Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wat een paniekzaaierij op de laatste pagina’s hier… ik rij nu momenteel met een Tesla model S van november 2017 met 190.000km. Momenteel reeds 507 laadcycli achter de rug.

batterij heeft momenteel nog steeds 92% van de capaciteit en is bijna uitsluitend afkomstig van de eerste 5 jaar.

mijn vrouw haar BMW i3 is van 2022 en heeft 42.000km. De batterij daar heeft zelfs nog 100% van de capaciteit.

het is gewoon bij EV’s zoals bij gewone wagens. Een slecht gebouwde EV zal altijd miserie zijn… zelfde zoals de N63 of N43 motoren bij BMW, de Tsi’s bij VW of de puretech motoren van Stellantis.

Geplaatst:

Ben trouwens van de overtuiging dat het vaak de eerste EV’s zijn die bijzonder betrouwbaar zijn… zo zijn de i3’s en Renault Zoë’s blijkbaar ongelooflijk goed ontwikkeld… beter dan vele huidige EV’s.

Geplaatst:
49 minutes ago, Parsifal said:

Wat een paniekzaaierij op de laatste pagina’s hier… ik rij nu momenteel met een Tesla model S van november 2017 met 190.000km. Momenteel reeds 507 laadcycli achter de rug.

batterij heeft momenteel nog steeds 92% van de capaciteit en is bijna uitsluitend afkomstig van de eerste 5 jaar.

mijn vrouw haar BMW i3 is van 2022 en heeft 42.000km. De batterij daar heeft zelfs nog 100% van de capaciteit.

het is gewoon bij EV’s zoals bij gewone wagens. Een slecht gebouwde EV zal altijd miserie zijn… zelfde zoals de N63 of N43 motoren bij BMW, de Tsi’s bij VW of de puretech motoren van Stellantis.

Dat heeft niks met capaciteit/degradatie te maken. Gaat over het kapot gaan van cellen. Dat staat los van hoeveel capaciteit je pack nog heeft.

Geplaatst:
29 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat heeft niks met capaciteit/degradatie te maken. Gaat over het kapot gaan van cellen. Dat staat los van hoeveel capaciteit je pack nog heeft.

Snelle degradatie van de batterij is vaak ook wel een voorteken van cellen die stuk gaan. En dan hangt reparatie ervan af hoe de batterij gebouwd is. Bij zowel de Panasonic batterij van Tesla als de Samsung batterij van een i3 zijn de individuele cellen te vervangen. Beide batterijen zijn ook makkelijk te verwijderen omdat ze niet in het chassis zijn ingebouwd. Kapotte cellen vervangen voor een model S zit hem rond de 1500 euro qua kostprijs.

Geplaatst:
Op 20/12/2025 om 12:13, Tjeu zei:

Dit uiteraard onder voorwaarde van correct gebruik: niet in extreme vrieskou, niet laten oververhitten, niet boven de 80% laden tenzij echt nodig en niet onder de 10% tenzij in nood en vooral niet laten staan met compleet volle of lege batterij. 

Hoe zit dit nu eigenlijk? Mij is hier verteld dat ik bv wel gewoon tot 100% mag laden, aangezien ik quasi onmiddellijk na laden vertrek voor een rit die mij 10 tot 15% capaciteit kost (ik laad elke maandag op aan het werk en doe daar mijn week mee).

Geplaatst:
5 minuten geleden, Roger zei:

Hoe zit dit nu eigenlijk? Mij is hier verteld dat ik bv wel gewoon tot 100% mag laden, aangezien ik quasi onmiddellijk na laden vertrek voor een rit die mij 10 tot 15% capaciteit kost (ik laad elke maandag op aan het werk en doe daar mijn week mee).

Dat klopt, maar meer voor roadtrips en niet voor commute. Alleszins niet gewoon laten staan met volle accu. 

Geplaatst:

In het begin deed ik dat tot 90%, maar aangezien mijn kar zo goed als dagelijks rijdt laad ik tegenwoordig altijd tot 100%.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
Op 31/12/2025 om 12:18, Parsifal zei:

Hoe worden die cycli geteld? Als je bvb van 40 naar 70 laadt, wat is dat dan? 1/3 cycle?

Geplaatst:
6 uren geleden, DDke zei:

Hoe worden die cycli geteld? Als je bvb van 40 naar 70 laadt, wat is dat dan? 1/3 cycle?

Ik heb geen idee eigenlijk… heb de Tessie app die dat weergeeft.

Geplaatst:
20 uren geleden, Roger zei:

Goed is het nooit. Hoe minder je het doet, hoe beter. Engeenering explained heeft op YouTube zeer didactische videos over de materie, zowel voor LFP als voor NMC. 

