradatie voor zijn rekening nemen. De chemische processen die hiervoor verantwoordelijk zijn (lithium plating vooral) zijn welgekend, en worden beïnvloed door batterij temperatuur, laadsnelheid, ontlaadsnelheid, min/max laadniveau e.d. ... enfin gebruiksparameters dus. In de praktijk spreek je dan over een gereden afstand van ettelijke honderdduizenden kilometers over een periode van 15-20 jaar waarna de capaciteit uiteindelijk gereduceerd is tot 70%-80% van de oorspronkelijke capaciteit, en de batterij als EOL wordt beschouwd. Calendar aging is de veel tragere degradatie terwijl de batterij niet gebruikt wordt. De snelheid wordt vooral door omgevingsfactoren beïnvloed. Zowel extreem hoge als extreem lage temperaturen zijn nefast. Ik zeg dus niet dat het niet bestaat, maar het aandeel ervan is bij normaal gebruik eerder klein. Ad extremis kan je inderdaad wel zeggen dat bij een EV die bijna nooit gereden wordt uiteindelijk de batterij vanzelf kapot zal gaan, dus ja er is een "houdbaarheidsdatum", maar dan spreek je over zulke lange periodes dat de economische waarde van die auto niet meer relevant is. Dat is zoals vandaag de dag nog spreken over een oude TDI uit de jaren 90 zonder pompverstuivers. 1 Quote
ir_fuel 58.424 Geplaatst: 19 december 2025 Geplaatst: 19 december 2025 Als je een EV 5 jaar buiten parkeert met de batterij op 1%, in de vrieskou, dan zou dat wel eens problemen kunnen geven ja. Maar dat is wel een extreem voorbeeld uiteraard. Quote
josenjef 436 Geplaatst: 20 december 2025 Geplaatst: 20 december 2025 Mijn EV meer dan een maand aan de kant gezet en ik had batterijproblemen ... Met de 12v batterij is toch anders dan bij een ICE qua gevoel wanneer dat ding plots geen reactie meer geeft. Heb daar wel een beetje een schrik van gepakt. Quote
Speedhunter 4.890 Geplaatst: 20 december 2025 Geplaatst: 20 december 2025 Ev’s worden ook gewoon goedkoper en dat gaat snel, je kan tegenwoordig al ev’s met 400 km wltp in huis halen voor 35k. Enkele jaren terug moest je daar al snel 10k bijtellen. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 20 december 2025 Geplaatst: 20 december 2025 23 uren geleden, Logic zei: Ja, goed dat je de nadrukt legt op ‘huidige generatie’. Wat wil dat dan zeggen voor alle wagens die tot op heden geproduceerd zijn? En voor de wagens die nog steeds geproduceerd worden met oudere chemische samenstellingen? Probleempje wat maar 5 jaar lang een impact heeft? Als ik een voorzichtige voorspelling mag maken gaat het vertrouwen een deuk oplopen en gaan de constructeurs dat met fameuze garanties moeten counteren, … straks… want we zitten dus nog niet in de ‘nu’ die je vooropstelt. Begrijp me niet verkeerd, ik zie die toekomst ook wel, op langere termijn. Maar in tussentijd is de invloed of verstoring van de marktwerking wel problematisch. Dat ook de EU een stap terugneemt, is wederom rommelen met die toekomst. Je zal maar een Volvo zijn die vol voor de elektrificatie ging, of een Jaguar die besloten had om enkel EV’s te gaan bouwen. Wanbeleid. Even aan collega mobiliteit gevraagd. Kort door de bocht mag je stellen dat 1/1000 EV van voor 2015 de 400.000km niet haalt met zijn batterij, vanaf 2015 gaat dat naar 1/10.000, vanaf 2020 1/100.000 en vanaf 2025 gaan we dus nog een stuk beter. Dit uiteraard onder voorwaarde van correct gebruik: niet in extreme vrieskou, niet laten oververhitten, niet boven de 80% laden tenzij echt nodig en niet onder de 10% tenzij in nood en vooral niet laten staan met compleet volle of lege batterij. Hou je jou daar aan, en dan is de batterij niet meer het grootste risico. En voor er klachten komen dat dat te veel regels zijn en niemand hem daar aan gaat houden of je bij een tweedehands niet weet wat de vorige gedaan heeft, denk dan eerst aan alle goede zorgen die nodig zijn bij een ice. Motor laten opwarmen, turbo laten nadraaien, niet op de rem staan na hard remmen, tussengas geven, niet zomaar in eerste gooien, niet op koppeling op helling blijven staan, niet te veel gas geven bij vertrek, tank niet tot laatste drup leegrijden, regelmatig eens doorperen om roet uit te blazen, geen korte afstanden doen,.... 1 Quote
