tuscani 11.795 Geplaatst: 23 december 2025 Geplaatst: 23 december 2025 8 minuten geleden, flupke73 zei: Vrachtwagen rijbewijs? dat verbruikt meer dan een G63 eerste non-eco EV Rijbewijs B blijkbaar, dacht ik ergens te lezen. handelaar heeft trouwens wel knappe dingen staan. Bronco Raptor. Quote
Dawud 4.616 Geplaatst: 27 december 2025 Geplaatst: 27 december 2025 Wat stond er hier te laden? Was regio München Quote
Lotuzzz 17.062 Geplaatst: 27 december 2025 Geplaatst: 27 december 2025 27 minuten geleden, Dawud zei: Wat stond er hier te laden? Was regio München Die baby G-Klasse van Benz zeker? Quote
ex-Mooseman 14.567 Geplaatst: 27 december 2025 Geplaatst: 27 december 2025 Velgen doen alvast Mercedes-achtig aan, en de baksteenvorm is G-klasse. Quote
Dawud 4.616 Geplaatst: 27 december 2025 Geplaatst: 27 december 2025 Had zo een vermoeden dat het zoiets ging zijn omwille van de locatie, maar ik ben niet mee wat er allemaal op de markt is/komt. Vond het vreemd toen ik aan de laadpaal toekwam en zo een ingepakte auto stond te laden. Had het pas door toen hij die cover eraf deed Quote
ex-Mooseman 14.567 Geplaatst: 27 december 2025 Geplaatst: 27 december 2025 Ik heb zo eens twee boze ingenieurs van FCA achter mij gehad. In Turijn had ik een foto gemaakt van wat later de nieuwe Jeep Cherokee zou worden. Ze wilden dat ik de foto’s wiste. Quote
Ugeken 11.749 Geplaatst: 27 december 2025 Geplaatst: 27 december 2025 Op onze trip in de US 2j geleden een gans konvooi zwarte 992’s fl tegen gekomen onderweg. Die stonden ook niet graag op foto. Quote
Fastflupke 163 Geplaatst: 28 december 2025 Geplaatst: 28 december 2025 Inderdaad Baby-G… Hier ook regelmatig met “onze”’prototype trucks onderweg en dan krijg je vreemde reacties onderweg van de “fotografen” Tip, bij laden of stilstand laat de camera achterwege en doe gewoon een babbeltje met die mannen, gaan ze (meestal) plezant vinden en krijg je waarschijnlijk meer te zien/horen… Quote
Logic 538 Geplaatst: 28 december 2025 Geplaatst: 28 december 2025 Goeie titel van de video, …. als batterijen zogezegd 20j meegaan is hier toch nauwelijks vraag naar … Quote
Speedhunter 4.881 Geplaatst: 28 december 2025 Geplaatst: 28 december 2025 Baby G zal verkopen als zoete broodjes… Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 28 december 2025 Geplaatst: 28 december 2025 Ziet er uit als een Jimny met bodykit. Ik vind het maar een beetje "willen maar niet kunnen"-design. 1 Quote
ex-Mooseman 14.567 Geplaatst: 28 december 2025 Geplaatst: 28 december 2025 1 minuut geleden, Polygoon zei: Ziet er uit als een Jimny met bodykit. Ik vind het maar een beetje "willen maar niet kunnen"-design. Of een Jimmy ziet er uit als een te hard gewassen G-klasse Quote
Lotuzzz 17.062 Geplaatst: 28 december 2025 Geplaatst: 28 december 2025 27 minuten geleden, ex-Mooseman zei: Of een Jimmy ziet er uit als een te hard gewassen G-klasse Jimny 1 Quote
ex-Mooseman 14.567 Geplaatst: 28 december 2025 Geplaatst: 28 december 2025 Damn, ik weet het, maar autocorrect blijkbaar niet Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 28 december 2025 Geplaatst: 28 december 2025 11 uren geleden, Logic zei: Goeie titel van de video, …. als batterijen zogezegd 20j meegaan is hier toch nauwelijks vraag naar … Je mist naar mijn gevoel wat nuance. Zoals eerder aangehaald zit er veel progressie in batterij technologie en vooral in de foutenmarge. Die neemt heel sterk af. Daarnaast neemt het aantal cycli dat een batterij door kan gaan toe. Op tien jaar tijd is dat maal drie gegaan. Maar niet iedere nieuwe EV met de beste batterij kwaliteit ter wereld. Daar zit ook een verschil op per prijssegment. Wie verwacht dat de batterij van een 25k ev dezelfde levensverwachting heeft als die van een wagen van 100k, is er toch wat aan voor de moeite vrees ik. Dat wil dus ook zeggen dat er vandaag al zowat 50 miljoen ev rondrijden met een batterij die nog niet die 20jaar zal halen of maar een 1000 cycli probleemvrij blijft. Daarvan gaan er stelselmatig veel richting batterij repair gaan. En in de toekomst zal dat blijven voor wagens met een goedkopere batterij of wagens met een hogere km stand. Wij bekijken het te veel vanuit ons standpunt, waar we alles met 200k km op de boot of vrachtwagen naar het buitenland sturen. Voor ons zal die batterij repair een beperkte markt blijven. maar in die landen waar onze wagens heen gaan gaat alles nog een veelvoud langer mee. Daar zal batterij repair effectief big business worden. Net als motorwissels en revisie daar veel meer gedaan worden op dit moment. 1 Quote