Indien LFP is het minder schadelijk, maar nog steeds niet geadviseerd. LFP heeft het voordeel dat de batterijspanning veel constanter blijft doorheen het ontladen. Nadeel is dat je daardoor veel minder goed/bijna niet kan meten hoeveel de batterij al ontladen is. Je SoC wordt dus eigenlijk berekend. Maar doorheen de tijd komt daar dus een foutenmarge op. Door de wagen dan wel eens (zo goed als) vol te laden, kan de foutenmarge terug gereset worden en loopt je SoC van de boordcomputer terug correct. 

Wil je voor jezelf je batterij maximaal soigneren, dan is er een heel eenvoudig vuistregel: hou ze ten allen tijde zo dicht mogelijk bij 50% geladen en blijft weg van +90% en -10%.

Heb je tussen 2 laadbeurten 40% van je batterij capaciteit nodig, dan laad je idealiter tot 70%. Heb je tussen twee laadbeurten maar 10% nodig, dan laad je tot 55%. 

Wij willen steeds 150km range klaar hebben staan, dus wij laden naar ongeveer 70% (65% bij goed weer, 70% bij fris weer en 75% bij stevige vorst). We gaan niet onverwacht/ongepland een grotere afstand doen. En plannen we een grotere rit, dan laden we op voorhand gepast bij. 

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Helemaal gek dat.

Als ik ver moet 100%, anders 80%. In de zomer opladen op overschot van de zonnepanelen dus trager laden, maar voor de rest ga je daar toch niet mee beginnen zeg.

Agenda maken om de auto te gebruiken. Precies Cambio :lolz:

• Vind ik leuk 4
  • Thanks Friendly 1
  • Grappig 1
Geplaatst:
15 minuten geleden, Monterey Jack zei:

Helemaal gek dat.

Als ik ver moet 100%, anders 80%. In de zomer opladen op overschot van de zonnepanelen dus trager laden, maar voor de rest ga je daar toch niet mee beginnen zeg.

Ik ben blij dat ik niet de enige ben. Begin daar eens mee zeg 😮 

Geplaatst:
16 hours ago, DDke said:

0-100 is 1 cyclus

10-60 en dan nog eens 10-60  is 1 cyclus.

• Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 2
Geplaatst:
2 uren geleden, Monterey Jack zei:

Helemaal gek dat.

Dat is ideale en een antwoord op de vraag Zoals wij doen, een normale range bepalen die je normaal nodig hebt, is nu toch echt geen werk? 

Bij ons is het ook een eigen voertuig, geen bedrijfswagen. En de technische optimale zorg is gewoon mijn ding. Detail-wassen bijvoorbeeld totaal niet. Ik begrijp niet hoe iemand daar de tijd voor heeft, maar bewonder wel die zorgzaamheid. Ieder zijn meug, moet je toch zo afbrekende niet op reageren? 

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:
3 hours ago, Polygoon said:

Ik ben blij dat ik niet de enige ben. Begin daar eens mee zeg 😮 

Elk zijn hobby.

Geplaatst:
Op 2/1/2026 om 12:13, Tjeu zei:

Dat is ideale en een antwoord op de vraag Zoals wij doen, een normale range bepalen die je normaal nodig hebt, is nu toch echt geen werk? 

Bij ons is het ook een eigen voertuig, geen bedrijfswagen. En de technische optimale zorg is gewoon mijn ding. Detail-wassen bijvoorbeeld totaal niet. Ik begrijp niet hoe iemand daar de tijd voor heeft, maar bewonder wel die zorgzaamheid. Ieder zijn meug, moet je toch zo afbrekende niet op reageren? 

Dat ideale gaan verkondigen helpt alleen maar wantrouwen opwekken bij mensen die geen EV hebben. En normale range bepalen, welja, aan 80% geeft dat minstens 180km tot aan 20%. Ruim voldoende. 

Of een auto nu privé is of een bedrijfswagen zou zelfs niet mogen uitmaken. Ik ga er van uit dat die auto’s bij normaal gebruik lang genoeg meegaan en vlot 200.000km halen. Misschien wel meer. Is wat jij benoemt beter? Kan zijn, maar of je dat effect echt gaat merken? 

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
4 minutes ago, Monterey Jack said:

Dat ideale gaan verkondigen helpt alleen maar wantrouwen opwekken bij mensen die geen EV hebben. En normale range bepalen, welja, aan 80% geeft dat minstens 180km tot aan 20%. Ruim voldoende. 

En die hele berekening moet je dan koppelen aan het laadprogramma thuis, dat ook nog eens gestuurd wordt door een variabele elektriciteitsprijs, zonnepanelen en een thuisbatterij :D 

Tijd om er een Machine Learning algo op los te laten :lolz:

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Mijn broer rijdt EV en stuurt dit net door. Er zijn 28 laadpalen en ze zijn bezet. Voor hem niet erg maar je zal er als toerist of inwoner maar op rekenen...