ex-Mooseman 14.650 Geplaatst: 20 december 2025 Geplaatst: 20 december 2025 Op 19/12/2025 om 14:26, Liquid Li0n zei: het moet maar meegaan tot het einde van de garantie. daarom valt het me op dat die Aziatische merken, dus ook de Chinese, zoveel jaren garantie geven. En dan kan je zeggen van: ok, een hongqi of Xpeng bestaat niet meer binnen zoveel jaar, dat kan natuurlijk altijd maar een BYD is hier om te blijven. We zullen volgende maand weer eens opnieuw - helaas - verwonderd worden van de achterstand (op vele vlakken) van de Europese merken. Ik ken een aantal mensen die een klein ongevalletje gehad hebben met een BYD. Het is blijkbaar niet evident om aan onderdelen te geraken, waardoor ze alledrie toch enkele maanden met de beschadigde wagen zijn blijven rijden 1 Quote
berengun 2.565 Geplaatst: 20 december 2025 Geplaatst: 20 december 2025 Op 19/12/2025 om 10:05, gewoon ik zei: ik zie veel mensen gewoon langer met hun auto rondrijden tot die op is. Zolang je geen last hebt van de uitstootbeperkingen en zolang er geen te grote kosten aan zijn, zie ik ze daarmee rondrijden. Beetje gelijk de smartphone industrie aan het huilen is dat mensen hun oude toestel te lang "houden" en ze minder verkopen, zie ik dat ook gebeuren met auto's. het is voor velen een gebruiksmiddel en als het goed genoeg is, dan blijft dat lang zo. idd, dat is ook de reden waarom wij ook vandaag de derde verjaardag van de X3M kunnen vieren, is naar onze normen ook een beetje zoals oprijden 5 Quote
Ugeken 11.782 Geplaatst: 20 december 2025 Geplaatst: 20 december 2025 Stond deze morgen achter een Leapmotor. Doorlopende lichtstrip, maar als die op de rem staat gaat die over op een ‘kitt’-nightrider verlichting . Quote
Greg 3.576 Geplaatst: 20 december 2025 Geplaatst: 20 december 2025 1 uur terug, ex-Mooseman zei: Ik ken een aantal mensen die een klein ongevalletje gehad hebben met een BYD. Het is blijkbaar niet evident om aan onderdelen te geraken, waardoor ze alledrie toch enkele maanden met de beschadigde wagen zijn blijven rijden Ook al gehoord. Quote
Greg 3.576 Geplaatst: 20 december 2025 Geplaatst: 20 december 2025 Voor diegene die geen tijd hebben: gekend probleem blijkbaar, nieuwe batterij is 60k € bij Mercedes. Ze hebben het nu cheap kunnen fixen, maar als je dan de eerste reactie van een Hollander leest, het probleem komt 9 vd 10 gewoon terug. Geen andere oplossing dan een andere batterij te steken. Quote
Greg 3.576 Geplaatst: 20 december 2025 Geplaatst: 20 december 2025 Het is zo te zien ook allemaal fantastich gemaakt om gemakkelijk te kunnen herstellen. NOT. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 20 december 2025 Geplaatst: 20 december 2025 24 minuten geleden, Greg zei: Het is zo te zien ook allemaal fantastich gemaakt om gemakkelijk te kunnen herstellen. NOT. Dat is tegen 2028 (dacht ik) helemaal anders door Europees right to repair. Design van producten zal toch behoorlijk veranderen Quote
ex-Mooseman 14.650 Geplaatst: 20 december 2025 Geplaatst: 20 december 2025 2 uren geleden, berengun zei: idd, dat is ook de reden waarom wij ook vandaag de derde verjaardag van de X3M kunnen vieren, is naar onze normen ook een beetje zoals oprijden Jullie worden oud… 1 Quote
gewoon ik 8.374 Geplaatst: 20 december 2025 Geplaatst: 20 december 2025 1 uur terug, Tjeu zei: Dat is tegen 2028 (dacht ik) helemaal anders door Europees right to repair. Design van producten zal toch behoorlijk veranderen Ga je wel weer verschillende landen horen klagen en zagen dat ze dat schandalig vinden (onder druk van hun industrie die moeite moet doen) Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 23 december 2025 Geplaatst: 23 december 2025 Op 20/12/2025 om 19:37, gewoon ik zei: Ga je wel weer verschillende landen horen klagen en zagen dat ze dat schandalig vinden (onder druk van hun industrie die moeite moet doen) Voor de industrie is er weinig tot geen impact. Quote
flupke73 10.958 Geplaatst: 23 december 2025 Geplaatst: 23 december 2025 2 uren geleden, tuscani zei: Vrachtwagen rijbewijs? dat verbruikt meer dan een G63 eerste non-eco EV Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.