Logic 538 Geplaatst: 28 december 2025 Geplaatst: 28 december 2025 21 minuten geleden, Tjeu zei: Je mist naar mijn gevoel wat nuance. Zoals eerder aangehaald zit er veel progressie in batterij technologie en vooral in de foutenmarge. Die neemt heel sterk af. Daarnaast neemt het aantal cycli dat een batterij door kan gaan toe. Op tien jaar tijd is dat maal drie gegaan. Maar niet iedere nieuwe EV met de beste batterij kwaliteit ter wereld. Daar zit ook een verschil op per prijssegment. Wie verwacht dat de batterij van een 25k ev dezelfde levensverwachting heeft als die van een wagen van 100k, is er toch wat aan voor de moeite vrees ik. Ja merci, zou je niet beter jouw uitspraken nuanceren? Ik geloof niet in de 20j fabeltjes, sorry. Ooit zullen we daar zijn, maar niet nu. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 28 december 2025 Geplaatst: 28 december 2025 14 minuten geleden, Logic zei: Ja merci, zou je niet beter jouw uitspraken nuanceren? Ik geloof niet in de 20j fabeltjes, sorry. Ooit zullen we daar zijn, maar niet nu. Die 20 jaar is een waarde die jij schreef. Op dit moment geeft CATL op hun nieuwste topspec producten (effectief in productie) 12jaar of 1miljoen km garantie en claimt een doorsnee degradatie van 9% na 200.000km (ipv de markt conforme 20 tot 30%). Dat is de realiteit vandaag. Maar opnieuw, voor de topspec batterijen, niet voor alle batterijen. Dat staat uiteraard nog los van wat jouw automerk jou als garantie geeft alsook van de werkelijke levensduur. Doorgaans gaat een product wel nog een hele tijd mee na zijn garantieperiode (gelukkig maar). Dat maakt dat die 20 jaar alvast niet meer zo veraf is... Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 29 december 2025 Geplaatst: 29 december 2025 On 12/20/2025 at 5:44 PM, Greg said: Voor diegene die geen tijd hebben: gekend probleem blijkbaar, nieuwe batterij is 60k € bij Mercedes. Ze hebben het nu cheap kunnen fixen, maar als je dan de eerste reactie van een Hollander leest, het probleem komt 9 vd 10 gewoon terug. Geen andere oplossing dan een andere batterij te steken. Voor degene die geen tijd hebben en niet zoals ik een uur willen verschijten: - software update gedaan, probleem "opgelost", niemand weet wat het probleem is/was, en de batterij verwijderen was puur tijdverlies achteraf gezien. Wat een non-event, die video Hadden ze in 4 minuten kunnen vertellen dit. 1 Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 29 december 2025 Geplaatst: 29 december 2025 16 hours ago, Speedhunter said: Baby G zal verkopen als zoete broodjes… Zal van de naam afhangen zeker? Ze hebben zo toch een tijd een GLK verkocht? Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 29 december 2025 Geplaatst: 29 december 2025 13 hours ago, Tjeu said: Wie verwacht dat de batterij van een 25k ev dezelfde levensverwachting heeft als die van een wagen van 100k, is er toch wat aan voor de moeite vrees ik. Ik durf te stellen dat de link tussen prijs van voertuig en batterij levensduur niet is zoals jij laat uitschijnen. Een LFP batterij heeft een lagere capaciteit, is goedkoper, maar gaat wel langer mee dan een Lithium-NMC batterij. Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 29 december 2025 Geplaatst: 29 december 2025 3 minuten geleden, ir_fuel zei: Ze hebben zo toch een tijd een GLK verkocht? Vond ik ook echt een zalige kist. Moeder heeft uiteindelijk de voorkeur aan een GLA gegeven, altijd zonde gevonden. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 29 december 2025 Geplaatst: 29 december 2025 (aangepast) 21 minuten geleden, ir_fuel zei: Ik durf te stellen dat de link tussen prijs van voertuig en batterij levensduur niet is zoals jij laat uitschijnen. Een LFP batterij heeft een lagere capaciteit, is goedkoper, maar gaat wel langer mee dan een Lithium-NMC batterij. Ik had het over 'binnen dezelfde samenstelling' gezien er weinig redenen zijn om niet naar LFP te gaan. Goedkoper, gaat langer mee, aanzienlijk veiliger (brandgevaar),... Punt was dat de ene LFP dus helemaal de andere niet is. Dat was ook zo met NMC. Zoek maar eens degradatie curves op van verschillende merken. Je zal snel vaststellen dat degradatie na 200.000km bij bvb Mercedes EQE/EQS een stuk minder is dan bij Tesla. Je spreekt al snel over gemiddeld 8-9% tov 13-14% degradatie. Het conservatisme van de klassieke fabrikanten heeft ook zijn voordelen. En uiteraard zal het geen 1 op 1 correlatie zijn. Maar dat de LFP van een Twingo minder goed zal zijn dan die van een CLA, dat is meer dan waarschijnlijk. 29 december 2025 aangepast door Tjeu Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 29 december 2025 Geplaatst: 29 december 2025 5 minutes ago, Tjeu said: Ik had het over 'binnen dezelfde samenstelling' gezien er weinig redenen zijn om niet naar LFP te gaan. Goedkoper, gaat langer mee, aanzienlijk veiliger (brandgevaar),... Gewicht? Quote
Speedhunter 4.881 Geplaatst: 29 december 2025 Geplaatst: 29 december 2025 6 uren geleden, ir_fuel zei: Zal van de naam afhangen zeker? Ze hebben zo toch een tijd een GLK verkocht? Naam en design, als dit echt zo'n kleinere vierkante doos is die er duidelijk als een G uitziet, nog iets dan een GLK die duidelijk andere hoeken had. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.