Sta in xxxx maar laadplekken staan ook vol met gewone auto’s

Geplaatst:
Op 2/1/2026 om 12:13, Tjeu zei:

Ik rijd EV zoals ik ICE rijd, ik volg de voorgeschreven intervallen en was die auto af en toe. Ik geniet van het rijden, niet van het wassen, niet van het technisch optimum te bereiken.

Ieder zijn meug gelijk je zegt.

Maar in de huidige tijden zoeken mensen naar die extremen om zichzelf dan beter te voelen door daar op af te geven. Elke EV rijder, elke Dacia rijder, elke BMW rijder, ... Als het zo begint kan je al eigenlijk stoppen met lezen 😀

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
29 minuten geleden, Monterey Jack zei:

Of een auto nu privé is of een bedrijfswagen zou zelfs niet mogen uitmaken. Ik ga er van uit dat die auto’s bij normaal gebruik lang genoeg meegaan en vlot 200.000km halen. Misschien wel meer. Is wat jij benoemt beter? Kan zijn, maar of je dat effect echt gaat merken? 

Verkondigen? Het is een antwoord op een vraag... 

Prive of bedrijf maakt altijd uit, bij bedrijfswagen zit restwaarde inbegrepen, bij prive niet en kan wat extra moeite doen om batterij goed te houden resulteren in hogere restwaarde (of omgekeerd, in het vroegtijdig herstellen/vervangen van de batterij). Risico ligt bij eigenaar. 

• 2 weken later...
Geplaatst:

Misschien nuttig om te zeggen waarom?  :rolleyes:

Diezelfde autobatterij zou bij een diesel en benzine evengoed plat zijn als hij niet draait en je een paar uur uw lichten/radio/... aan laat staan

Geplaatst:
20 minuten geleden, Dawud zei:

Misschien nuttig om te zeggen waarom?  :rolleyes:

Diezelfde autobatterij zou bij een diesel en benzine evengoed plat zijn als hij niet draait en je een paar uur uw lichten/radio/... aan laat staan

Meerdere elektrische auto’s vallen in panne tijdens file op E314: hoe kan dat?

Genk LummenDe meer dan vijf uur file op de E314 maandag heeft verschillende elektrische wagens in panne doen vallen. De oorzaak van de autopech? Een lege batterij. Hoe is dat mogelijk bij een wagen die grotendeels stilstaat?

12 januari 2026 om 19:44

“Een elektrische wagen verbruikt niet veel in de file”, zegt Danny Smagghe van Touring Wegenhulp. “Zo’n wagen heeft een grote actieradius als je langzaam rijdt of stilstaat. De meeste elektrische wagens regenereren ook nog elektriciteit als je remt. Het is wel zo dat een elektrische wagen minder capaciteit heeft bij kouder weer, maar dan nog: deze bestuurders moeten wel met een hele lege batterij vertrokken zijn naar de snelweg.

Tips

Wat moet je doen als je ziet dat je batterijcapaciteit naar een alarmpeil zakt? “Kijk op je app waar er dichtbij een laadstation is en neem zo snel mogelijk de afslag. Zet ondertussen de airco of verwarming af. Als het te koud is, zet dan je zetelverwarming aan. Die verbruikt veel minder. Je radio mag je laten spelen, die werkt op de extra 12 volt-batterij van je wagen en neemt geen laadcapaciteit weg.”

Benzinewagens kunnen ook zonder brandstof vallen, maar bij een elektrische wagen moet de wagen worden getakeld, aldus Smagghe. “Je mag hem ook niet slepen, omdat je anders de aandrijving kunt beschadigen.”

Oudere modellen

“We raden bestuurders altijd aan om op tijd te laden: je weet nooit in welke situatie je kunt belanden”, zegt Mich Vergauwen van VAB. “Sowieso is het gezonder voor de batterij om niet onder de 20 procent te gaan. Kom je toch in de problemen, dan moet je snel de grote energieverslinders uitschakelen, zoals de luchtverwarming of de airconditioning. In een normale file verbruikt een elektrische wagen niet zoveel. Als je vijf uur de airco of luchtverwarming hebt opstaan, kan dat wel aan je batterijcapaciteit vreten. Maar dat soort incidenten zijn toch uitzonderlijk.”

Volgens Philippe Vangeel van de federatie voor Zero-Emissie Mobiliteit (EVB) zijn de elektrische wagens die in panne zijn gevallen wellicht oudere modellen. “Moderne wagens hebben verwarming met een warmtepomp. Bij oudere wagens werkt de verwarming met een elektrische weerstand en dat vreet wel energie”, zegt Vangeel.

Geplaatst:

Een filmpje over de Chinese merken zonder 1 Chinees merk in beeld te brengen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid